Avinstallerade samtliga USB-ports-drivrutiner av misstag.

Permalänk

Avinstallerade samtliga USB-ports-drivrutiner av misstag.

Hej,

Jag har kraanglat naagra dagar med Unigine Heaven och Valley foer (amerikanskt tangentbord i parted magic som jag sitter och anvaender nu) det rasade i framerate vid samtliga upploesningar och instaellningar. I ett foersoek att loesa detta avinstallerade jag grafikkortsdrivrutinerna med hjaelp av AMD CC och snabbinstaellningar. Startade om datorn och voila, inga fungerande usb-portar, usb3-portar eller tangentbord/mus - port.

Mao allting blev avinstallerat saa jag kan uppenbarligen inte fixa det i windows. Saa hur gaar jag till vaega foer att fixa det haer? Kan laesa in drivrutinerna via windows repair med windowsskivan men de enda drivrutiner jag hittar aer i exe-format och det kan inte windows-skivan laesa (kraever raett format). Jag kan ju heller inte installera dessa haer i parted magic (dels fel os dels Linux saa exe stoeds ej). Vill ogaerna installera om windows och saekerhetsaaterstaellning hittar inga aaterstaellningar att backa till saa jag maaste ha staengt av det.

Windows 7 aer det jag koer.

Hjaelp snaella!

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Hedersmedlem

Du har något annat problem. Om du avinstallerar USB brukar Windows kunna hitta några generiska drivrutiner när du startar om.

Kan du komma in i felsäkert läge?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vad säger enhetshanteraren?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du har något annat problem. Om du avinstallerar USB brukar Windows kunna hitta några generiska drivrutiner när du startar om.

Kan du komma in i felsäkert läge?

Trodde ju jag ocksaa att det skulle goera men ingenting?

Ja det kan jag men likadant daer, samtliga portar doeda.

Skrivet av OldComputer:

Vad säger enhetshanteraren?

Eftersom mus/tangentborts-porten och samtliga usb-kontakter aer stendoeda saa kommer jag tyvaerr inte aat enhetshanteraren.

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk

Men allting fungerar i Bios och haer i PartedMagic saa portarna fungerar ju uppenbarligen (daerfoer jag tror det aer drivrutinsrelaterat)

Naagon som vet var jag kan finna usb-drivrutiner som jag kan laegga paa ett usb-minne och laata windows-skivan installera?

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk

Har du byggt datorn själv eller sitter du på en märkesdator? För om du satt ihop den själv har du oftast en skiva med moderkortets (chipset drivers) drivrutiner för USB portar och allt annat där till. Har du inget sådant medium så kan du kolla upp det på tillverkarens hemsida. Har man ett moderkort med Intel Chipset kan du ju även passa på att kolla efter senaste Chipset drivrutinerna på deras hemsida.

http://www.intel.com/p/en_US/support/detect

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 13
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Skrivet av majathebeat:

Har du byggt datorn själv eller sitter du på en märkesdator? För om du satt ihop den själv har du oftast en skiva med moderkortets (chipset drivers) drivrutiner för USB portar och allt annat där till. Har du inget sådant medium så kan du kolla upp det på tillverkarens hemsida. Har man ett moderkort med Intel Chipset kan du ju även passa på att kolla efter senaste Chipset drivrutinerna på deras hemsida.

http://www.intel.com/p/en_US/support/detect

Byggt den sjaelv, dock har skivan inga drivrutiner i drivrutins-format (gloemt vad formatet heter) utan allting ligger under Asus setup... kan inte finna dem iaf? Asus hemsida har ocksaa endast exe-filer.

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Medlem

Vad heter moderkortet i din maskin?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Har själv ett moderkort där hemma med USB-portar som bara fungerar i BIOS.
I Windows måste jag ha ett separat USB-kort inkopplat till en PCI-port, jag fattar inte varför och har inte hittat någon lösning än.
Mitt kort är iallafall ett MSI P35 Neo-F/MS-7360. Har du något liknande?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Har själv ett moderkort där hemma med USB-portar som bara fungerar i BIOS.
I Windows måste jag ha ett separat USB-kort inkopplat till en PCI-port, jag fattar inte varför och har inte hittat någon lösning än.
Mitt kort är iallafall ett MSI P35 Neo-F/MS-7360. Har du något liknande?

Gud va surt!

Ok försökte med clear cmos... Hjälpte inte, allting stendött, dock försöker enhetshanteraren tala om något för mig, men andra fönster lägger sig över så jag ser ju inte vad det står...

Är ett Asus Crosshair Formula V Z här.
Ska testa med felsäkert läge nu får vi se...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk

Fick inte ordning på det så blev tvungen att installera om windows iaf, fungerade utan problem sen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

YES!!! I cna splee