Polisen anmäler Tele2 efter stoppad trafikdatalagring

Permalänk
Medlem

Detta är ta mig fan det roligaste som hänt på ett bra tag.
Beatrice blev väl ledsen av att alla medier fick henne att se ut som en surkärring!

-Det är faktiskt svensk lag som gäller!
-Ingen lyssnar på mig... :(((
-Eva!!! :@@
-Anmäl Tele2 för att dom drog sir ur min kampanj, jag hatar det där fåret!

Vilka jävla tomtar som får lov att styra och ställa i landet hahahaha.

Permalänk
Inaktiv

Snacka om bortkastade resurser...

Permalänk
Medlem

Till alla som tycker det är slöseri etc.
Det är det inte, snarare en investiering.
Jättemånga lagar är skrivna så att de kan tolkas lite hit och det, sen döms det utifrån prejudikat, dvs hur lagen tolktats tidigare.
Så om det inte är totalkorrupta människor som dömer så finns det ett en tolkning på att lagen inte gället vilket är bra för alla.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lionheartus:

Visst är det tråkigt att pedofiler och övriga kriminella tjänar på att datalagringsdirektivet tas bort men samtidigt så kan man eller man bör aldrig kompromissa med vår integritet, the end doesn't justify the means.

Vid minsta misstanke så kan polisen via åklagare -> husrannsakans tillstånd eller motsvarande begära och få ut all data och trafik från vem som helst, inklusive kriminella och pedofiler, och detta har de alltid kunnat göra.

Kan någon visa upp hur statistik som faktiskt visar hur många fler kriminella och pedofiler som gripits och dömts tack vare just datalagrings direktivet så skulle det vara intressant att se. Att ingen lyckats prestera sådan statistik antyder att sanningen är att 0 extra personer gripits och dömts tack vare den lagrade datan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Detta är ta mig fan det roligaste som hänt på ett bra tag.
Beatrice blev väl ledsen av att alla medier fick henne att se ut som en surkärring!

-Det är faktiskt svensk lag som gäller!
-Ingen lyssnar på mig... :(((
-Eva!!! :@@
-Anmäl Tele2 för att dom drog sir ur min kampanj, jag hatar det där fåret!

Vilka jävla tomtar som får lov att styra och ställa i landet hahahaha.

HAHAHA! förjävla skön avslutning på arbetsveckan!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Till alla som tycker det är slöseri etc.
Det är det inte, snarare en investiering.
Jättemånga lagar är skrivna så att de kan tolkas lite hit och det, sen döms det utifrån prejudikat, dvs hur lagen tolktats tidigare.
Så om det inte är totalkorrupta människor som dömer så finns det ett en tolkning på att lagen inte gället vilket är bra för alla.

Ja man kanske skulle diskutera hur vettigt det är att skriva lagar som är så ospecificerade så att någon annan sedan måste bestämma vad det egentligen är som gäller. Det vore ju helknas att ha lagar som faktiskt bestämmer hur saker ska vara...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Borde snarare vara olagligt att lagra data.

Skrivet av BaZZe:

Verkar vara svårt att se vilka operatörer som faktiskt slutat lagra data eftersom alla inte går ut med det på samma sätt som tele2
gjorde, men är förvånad av alla operatörer som säkerligen gjort det att dom just går på tele2.

Jag kontaktade tre häromdagen varpå jag fick svaret:
"Efter ett prat med våran säkerhetsavdelning kan jag informera att 3 som operatör kommer sluta lagra all data samt att vi kommer radera all historik som idag finns sparad."
Skönt och veta att de finns fler leverantörer än bara tele2 som slutar lagra.

Även Telenor lägger ned lagringen, vilket då inkluderar Telenor, Bredbandsbolaget samt Glocalnet.

Visa signatur

Mh-hm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Onödigt arbete när EU tagit bort lagen.

EU har inte tagit bort lagen, den svenska lagen kvarstår och det blir upp till Sverige att avgöra om vi skall gå efter EU:s linje eller våran egen, ett liknande exempel där Sverige inte bryr sig om vad EU säger är alkoholförsäljningen.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Har jag förstått det rätt att det är Polisen som anmäler Tele2 för att de inte lagrar data som de vill använda när de utreder eventuella brott? Detta har alltså ingenting att göra med om att Datalagringsdirekttivet bryter som Svensk grundlag.

Blir inte detta lite grand som att polisanmäla en fabrik för att den slutar tillverka förstoringglas?
Som också är ett verktyg vid polisutredningar...

Eller har jag missuppfattat något?

Inte alls, det står i svensk lag att tele2 skall lagra data.

Skrivet av Pellepelikan:

Ja man kanske skulle diskutera hur vettigt det är att skriva lagar som är så ospecificerade så att någon annan sedan måste bestämma vad det egentligen är som gäller. Det vore ju helknas att ha lagar som faktiskt bestämmer hur saker ska vara...

Skickades från m.sweclockers.com

Om ingen tolkar lagen så gäller den inte.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Avstängd

Bra att Tele2 har slutat lagra trafik.
Vilka andra operatörer har gjort det samma?

Undrar vem på Polisen som bestämt att dom ska anmäla Tele2, det måste ju komma från någon högt uppsatt person i styrelsen hos Polisen.

Undrar om Polisen har fått tryck från USA?

Permalänk
Skrivet av rektor:

Bra att Tele2 har slutat lagra trafik.
Vilka andra operatörer har gjort det samma?

Undrar vem på Polisen som bestämt att dom ska anmäla Tele2, det måste ju komma från någon högt uppsatt person i styrelsen hos Polisen.

Undrar om Polisen har fått tryck från USA?

Kika ovanför så ser du att Bahnhof, Tele2, 3, Telenor, Bredbandsbolaget & Glocalnet har/ska sluta med det. Kommer säkert fram till att fler gör det inom kort också.

Visa signatur

Mh-hm!

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Bryta mot mänskliga rättigheter är ju en del av polisens dagliga arbete, så klart dom tror att dom står över lagen och både kan och får kontrollera folk.
Stanna folk på gatan som dom känner igen och anta att dom begått brott för att de är igenkända till exempel. Lika bra o ta in dem o kika lite hemma om det KAN finnas nå stöldgods eller knark, med lite tur kanske dom hittar en blodig kniv de kan binda till ett dråp.
Det räcker att polisen ringer och säger att "vi misstänker att det finns något olagligt i lägenheten" så får dom gå in med både hund och leriga uteskor och rota igenom samtliga tillhörigheter.

Det är svenskt polisarbete det.

Okej, så hur vill du då att polisen ska jobba? Du tycker inte de ska ha rätt att samtala med folk de tycker ser suspekta ut? De är precis så man löser de flesta brotten. Själv är jag förbannat nöjd med att polisen håller ett öga på Kalle Kula och gemene yngling som ränner runt på stan. Sen om det innebär att jag blir stoppad då och då gör mig inte ett dugg. Jag har inget att dölja så mig får konstaplarna gärna kolla upp.

Men det är tur att det finns såna som dig också. Annars hade inte Aftonbladet kunnat sälja en massa högkvalitativa snyftartiklar om diverse småbusar som känner sig kränkta av att det minsann blev lerigt i lägenheten när länsman gick in och plockade deras narkotika och vapen.

Världen, och Sverige framför allt, har åt helvete för många egenutnämnda försvarsadvokater och hobbyjurister som dig.

Permalänk
Medlem

Hmmh mycket intressant..

men Tele2 har ju kämpat länge för att myndigheter inte ska kunna kränka den personliga integriteten hur som helst.
och Stefan Backman som företräder Tele2 blev ju årets bolagsjurist så jag tror nog inte det är så att valet är pga sämre jurister?

Undra varför dom just valde Tele2 som operatör?

Permalänk
Avstängd

Har polajsen inget annat att göra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Till alla som tycker det är slöseri etc.
Det är det inte, snarare en investiering.
Jättemånga lagar är skrivna så att de kan tolkas lite hit och det, sen döms det utifrån prejudikat, dvs hur lagen tolktats tidigare.
Så om det inte är totalkorrupta människor som dömer så finns det ett en tolkning på att lagen inte gället vilket är bra för alla.

Sverige rättar sig efter allt annat som EU säger vi ska göra, men först nu så jävlar i det så ska vi sätta krokben för oss själva?

Sverige är som en alkoholiserad clown; alla skrattar åt oss och vi är omöjliga att ta på allvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom kan ju anmäla radiotjänst istället som snor pengar från oss som inte har TV. Datorer är nöje och arbetsstation och ingen jävla TV

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Klart polisen blir sura om deras sandlåda stängs. Snart kommer kommentarerna "våldtäktsmän kan gå fria p.g.a detta", "vi får svårare att ta fast pedofiler" och "mördare kommer lättare undan" för att ge poliserna lite sympati och ge tillbaka deras olagliga sandlåda.

Men nu är det väl inte Polisen som håller på att kika på traffikuppgifter etc? Det är ju SÄPO som håller i det.. Polisen företräder åt SÄPO däremot eftersom SÄPO inte är offentliga av sig som vanliga Polisen är. Men jag förstår vad du menar iaf.

Men dom har ju fortfarande möjligheten att beslagta mobiltelefoner för att utvinna info ur den om allt som har skickats och tagits emot, vilka samtal etc så helt ute är det inte för dom lyckligtvis. Jag är på deras sida, behåll spaningsmöjligheten och låt ej operatörerna sluta lagra :)!

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Hade för mig att "trafikdatalagringen" var till för att fånga terrorister och grova brottslingar. Finns det någon information om hur mycket det har kostat skattebetalarna samt hur många brottslingar som hamnat i fängelse?

Enligt https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.890946-protester-mot-ny-... så kostar skiten ca 50 kronor per abonnemang och år har även för mig att jag sett siffran 75:- varit ute o snurrat med (hittar dock inget om detta nu).
I vilket fall som helst så är det ju en uppskattnings kostnad och dessa brukar ju för det mesta vara ganska mycket för låga så dom där 75:- är nog åt mer rätt håll.
Dvs det blir 40-75 miljoner om året för 1miljon abonnemang och det finns ju betydligt fler än 1miljon av dom!
Det var ju inte för inte som det hade blivit billigare för sverige att ta böterna (för att ej införa lagen) än att införa skiten!

Sen till att fånga terrorister/pedofiler så är svaret på den frågan 0,nada/zip/zero/noll och tar vi och lägger till FRA/NSA världsomfattande trålning så är den siffran den samma dvs 0,nada/zip/zero/noll.
HUR vet vi då detta?
Jo för att OM det hade fångats EN (JA EN) terorrist/pedofil med hjälp av denna lag (dvs teledatalagen men även FRA/NSA) så hade det skrivits så in i helvete om detta och ALLA övervakningskåta politiker/poliser/domare/etc hade ju gått ut och jublat i media om hur bra lagen funkar osv/osv/osv.
Dom hade ju då även fått bevis för att lagen faktiskt fungerar (vilket den INTE gör) och hade ju trummat sig för bröstet och sagt se vad bra att jag röstade in lagen så rösta på mig i nästa val osv/osv/osv.

Sen för "brottslingar" så har det ju troligen lett till att ett par fildelare har fått brev ifrån upphovsrätts maffian och möjligen (dvs OM dom erkänt) kan ha fälts efteråt.
Övriga brottslingar (dvs småbuset som är för korkade att förstå sig på hur denna lag funkar) så är det mera osäkert men dom "grova" vet ju om lagen och den är då tandlös imot dom för att dom skyddar sig mot den helt enkelt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Har polajsen inget annat att göra?

Utreda riktiga brott är tråkigt, då måste man lämna kontoret och åka ut i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Kan FRA kollektivt massavlyssna en hel, icke brottsmisstänkt befolkning framstår väl detta inte oväntat. Om man laser och tolkar andemeningen I FN:s deklaration av de mänskliga rättigheterna..
http://www.fn.se/fn-info/vad-gor-fn/manskliga-rattigheter-och...

Ja, man tar sig för pannan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Till alla som tycker det är slöseri etc.
Det är det inte, snarare en investiering.
Jättemånga lagar är skrivna så att de kan tolkas lite hit och det, sen döms det utifrån prejudikat, dvs hur lagen tolktats tidigare.
Så om det inte är totalkorrupta människor som dömer så finns det ett en tolkning på att lagen inte gället vilket är bra för alla.

Du borde nog fundera på vad det betyder att det sitter POLITIKER och dömer i våra domstolar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Finns någon EU-utredning som visade att 0,6 eller 0,06% (minns inte exakt) utav brott utav det här slaget kunder klaras upp med hjälp utav datalagringsdirektivet. Det var därför som de rev det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Klart polisen blir sura om deras sandlåda stängs. Snart kommer kommentarerna "våldtäktsmän kan gå fria p.g.a detta", "vi får svårare att ta fast pedofiler" och "mördare kommer lättare undan" för att ge poliserna lite sympati och ge tillbaka deras olagliga sandlåda.

Nä men det gör det svårare för polisen då de går miste av mycket bevismaterial / De flesta drog affärer och handel med steroider sker vid mail o.s.v.

Men folket här på swec vill kanske ha skiten ute på gatorna ?.

Permalänk
Medlem

Två reflektioner:
- Hollywood's lobbyister når djupt in hos svenska polisen via Pontén mfl?
- Tele2 är en största leverantör av datalagringsuppgifter till polisen? (varför annars ta dom som exempel?)

Permalänk
Medlem

Någon som sett serien Continuum? känns väll som rätt trolig framtid om de som bestämmer får som de vill, med övervakningssamhälle och chip i huvet. Där ingen får ha åsikter.

Man får ta det onda med det goda på internet. Personlig integritet och mänskliga rättigheter väger över gentemot att skapa ett övervakningssamhälle bara för att kunna haffa ett par extra personer.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Polisen?, och vad fan kan dessa då, det kan ju inte ens tolka en simpel vapenlagstiftning, fjantar!

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blomqvist:

Men nu har något träplyte skapat den lagen, så då får vi offra skattepengar för att ta bort den. Röstas skit in, kommer skit ut. Det kostar att rensa.

Jo men nu var det ju ingen röstning om det, utan dem godtog datalagringsinitsiativet efter att partierna förhandlade med varandra att "om ni går med på detta, så går vi med på detta blah blah blah", att kalla sverige demokratiskt är löjligt, demokratin uphör efter att man väljer ett parti, du blir inte tillfrågad något alls utan politiker gör som dem vill och skiter i vad folket vill.

Permalänk
Medlem

Copyswede då, det är väl STÖLD om något!

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Är det några mer än Banhof och Tele2 som slängt det som lagrats samt slutat lagra?

Bredband2 har slutat och tagit bort alla loggar dom med.

http://www.bredband2.com/nyheter/bredband2-v%C3%A4lkomnar-pts...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

Polisen?, och vad fan kan dessa då, det kan ju inte ens tolka en simpel vapenlagstiftning, fjantar!

...och du kan inte ens skriva en grammatiskt korrekt mening.

Polisen behövs även om dom gör bort sig som alla andra emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte i det här fallet. I grundlagen säger vi att vi respekterar mänskliga fri och rättigheter, och vi låter EU bestämma vad som gäller på den punkten. Alltså står EU-rätt över Svensk rätt i det här fallet.

Om EU beslutar att det bryter mot mänskliga rättigheter att äta korv med mos, så blir alla eventuella lagar där det står att det är tillåtet att äta korv med mos per automatik ogiltiga. Sverige är alltså EU's bitch, om man vill se det så.

Aa fast om man skall se till Sveriges relationer så står ändå inte EU högst på Sverigens bitch-lista, det gör Amerika.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!