Permalänk
Medlem

Pappa-ledighetens rullande projekt!

Hallå hallå, eftersom jag nu är nybliven förälder till en liten son så har jag även förmånen att befinna mig på hemmaplan betydligt mer... vilket rev upp mitt intresse för datorerna på nytt.

Först och främst tänkte jag bara dela med mig utav datorn jag byggt hittils, i form utav bilder och någon kommentar. Första delarna inhandlade jag 2014-01-29 och har kört vidare sedan dess

I skrivande stund har jag fått nytt moderkort, några fläktar och väntar på PSU, och dubbla GPUer av hemlig art och ev lite till. Ska även byta ut min h80i mot h100i så fort ett tillfälle yttrar sig! Om någon sitter på en i fint skick så säg gärna till.

Dvs detta är ett fullt rullande projekt och har varit sedan 23 Januari 2014. Följ gärna projektet så får ni se vad som komma skall.

I detta inlägg lägger jag upp om vad som hittils hänt här i huset vad gäller min lilla pc.

Så känn er fri med att lämna kritik, råd osv... ja vad än ni har för frågor eller åsikter.
Tänkte helt enkelt att även jag tar och bidrar med mitt lilla strå till stacken av alla fina, fula, stora, små, smala, tjocka, röda och blå byggen här på SC!

Det började iallafall med det här. Jag gav min kära QuadCore och rubbet vidare till frugan... *snyft*.....

Slutade i mitt hederliga Antec 300 chassi som en smärre röra.

Här är hur det såg ut när allt var klart, jag sitter och "jobbar lite".

Nytt chassie anländer -I bild från vänster- Corsair Carbide 500R, ett Älskvärt och klassiskt vackert Antec 300, slutligen ett snart antikt NZXT Guardian.

Komponenter flyttas över och kompletteras även med lite extra ramish. I bild ser man ju även skrattet till fläkt som man får till AMDs värsting proppar, haha! Intelfostrad som jag är köpte jag ändå den där för att jag blev nyfiken på att se hur högt dom går för det lilla pris dom kostar, detta var min första AMD någonsin nämligen. Jag och många fler med mig som alltid har tyckt att Intel har klen originalfläkt fick ju sig en tankeställare... ja visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag fick hem denna

På plats i 500an. Nu när man ser tillbaka på detta skede är det ju nästan så man antar att det ekade om man ropat in framifrån

Väldigt nöjd med 500R faktiskt, dock hade jag hellre haft ett fabriksmonterat fönster med lite större mått istället för galler med 200mm.

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem

Fortsättningsvis...

Tomten kom med ett par nya paket åt en pappa som tröttnat på varm AMD prolle...

Grejorna på plats i 500an..

Sedan kom Tomten ännu en gång! Nu när pappa tröttnat på Avancerade Micro Devices & längtar hem till tryggheten igen.

Ungefär såhär ser det då ut i dagsläget, men snart ska jag få sätta klorna i datorn igen och slita ur allt och in med nytt!

Ursäkta några av de urkassa bilderna som kommer från telefonens uppskrutna superkameramedfetastemegapittarna...

Det här är vad jag har att bjuda på hittils, så säg gärna något åtminstone, vare sig det är bra eller dåligt!

Tills nästa gång, då vi förhoppningsvis vinner några extra stil och prestandapoäng...
Ha de gött alla goa SweClockare!

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem

500R ftw

Flyttade du fläktarna som satt i fronten till topp i stället? Eller vad för fläktar är det?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

500R ftw

Flyttade du fläktarna som satt i fronten till topp i stället? Eller vad för fläktar är det?

Jo det är ett väldigt fint chassie tycker jag Eftersöker ny sidoplåt bara, alternativt någon som kan göra en snyggare fönsterinstallation än vad jag lyckats med

Fläktarna som sitter i top är corsair AF120 Quiet Ed Blå, dom som följde med använder jag inte överhuvudtaget för jag tyckte dom flyttade lite väl dåligt med luft, dock var dom tystare än väntat

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceHaack:

Jo det är ett väldigt fint chassie tycker jag Eftersöker ny sidoplåt bara, alternativt någon som kan göra en snyggare fönsterinstallation än vad jag lyckats med

Fläktarna som sitter i top är corsair AF120 Quiet Ed Blå, dom som följde med använder jag inte överhuvudtaget för jag tyckte dom flyttade lite väl dåligt med luft, dock var dom tystare än väntat

ser bra ut förutom ditt klent tilltagna nätagg , ett 550-750watt skulle vara det som krävs för framtida bruk

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

ser bra ut förutom ditt klent tilltagna nätagg , ett 550-750watt skulle vara det som krävs för framtida bruk

Absolut, det där sitter inte kvar längre än till slutet på denna vecka Det är ett nytt på ingång redan i Platinum divisonen.
Dock har detta verkligen aldrig svikit mig hittils, skulle aldrig ha ett 430 från början utan jag beställde fel, märkte det vid lev. och orkade inte vänta på att skicka efter ett nytt så det har satts på prov med resultat långt över min förväntan

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceHaack:

Jo det är ett väldigt fint chassie tycker jag Eftersöker ny sidoplåt bara, alternativt någon som kan göra en snyggare fönsterinstallation än vad jag lyckats med

Fläktarna som sitter i top är corsair AF120 Quiet Ed Blå, dom som följde med använder jag inte överhuvudtaget för jag tyckte dom flyttade lite väl dåligt med luft, dock var dom tystare än väntat

Skulle gärna vilja se hur du lyckas med eventuellt fönster då jag har velat göra det själv när jag väl skaffar fler och bättre fläktar. Mycket luftflöde försvinner ju när man tar bort den stora 200mm fläkten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Skulle gärna vilja se hur du lyckas med eventuellt fönster då jag har velat göra det själv när jag väl skaffar fler och bättre fläktar. Mycket luftflöde försvinner ju när man tar bort den stora 200mm fläkten.

Jo fast det svinnet finner jag nästan obefintligt i mitt sammanhang iaf, men då har ju jag vattenkylt och fullt med andra high pre. fläktar..

Kan lägga upp bild i kommande makeover med sidopanelen, måste skaffa något fint till kanterna tills dess. Det är ju ingen katastrof och många skulle nog anse att det duger som det är i nuläget också men jag är själv lite av en petig jävel när det kommer till hela verkstadsbiten.

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk

Haha varför tyckte du inte om AMD prollen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Haha varför tyckte du inte om AMD prollen ?

Ser ut och vara någon av 95w processorerna
(fx 4100 fx 4300 fx 6100 och fx 6300 är 95w modellerna)
Då 125w modellerna kommer med annan kylare (samma som phenom II i stort sett)
(Undervoltar man en 95w modell så är den kylaren helt ok faktiskt (sänkte min från 1,40 till 1,250 stabilt och temperaturerna sjönk ned från 68c prime 95
(Efter att man stängt av att den inte skulle klocka ned sig (hade då inte råd med cpu kylare och ville fortsätta använda datorn till det den var byggd för så man stängde av temperaturmätning på kärnorna i bios och ändrade max load temp innan den klockar ned till 80c)
till 58c prime 95 på den kylaren och sänkt spänning)
(min gamla athlon II x3 445 gick varmt med den stockkylaren tills jag undervoltade (blev både tystare och svalare då man inte överklockade ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

jag får ursäkta min dåliga tidsuppfattning! Kommer med update ikväll med bilder på det färdiga resultatet.

Skrivet av mini-z1994:

Ser ut och vara någon av 95w processorerna
(fx 4100 fx 4300 fx 6100 och fx 6300 är 95w modellerna)
Då 125w modellerna kommer med annan kylare (samma som phenom II i stort sett)
(Undervoltar man en 95w modell så är den kylaren helt ok faktiskt (sänkte min från 1,40 till 1,250 stabilt och temperaturerna sjönk ned från 68c prime 95
(Efter att man stängt av att den inte skulle klocka ned sig (hade då inte råd med cpu kylare och ville fortsätta använda datorn till det den var byggd för så man stängde av temperaturmätning på kärnorna i bios och ändrade max load temp innan den klockar ned till 80c)
till 58c prime 95 på den kylaren och sänkt spänning)
(min gamla athlon II x3 445 gick varmt med den stockkylaren tills jag undervoltade (blev både tystare och svalare då man inte överklockade ^^)

Skrivet av Melinho2895:

Haha varför tyckte du inte om AMD prollen ?

Jag tyckte helt enkelt att den presterade för dåligt i jämförelse med Intel, samt att den var lite väl törstig på spänning vid överklock. Och det stod klart att Intels i5 är värd vart enda öre enligt mig då jag hade tur med lotteriet och kör 4.8GHz på 1.25v med maxtemp på 74c @ prime95 Dock är ju AMD FX63 och FX83 serien prisvärda om man sysslar med annat än gaming givetvis!

Mvh Isak

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem

Kör vidare på mitt bojkottande av MSI med ett ASUS ROG kort istället, väldigt fagert för ögat. Det överklockar även som en gud

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem

Bild på lite grejor samt min "stealth" moddade fläktkontroller

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem

Processor och kylsystem på plats, väldigt snygg backplate om jag får säga det själv!

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem

Några kablar dragna med kylare på plats. Nu bytte jag även ut originalfläktarna på min H80i till modellen värre som även är tystare med lite snyggare touch

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem

Bild på grafikkorten jag köpte istället för dom tänkta MSI GTX 760 2GB Gaming OC i SLI , blev lite hårigare med dessa kan jag känna. haha

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem

Dom presterar väldigt mycket bättre än vad jag förväntat mig av Radeon, stort plus till 280x!

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem

Fläktkontrollern på plats, röd led om fläktarna går på under 1200rpm, blå om dom går på över 1200, och ingen alls när jag slår ifrån spänningen.

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem

Under installation valde jag att bara ha ett grafikkort i då det blev aningen svårt att komma åt SATA kontakterna på Mobo't med båda

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem

Avstängt

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem

Slänger väl in några bilder på hela maskineriet

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem

Jag är väldgt nöjd än så länge måste jag säga. Prislappen är väl kanske inte för studenten, men den duger att spela BF4 och CS:GO på

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Skulle gärna vilja se hur du lyckas med eventuellt fönster då jag har velat göra det själv när jag väl skaffar fler och bättre fläktar. Mycket luftflöde försvinner ju när man tar bort den stora 200mm fläkten.

Här är bild på mitt fönsterbygge! Det är jag dessvärre inte alls nöjd med, det är något jag ska rätta till vid senare tillfälle

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem

Tur att frugan tillåter mig behålla "pojkrummet" tills att min son är gammal nog att behöva eget rum till sitt förfogande

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Inaktiv

Inte läst något, men ser trevligt ut!