Permalänk
Medlem

Märkliga FPS-drops i CS:GO

Hej hoj sweclockers!

Har ett väldigt irriterande problem med cs.. Datorn som ni ser i sign stämmer helt förutom att jag bytt moderkort till ett Asrock z77 extreme4-m.
När jag installerade om datorn med det nya moderkortet så har jag börjat få konstiga fpsdroppar(känns det som iaf men när jag tittar på fraps så sjunker inte fpsen något märkvärt).

Kan det bero på att jag drog en nyinstallation av windows utan att formatera min ssd? (har raderat alla gamla drivrutiner och även windows.old) Har gjort såhär någon annan gång också men då var det inga problem alls!

Alla drivisar är hämtade osv..

Tack På Förhand!

Edit: Nu har jag gjort en ny clean installation av Windows och jag har även överklockat min processor men problemet är kvar..

Kan det bero på att jag inte har grafikkortet kopplat till den första PCI-e porten? (var tvungen att koppla den till en annan då jag inte skulle ha fått plats med mitt ljudkort annars..) Det står att det ska vara samma hastighet på portarna men kan det ändå vara ett problem?
Sen har jag även märkt att min cpu hoppar mellan 1500 och 4400 clock, (vet inte om den gör det när jag spelar) testade att stänga av både intel speedstep och C6 men den fortsätter att hoppa..

Spelet jag har problem i är CS:GO, ligger på stadiga 300fps tills någon börjar skjuta eller om det är för många i närheten. Då droppar min fps under 60.......

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Inaktiv

Körs RAMen i rätt hastighet efter moderkortsbytet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Körs RAMen i rätt hastighet efter moderkortsbytet?

Det har jag faktiskt inte kollat! ska jag bara kolla om det är dom som flaskar eller?

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Körs RAMen i rätt hastighet efter moderkortsbytet?

Hastigheten på minnen spelar "ingen" roll skillnaden mellan 1333 och 2400 är sällan mer än 1-2fps

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Hastigheten på minnen spelar "ingen" roll skillnaden mellan 1333 och 2400 är sällan mer än 1-2fps

Det är sant. Men det kan vara vettigt och testa för att utesluta prestandaproblem...
(spontana minnesfel som leder till att minnena får hämta instruktioner på nytt oftare och då segar ner men inte tillräckligt för allmän instabilitet eller bluescreens.)

och även kika över komponenternas temperatur ifall något går varmt...
(använder själv hwmonitor för att kika upp temperaturerna på min burk hemma och på skollaptopen ibland heh.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Det är sant. Men det kan vara vettigt och testa för att utesluta prestandaproblem...
(spontana minnesfel som leder till att minnena får hämta instruktioner på nytt oftare och då segar ner men inte tillräckligt för allmän instabilitet eller bluescreens.)

och även kika över komponenternas temperatur ifall något går varmt...
(använder själv hwmonitor för att kika upp temperaturerna på min burk hemma och på skollaptopen ibland heh.)

Har kollat temps redan, allt är som det ska. Men jag har ju 1600mhz minnen, bör ju inte flaska?
Har ej bytt något annat än moderkortet som sagt.

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem
Skrivet av blodbert:

Har kollat temps redan, allt är som det ska. Men jag har ju 1600mhz minnen, bör ju inte flaska?
Har ej bytt något annat än moderkortet som sagt.

De flaskar inte utan det är om de räknar fel pga att du inte ställt in minnena som kan skapa detta.
hur är hårddiskarnas hälsa ?

(kika detta med crystaldiskinfo) bara och googla så hittar du det inom kort.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

De flaskar inte utan det är om de räknar fel pga att du inte ställt in minnena som kan skapa detta.
hur är hårddiskarnas hälsa ?

(kika detta med crystaldiskinfo) bara och googla så hittar du det inom kort.

Hur ställer jag in minnena? Ska kolla programmet när jag kommer hem

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem
Skrivet av blodbert:

Hur ställer jag in minnena? Ska kolla programmet när jag kommer hem

du har överklockat då vet du väl vart du ska hitta det i bios ?
(bara kika upp xmp/memory profile eller liknande alternativ..)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

du har överklockat då vet du väl vart du ska hitta det i bios ?
(bara kika upp xmp/memory profile eller liknande alternativ..)

Aa jag vet vart jag hittar dom i bios, det jag inte förstår är om jag bara ska ställa in dom på 1600mhz? Eller vad menar du med ställa in?

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem
Skrivet av blodbert:

Aa jag vet vart jag hittar dom i bios, det jag inte förstår är om jag bara ska ställa in dom på 1600mhz? Eller vad menar du med ställa in?

Ja ställ in dem på 1600 mhz om det ska vara den hastigheten på minnena

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Ja ställ in dem på 1600 mhz om det ska vara den hastigheten på minnena

haha förstod fan inte vad du menade, men de är redan korrekt inställda, får kolla om min ssd är ok när jag kommer hem! tack för svar!
I värsta fall får jag väll bara testa att formatera..

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem
Skrivet av blodbert:

haha förstod fan inte vad du menade, men de är redan korrekt inställda, får kolla om min ssd är ok när jag kommer hem! tack för svar!
I värsta fall får jag väll bara testa att formatera..

om du inte formaterat sedan du bytte moderkort så kan det vara den största orsaken.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

om du inte formaterat sedan du bytte moderkort så kan det vara den största orsaken.

Berättade det i beskrivningen, men jag ska köpa w8 snart så orkar inte formatera för att sedan formatera en gång till om någon vecka..!

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem
Skrivet av blodbert:

Berättade det i beskrivningen, men jag ska köpa w8 snart så orkar inte formatera för att sedan formatera en gång till om någon vecka..!

Kört ssd diskens medföljande programvara sedan ominstalltionen ?

defragmenterat hårddiskar du har spel installerade ? (ssd diskar ska inte göras så på såklart heh.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Kört ssd diskens medföljande programvara sedan ominstalltionen ?

defragmenterat hårddiskar du har spel installerade ? (ssd diskar ska inte göras så på såklart heh.)

¨

Fick ej med programvara till min a-data ssd! använder mig för tillfället bara av min ssd

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem
Skrivet av blodbert:

¨

Fick ej med programvara till min a-data ssd! använder mig för tillfället bara av min ssd

http://www.adata.com/?action=ss_main&page=ss_software&lan=en
bara och ladda ner och köra denna då. SSD toolbox

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

http://www.adata.com/?action=ss_main&page=ss_software&lan=en
bara och ladda ner och köra denna då. SSD toolbox

Testat min ssd nu, den är healthy. Får bli å formatera!

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem
Skrivet av blodbert:

Testat min ssd nu, den är healthy. Får bli å formatera!

du ska kunna sätta igång trim för att sköta om den (så den gör sin egen variant av defragmentering ) (som är till för ssd enheter såklart heh.)
kanske ser någon knapp med ssd optimizer i namnet ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

du ska kunna sätta igång trim för att sköta om den (så den gör sin egen variant av defragmentering ) (som är till för ssd enheter såklart heh.)
kanske ser någon knapp med ssd optimizer i namnet ?

Hej, nu har jag formaterat datorn och installerat en ny fräsch version av windows.
Problemet är kvar, har testat det du sa men det funkar inte...
Vet inte vad jag ska ta mig till........:(
Så fort det är folk som skjuter så laggar de, kan verkligen inte spela när det är flera som skjuter samtidigt..

Det jag testat är:
Omformatera med ny installation av windows
Klocka upp datorn
Installerat SSD firmware
(även alla andra drivisar har jag)

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem
Skrivet av blodbert:

Hej, nu har jag formaterat datorn och installerat en ny fräsch version av windows.
Problemet är kvar, har testat det du sa men det funkar inte...
Vet inte vad jag ska ta mig till........:(
Så fort det är folk som skjuter så laggar de, kan verkligen inte spela när det är flera som skjuter samtidigt..

Det jag testat är:
Omformatera med ny installation av windows
Klocka upp datorn
Installerat SSD firmware
(även alla andra drivisar har jag)

Testa datorn i T ex 3dmark vantage (eller vad nyaste nu heter) och se om du får några problem där.
testat andra sataportar och kablar till krånglande ssd ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Testa datorn i T ex 3dmark vantage (eller vad nyaste nu heter) och se om du får några problem där.
testat andra sataportar och kablar till krånglande ssd ?

Okej ska testa!

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Testa datorn i T ex 3dmark vantage (eller vad nyaste nu heter) och se om du får några problem där.
testat andra sataportar och kablar till krånglande ssd ?

Kollade 3d Mark, det verkar som att det kostar 200spänn?
Finns det något gratisprogram man kan testa kanske?

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem
Skrivet av blodbert:

Kollade 3d Mark, det verkar som att det kostar 200spänn?
Finns det något gratisprogram man kan testa kanske?

finns en testvariant

http://www.3dmark.com/

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

Inget fel med din dator.. CS:GO är ganska buggat efter huntsman patchen, jag får också fps drops då och då.

Permalänk
Medlem

Kolla in catalyst och se vad du har för inställningar på Spel > 3D. Kolla om du har Supersampling istället för Multisampling, jag gick ifrån 50-60 FPS med drops till 300-500FPS.

Det kan även vara så att du inte har alla cores aktiverade.

http://www.pcgamer.com/2014/02/04/how-to-configure-counter-st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Tack ska testa!

Skrivet av ShutteN:

Inget fel med din dator.. CS:GO är ganska buggat efter huntsman patchen, jag får också fps drops då och då.

Har haft det så sen innan huntsman patchen

Skrivet av Klos_:

Kolla in catalyst och se vad du har för inställningar på Spel > 3D. Kolla om du har Supersampling istället för Multisampling, jag gick ifrån 50-60 FPS med drops till 300-500FPS.

Det kan även vara så att du inte har alla cores aktiverade.

http://www.pcgamer.com/2014/02/04/how-to-configure-counter-st...

Hade redan multisampling :(..
Alla cores är aktiverade också.. :'/

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Får upp felmeddelande att jag inte har physXloader.dll installerat, Programmet ska väll fungera för AMD kort också antar jag?

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Nu har jag även testat med en annan ssd, det är inte problemet..
Får fps lagg när jag skjuter, blir skjuten, av flash , när jag har en smoke i närheten.
Någon som har koll på hur jag ska lösa det här eller ska jag bara köpa en ny dator? Har haft den i 2,5 år nu.

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem
Skrivet av blodbert:

Nu har jag även testat med en annan ssd, det är inte problemet..
Får fps lagg när jag skjuter, blir skjuten, av flash , när jag har en smoke i närheten.
Någon som har koll på hur jag ska lösa det här eller ska jag bara köpa en ny dator? Har haft den i 2,5 år nu.

något är skumt med antingen gpu eller cpu (inget utav dem som överhettar right ?)

Kör maxinställningar på T ex sonic allstars racing transformed på min burk och den är då en del år bakom din och många andras prestandamässigt

(Måste själv ha fps limiter till 120 fps dock annars får man coilwhine med gpun jobbandes i loadingscreen med 4k fps lol)
(gta iv är ännu värre dock, är gott och väl uppe i 8,5k+ fps i deras loadingscreens )
ladda även ner nvidias PhysX (den kommer räkna på cpu istället då du inte har nvidia grafikkort)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb