Oculus VR säljer 85 000 exemplar redan innan konsumentlanseringen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Jag kritiserar Google minst lika hårt, fast tråden handlar inte om dem. Men å andra sidan så behöver jag inte vara på tå 100% av tiden där, är jag inte alert med allt så delar Facebook vilka pinsamma eller politiskt inkorrekta band jag lyssnar på, råkar jag lyfta fingret när jag scrollar på instagram så kan det registreras som en dubbelklick och det blir en like på bilden, helt plötsligt ser folk i sitt händelseflöde uppe till höger att jag gillar bigbootymommas bild på instagram.

Använda hårdvara utan tillhörande mjukvara är inte alltid helt lätt.
Och de pratar ju sig varma om alla möjligheter med VR. Som någon skrev högre upp i tråden:

"After games, we're going to make Oculus a platform for many other experiences. Imagine enjoying a court side seat at a game, studying in a classroom of students and teachers all over the world or consulting with a doctor face-to-face -- just by putting on goggles in your home."

Som sagt, en gratistjänst visst. Men köper man ett VR-mössa för tusentals kronor så vill man inte att den 2 uppdateringar senare kräver en spionerande och informationsdelande mjukvara för att kunna ansluta till senaste spelupplevelsen.

Ja det är väl inte orimlig kritik egentligen. Occulus kommer med en kamera numera så man kommer ha en facebookkamera i hemmet om man skaffar detta ;).

Men att likställa drivrutiner för hårdvaran med funktionerna på gratistjänsten facebook kan jag nog tycka är aningen förhastat än en gång.
Större sannolikhet att de bakar in funktionaliteten du (och jag) vill undvika här men jag är faktiskt inte så oroad över att detta kommer ske.

Iaf inte till första konsumentversionen. Första konsumentversionen kommer troligen fungera väl fram till 2017-2018 (eller ännu längre). Slår VR igenom med occulus så lär vi se konkurrenter med mogna produkter vid det laget så då kommer man kunna välja andra alternativ om facebbok vid det laget börjar pusha för mer automagiska "upplevelsepublikationer".

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

visst är det intressant med VR men jag utgår ifrån att de som köper test-exemplaret gör det medvetandes om att det snart kommer en betydligt bättre konsumentversion, om man har 10000kr över att spendera per månad så har man helt enkelt råd att köpa en ny version efter ett år. Jag personligen kommer prioritera min speldator tills dess att 2160p120 versionen kommer, behöver inte nödvändigtvis vara facebooks VR glasögon.

Är en 2160p120hz version bekräftad?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du kunde anklaga mig för att vara paranoid om det inte vore för att vi redan är där. Man måste vara på tå för att ens sysslor inte ska delas redan idag.

Fast det du skrev i ditt andra inlägg om att vara på tå var ju om att folk ser om du trycker like på något. Du verkar helt missat att facebook är ett Socialt närtverk, alltså att du delar med dig av vad du gör. Om du inte vill dela med dig så rekommenderar jag inte att använda ett socialt nätverk, då det är just delningen de är designade för.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Fast det du skrev i ditt andra inlägg om att vara på tå var ju om att folk ser om du trycker like på något. Du verkar helt missat att facebook är ett Socialt närtverk, alltså att du delar med dig av vad du gör. Om du inte vill dela med dig så rekommenderar jag inte att använda ett socialt nätverk, då det är just delningen de är designade för.

Precis, rekommendationen är alltså att inte använda Oculus.

Jag vill kunna vara social med vänner, dela och ta del av delningar och delta i diskussioner. Men jag vill kunna lyssna på min musik i fred, jag vill kunna titta runt på instagram ifred, jag vill spela spel i fred och jag vill kunna använda en VR-mössa i fred. Man måste hela tiden deaktivera facebook-delningar idag. Deaktiveringarna hoppar lätt ur så att saker delas ändå, man kan inte heller se det flöde om en själv som andra får se. Om det står att jag gillar en bild på instagram så ser inte jag att andra ser detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Precis, rekommendationen är alltså att inte använda Oculus.

Jag vill kunna vara social med vänner, dela och ta del av delningar och delta i diskussioner. Men jag vill kunna lyssna på min musik i fred, jag vill kunna titta runt på instagram ifred, jag vill spela spel i fred och jag vill kunna använda en VR-mössa i fred. Man måste hela tiden deaktivera facebook-delningar idag. Deaktiveringarna hoppar lätt ur så att saker delas ändå, man kan inte heller se det flöde om en själv som andra får se. Om det står att jag gillar en bild på instagram så ser inte jag att andra ser detta.

Fast nu ljuger du här. Instagram har facebook delningar som opt-in, inte opt-out. Du måste alltså välja att dela på facebook.

Som jag sa i förra inlägget. Du klarar på att folk ser vad du gillar, på ett socialt nätverk. Det är vad de går ut på. Idag finns inget som tyder på att Rift kommer att kräva Facebook integrering.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Fast nu ljuger du här. Instagram har facebook delningar som opt-in, inte opt-out. Du måste alltså välja att dela på facebook.

Som jag sa i förra inlägget. Du klarar på att folk ser vad du gillar, på ett socialt nätverk. Det är vad de går ut på. Idag finns inget som tyder på att Rift kommer att kräva Facebook integrering.

Så länge det är opt-out på vissa ställen och jag måste försäkra mig så är det tillräckligt för att jag inte ska vara nöjd med att allt man vill syssla med ska anslutas till olika sociala nätverk.
Spotify är opt-out, och det kan utan märkbar förvarning hoppa ur inkognitoläget. Kanske en "bugg", eller så är varningen inte så tydlig.

Hade det bara varit att välja vad man säger på facebook så hade det varit nice. Jag kan leva med det. Men det stannar inte vid de sociala nätverken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dealerovski:

Är en 2160p120hz version bekräftad?

Nej de pratar om högre upplösning än 1080p och högre uppdateringsfrekvens, 2160p är mitt personliga krav för att det skall vara intressant för min del.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anjora:

Nej de pratar om högre upplösning än 1080p och högre uppdateringsfrekvens, 2160p är mitt personliga krav för att det skall vara intressant för min del.

Du menar UHD?

Intressanta länkar du har i din signatur förresten. Eh...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

"But this is just the start. After games, we're going to make Oculus a platform for many other experiences. Imagine enjoying a court side seat at a game, studying in a classroom of students and teachers all over the world or consulting with a doctor face-to-face -- just by putting on goggles in your home."

Det som kändes mest oroväckande när FB köpte upp Oculus. AFTER games. Det låter som om de kommer låta de spel som är på g fortsätta att utvecklas och släppas, för att sedan skifta fokus helt till att bli xbox one 3d (typ). Men å andra sidan är det ju knappast bara Rift som finns på marknaden, det finns andra VR-glasögon under utveckling osv, men frågan är ju om de har en ärlig chans mot Oculus nu när FB köpt upp?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av trickysaer:

"But this is just the start. After games, we're going to make Oculus a platform for many other experiences. Imagine enjoying a court side seat at a game, studying in a classroom of students and teachers all over the world or consulting with a doctor face-to-face -- just by putting on goggles in your home."

Det som kändes mest oroväckande när FB köpte upp Oculus. AFTER games. Det låter som om de kommer låta de spel som är på g fortsätta att utvecklas och släppas, för att sedan skifta fokus helt till att bli xbox one 3d (typ). Men å andra sidan är det ju knappast bara Rift som finns på marknaden, det finns andra VR-glasögon under utveckling osv, men frågan är ju om de har en ärlig chans mot Oculus nu när FB köpt upp?

Dom menar att det fins anda saker man kan göra med riften tänk dig att kunna se pantheon filmad med en 360 graders kamra eller se en spel film där du själv kan kolla runt lite eller robot presens där du kan vara med på en konferans på distans med en robot och kan kontrolera dens kamra med riften
allt är möjligt det ska bli spänande vad hackers (den orginela termen av hackr) gör med den

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk

Braben nämnde nyligen att hela 10% av beta-testarna för nya Elite redan använder Oculus. Tekniken kommer att slå som en slägga när den släpps -- sen får vi se om Facebook lyckas sabba det hela eller inte.

EDIT: Facebook har förstås hört all kritik de fått för köpet av Oculus, och de har redan sagt att de "först" ska satsa på spel. Att facebook i förlängningen tänker sig 3D hangouts, som nån sorts 3D variant av Second Life, är nog givet, men det skiter jag i så länge de inte kompromissar om spelprestandan.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Du menar UHD?

Intressanta länkar du har i din signatur förresten. Eh...

Scrollade igenom sida lte, sjuka saker helt klart

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Chromatic:

Vadå, trodde Occulus dog när FB köpte upp dom... O_o

Gjorde inte jag, den sista idioten är inte född än hehe

Jag hade aldrig stödköpt FB personligen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Är en 2160p120hz version bekräftad?

Nej, de har sagt 2k-upplösning (behöver ju inte vara just 2 160) och 90 Hz till konsumentversionenm, samt att DK2 är "feature complete", det ska alltså inte tillkomma något extra till konsumentversionen utan den kommer bara att vara lite mer polerad.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Är en 2160p120hz version bekräftad?

Jag tror att det är mer rimligt med en 1440p90Hz skärm till första konsumentversionen. Med tanke på att den upplösningen börjar smyga sig in i mobiler först nu, och att en spelskärm helst ska ha egenskaper som inte alltid är lika viktigt på en mobil (över 60Hz, enormt snabb och med låg latency).

Sen får man tänka på att det ska vara enkelt driva skärmen i höga framerates, det duger inte med 30fps-spel i 3D. På en 4K-skärm är det möjligt att skala upp 1080p på ett bra sätt. Det viktigaste är att pixlarna är täta först och främst, och att spelet går att köra i hög fps. Resten kommer senare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickysaer:

"But this is just the start. After games, we're going to make Oculus a platform for many other experiences. Imagine enjoying a court side seat at a game, studying in a classroom of students and teachers all over the world or consulting with a doctor face-to-face -- just by putting on goggles in your home."

Det som kändes mest oroväckande när FB köpte upp Oculus. AFTER games. Det låter som om de kommer låta de spel som är på g fortsätta att utvecklas och släppas, för att sedan skifta fokus helt till att bli xbox one 3d (typ). Men å andra sidan är det ju knappast bara Rift som finns på marknaden, det finns andra VR-glasögon under utveckling osv, men frågan är ju om de har en ärlig chans mot Oculus nu när FB köpt upp?

Det är garanterat menat utöver spel. Han är in korkad nog att begränsa utvecklingen på det sättet. Det skulle ju kräva att man aktivt stängde ute en potentiell marknad med potentiella köpare och för att göra det måste man vara tämligen korkad. Han måste ja med sig spelarna för det är de som är första vågen av köpare som kommer få ut tekniken till folk. Utan spelarna är det dött. Att sen då bara överge dem är ju väldigt ologiskt. Att titta på en basketmatch ställer ju samma krav som att spela ett spel när det kommer till glasögonen, det är andra ändan som är annorlunda så varför stänga ute spel?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har köpt en på förhandsbeställningen, skall förmodligen plocka bort den då jag inte alls gillar Facebook.
Fast å andra sidan så kanske någon gamer vill köpa den, så jag kan göra någon glad när jag får hem den.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Ser framför mig farmeville med vr stöd. Vilken super duper grej!
Eller att få vandra runt i andra folks tidslinjer på Facebook. (Ironi).

Tyvärr kommer det aldrig att funka för mig. Detta då jag har så sjukt lätt för att bli åksjuk att dessa brillor kommer bli rena spymaskinen för mig.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

"But this is just the start. After games, we're going to make Oculus a platform for many other experiences. Imagine enjoying a court side seat at a game, studying in a classroom of students and teachers all over the world or consulting with a doctor face-to-face -- just by putting on goggles in your home."

Det som kändes mest oroväckande när FB köpte upp Oculus. AFTER games. Det låter som om de kommer låta de spel som är på g fortsätta att utvecklas och släppas, för att sedan skifta fokus helt till att bli xbox one 3d (typ). Men å andra sidan är det ju knappast bara Rift som finns på marknaden, det finns andra VR-glasögon under utveckling osv, men frågan är ju om de har en ärlig chans mot Oculus nu när FB köpt upp?

Hur tänker du nu? Tror du att Facebook kommer förbjuda tredjeparts-utvecklare från att göra spel till Rift? Oculus är ingen stor spelstudio som kommer göra massa spel till Rift. De gör mjukvaran och hårdvaran till den, spelen gör andra helt fristående utvecklare. Facebook har inte direkt något att säga till om där. Om de inte kommer lägga in en begränsning i Riften så att den inte kan spela spel. Men det låter extremt ologiskt och som ett väldigt dåligt affärsbeslut.

Jag ser inget dåligt i uttalandet. Det låter som att de först kommer satsa mest på spel. Men efter det se till att VR kan användas även på andra marknader. Något jag ser som väldigt intressant då jag tror att VR kan användas för väldigt mycket utanför spel. Till exempel hur ett hus kan se ut både invändigt och utvändigt, innan det byggs. Eller hur för att visa hur en lokal kan se ut med olika typer av möblering, till exempel för kontor eller restauranger. Eller som FBs exempel med sportmatcher och studier.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nej, de har sagt 2k-upplösning (behöver ju inte vara just 2 160) och 90 Hz till konsumentversionenm, samt att DK2 är "feature complete", det ska alltså inte tillkomma något extra till konsumentversionen utan den kommer bara att vara lite mer polerad.

/hulle.

2K-upplösning är inte 2160p. 2160p är 16:9 versionen av 4k.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Kostar 3312kr totalt för oss i Sverige. Vad tror ni, är det värt att beställa hem?

Om du har mycket pengar att bränna. Men annars nej för fan. Vänta på konsumentversionen och få en långt mycket bättre första upplevelse. Det har ryckt i mina köpnerver i över ett år nu men jag ska banne mig vänta.

Permalänk

Väntar också ut konsumentversionen. 1440p istället för 1080p och förmodligen en hel del andra fördelar som lägre vikt m. m.

Dessutom kommer det behövas stålar till en rejäl uppgradering av datorn. ~90hz@1440p som MINIMUM, inte genomsnitt, kommer kräva sin maskin.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Skrivet av DDemis:

Kostar 3312kr totalt för oss i Sverige. Vad tror ni, är det värt att beställa hem?

Med skatt och fraktkostnad blev det allt som allt 502 usd för mig(4555 kr) for DK 2
Men endå värt det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oculus VR - Comes bundled with Facebook. Also included: BEST SELLER!!!! Zynga's Mafia Wars and FarmVille!
Hade planerat att köpa Oculus Rift, men det blir självklart inget köp, för att jag inte köper produkter av amerikanska kapitalistbolag och särskilt inget som kommer bundlat med Facebook.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av Hjemrdeil:

för att jag inte köper produkter av amerikanska kapitalistbolag och särskilt inget som kommer bundlat med Facebook.

MB ASUS P9X79 Case CM Storm Stryker CPU Intel Core i7 4930K 4,9GHz GPUs 2x Zotac GTX780 RAM 32GB HyperX 4x8GB PSU Newton R3 1000W SSD Samsung 840 500GB + x2 SanDisk Extreme II 240GB Monitor: 3x AOC 24" Accessories Corsair M40 Corsair - MM200 Corsair K50 - ASUS Orion PRO
Windows 7 Professional - Anti-Google army

Din dator verkar innehålla en del produkter från just amerikanska kapitalistiska bolag, fast du kanske har fått den så du slapp köpa den.
är det inte bättre att vänta och se hur det verkligen blir när dom väl lanserat Oculus rift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azlan1:

Dom menar att det fins anda saker man kan göra med riften tänk dig att kunna se pantheon filmad med en 360 graders kamra eller se en spel film där du själv kan kolla runt lite eller robot presens där du kan vara med på en konferans på distans med en robot och kan kontrolera dens kamra med riften
allt är möjligt det ska bli spänande vad hackers (den orginela termen av hackr) gör med den

Ja, absolut! Jag fick bara någon farhåga av att de skulle styra in på mer saker som inte handlade om spel vilket iofs inte är fel, men jag tror de flesta ser fram emot just spel och inte andra finesser när det gäller dessa vr-glasögon

Skrivet av Zotamedu:

Det är garanterat menat utöver spel. Han är in korkad nog att begränsa utvecklingen på det sättet. Det skulle ju kräva att man aktivt stängde ute en potentiell marknad med potentiella köpare och för att göra det måste man vara tämligen korkad. Han måste ja med sig spelarna för det är de som är första vågen av köpare som kommer få ut tekniken till folk. Utan spelarna är det dött. Att sen då bara överge dem är ju väldigt ologiskt. Att titta på en basketmatch ställer ju samma krav som att spela ett spel när det kommer till glasögonen, det är andra ändan som är annorlunda så varför stänga ute spel?

Jo, visst känns det ologiskt men kanske inte otänkbart. För att göra en parallell, hur många väldigt framgångsrika spel har sedan inte fått någon uppföljare alls, eller svängt i en helt annan riktning där man helt struntat i vad fansen/konsumenterna efter frågat? Är bara oroad över att de ska blanda sig i för mycket.

Skrivet av Marinlik:

Hur tänker du nu? Tror du att Facebook kommer förbjuda tredjeparts-utvecklare från att göra spel till Rift? Oculus är ingen stor spelstudio som kommer göra massa spel till Rift. De gör mjukvaran och hårdvaran till den, spelen gör andra helt fristående utvecklare. Facebook har inte direkt något att säga till om där. Om de inte kommer lägga in en begränsning i Riften så att den inte kan spela spel. Men det låter extremt ologiskt och som ett väldigt dåligt affärsbeslut.

Jag ser inget dåligt i uttalandet. Det låter som att de först kommer satsa mest på spel. Men efter det se till att VR kan användas även på andra marknader. Något jag ser som väldigt intressant då jag tror att VR kan användas för väldigt mycket utanför spel. Till exempel hur ett hus kan se ut både invändigt och utvändigt, innan det byggs. Eller hur för att visa hur en lokal kan se ut med olika typer av möblering, till exempel för kontor eller restauranger. Eller som FBs exempel med sportmatcher och studier.

Nej, det låter orimligt. Men att de istället satsar på att göra andra saker en just spel istället för att göra det enklare att programmera spel till Oculus. FB är förvisso ett extremt framgångsrikt företag och produkt, men de har ju inte direkt alltid gjort saker som användarna uppskattat eller för den delen ens efterfrågat utan tvingat in nya lösningar osv. Jag ser absolut fördelen med VR-glasögon, bara lite oroad över vart utvecklingen kommer att ta vägen med FB i styrelsen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Ja, absolut! Jag fick bara någon farhåga av att de skulle styra in på mer saker som inte handlade om spel vilket iofs inte är fel, men jag tror de flesta ser fram emot just spel och inte andra finesser när det gäller dessa vr-glasögon

Jo, visst känns det ologiskt men kanske inte otänkbart. För att göra en parallell, hur många väldigt framgångsrika spel har sedan inte fått någon uppföljare alls, eller svängt i en helt annan riktning där man helt struntat i vad fansen/konsumenterna efter frågat? Är bara oroad över att de ska blanda sig i för mycket.

Nej, det låter orimligt. Men att de istället satsar på att göra andra saker en just spel istället för att göra det enklare att programmera spel till Oculus. FB är förvisso ett extremt framgångsrikt företag och produkt, men de har ju inte direkt alltid gjort saker som användarna uppskattat eller för den delen ens efterfrågat utan tvingat in nya lösningar osv. Jag ser absolut fördelen med VR-glasögon, bara lite oroad över vart utvecklingen kommer att ta vägen med FB i styrelsen.

VR är allt annat än spel, det handlar om upplevelser inte så mycker om spel.
Jag tycker det ska bli kul att se vad konstnärer hittar på och jag tror på upplevelserna väldigt mycket.

Självklart så är spel också något jag vill se men alla museeum, biografer, områden och virtuela värdar är inte vad som defineras spel.
Det är något vi inte kan uppleva på skärmar!

Jag ska själv skapa upplevelser till en början men när jag lär mig mer vill jag skapa spel, jag lär mig nu Unreal Engine 4.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickysaer:

Jo, visst känns det ologiskt men kanske inte otänkbart. För att göra en parallell, hur många väldigt framgångsrika spel har sedan inte fått någon uppföljare alls, eller svängt i en helt annan riktning där man helt struntat i vad fansen/konsumenterna efter frågat? Är bara oroad över att de ska blanda sig i för mycket.

Fast det är ju något helt annorlunda. För att göra en uppföljare till ett spel krävs det dels att utvecklarna ens vill göra det och sen måste det fram massa pengar för att betala för utvecklingen. I det här fallet skulle Facebook behöva betala massa pengar på att aktivt stänga ute spelmarknaden. Det låter ju korkat att betala för att stänga ute potentiella kunder. Som sagt, tekniken i headsetet är samma oavsett om det ska användas till ett virtuellt klassrum eller till ett spel. Så för att stänga ute spelmarknaden så måste de verkligen aktivt stänga ute den vilket är att slösa pengar på att tjäna mindre pengar. Är det något facebookgänget vet hur man gör så är det att tjäna pengar.

Så varför skulle de stänga ute spel? Det kostar pengar, det minskar inkomsterna och det stänger ute en del av användarbasen. Det finns en väldigt lång lista med dåliga anledningar att aktivt stänga ute spel och det finns exakt noll anledningar till att aktivt stänga ute spel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så varför skulle de stänga ute spel?

De kommer inte att stänga ute spel, de kommer att rikta in hårdvaruutvecklingen av Oculus så den i första hand passar för 3D video och 3D hangouts -- spelen kommer nu i andra hand.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

De kommer inte att stänga ute spel, de kommer att rikta in hårdvaruutvecklingen av Oculus så den i första hand passar för 3D video och 3D hangouts -- spelen kommer nu i andra hand.

Din text saknar en komponent. Tidsaspekten.
Tror du att första generationens konsumentversion av occulus sätter spel i andra hand så vill jag påstå att ditt utspel är ogrundad paranoja byggt på rådande ovisshet och rädsla snarare än logik. Konsumentgruppen som kan tänkas lägga flera tusen på en VRupplevelse är i stort sett uteslutande gamers. Iaf initialt innan det redan slagit igenom. Först och främst måste konceptet komma ut på marknaden och där kommer man givetvis inte sätta krokben för den enda stabila kundsegmentet. Det behövs ordentliga belägg och tydliga alternativa konsumentgrupper för att påstå något annat vid lansering av första versionen.

Menar du däremot att Facebook på sikt i senare generationer kommer åsidosätta spelarna för andra större konsumentgrupper blir det ett mer rimligt, om än mindre troligt (enligt mig) resonemang. Här är det väl ordentligt ovisst på riktigt så framtiden kan se ut lite hur som helst ;).
Men om VR nu slår igenom så kommer första konsumentversionen av occulus säkerligen fungera kanoners fram till 2017-2018 för spel och vid det laget kommer vi ha konkurrenter med mogna produkter på marknaden.

Så jag tycker att du drar förhastade slutsatser. Och utan en tidsram så blir ditt inlägg svårtolkat och mer dystopiskt än vad som verkar rimligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled