Antutu benchmark Samsung s4 plus i9506 ovanligt högt? 36735

Permalänk

Antutu benchmark Samsung s4 plus i9506 ovanligt högt? 36735

Passade på att köpa en S4+ billigt nu i helgen när den såldes ut pga s5 lanseringen.
Körde Antutu benchmark och fick scoren 36735. Är det inte högt för en S4 plus?
Kör med stock android 4.3.

Permalänk
Medlem

Nej då, Samsung fuskar i Antutu med nästan alla deras telefoner, så det är inte konstigt.

Här är en artikel om det: http://www.anandtech.com/show/7384/state-of-cheating-in-andro...

Google (Nexus) och Motorola är de enda som inte håller på med detta alls så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Samsung har haft en algoritm för inbyggd överklockning vid körning av benchmark, det är alltså inte så att man manipulerat själva benchmarken i sig. Det har man slutat med numera ,efter välförtjänt kritik, Note 3 var den sista mobilen med den algoritmen.

Men det finns en enklare förklaring att S4+ presterar bra, den har ju nästan samma chipset som de nyaste mobilerna dvs Snapdragon 800 vs 801 på de senaste. Vanliga S4 har S600 som är betydligt långsammare.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Samsung har haft en algoritm för inbyggd överklockning vid körning av benchmark, det är alltså inte så att man manipulerat själva benchmarken i sig. Det har man slutat med numera ,efter välförtjänt kritik, Note 3 var den sista mobilen med den algoritmen.

Men det finns en enklare förklaring att S4+ presterar bra, den har ju nästan samma chipset som de nyaste mobilerna dvs Snapdragon 800 vs 801 på de senaste. Vanliga S4 har S600 som är betydligt långsammare.

Nej, Snapdragon 800 har inte bra prestanda.
Den ska hamna runt 25 000 i standardutförande.

D.v.s. Samsung fuskar, som vanligt.

Jag tror inte på att de har slutat fuska förän jag ser att en SGS5 med stock touchwiz presterar mycket likt en med Cyanogen eller annat ROM installerat.

Permalänk

Jag vet att Samsung blivit kritiserade för att "fuska" i benchmark.
Men alla Samsung s4 i9506 borde väl få ungefär samma score?
Kollat runt på nätet och det verkar som de brukar hamna runt 31-33K i resultat.
Här är en nisse på tuben som visar hur man maxar resultatet i benchmark, och han ligger ändå drygt 2k under mina resultat.
Skiljer det så mycket mellan olika mobiler av samma modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wettering:

Jag vet att Samsung blivit kritiserade för att "fuska" i benchmark.
Men alla Samsung s4 i9506 borde väl få ungefär samma score?
Kollat runt på nätet och det verkar som de brukar hamna runt 31-33K i resultat.
Här är en nisse på tuben som visar hur man maxar resultatet i benchmark, och han ligger ändå drygt 2k under mina resultat.
Skiljer det så mycket mellan olika mobiler av samma modell?

Alla chips är annorlunda, även i samma produkt. Det går nästan inte att göra två exakt likadana.
Det som framförallt är relevant här är att de klarar låga spänningar olika bra.

Det är därför binning existerar. Att chips separeras beroende på deras minimum spänning.
Snapdragon 800 har en skala på 8 steg (0 till 7) som visar ungefär hur bra den klarar låga spänningar.
Har du tur så har du antagligen fått en bin på 4 eller 5 av 7 (6 och 7 är nästan omöjliga att få). Dessa kommer med lägre spänningar direkt ur lådan. Den största skillnaden du kommer märka av detta är att CPUn inte blir lika varm under press. Blir den inte lika varm så behöver CPUn inte throttla lika mycket, och throttlar den inte lika mycket så går prestandan upp.

Du kan kolla vilken bin (PVS) du har om du är rootad. Bara fråga om du är intresserad så kan jag instruera.

Permalänk

Tack men jag tror inte jag vill roota. Inte just nu i alla fall.
Funka så bra nu så vill inte rubba dess cirklar.
Men visst blev man nyfiken på hur bra bin min cpu har.
Gjorde ny benchmark och fick 37159. Skumt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sears:

Nej då, Samsung fuskar i Antutu med nästan alla deras telefoner, så det är inte konstigt.

Här är en artikel om det: http://www.anandtech.com/show/7384/state-of-cheating-in-andro...

Google (Nexus) och Motorola är de enda som inte håller på med detta alls så vitt jag vet.

Inte bara Samsung gör det, utan till 95% andra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inte bara Samsung gör det, utan till 95% andra också.

93.4% av all statistik är påhittad.

Som jag konstaterade: jag tror bara Google(Nexus) och Motorola är de enda som inte fuskar.