2x780 på 630W, för tight?

Permalänk
Medlem

2x780 på 630W, för tight?

Tjena!

Sitter i funderingarna om att köpa ett extra grafikkort för att boosta prestandan lite nu när jag köpt skärm med 2560x1440-upplösning. Dum som jag var när jag köpte datorn för nån månad sen så tänkte jag att jag aldrig kommer behöva köra SLI, och tog därför inte höjd för det vid val av nätaggregat. Nu är ju frågan, räcker det ändå?

Det verkar ju jävligt tight om man kollar swecs effektmätning för hela systemet, 690W utanför burken som toppvärde.. Vad tror ni? Datorn ser ut som i sign.

/Moe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclemoe:

Tjena!

Sitter i funderingarna om att köpa ett extra grafikkort för att boosta prestandan lite nu när jag köpt skärm med 2560x1440-upplösning. Dum som jag var när jag köpte datorn för nån månad sen så tänkte jag att jag aldrig kommer behöva köra SLI, och tog därför inte höjd för det vid val av nätaggregat. Nu är ju frågan, räcker det ändå?

Det verkar ju jävligt tight om man kollar swecs effektmätning för hela systemet, 690W utanför burken som toppvärde.. Vad tror ni? Datorn ser ut som i sign.

/Moe

Ja, det är nog lite på gränsen. Mitt system nedan med full överklock på cpu och gpu mätte som mest 570W från väggen när jag testade det för ett tag sedan. Jag hade rekommenderat minst 750W, men du kanske inte överklockar vare sig cpu eller gpu?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Inte för tillfället men planen finns ju att göra det! Jo jag vet, hade jag rekommenderat någon annan i min sits hade jag sagt samma som du, men frågan är om det går alls eller om det blir instabilt? Känns på gränsen! Surt att behöva skaffa nytt nätagg när detta är ~2 månader gammalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclemoe:

Inte för tillfället men planen finns ju att göra det! Jo jag vet, hade jag rekommenderat någon annan i min sits hade jag sagt samma som du, men frågan är om det går alls eller om det blir instabilt? Känns på gränsen! Surt att behöva skaffa nytt nätagg när detta är ~2 månader gammalt

Ifall du inte har något överklockat så kör på! Be quiet gör riktiga kvalitets agg så det är nog absolut ingen fara

Kör datorn i sig på 750w och det är två watt hungriga 285er! + överklockning på processor, även den är ett riktigt monster när det gäller strömmen

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclemoe:

Inte för tillfället men planen finns ju att göra det! Jo jag vet, hade jag rekommenderat någon annan i min sits hade jag sagt samma som du, men frågan är om det går alls eller om det blir instabilt? Känns på gränsen! Surt att behöva skaffa nytt nätagg när detta är ~2 månader gammalt

Bara att lägga upp det på Tradera, det finns knappt någon marginal och sen vet man aldrig hur välbyggt just ditt aggregat är, vore surt att dra med hela systemet ifall det smäller:/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclemoe:

Inte för tillfället men planen finns ju att göra det! Jo jag vet, hade jag rekommenderat någon annan i min sits hade jag sagt samma som du, men frågan är om det går alls eller om det blir instabilt? Känns på gränsen! Surt att behöva skaffa nytt nätagg när detta är ~2 månader gammalt

Ptja, det lär du ju märka men jag skulle gissa på att det kommer vara på gränsen. Det är ju trist att inte ha möjligheten att överklocka också Gjorde samma misstag som dig, fast min PSU var iaf ett år gammal Sälj den nu så kan du få en hygglig slant för den iaf och minimera kostnaden för ett nytt PSU. Jag hade nog tagit ett som ligger runt samma nivå för min, alternativt om budget finns - köpa ett saftigt nätagg som håller många år framöver.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Master of Overkill

850W minst skulle jag säga.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det ska ju klara det. Men jag skulle aldrig rekommendera någon att planera för att ligga på specad effekt. Lika bra att skaffa marginal redan nu, så blir det tyst och fint.

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas på att man fått ett måndagsex av nätagget så det rasar snart, då måste man ju köpa ett nytt!

Nä, får nog ta en funderare på det då. Handlar ju trots allt om ytterligare ~5-5,5k för grafikkort och ett vettigt nätagg då. Får väl överklocka satan sålänge

Permalänk
Medlem

Enligt sweclockers test drar 780 i SLI som mest 610w och 565w i medel med en mer strömhungrig cpu än vad du har. Så det går men kommer vara nära gränsen för vad ditt nätagg klarar.

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna köpa ett till svagare agg som bara driver det andra grafikkortet, om du har plats i chassit dvs. Då slipper du krångla med att dra ur det gamla agg't samt som att du inte behöver punga ut pengar för ström-tillräckligt och dyrare agg.

Jag menar det skulle ju räcka med ett agg på 300 watt (och då kan du överklocka dessutom), och om det även är modulärt så har du ju inte onödiga sladdar överallt.

Permalänk
Medlem

Jag säger som jag sagt några gånger , jag har fått min burk att dra över 1kW från vägg , sen får du köra på det nätagg du tycker passar dej.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte våga köra dubbla kort på det nätagget, jag har fått upp min dator i sign i 500w i väggen fast i normala fall när jag spelar typ bf4 så ligger jag på 400w

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Får bli klockning av kortet, börjat nu! Fick 1432 score i heaven på 2560x1440 på ultra med originalklock, normalt eller?

Edit: Körde samma inställningar som swecs test nu, 2560x1440 4x AA, ultra och fick 1210 då de fick 1106 så antar att det är normalt. Wish me luck!

Permalänk
Medlem

Grafikkort för ~8000:- och ett nätagg för ~800:- (om ens det?), låter som lite halvtaskig prioritering där faktiskt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Grafikkort för ~8000:- och ett nätagg för ~800:- (om ens det?), låter som lite halvtaskig prioritering där faktiskt.

Som sagt ovan, prioriterade lite märkligt på nätagget då jag köpte datorn.. Hade dock inte en tanke på SLI då, men du har helt rätt

Permalänk

http://www.sweclockers.com/recension/17877-hostens-grafikkort...

Enligt detta test så drar Sweclockers testrigg 625W som mest och det från väggen med 780 i SLI och då med överklockad processor som är törstigare än din redan i stock.
Så det SKA gå

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

http://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/be-qu...

Det går ända upp till 701w innan det stängs ner så du har ett bra agg för sli ingen fara alls..

Permalänk
Medlem

jag skulle med mina erfarenheter från låg watts agg, absolut inte köra två st 780 på ett 630 agg..

det lär fungera, ända tills det inte gör det.

när det inte fungerar längre, pga OC, kvalitet, variationer osv.. det är då man undrar varför i helvete man ska felsöka en hel dator för att hitta de komponenter som beter sig intermitent fucked up, när man kunde ha köpte ett 850 agg istället.. pengarna man sparar kommer ha svårt att räcka för att motivera sveda och verk, och garanti ärenden etc..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jepp vågar inte ta risken att nätagget drar med sig nåtot annat om det rasar. Får bli att köpa nåt med marginal om jag får för mig det