Permalänk
Medlem

Råd ang. laptop

Hallå gott folk.

Behöver lite råd angående en begagnad laptop jag ev. ska köpa.
Det är en Asus G750JX med följande komponenter-
Intel Core i7 4700HQ
24gb ram
2x500GB 7200RPM HDD
Nvidia GeForce GTX770M

Den skall vara i nyskick och knappt använd. Det negativa är att inget kvitto medföljer, men enligt säljaren så åtar sig Asus garantiärenden utan kvitto.
Priset är 7000:- samt att jag ska lämna min iPad Air 16GB wifi i inbyte.
Är detta ett bra byte/köp och är datorn att rekommendera?
Är lite nyfiken på hur pass bra GTX770M presterar så om någon har de kortet hur fungerar t.ex. BF4 i 1080p upplösning? Har kollat Notebookcheck men de testade inte i full HD.

UPPDATERING
Blev inget begagnat köp
Tack för alla svar! Alltid bra med lite andra åsikter och därför blev det inget köp!

Gick till webhallen och köpte en ny där istället. Dock blev det problem där också
Hade kollat på nätet innan och skulle med försäljare välja mellan nedanstående
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190643-m...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/197327-m...

Efter lite snack med säljaren så bestämde jag mig för den med 780M kortet då det ska vara 7% snabbare enligt notebookcheck.
MEN nu när jag kommit hem så upptäcker jag att jag fick med mig den andra datorn hem! Så säljaren måste råkat ta fel dator, sånt händer.
Vet inte om jag ska åka in till webhallen imorgon och byta eller behålla denna bara.
Har kollat spelprestandan på notebookcheck och vissa spel är 870m snabbare och vise versa.
Det känns ju ändå lite bättre att köpa "nya generationen" istället för förra. Drivrutinerna till 870M är ju i betastadie så prestandan kanske går om 780M helt till slut? Och en ev. överklock på 870m är kanske lättare då drar den snäppet mindre ström.
Det skiljer även lite på CPU. Det är HQ på ena och MQ på andra. Men kan inte hitta någon annan skillnad än det går att överklocka den ena med 50mhz mer.

Är jag helt ute och fumlar eller vad säger ni? Behålla denna eller byte till den med 780M?

Tacksam för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

tror den klarar bf4 på high/ultra i singleplayer och medium/high i multiplayer 1080p

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Hej thexps,

Jag har varit i kontakt med ASUS ang. ett supportärende för min laptop och de krävde kvitto. Särskilt när laptopen börjar närma sig garantitidens slut, då de inte har någon större koll på när du hämtade ut den (vilket är då garantitiden börjar gälla). Så försäljaren snackar skit.

Ang. ifall den klarar BF4 är jag inte säker, men min G74SX som är något äldre "klarar" BF4 i 1080p men det är på lägre inställningar och det svajar en del i framerate även om det går att spela. Kanske varierar mellan 30-50 fps. Men som sagt, något äldre laptop än den du tittar på så ha det i åtanke. Jag tror det är en skaplig skillnad i prestanda på de två.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Hej thexps,

Jag har varit i kontakt med ASUS ang. ett supportärende för min laptop och de krävde kvitto. Särskilt när laptopen börjar närma sig garantitidens slut, då de inte har någon större koll på när du hämtade ut den (vilket är då garantitiden börjar gälla). Så försäljaren snackar skit.

Ang. ifall den klarar BF4 är jag inte säker, men min G74SX som är något äldre "klarar" BF4 i 1080p men det är på lägre inställningar och det svajar en del i framerate även om det går att spela. Kanske varierar mellan 30-50 fps. Men som sagt, något äldre laptop än den du tittar på så ha det i åtanke. Jag tror det är en skaplig skillnad i prestanda på de två.

Lycka till.

Jag misstänkte nästan det. Men då den är relativt ny så kanske man klarar sig utan kvitto ett tag.
Vad har du för grafikkort i din?

Permalänk
Medlem

Var och kollade på datorn men det vart problem med touchpaden.
När man rörde plattan så hoppade muspekaren omkring hel vilt! Provade installera nya drivrutiner men fungerar inte, touchpaden var helt omöjlig att använda. Klickade av sig själv också.
Någon som känner igen problemet?

Säljaren lovade att det inte vart så innan ominstallationen och skulle ominstallera igen ikväll och återkomma om problemet försvann.

Kan de vara mjukvaran som spökar eller är de större chans de är hårdvarufel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Säljaren har installerat om datorn nu och touchpad fungerar bra nu.
Så de blir nog ett köp imorron, såvidare ingen tycker det är ett dåligt köp och har bättre förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thexps:

Säljaren har installerat om datorn nu och touchpad fungerar bra nu.
Så de blir nog ett köp imorron, såvidare ingen tycker det är ett dåligt köp och har bättre förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

datorn är väll okej för en high end gaming laptop, dock så tycker jag att det är ovärt att lägga 7papp och en ipad som kostar 4.5~ för datorn, men det är upp till dig, fungerar allt så är det väll bara toppen om du tycker att det är en bra deal?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är någon bra deal. Du kan få en ny laptop med GTX 860M för mellan 9-11k. Bara det faktum att han inte kan ge något kvitto skulle få mig att dra mig ur illa kvickt.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Det låter sjukt dyrt.
Sen med tanke på att den redan krånglar med touch och inget kvitto finns.

Nejdu. 6-7k utan din ipad låter mer rimligt.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thexps:

Var och kollade på datorn men det vart problem med touchpaden.
När man rörde plattan så hoppade muspekaren omkring hel vilt! Provade installera nya drivrutiner men fungerar inte, touchpaden var helt omöjlig att använda. Klickade av sig själv också.
Någon som känner igen problemet?

Säljaren lovade att det inte vart så innan ominstallationen och skulle ominstallera igen ikväll och återkomma om problemet försvann.

Kan de vara mjukvaran som spökar eller är de större chans de är hårdvarufel?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av thexps:

Säljaren har installerat om datorn nu och touchpad fungerar bra nu.
Så de blir nog ett köp imorron, såvidare ingen tycker det är ett dåligt köp och har bättre förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade en G73 med liknade fel och det var hårdvarufel. Var inne på reparation ett antal ggr. men löstes aldrig, fick en G75 istället och även den kan ha lite touchpad issues.
Tycker det är en dålig deal, 7000:- plus en Ipad Air och inte ens få kvitto låter alldeles för dyrt/osäkert. Nån förklaring på att det inte finns kvitto, har den varit inne på reparation, var är den köpt? Borde gå att få fram en kopia på kvittot.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga dåligt köp. Det blir för mycket för en begagnad bärbar. Så här mycket kostar nya. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s169196449&o=lokal_rank...

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thexps:

Hallå gott folk.

Behöver lite råd angående en begagnad laptop jag ev. ska köpa.
Det är en Asus G750JX med följande komponenter-
Intel Core i7 4700HQ
24gb ram
2x500GB 7200RPM HDD
Nvidia GeForce GTX770M

Den skall vara i nyskick och knappt använd. Det negativa är att inget kvitto medföljer, men enligt säljaren så åtar sig Asus garantiärenden utan kvitto.
Priset är 7000:- samt att jag ska lämna min iPad Air 16GB wifi i inbyte.
Är detta ett bra byte/köp och är datorn att rekommendera?
Är lite nyfiken på hur pass bra GTX770M presterar så om någon har de kortet hur fungerar t.ex. BF4 i 1080p upplösning? Har kollat Notebookcheck men de testade inte i full HD.

Tacksam för snabbt svar!

utan kvitto skulle jag ge 4000, utan Ipad air.

Permalänk
Medlem

Prova att felanmäla den till Asus och se vad de säger. Den kanske är registrerad som stulen, om du har otur (tur innan du köper).

//Lasse

Permalänk
Skrivet av thexps:

Hallå gott folk.

Behöver lite råd angående en begagnad laptop jag ev. ska köpa.
Det är en Asus G750JX med följande komponenter-
Intel Core i7 4700HQ
24gb ram
2x500GB 7200RPM HDD
Nvidia GeForce GTX770M

Den skall vara i nyskick och knappt använd. Det negativa är att inget kvitto medföljer, men enligt säljaren så åtar sig Asus garantiärenden utan kvitto.
Priset är 7000:- samt att jag ska lämna min iPad Air 16GB wifi i inbyte.
Är detta ett bra byte/köp och är datorn att rekommendera?
Är lite nyfiken på hur pass bra GTX770M presterar så om någon har de kortet hur fungerar t.ex. BF4 i 1080p upplösning? Har kollat Notebookcheck men de testade inte i full HD.

Tacksam för snabbt svar!

GTX 770M presterar ungefär som ett GTX 650Ti Boost (Till stationär), Eventuellt lite bättre, Medium borde fungera i BF4

Men datorn du kikat på verkar inte vara något att ha, Det är för mkt pengar för en begagnad laptop utan kvitto som dessutom inte fungerar som den ska.

Sälja din Ipad, Spara lite slantar och köp en ny MSI GT70 eller Asus G750 tycker jag

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Du har ett manufacturing date under laptopen vid serienumret, så länge datorn är inom det behöver du inte visa kvitto. Har du då inget kvitto så uppger du det datumet helt enkelt.
Lite benchmarks jag hitta med liknande hårdvara:

Intel Core i7-4700MQ
Nvidia Geforce GTX 770M 3GB GDDR5
15.6" Full HD Display
12GB DDR3 1600Mhz RAM
128GB mSATA SSD
1TB HDD
On Ultra setting:
Min 18
Max 34
Avg 24.65

On High settings:

Min 19
Max 61
Avg 48.22

On Medium settings:

Min 43
Max 62
Avg 57.20

On Low Settings:

Min 48
Max 71
Avg 61.36

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

Jag skulle också avråda dig från att köpa den, bättre att sälja din Ipad!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

datorn är väll okej för en high end gaming laptop, dock så tycker jag att det är ovärt att lägga 7papp och en ipad som kostar 4.5~ för datorn, men det är upp till dig, fungerar allt så är det väll bara toppen om du tycker att det är en bra deal?

Skrivet av Niczo:

Tycker inte det är någon bra deal. Du kan få en ny laptop med GTX 860M för mellan 9-11k. Bara det faktum att han inte kan ge något kvitto skulle få mig att dra mig ur illa kvickt.

Skrivet av drotz2000:

Det låter sjukt dyrt.
Sen med tanke på att den redan krånglar med touch och inget kvitto finns.

Nejdu. 6-7k utan din ipad låter mer rimligt.

Skrivet av Kent:

Hade en G73 med liknade fel och det var hårdvarufel. Var inne på reparation ett antal ggr. men löstes aldrig, fick en G75 istället och även den kan ha lite touchpad issues.
Tycker det är en dålig deal, 7000:- plus en Ipad Air och inte ens få kvitto låter alldeles för dyrt/osäkert. Nån förklaring på att det inte finns kvitto, har den varit inne på reparation, var är den köpt? Borde gå att få fram en kopia på kvittot.

Skrivet av arry:

Jag skulle säga dåligt köp. Det blir för mycket för en begagnad bärbar. Så här mycket kostar nya. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s169196449&o=lokal_rank...

Skrivet av JSvanberg:

utan kvitto skulle jag ge 4000, utan Ipad air.

Skrivet av Lasse468:

Prova att felanmäla den till Asus och se vad de säger. Den kanske är registrerad som stulen, om du har otur (tur innan du köper).

//Lasse

Skrivet av H4nsson:

GTX 770M presterar ungefär som ett GTX 650Ti Boost (Till stationär), Eventuellt lite bättre, Medium borde fungera i BF4

Men datorn du kikat på verkar inte vara något att ha, Det är för mkt pengar för en begagnad laptop utan kvitto som dessutom inte fungerar som den ska.

Sälja din Ipad, Spara lite slantar och köp en ny MSI GT70 eller Asus G750 tycker jag

Skrivet av wipen96:

Jag skulle också avråda dig från att köpa den, bättre att sälja din Ipad!

Tack för alla svar! Alltid bra med lite andra åsikter och därför blev det inget köp!

Gick till webhallen och köpte en ny där istället. Dock blev det problem där också
Hade kollat på nätet innan och skulle med försäljare välja mellan nedanstående
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190643-m...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/197327-m...

Efter lite snack med säljaren så bestämde jag mig för den med 780M kortet då det ska vara 7% snabbare enligt notebookcheck.
MEN nu när jag kommit hem så upptäcker jag att jag fick med mig den andra datorn hem! Så säljaren måste råkat ta fel dator, sånt händer.
Vet inte om jag ska åka in till webhallen imorgon och byta eller behålla denna bara.
Har kollat spelprestandan på notebookcheck och vissa spel är 870m snabbare och vise versa.
Det känns ju ändå lite bättre att köpa "nya generationen" istället för förra. Drivrutinerna till 870M är ju i betastadie så prestandan kanske går om 780M helt till slut? Och en ev. överklock på 870m är kanske lättare då drar den snäppet mindre ström.
Det skiljer även lite på CPU. Det är HQ på ena och MQ på andra. Men kan inte hitta någon annan skillnad än det går att överklocka den ena med 50mhz mer.

Är jag helt ute och fumlar eller vad säger ni? Behålla denna eller byte till den med 780M?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Tack för alla svar! Alltid bra med lite andra åsikter och därför blev det inget köp!

Gick till webhallen och köpte en ny där istället. Dock blev det problem där också
Hade kollat på nätet innan och skulle med försäljare välja mellan nedanstående
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190643-m...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/197327-m...

Efter lite snack med säljaren så bestämde jag mig för den med 780M kortet då det ska vara 7% snabbare enligt notebookcheck.
MEN nu när jag kommit hem så upptäcker jag att jag fick med mig den andra datorn hem! Så säljaren måste råkat ta fel dator, sånt händer.
Vet inte om jag ska åka in till webhallen imorgon och byta eller behålla denna bara.
Har kollat spelprestandan på notebookcheck och vissa spel är 870m snabbare och vise versa.
Det känns ju ändå lite bättre att köpa "nya generationen" istället för förra. Drivrutinerna till 870M är ju i betastadie så prestandan kanske går om 780M helt till slut? Och en ev. överklock på 870m är kanske lättare då drar den snäppet mindre ström.
Det skiljer även lite på CPU. Det är HQ på ena och MQ på andra. Men kan inte hitta någon annan skillnad än det går att överklocka den ena med 50mhz mer.

Är jag helt ute och fumlar eller vad säger ni? Behålla denna eller byte till den med 780M?

Haha har varit med om samma sak XD Lätt att bli förvirrad som försäljare tror jag.

Jag skulle tagit den nyare bara för att den är nyare helt enkelt. Det är ingen större skillnad på GPUerna, samma arkitektur t.om men som du säger är 4700HQ klockad lite högre.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Skrivet av thexps:

Tack för alla svar! Alltid bra med lite andra åsikter och därför blev det inget köp!

Gick till webhallen och köpte en ny där istället. Dock blev det problem där också
Hade kollat på nätet innan och skulle med försäljare välja mellan nedanstående
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190643-m...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/197327-m...

Efter lite snack med säljaren så bestämde jag mig för den med 780M kortet då det ska vara 7% snabbare enligt notebookcheck.
MEN nu när jag kommit hem så upptäcker jag att jag fick med mig den andra datorn hem! Så säljaren måste råkat ta fel dator, sånt händer.
Vet inte om jag ska åka in till webhallen imorgon och byta eller behålla denna bara.
Har kollat spelprestandan på notebookcheck och vissa spel är 870m snabbare och vise versa.
Det känns ju ändå lite bättre att köpa "nya generationen" istället för förra. Drivrutinerna till 870M är ju i betastadie så prestandan kanske går om 780M helt till slut? Och en ev. överklock på 870m är kanske lättare då drar den snäppet mindre ström.
Det skiljer även lite på CPU. Det är HQ på ena och MQ på andra. Men kan inte hitta någon annan skillnad än det går att överklocka den ena med 50mhz mer.

Är jag helt ute och fumlar eller vad säger ni? Behålla denna eller byte till den med 780M?

GTX 870M är definitivt långsammare än GTX 780M, Båda har GK104 GPU men GTX 870M har 1344 CUDA kärnor och 192-Bit Minnesbuss medans GTX 780M har 1536 CUDA kärnor samt 256-bit Minnesbuss, GTX 870M har dessutom en ganska pressad klockfrekvens redan från fabrik, Datorn med GTX 780M har dessutom lite större hårddisk.

Jag tycker verkligen att du ska gå tillbaka och byta

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen stor skillnad men jag hade bytt. Du får iaf. gå tillbaka och se till att det blir rätt på kvittot. Kan bli problem ifall du ska reklamera eller likn.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Haha har varit med om samma sak XD Lätt att bli förvirrad som försäljare tror jag.

Jag skulle tagit den nyare bara för att den är nyare helt enkelt. Det är ingen större skillnad på GPUerna, samma arkitektur t.om men som du säger är 4700HQ klockad lite högre.

Skrivet av H4nsson:

GTX 870M är definitivt långsammare än GTX 780M, Båda har GK104 GPU men GTX 870M har 1344 CUDA kärnor och 192-Bit Minnesbuss medans GTX 780M har 1536 CUDA kärnor samt 256-bit Minnesbuss, GTX 870M har dessutom en ganska pressad klockfrekvens redan från fabrik, Datorn med GTX 780M har dessutom lite större hårddisk.

Jag tycker verkligen att du ska gå tillbaka och byta

Skrivet av screamin-daemon:

Ingen stor skillnad men jag hade bytt. Du får iaf. gå tillbaka och se till att det blir rätt på kvittot. Kan bli problem ifall du ska reklamera eller likn.

Ja kanske får bli ett byte då.
Glömde skriva att på kvittot står det datorn med 870M, inte så konstigt med tanke på han scannade in datorn han hämtade.
Men tror inte det blir problem att byta ändå så länge jag går till samma säljare, han lär ju komma ihåg att vi kom överens om 780m datorn.

Permalänk
Medlem

Såg nu även att datorn jag har (870M varianten) har Core i7 4800MQ istället för i7 4700MQ enligt beskrivningen på hemsidan.
Men förmodar det inte gör någon större skillnad och att rekommendationen fortfarande är att byta till 780M varianten?

Permalänk
Skrivet av thexps:

Såg nu även att datorn jag har (870M varianten) har Core i7 4800MQ istället för i7 4700MQ enligt beskrivningen på hemsidan.
Men förmodar det inte gör någon större skillnad och att rekommendationen fortfarande är att byta till 780M varianten?

Skiljer lite i klockfrekvens mellan dom, Grafikkort är dock viktigare.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Gå absolut tillbaka, så att det blir rätt på kvittot. Hade jag inte kunnat lämna in min på service hade jag blivit tokig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Skiljer lite i klockfrekvens mellan dom, Grafikkort är dock viktigare.

Skrivet av Stefan Lundmark:

Gå absolut tillbaka, så att det blir rätt på kvittot. Hade jag inte kunnat lämna in min på service hade jag blivit tokig.

Det blev ett byte idag, det var inga problem.
Tack alla för tips och hjälp.