Googles nya användaravtal bekräftar automatisk avläsning av e-post

Permalänk

Detta får mig att fundera över hur brevhemligheten egentligen skulle kunna implementeras digitalt. Ett intressant problem. Vissa säger sig vara oberörda för att de alltid känt till detta och för att de är tekniskt kunniga (och därmed insinuerar att de förstår problemen med digital kommunikation). Frågan jag ställer mig är varför en så grundläggande sak som brevhemlighet och personlig integritet tappar betydelse bara för att man är tekniskt insatt.
Det var inte länge sedan brevhemligheten var bland det heligaste.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Man kan ju köra PGP-krypterad mail men det blir väl lite meck med att föra över nycklar till alla man vill kunna skicka mail till. Har inte testat själv men antar det är så det måste funka - att man ger sin publika nyckel till alla man vill maila med.

Annars bör man väl betrakta e-post som offentlig information. Okrypterade mail är väl ganska enkelt att läsa om man scannar internet-anslutningen på trafik? Någon som har koll på det där?

Permalänk
Skrivet av Ramblemoe:

Detta får mig att fundera över hur brevhemligheten egentligen skulle kunna implementeras digitalt. Ett intressant problem. Vissa säger sig vara oberörda för att de alltid känt till detta och för att de är tekniskt kunniga (och därmed insinuerar att de förstår problemen med digital kommunikation). Frågan jag ställer mig är varför en så grundläggande sak som brevhemlighet och personlig integritet tappar betydelse bara för att man är tekniskt insatt.
Det var inte länge sedan brevhemligheten var bland det heligaste.

Med rätt teknik så är det inte så svårt att implementera så att det råder total hemlighet i meddelandet..
Problemet med Google är väl inte egegentligen att en automatiskt bot läser meddelandet för att få ut speciella ord som kan vara hjälpsamt när det gäller riktad reklam, utan snarare det faktum att Google godtyckligen låter amerikanska myndigheter läsa E-post som tillhör hela världens nationaliteter.

Nåväl. Någon dag ska man väl orka byta sin Gmail adress...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man kan ju köra PGP-krypterad mail men det blir väl lite meck med att föra över nycklar till alla man vill kunna skicka mail till. Har inte testat själv men antar det är så det måste funka - att man ger sin publika nyckel till alla man vill maila med.

Annars bör man väl betrakta e-post som offentlig information. Okrypterade mail är väl ganska enkelt att läsa om man scannar internet-anslutningen på trafik? Någon som har koll på det där?

Kör man över krypterade(SSL) anslutningar skall det i regel inte kunna läsas av. Men allt är i klartext annars.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ase:

Finns mänskliga rättigheter som alla regeringar ska respektera (vilket inte alltid görs NSA,FRA tex) sen finns det företag som inte respekterar dom (Google tex) Det handlar inte om att vara paranoid utan att slå vakt om sina mänskliga rättigheter

Hur menar du nu? Google analyserar bara ditt användarmönster i deras egna tjänster och de är öppna med hur och varför de gör det. Om du inte vill att Google analyserar det du gör så är det fritt fram att låta bli att använda dem. Hur kan du gnälla om mänskliga rättigheter när det är en fullt valfri tjänst från ett företag? NSA och FRA kommer du inte undan genom att byta till en egen mailserver. Google kommer du undan genom att låta bli att använda deras tjänster. Det är inte särskilt svårt för den som orkar lägga mer än fem minuter på att hitta alla alternativ. Vilken mänsklig rättighet är det som Google inte respekterar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

http://www.gmx.com/

OM du behöver en email utan bli såld på kuppen.
Dessutom gratis och massa lull-lull

De där två sakerna går inte ihop.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

OMG! Jag ser framför mig alla paranoida herrar som tar på sig foliehattarna

... ja, en del av er finns på detta forum.

Paranoid? Det är inte det saken handlar om. Det handlar om att man kanske inte gillar att bli spårad och spionerad.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Alla amerikanska mail providers av lite större slag har alla fått NS letters och måste följa NSA's regler helt enkelt. Skaffa egen mailserver eller byt till en asiatisk eller europeisk provider (men även där är det massa övervakning) Själv är bäste dräng.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Google säljer för riktad reklam inte NSA

Haha den gick visst långt över huvudet på dig...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Bra att det är tydligt med att dom gör det. Nu har man möjligheten till att göra ett aktivt informerat val om man vill bli bevakad eller inte.

Tyvärr så är det ett rätt jobbigt val eftersom gmail har ett väldigt bra spam filter...

Permalänk
Sötast
Skrivet av hasseb64:

http://www.gmx.com/

OM du behöver en email utan bli såld på kuppen.
Dessutom gratis och massa lull-lull

Vad är det som gör att du rekommenderar just denna leverantören? Hur finansierar de sin gratistjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

OMG! Jag ser framför mig alla paranoida herrar som tar på sig foliehattarna

... ja, en del av er finns på detta forum.

Jag förstår inte vad du menar.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

har kört med eget domän och webbserver/mailserver väldigt länge och lär fortsätta med det.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceHaack:

Ja det är väl inte en fråga om Google har ögon och öron i var enskilde mans kommunikationsbehärskande moduler, utan hur lång tid det kommer att ta för världen att se hela bilden, möjligheterna utifrån deras perspektiv samt summan dvs vinsten som en produkt av ett tillvaratagande av uppenbara vinstdrivande möjligheter. Dock lär det med ytterst liten sannolikhetsgrad påverka någon av oss i ett direkt medvetet perspektiv, dom finns där i bakgrunden bara. Så vänligen men bestämd vill jag framföra en vädjan till er som tar åt er, foliehatt AV!

Mvh Isak

Nej men preciis. Vad vore världen utan Google? Helt omöjlig att förstå sig på. Tänk vad mycket man sparar på att slippa fundera på medvetna perspektiv, och vad skönt att man alltid har någon att lita på där i bakgrunden. Som en vän som håller dig i handen och bara vill alla väl. Som en varm, våt snuttefilt i en kall och otrevlig (spam och sån "skit") verklighet.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Ja precis så är det ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja de har varit öppna med det men nu står det med i användaravtalet också. Så nu är de ännu mer öppna med det.

Fast vem läser det egentligen? Känner inte en jäkel som någonsin gjort det.

Permalänk

Det är fortfarande mindre illa än när Microsoft hackade användare på hotmail, läste deras mail, och använde mailen som bevis för att åtala en av sina anställda för att ha läckt hemligheter: http://www.bbc.co.uk/news/business-26677607

Finns det nån gratis-email-konto-tjänst som inte är skum/spionerar?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är fortfarande mindre illa än när Microsoft hackade användare på hotmail, läste deras mail, och använde mailen som bevis för att åtala en av sina anställda för att ha läckt hemligheter: http://www.bbc.co.uk/news/business-26677607

Finns det nån gratis-email-konto-tjänst som inte är skum/spionerar?

Nej, som sagt de är gratis av en särskild anledning, sälja dina intressen för riktad reklam.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Gäller det här även om jag synkar mail appen i telefonen till min hotmail?!

Skrivet av Zotamedu:

Hur menar du nu? Google analyserar bara ditt användarmönster i deras egna tjänster och de är öppna med hur och varför de gör det. Om du inte vill att Google analyserar det du gör så är det fritt fram att låta bli att använda dem. Hur kan du gnälla om mänskliga rättigheter när det är en fullt valfri tjänst från ett företag? NSA och FRA kommer du inte undan genom att byta till en egen mailserver. Google kommer du undan genom att låta bli att använda deras tjänster. Det är inte särskilt svårt för den som orkar lägga mer än fem minuter på att hitta alla alternativ. Vilken mänsklig rättighet är det som Google inte respekterar?

Nu låter jag väl som en riktig konspirationsteoretiker men det vore väl den absolut bästa fasaden?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Fast det har väl varit känt sedan de lanserade tjänsten. Hur skulle de annars kunna visa reklam baserat på ens mail?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ramblemoe:

Detta får mig att fundera över hur brevhemligheten egentligen skulle kunna implementeras digitalt.

Krypterade meddelanden, signerade med privata nycklar. Ska man ha en webbtjänst så blir det tvunget att låta dekrypteringen ske på klientsidan via exempelvis Javascript och lokala nycklar. Viss metadata läcker ändå.

Ett problem är att man då ger upp stora delar av spamkontrollen, vilket minskar nyttan av email överhuvudtaget. Gmail är så skickligt på att sålla bort spam just genom sin möjlighet till storskalig innehållsanalys.

Ett annat problem är att man blir av med smidigheten i att kunna öppna en webbläsare lite varstans för att läsa och skicka mail. För den tekniskt insatte är det ofta lösbart om man åtminstone har kontroll över fjärrmaskinen, men fortfarande ett hinder.

Att Gmail analyserar mailens innehåll för att ge riktad reklam har alltid varit en sådan icke-hemlighet att man nästan baxnar över att det ens diskuteras, och det har ej heller varit en hemlighet i deras användaravtal tidigare. Nu skriver de det extra tydligt med stora bokstäver, antar jag. Utöver en kort period när det är på tapeten så kan jag inte tänka mig att det kommer påverka användandet av Gmail det minsta. Att det är en fråga överhuvudtaget handlar i mina ögon snarare om en välfinansierad PR-kampanj från konkurrenter, även om de själva gör samma sak.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Fast vem läser det egentligen? Känner inte en jäkel som någonsin gjort det.

Fast då kan man ju inte riktigt gnälla heller. Googla har inte försökt gömma att de analyserar ditt beteendemönster för att på så sätt förbättra sina tjänster. Google Now räknar till exempel själv fram var du bor och var du arbetar genom att kolla var du befinner dig oftast. Annonserna baseras på vad du ofta tittar på och sökresultaten anpassas för att visa träffar som är relevanta för dig. Det är deras affärsidé. Det är det hela deras företag bygger på. Om man inte själv ens orkar ta reda på det så kan man ju inte riktigt klaga heller. Användarna har ett visst eget ansvar för sina egna handlingar. Här har du en kort genomgång om hur Google fungerar som är två klick från startsidan: https://www.google.se/intl/en/policies/technologies/index.htm...

Skrivet av Tommy_h:

Gäller det här även om jag synkar mail appen i telefonen till min hotmail?!

Nu låter jag väl som en riktig konspirationsteoretiker men det vore väl den absolut bästa fasaden?

Bästa fasaden för vadå? NSA behövde ju bevisligen ingen fasad utan de bara tog vad de ville ha. FRA verkar köra liknande metoder. Om nu alla vet att de kan söka igenom all data, notera att det sker automatiskt och att ingen faktiskt sitter och läser alla mail, så är det ju bara för de som inte vill att använda en annan tjänst eller att kryptera. En bättre lösning vore att bygga upp en image kring att man inte analyserade eller lästa något alls för att lura in folk i en falsk säkerhet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Att Gmail analyserar mailens innehåll för att ge riktad reklam har alltid varit en sådan icke-hemlighet att man nästan baxnar över att det ens diskuteras, och det har ej heller varit en hemlighet i deras användaravtal tidigare. Nu skriver de det extra tydligt med stora bokstäver, antar jag. Utöver en kort period när det är på tapeten så kan jag inte tänka mig att det kommer påverka användandet av Gmail det minsta. Att det är en fråga överhuvudtaget handlar i mina ögon snarare om en välfinansierad PR-kampanj från konkurrenter, även om de själva gör samma sak.

Ja, man baxnar över att det överhuvud taget finns folk som inbillar sig att det finns någon anständighet kvar hos näringsidkare och politiker. Gamla principer som posthemlighet och respekt för privatlivet har gått i muggen för länge sedan. Nu är det upp till var och en att läsa avtalstexter och att inte ta någonting för givet. Avtalen är heller inte mycket värda eftersom de i princip kan ändras när som helst. "Sekretesspolicyn kan komma att ändras från tid till annan." som Google själva uttrycker det.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av phz:

Krypterade meddelanden, signerade med privata nycklar. Ska man ha en webbtjänst så blir det tvunget att låta dekrypteringen ske på klientsidan via exempelvis Javascript och lokala nycklar. Viss metadata läcker ändå.

Ett problem är att man då ger upp stora delar av spamkontrollen, vilket minskar nyttan av email överhuvudtaget. Gmail är så skickligt på att sålla bort spam just genom sin möjlighet till storskalig innehållsanalys.

Ett annat problem är att man blir av med smidigheten i att kunna öppna en webbläsare lite varstans för att läsa och skicka mail. För den tekniskt insatte är det ofta lösbart om man åtminstone har kontroll över fjärrmaskinen, men fortfarande ett hinder.

Att Gmail analyserar mailens innehåll för att ge riktad reklam har alltid varit en sådan icke-hemlighet att man nästan baxnar över att det ens diskuteras, och det har ej heller varit en hemlighet i deras användaravtal tidigare. Nu skriver de det extra tydligt med stora bokstäver, antar jag. Utöver en kort period när det är på tapeten så kan jag inte tänka mig att det kommer påverka användandet av Gmail det minsta. Att det är en fråga överhuvudtaget handlar i mina ögon snarare om en välfinansierad PR-kampanj från konkurrenter, även om de själva gör samma sak.

Poängen var just att väga in användarvänlighet. Min fråga går lite mer på djupet än vad man kanske tror vid första anblick. Att väga in alla faktorer för att bygga ett system, som både skulle anses uppfylla brevhemlighetens principer samtidigt som det är smidigt, snabbt och användarvänligt. Ett system som skyddar den personliga integriteten utan att ge upp funktioner som folk tar för givet; det är lite utav en utmaning.

Sen kan man ju tänka att även om detta inte är en nyhet för vissa, så är det en nyhet för många andra. Många andra som kanske inte är helt insatta i tekniken bakom email. Det kanske kan fungera som en bra tankeställare till folk och deras vanor på internet. Man kan ju alltid hoppas iaf.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Vi använder alltså våra superdatorer till att öka konsumtionen eller övervaka oss. Vi är uppenbarligen väldigt intelligenta idioter.

https://www.youtube.com/watch?v=qEIJw9s3tTo

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast då kan man ju inte riktigt gnälla heller. Googla har inte försökt gömma att de analyserar ditt beteendemönster för att på så sätt förbättra sina tjänster. Google Now räknar till exempel själv fram var du bor och var du arbetar genom att kolla var du befinner dig oftast. Annonserna baseras på vad du ofta tittar på och sökresultaten anpassas för att visa träffar som är relevanta för dig. Det är deras affärsidé. Det är det hela deras företag bygger på. Om man inte själv ens orkar ta reda på det så kan man ju inte riktigt klaga heller. Användarna har ett visst eget ansvar för sina egna handlingar. Här har du en kort genomgång om hur Google fungerar som är två klick från startsidan: https://www.google.se/intl/en/policies/technologies/index.htm...

Jo jag vet, och jag bryr mig egentligen inte att Google gör som dom gör.
Men jag säger bara det att även om något står i användaravtalen så kommer folk
ändå inte märka av det för det skippar man direkt då det är så mycket text,
borde man inte bara kunna förkorta lite? Tror knappast det krävs 10 A4 papper med text
på ett användaravtal där allting står i minsta detalj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jo jag vet, och jag bryr mig egentligen inte att Google gör som dom gör.
Men jag säger bara det att även om något står i användaravtalen så kommer folk
ändå inte märka av det för det skippar man direkt då det är så mycket text,
borde man inte bara kunna förkorta lite? Tror knappast det krävs 10 A4 papper med text
på ett användaravtal där allting står i minsta detalj.

Öum, jo. Det är precis vad som krävs tyvärr. ALLA avtal är skitjobbiga att läsa, men att inte läsa igenom det ordentligt och skylla på att "folk orkar inte" är ju precis som att skriva på ett mobilabonemang/låneavtal/hyresavtal whatever utan att läsa och sen blir ledsen när det inte var som du trodde. Korrekt juridisk text tar plats för att täppa till hål för alla paragrafryttare ^^

Och om de skulle "snabbsammanfatta", vem beslutar vad som är viktigt? Hur mycket skall stå? Hur omfattande skall det vara? Nej tyvärr är det drygt att läsa, men är något man får stå ut med eller skita i helt. Vilket man väljer är upp till en själv

Permalänk
Medlem

"Trots det uppdaterade avtalet är Google fortfarande i hetluften, då bolaget i USA står anklagat för brott mot integritets- och avlysningslagarna. Sökjätten har dock inte stuckit under stolen med utövandet innan avtalet justerades, utan menar att användare underförstått samtyckt till verksamheten som är en del av Gmail."
Hmmm. Jag undrar varför inte varenda treställigt underrättelse organisation i norra Amerika också står anklagad.
Kan det vara för att de la till "för rikets säkerhet" i sina klausuler?

Permalänk
Medlem

kör med startmail. Som kostar och för tillfället är i Beta. Funkar dock bra, samt är skapad av personer som hatar hur all information delas med myndigheter. Skaparna av Startpage.com och ixquick.com (för övrigt mycket bra anonyma sökmotorer).

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Utöver en kort period när det är på tapeten så kan jag inte tänka mig att det kommer påverka användandet av Gmail det minsta.

Håller med. Tror inte heller det kommer att påverkas det minsta. Gillar själv Gmail och kommer att fortsätta med det. Tycker dock att det alltid är positivt att både media och personer emellan varven refleketerar över vad företag och myndigheter gör med vår egen personliga data.

Skrivet av phz:

Att det är en fråga överhuvudtaget handlar i mina ögon snarare om en välfinansierad PR-kampanj från konkurrenter, även om de själva gör samma sak.

Nja, nu för nog du ta av dig den så berömda foliehatten. Anledningen till att Goolge lägger in det i användaravatalen just nu är pga att det det pågår ett antal stämmningar och potentiella rättsfall emot dem kring intigritetsfrågor, och där är just denna avsaknad i användaravtalen är en del av stämningarna.

Jag tror att de helt enkelt vill minimera skadan och minska antalet nya stämningar emot dem över denna avsaknad i användaravtalet. Ett bra "business case" ifrån Goolge att helt enkelt uppge det som vi alla redan vetat/antagit. Så egentligen inget som de alls förlorar på. Snarare lite underligt att de inte var tydliga med detta i sina användaravtal tidigare.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/