Problem med ljudkort, ljudkort vägrar upptäckas

Permalänk
Inaktiv

Problem med ljudkort, ljudkort vägrar upptäckas

Eftersom jag precis skapade ett konto och inte är särskilt bekant med hur detta funkar så ber jag om ursäkt om jag på något sätt har skapat en orelevant tråd men rakt på sak här nu då; Mitt Windows 7 Home Premium 64-bitar eller mitt MSI Z87-G43 Moderkort vägrar att upptäcka något slags ljudkort.

Det har funkat galant innan jag kopplade ur alla sladdar och flyttade datorn 10 meter till ett LAN. Jag har för mig att det funkade ett liten stund på LANet men sedan la det av. Det ända jag kanske har gjort under denna tid är installerat avast! och Spore, vilket jag inte tycker ska ha någon påverkan.

"Lösningar" jag har testat:
Laddat ned ljuddrivrutiner manuellt från MSI's hemsida till Z87-G43 moderkortet (till Windows 7 64-bitar)
Kollat BIOS om något har råkat disablats där, vilket det inte har
Startat om datorn ett flertal gånger
Låtit Windows lösa problemet... inte så framgångsrikt.

Specs:
MSI Z87-G43 Motherboard
Windows 7 Home Premium 64-bitar
(Siberia V2 headset, inget problem med det, har testat med andra apparater)

Om det är något ni, underbara Sweclockare, undrar över som jag inte givit svar till så är det bara fråga!
Någon slags hjälp eller råd skulle vara högst uppskattat!

Permalänk
Medlem

Vad säger enhetshanteraren?
Kontrollpanelen-->Ljud?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv

Se här: http://i.imgur.com/yRat9Ep.png

Jag har kollat upp på internet på liknande problem och har försökt att ominstallera/hitta drivrutiner genom enhetshanteraren. Men inget napp där

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Som jag ser det så finns ju det integrerade ljudkortet tillgängligt? Jag förutsätter att du inte har ett externt kort? Har du satt kontakterna rätt? Det finns ingen fysisk knapp för att stänga av av 3,5mm-jacken på baksidan? I vissa tredjepartsprogram så kan man stänga av frontpanelsjacken, det är inte där du kopplar in headsetet och det är avstängt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Testa att starta datorn med en Linux live skiva eller usb och se om du har ljud där? För att utesluta drivrutins problem.

Edit: Såg nya bilderna nu.
Har du något kopplat till Den gröna utgången på moderkortet eller på datorlådan?

Edit2:
http://www.realtek.com.tw/downloads/
Sen High Definition Audio Codecs (Software)
för att komma til realteks sida för att ta ner deras senaste drv för dears chip. Annars är det MSI sida du ska till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Ser ut som att du inte har installerat Intel Chipset drivers och ev. ytterligare drivers för USB3 och PowerManagement (frågeteckena högst upp!).
Dra in dessa först!

Permalänk
Inaktiv

Ehm.. min datorkunskap är tyvärr inte så hög.. vad menar du med integrerade ljudkortet tillgängligt? Nej jag har inget externt kort.
Ja, jag är säker på att kontakterna är rätt ikopplade. Jag hittar ingen fysisk knapp och jag har alltid kopplat i headsettet i frontpanelen.

Här är chassit om det är till någon nytta: http://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-s...

Permalänk
Inaktiv

hACmAn, nej det har jag inte.

Permalänk
Inaktiv

Det som ändå är konstigt är att allt funkade helt perfekt bara för några dagar sedan. Drivrutiner kan väl bara inte försvinna sådär eller?

Permalänk
Medlem

KronixeN hur tänkte du testa ljudet då?
Antar att jag missuppfattat problemet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Hvad sker der hvis du kopler headsettet til bagpå computeren.

For kan jo være kablet fra frontpanelet det er faldet ud men kan du jo se hvis headsettet funker når det sidder bag på computeren.

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Medlem

Ingen disk krash på lanet eller en updatering som gick fel så att datorn läste tillbaks en gammal system åtestälning. Har vart med om ljudkort som dött så att de itne ger ljud ifrån sig på ett moderkort. Nyligen desutom. Men då flyttades det inte. Svårare att säja vad då datorn flyttats. Eller att veta om det har kommit någon ström spik eller liknande. Men på dina bilder syns ljudkortet. Realtek kortet. Men det står att inget är in koppplat på det. Realtek kortet har som standard en egen kontrollpanel. Med deras logga som kanske kan visa mer.
Så med att det inte upptäks är fel. Dina bilder visar att kortet är på och hittat. Men om det fungerar som det ska. Skickar ut ljudet på rätt ställe. Inte skickar ut ljudet als. Det är en annan historia. =(

Edit:
Vi tar det från början såhär. Lite ostressat.

1. Beskriv hur det fungerade för några dagar sedan och vilka utgångar du använde då på datorn.
2. Beskriv sedan hur det inte fungerar nu.

Ofta kan det vara simpla saker som löser problemet. De som är så orelevanta att man inte nämner dem.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

hACmAn, jag har ju en frontpanel på mitt chassi där jag brukar koppla i headsettet. Har aldrig använt något där bak på moderkortet.

Mushishi, jag har testat där bak också, ingenting verkar hända eller ske. Jag testade att koppla in där bak precis, ljud upptäcktes men när jag försökte spela t.ex. Spotify så hördes bara ett lågt brus. Inget mer.

Permalänk
Inaktiv

1. Dagen innan LANet skulle jag helt enkelt bara kolla till datorn. Ladda ner lite, spela, lyssna musik. Då hade jag headsettet på frontpanelen. Inga problem. Fixade avast! Free också men ljudet funkade fortfarande.

2. Jag startade datorn på lanet, internet strulade lite med det fixade vi sedan. Jag installerade Spore men ljudet funkade. Jag skaffade lösenord till datorn för säkerhets skull, startade om datorn så slutade ljudet funka helt plötsligt. Finns inte så mycket mer att säga. Dock har jag för mig att det kom upp en ruta i samband med att jag startade om datorn, stod om typ 3 alternativ eller något. Tror det var hur datorn skulle startas upp så jag tog alternativet jag alltid haft förut (tror jag). Men ändå, att alting annat funkar som det ska förutom ljudet. Weird.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en till bild på windows ljudpanelen med hörlurar och om du har en analog mic inkopplad. (den rosa) för att se om realtek kortet anser att de är inkopplade.

Edit:
Ja det är surt att det bara slutar fungera.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Bilder på när headsettet ä kopplat där bak: http://i.imgur.com/y2xijp3.png http://i.imgur.com/94gVTjv.png

När jag kopplar där fram så visas inget slags "detecting"

Permalänk
Inaktiv

EVERYBODY HOLD YOUR HORSES!

Jag testade lite olika uttag där bak och nu funkar ljudet i alla fall. MEN frontpanelen verkar fortfarande inte funka alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon240790:

Bilder på när headsettet ä kopplat där bak: http://i.imgur.com/y2xijp3.png http://i.imgur.com/94gVTjv.png

När jag kopplar där fram så visas inget slags "detecting"

Kan du klicka på högtalarikonen nere i traybar (där klockan är) och klickar på mixer, hur ser det ut då?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Nu verkar allt funka, trickysaer, men bara då headsettet är kopplat till bakre panelen. Jag funderar fortfarande varför inte frontre (eller hur det stavas) panelen inte upptäcker något... som den alltid gjort innan.

Permalänk
Medlem

Då är det dags att kolla så att kontakten från chassit till moderkortet inte har lossnat eller glappar. Eller så struntar du i att öppna datorn och kör från de bakre. Inte lika smidigt. Men generellt sätt mindre störningar i ljudet enligt min erfarenhet.

Edit:
http://dl.msi.com/download_files/mnu_exe/E7816v1.0.zip
sida 41 (1-27)

visar kontakten nere till vänster som kopplas från moderkortet till chassit.

Men som vanligt jag tar inget ansvar jada jada.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Jag ska öppna besten och så om det sitter lite lösa kontakter. Hursomhelst, tack så mycket allihop! Kanske var ett "simpelt" problem men ljudet funkar nu, tack vare er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon240790:

Nu verkar allt funka, trickysaer, men bara då headsettet är kopplat till bakre panelen. Jag funderar fortfarande varför inte frontre (eller hur det stavas) panelen inte upptäcker något... som den alltid gjort innan.

Skrivet av hACmAn:

Då är det dags att kolla så att kontakten från chassit till moderkortet inte har lossnat eller glappar. Eller så struntar du i att öppna datorn och kör från de bakre. Inte lika smidigt. Men generellt sätt mindre störningar i ljudet enligt min erfarenhet.

Som ovan skriver, det går kablar från frontpanelen till moderkortet. Dessa har antagligen hoppat ur när du flyttat datorn, bruset uppstod antagligen för att kontakterna inte satt i helt, tänk lite som när man stoppar in en 3,5mm-kabel när man har förstärkare så får man ofta ett högt och kraftigt brummande ljud innan kabeln sitter ordentligt i.

Antingen kör du på baksidan eller så öppnar du upp datorn och kontrollerar kablarna.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2