Permalänk
Medlem

Crossfire problem.

När jag kör något av mina spel så upplever jag artifakter eller något "tearing" liknande när jag kör mina grafikkort i crossfire. Jag har ingen aning om vad det är som har kunnat gå fel. Dessa problem dyker enbart upp när jag kör korten i crossfire så det är där någonstans problemet ligger. Jag hade även samma problem när jag tidigare använt 2x "SAPPHIRE RADEON HD7970 GHZ ED. VAPOR-X 3GB PCI-E". Trodde problemet bara skulle finnas i denna serien men jag hade fel. Tror ni att problemet kan ligga i moderkortet i sig kanske?

Jag har provat att:
Uppdaterat mitt BIOS.
Rensat gammla grafikdrivrutiner från reg. och installerat o provat diverse nyare drivrutiner (flera olika ink. de senaste beta).
Undersökt om ett av korten är defekta (provat ett för sig, de båda fungerade utan crossfire).
Rensa datorn och installera nytt operativsystem (från win8 åt win8.1).
Avaktiverat ULPS för korten.
Avaktiverat "Frame Pacing".

Spec:
CROSSHAIR V FORMULA-Z
Windows 8 - 64bit
AMD FX-8350 Eight-Core Processor
2x SAPPHIRE RADEON R9 290 TRI-X OC 4GB
32GB RAM
860 watt PSU (CORSAIR AX 860W)

diskar:
SanDisk SDSSDX120GG25
x2 Hitachi HDS721010CLA332"

----EDIT---

Hittade äntligen lösningen. Tydligen hade korten placerats i fel PCI slots. I och med detta kördes korten i olika hastigheter. Tips, läs moderkortets manual.

Lösningen
Permalänk
Inaktiv

Tja jag får samma problem jag har dock Sapphire Radeon R9 270X OC i Crossfire. Exakt exakt samma problem som du har. Dock har jag en 750W PSU 16 gb ram(inte 24 som de står i sign) och en 9370 FX amd processor.

Multiplicerar thigoroons tusen tack till tio tusen.

Permalänk
99:e percentilen

Du skriver artefakter eller "tearing", men är du säker på att det inte är stuttering? Jag lyckades trots många försök aldrig få mina två 7970 att inte förstöra spelupplevelsen totalt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Tearing uppstår när fps gör över skärmens uppdateringsfrekvens. Sätt cap på fps, tex. om du har 60Hz skärm sätt fps cap på 60fps(ibland kan 61 funka bättre, prova dig fram)

Permalänk
Skrivet av Thigoron:

När jag kör något av mina spel så upplever jag artifakter eller något "tearing" liknande när jag kör mina grafikkort i crossfire. Jag har ingen aning om vad det är som har kunnat gå fel. Dessa problem dyker enbart upp när jag kör korten i crossfire så det är där någonstans problemet ligger. Jag hade även samma problem när jag tidigare använt 2x "SAPPHIRE RADEON HD7970 GHZ ED. VAPOR-X 3GB PCI-E". Trodde problemet bara skulle finnas i denna serien men jag hade fel. Tror ni att problemet kan ligga i moderkortet i sig kanske?

Jag har provat att:
Uppdaterat mitt BIOS.
Rensat gammla grafikdrivrutiner från reg. och installerat o provat diverse nyare drivrutiner (flera olika ink. de senaste beta).
Undersökt om ett av korten är defekta (provat ett för sig, de båda fungerade utan crossfire).
Rensa datorn och installera nytt operativsystem (från win8 åt win8.1).
Avaktiverat ULPS för korten.
Avaktiverat "Frame Pacing".

Spec:
CROSSHAIR V FORMULA-Z
Windows 8 - 64bit
AMD FX-8350 Eight-Core Processor
2x SAPPHIRE RADEON R9 290 TRI-X OC 4GB
32GB RAM
860 watt PSU (CORSAIR AX 860W)

diskar:
SanDisk SDSSDX120GG25
x2 Hitachi HDS721010CLA332"

Tusen tack till den som lyckas lösa problemet.

Har du skruvat något på dina GPUer?

Det kan vara ett värmeproblem också. AMD kort skall i o f s tåla en hel del, men har du kollat vilken temp de ligger på när du får artefakter?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Du skriver artefakter eller "tearing", men är du säker på att det inte är stuttering? Jag lyckades trots många försök aldrig få mina två 7970 att inte förstöra spelupplevelsen totalt.

Har en video från mina 7970's när de krånglade. Du kan kalla det var du vill om du hade lyckas fixa detta! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Har du skruvat något på dina GPUer?

Det kan vara ett värmeproblem också. AMD kort skall i o f s tåla en hel del, men har du kollat vilken temp de ligger på när du får artefakter?

Temperaturen är inga problem. Hinner bara starta csgo (som ett exempel). Så börjar dessa problem uppstå.

Permalänk

Jag ser små artefakter, dock väldigt väldigt lite av dom.

Jag får liknande artefakter om jag klockar minnet på mina 7970 för högt, och om det blir för varmt. Prova att klocka ner minnet och sänk volten på minnet.

Luftkylda kort i CF brukar gå ganska så varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jag ser små artefakter, dock väldigt väldigt lite av dom.

Jag får liknande artefakter om jag klockar minnet på mina 7970 för högt, och om det blir för varmt. Prova att klocka ner minnet och sänk volten på minnet.

Luftkylda kort i CF brukar gå ganska så varmt.

Somsagt de är inte varma. Dock provade jag att klocka ner mina 7970's innan utan framgång. Tror ni att moderkortet kanske strular?

Permalänk
Skrivet av Thigoron:

Somsagt de är inte varma. Dock provade jag att klocka ner mina 7970's innan utan framgång. Tror ni att moderkortet kanske strular?

Nej, det har inget med moderkortet att göra.

Prova att klocka ner minnet på GPU och kör fläktarna på max, och se om det hjälper.

Hade du nvidia innan? Isf rekommenderas ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nej, det har inget med moderkortet att göra.

Prova att klocka ner minnet på GPU och kör fläktarna på max, och se om det hjälper.

Hade du nvidia innan? Isf rekommenderas ominstallation av windows.

Jag hade inte nvidia förut och jag har även förut provat att ominstallera (och rensa) hela datorn i samband med att jag uppdaterade mitt operativ system till windows 8.1. Ska prova att klocka ner igen på dessa också men vet inte vad jag ska tro då jag redan provat detta förut med 7970sarna som hade samma problem. Dock så är inte kylningen problemet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nej, det har inget med moderkortet att göra.

Prova att klocka ner minnet på GPU och kör fläktarna på max, och se om det hjälper.

Hade du nvidia innan? Isf rekommenderas ominstallation av windows.

Tycker inte värmen borde vara något problem somsagt. Dock tycker jag att "GPU usage" ser lite hoppigt ut.
Dessa värden togs när jag spelade lite csgo.

Permalänk

Det kan vara minnena eller VRM som blir varma, har sett samma sak på många 7970's. Och jag får dom också som sagt när jag överklockar/övervoltar minnet för långt. Kör dock på vatten så det går svalt och fint.

Flera har löst problemet genom att helt enkelt klocka ner minnet och sänka volten på korten.

Så det är klart värt ett försök

När du kör CS:GO kanske du ska stänga av CF. Möjligt att det funkar bättre då ett kort ändå är mer än nog till det, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det kan vara minnena eller VRM som blir varma, har sett samma sak på många 7970's. Och jag får dom också som sagt när jag överklockar/övervoltar minnet för långt. Kör dock på vatten så det går svalt och fint.

Flera har löst problemet genom att helt enkelt klocka ner minnet och sänka volten på korten.

Så det är klart värt ett försök

När du kör CS:GO kanske du ska stänga av CF. Möjligt att det funkar bättre då ett kort ändå är mer än nog till det, eller?

Självklart att crossfire för cs:go inte är nödvändigt. Hade tänkt köra eyefinity på bf4 med dessa. Dock så vet jag inte riktigt hur mycket jag bör klocka ner korten och volten. Har aldrig rört volt klockningen förut. :L

Permalänk

Ser att du behöver uppdatera drivrutinen, ladda ner senaste från amd.com

http://www2.ati.com/drivers/beta/AMD_Catalyst_14.3_Beta_V1.0_...

Till dina sapphire kort ska du använda sapphire Trixx för att kunna ändra volt.

http://www.sapphiretech.com/archive/drivers/TRIXX_installer_6...

Men det är mkt möjligt att det räcker med senaste drivrutinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ser att du behöver uppdatera drivrutinen, ladda ner senaste från amd.com

http://www2.ati.com/drivers/beta/AMD_Catalyst_14.3_Beta_V1.0_...

Till dina sapphire kort ska du använda sapphire Trixx för att kunna ändra volt.

http://www.sapphiretech.com/archive/drivers/TRIXX_installer_6...

Men det är mkt möjligt att det räcker med senaste drivrutinen.

Har provat en hel del drivrutiner från AMD. Har provat de senaste beta drivrutinerna och nyss de senaste stabila drivrutinerna. Har även provat drivrutinerna från sapphires egna hemsida.

Vad kan gå fel och när kan saker gå fel när man underklockar och fibblar med volten. Vad bör man tänka på?

Permalänk

Underklocka är helt lugnt, börja med att sänka minnet 100Mhz, och sänk volten till minnet med 50mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Underklocka är helt lugnt, börja med att sänka minnet 100Mhz, och sänk volten till minnet med 50mV

Konstigt. Tycks inte ha voltage inställningar i Trixx.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av thereal_twisted:

När du kör CS:GO kanske du ska stänga av CF. Möjligt att det funkar bättre då ett kort ändå är mer än nog till det, eller?

Skrivet av Thigoron:

Självklart att crossfire för cs:go inte är nödvändigt.

Du bör nog stänga av CrossFire i CS:GO. tvelander berättade att han stänger av SLI; ett kort räcker gott och väl; och GPU usage-grafen verkar antyda att CrossFire bör stängas av.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Du bör nog stänga av CrossFire i CS:GO. tvelander berättade att han stänger av SLI; ett kort räcker gott och väl; och GPU usage-grafen verkar antyda att CrossFire bör stängas av.

Det är dock samma historia när jag spelar bf4 (där jag har tänkt mig använda crossfire från första början ((eyefinity))). CS:GO var bara ett exempel.

Permalänk
Skrivet av Thigoron:

Konstigt. Tycks inte ha voltage inställningar i Trixx.

http://s30.postimg.org/72oogz6sx/voltage.png

Prova denna versionen,

https://drive.google.com/file/d/0B4ZiF3QhSUosNnNiU3FJMDlNekk/...

EDIT: Vänta du har ju 290's. har du gått in i settings i afterburner och aktiverat voltage control osv? Du bör helt klart tänka på att sätta en FPS cap i BF4, korten kommer då inte gå på max hela tiden vilket gör att dom kommer gå svalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Prova denna versionen,

https://drive.google.com/file/d/0B4ZiF3QhSUosNnNiU3FJMDlNekk/...

EDIT: Vänta du har ju 290's. har du gått in i settings i afterburner och aktiverat voltage control osv? Du bör helt klart tänka på att sätta en FPS cap i BF4, korten kommer då inte gå på max hela tiden vilket gör att dom kommer gå svalare.

http://piclair.com/data/qycqo.jpg

Men om korten ligger under 70 grader så lär det väll inte vara så farligt?

Permalänk
Skrivet av Thigoron:

Men om korten ligger under 70 grader så lär det väll inte vara så farligt?

Nä gpu temp är ingen fara.

Men VRM/VRAM kan bli varma, och uppenbarligen har du ju problem. Försöker hitta möjliga lösningar, prova dom om du vill, vill du inte så slipper du

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nä gpu temp är ingen fara.

Men VRM/VRAM kan bli varma, och uppenbarligen har du ju problem. Försöker hitta möjliga lösningar, prova dom om du vill, vill du inte så slipper du

Vill bara att min crossfire setup ska fungeraaaaa! DX
Man börjar dock bli trött på skiten. Teknik vill alldrig fungera som det är menad. >:C

Om jag ska vara helt ärlig så är jag lite rädd att pilla med dem inställningarna då jag inte alls är kunnig innom över och under klockning. Men tack för hjälpen iallafall. x)

Permalänk

Att klocka ner minnet är helt ofarligt, inget kan ske alls. Överklocka är en annan femma

Permalänk
Master of Overkill

Ska du köra SLI / CF byt prolle första jag skulle gjort då den kommer flaska sata vs 4670k / 4770k etc / 4820k.
Räknar inte med 6 core.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av thereal_twisted:

Att klocka ner minnet är helt ofarligt, inget kan ske alls. Överklocka är en annan femma

Säger det samma.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ska du köra SLI / CF byt prolle första jag skulle gjort då den kommer flaska sata vs 4670k / 4770k etc / 4820k.
Räknar inte med 6 core.

Är du verkeligen säker på att den kommer flaska. Intel processor är ganska dyr. :l

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Thigoron:

Är du verkeligen säker på att den kommer flaska. Intel processor är ganska dyr. :l

Du har 2x R9 290, då borde du kunna lägga, pris skillnaden sälja mobo + cpu och köpa Intel mobo + cpu.
Antar jag.
8350 har väldigt dålig IPC vs Intel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du har 2x R9 290, då borde du kunna lägga, pris skillnaden sälja mobo + cpu och köpa Intel mobo + cpu.
Antar jag.
8350 har väldigt dålig IPC vs Intel.

Men processorn står inte och går i 100% hela tiden medans jag spelar. Tror du verkeligen det är processorn som är för svag och därmed orsakar mina problem?