Lösenordshanterare - vilken och varför?

Permalänk

Lösenordshanterare - vilken och varför?

Nu efter Heartbleed och alla påminnelser om att byta lösenord så känner jag att det äntligen är dags att börja använda en lösenordshanterare. Har försökt att läsa på lite om det på internet och i nuläget ser det ut som att LastPass kommer passa bäst för mina ändamål. Men det skulle vara intressant att veta vad ni använder för lösenordshanterare, och varför?

Permalänk
Medlem

KeePass
Började här och tycker inte lastpass eller någon annan lösenordshanterare ser bättre ut.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

KeePass
Började här och tycker inte lastpass eller någon annan lösenordshanterare ser bättre ut.

This.
KeePass for the wins.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

KeePass
Började här och tycker inte lastpass eller någon annan lösenordshanterare ser bättre ut.

Skrivet av SirMacke:

This.
KeePass for the wins.

Tycker KeePass ser relativt krångligt ut, men det kanske beror på vilken klient man använder? Vilken klient använder ni och till vilket OS?

Permalänk
Medlem

Försökte med keepass för några år sedan men fick det inte att fungera och fick till slut ge upp. Har inte vågat försöka något nytt sedan dess eftersom jag var så uppgiven efter det tidigare försöket, men efter att ha sett så många vänner och bekanta rekommendera det ändå så kanske det är värt att mecka lite för att få det att fungera. De kanske har gjort det lite enklare också sedan dess, kändes så jäkla krångligt då iaf. Om litepass ser mindre krångligt ut så blir nog det ett bättre val i mina ögon.

Nu verkar ju de flesta vara rätt fästa vid KeePass så lastpass kanske kommer lite sådär skymundan, så jag kommer nog som TS kika lite på båda.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Tycker KeePass ser relativt krångligt ut, men det kanske beror på vilken klient man använder? Vilken klient använder ni och till vilket OS?

Krångligt? Det är ju bara att lägga till en post och skriva användarnamn+lösenord.

På Windows använder jag den officiella klienten, och på android använder jag Keepass2Android. Synkar med GDrive.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Relik 📜

Även jag kör KeePass. Den första varianten jag testade, och har inte fått anledning att byta. Precis som LemonIllusion använder jag Keepass2Android för mobilen, syncar databasen via OneDrive.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag ser att jag inte är ensam om att fundera på detta med lösenordshanterare, så tänkte bidra med mina frågor här.

Funkar ex. KeePass med flera datorer? Antar att det går att synka via onedrive.
Det mest tveksamma: hur funkar det med windows phone?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Krångligt? Det är ju bara att lägga till en post och skriva användarnamn+lösenord.

Ja, UI:t för den officiella klienten ser förvirrande ut på bild men det är väl egentligen ingenting jag borde uttala mig om innan jag testat det. Ska nog prova det innan jag bestämmer mig för vad jag vill använda.

Skrivet av Njure:

Försökte med keepass för några år sedan men fick det inte att fungera och fick till slut ge upp.

Vad var det för problem du råkade ut för?

--

Ingen som råkar veta om någon bra KeePass-klient för OS X? En del verkar anse att KyPass Companion inte är värda de runt 50 kronorna det kostar.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Lastpass och det fungerar bra. Jag betalar även 12 dollar om året för Premium så jag kan använda mobilversionen. Behöver du inte ha en mobilapp så är det gratis.

Den känner av när jag signar upp mig på en hemsida och genererar automatiskt ett nytt lösenord enligt de regler jag valt (längd på lösenord, specialtecken eller inte osv). När jag besöker sidan nästa gång så fyller den automatiskt i användarnamn, lösenord och eventuella andra fält i browsern. Det fungerar på alla system och enheter som jag behöver (PC, mobil osv).

Man kan även klicka på pluginikonen i browsern och söka på en sida och klicka på länken så går browsern automatiskt till den sidan och loggar in dig.

Vill man ha högre säkerhet så kan man även använda Lastpass tillsammans med Yubikey eller Google Authenticator för tvåstegsverifiering eller engångslösenord för att komma åt Lastpass om man t.ex. använder en trådlös anslutning som ej är krypterad och man inte litar på.

Keepass klarar säkert av allt eller delar av ovanstående också men Lastpass är det jag använder.

Permalänk
Medlem

Använder KeePass för Windows och MiniKeePass för iPhone, syncar med Dropbox. Olika lösenord för allt.

Skrivet av Frystpingvin:

Ja, UI:t för den officiella klienten ser förvirrande ut på bild men det är väl egentligen ingenting jag borde uttala mig om innan jag testat det. Ska nog prova det innan jag bestämmer mig för vad jag vill använda.

Vad var det för problem du råkade ut för?

--

Ingen som råkar veta om någon bra KeePass-klient för OS X? En del verkar anse att KyPass Companion inte är värda de runt 50 kronorna det kostar.

https://www.keepassx.org/downloads/ ?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Blev KeePass trots allt, det har fördelen att vara gratis i jämförelse med LastPass. Var inte alls så krångligt som det såg ut att vara. Blev lite förskräckt över att det skulle vara ett horribelt gränsnitt när man såg deras hemsida och screenshots på standardklienten, men blev genast motbevisad när jag laddade ner det.

Kör på den och det fungerar finfint.

Permalänk
Avstängd

Ända rätta svar är KeePass. Allt annat suger i jämförelse då KeePass är offline (inget jäkla molnlagring här inte!), bäst kryptering, bäst inställningsmöjligheter, open-source, lätt på ressurser, möjlighet att lagra databas hur du vill osv.

Permalänk
Medlem

Jag har inte kört igång att använda nåt än, men för mig är Lastpass det mest intressanta alternativet.

Framför allt handlar det om att man med Keepass är hänvisad till diverse tredjepartsklienter, som plötsligt kan upphöra att utvecklas, det verkar tveksamt om det finns någon WP8-klient överhuvudtaget och det verkar inte finnas någon automatisk synk mellan enheter.

Priset för Lastpass känns verkligen som en icke-fråga med tanke på att det handlar om knappt 7 kr/månad.

Permalänk
Medlem

KeePass, använder owncloud (eget moln man kan hosta på egen dator) för sync till mobil och arbetsdator.
Kan användas med KeePassHttp och ChromeIPass eller PassIFox om man vill integrera i webbläsaren.

Primärt föredrar jag keepass då jag själv vet vilken kryptering som finns, var mitt data finns och hur det används.
Dessutom kommer mina egna keepassfiler inte vara utsätta för hacking till någon större grad.
Onlinetjänster får man ju räkna med att de är rejält utsatta för hackare då det finns information om så många konton.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Vill man få reda på lite mer hur LastPass fungerar så finns följande video med Steve Gibson på webcasten Security Now:
https://www.youtube.com/watch?v=r9Q_anb7pwg#t=52m44s
De börjar snacka om LastPass vid ca 53 minuter och den är ganska långrandig då de pratar generell info om lösenord, kryptering osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Själv använder jag Lastpass och det fungerar bra. Jag betalar även 12 dollar om året för Premium så jag kan använda mobilversionen. Behöver du inte ha en mobilapp så är det gratis.

Den känner av när jag signar upp mig på en hemsida och genererar automatiskt ett nytt lösenord enligt de regler jag valt (längd på lösenord, specialtecken eller inte osv). När jag besöker sidan nästa gång så fyller den automatiskt i användarnamn, lösenord och eventuella andra fält i browsern. Det fungerar på alla system och enheter som jag behöver (PC, mobil osv).

Man kan även klicka på pluginikonen i browsern och söka på en sida och klicka på länken så går browsern automatiskt till den sidan och loggar in dig.

Vill man ha högre säkerhet så kan man även använda Lastpass tillsammans med Yubikey eller Google Authenticator för tvåstegsverifiering eller engångslösenord för att komma åt Lastpass om man t.ex. använder en trådlös anslutning som ej är krypterad och man inte litar på.

Keepass klarar säkert av allt eller delar av ovanstående också men Lastpass är det jag använder.

Samma här, kör LastPass samt premium och det har funkat bra utan bekymmer länge, tycker även det är smidigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Medlem

Se mina inlägg från en liknande tråd här, här och här.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

KeePass + KeePass2Android

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kör själv 1Password.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Dashlane https://www.dashlane.com/.

Det finns klient till windows, osx, android och iOS vad jag vet.

Finns även plugin till både internet explorer, firefox och chrome.

Den synkar alla dina lösenord mellan alla datorer som du har valt att använda det på om du har premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Se mina inlägg från en liknande tråd här, här och här.

Blev lite intresserad av Safe In Cloud som du tipsade om. Ser bra ut och allt. Men mitt Avira blockerar nedladdningen med "The requested URL has been identified as a potentially dangerous website."?
Det vore ju konstigt om Avira gör falsk varning för programmet, men Avira har gjort fel förut. Något som du vet om eller någon annan om varför detta kommer upp. Jag kan ladda ner det och börja använda det men man blir ju lite misstänktsam.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Blev lite intresserad av Safe In Cloud som du tipsade om. Ser bra ut och allt. Men mitt Avira blockerar nedladdningen med "The requested URL has been identified as a potentially dangerous website."?
Det vore ju konstigt om Avira gör falsk varning för programmet, men Avira har gjort fel förut. Något som du vet om eller någon annan om varför detta kommer upp. Jag kan ladda ner det och börja använda det men man blir ju lite misstänktsam.

Avira gav dig en falsk varning som du kan ignorera. Jag har haft Safe in Cloud i några månader nu och Kaspersky har inte sagt något alls om det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Avira gav dig en falsk varning som du kan ignorera. Jag har haft Safe in Cloud i några månader nu och Kaspersky har inte sagt något alls om det.

Stängde av webbskyddet och laddade ner och sedan sökte efter virus med Avira direkt på filen. Inga virus.
Se om det är bättre web-plugin och Androidapp än vad Keepass har att erbjuda.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Stängde av webbskyddet och laddade ner och sedan sökte efter virus med Avira direkt på filen. Inga virus.
Se om det är bättre web-plugin och Androidapp än vad Keepass har att erbjuda.

Ja, sedär Jodå. Enligt mig är det bättre gränssnitt till och med. En fröjd för ögat, kort sagt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Blev KeePass trots allt, det har fördelen att vara gratis i jämförelse med LastPass. Var inte alls så krångligt som det såg ut att vara. Blev lite förskräckt över att det skulle vara ett horribelt gränsnitt när man såg deras hemsida och screenshots på standardklienten, men blev genast motbevisad när jag laddade ner det.

Kör på den och det fungerar finfint.

LastPass är också gratis, man kan betala för att få extra funktioner.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Tycker KeePass ser relativt krångligt ut, men det kanske beror på vilken klient man använder? Vilken klient använder ni och till vilket OS?

nej KeePass är inte krångligt övht. ser lika ut för mig i både Win8.1, Fedora20 och Linux Mint 16.
jag har inte prövat jätte många andra PSWProg, men jag fastnade för KeePass. vi har även KeePass på mitt nuvarande arbete och min förra arbetsgivare kör KeePass också.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Orici:

LastPass är också gratis, man kan betala för att få extra funktioner.

Jo, men jag ville ha de extra funktionerna.

Skrivet av WDac:

nej KeePass är inte krångligt övht. ser lika ut för mig i både Win8.1, Fedora20 och Linux Mint 16.
jag har inte prövat jätte många andra PSWProg, men jag fastnade för KeePass. vi har även KeePass på mitt nuvarande arbete och min förra arbetsgivare kör KeePass också.

Nej, det var inte alls så krångligt som jag trodde. Blev mest avskräckt av UI:t på deras officiella hemsida, men klienterna jag använder fungerar bra ändå.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt Password Safe.

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black