Vad kan vara trasigt? (Bluescreen när Windows ska startas)

Permalänk
Medlem

Vad kan vara trasigt? (Bluescreen när Windows ska startas)

Hejsan.

Jag håller på att försöka fixa igång en dator åt en vän.
Problemet började med att det titt som tätt blev bluescreen i Windows, det kunde komma när som helst.
Det enda man får ut av den bluescreenen är "The system encountered an uncorrectable hardware error"
Och längst ner:
*** STOP: 0x00000124 (0x0000000, 0x84D09730, 0xB2000010, 0x00010CF0F)

Windows fungerade att starta i felsäkert läge, där kraschade den aldrig.
Eftersom grafikkortet redan var dåligt (fläkten var kass), så böt jag det och tänkte att det kunde vara den som krånglade.
Det blev ingen skillnad efter bytet.

Jag körde windows recovery-skivan och rensade hela hårddisken.
Men windows kan inte slutföra installationen, när windows ska startas på slutet, så blir det bluescreen igen.

Jag har laddat ner "Hiren's.BootCD" och kört massa tester på minnena, processorn, hårddiskarna osv, men inget är det fel på.
(Den "mini-Windows XP versionen går att starta utan bluescreen)

Datorn är en Fujitsu-Siemens Scaleo 400.
Den har inbyggt ljudkort på moderkortet, som inte ens går att stänga av i BIOS, el med någon bygel på kortet.
(Kan man förresten uppdatera BIOS till en "normal" version? På Fujitsu Siemens hemsida finns ingen BIOS-uppdatering iaf)

Eftersom det alltid blir bluescreen när Windows startas normalt, så måste det ju vara något som "körs igång" som inte körs i felsäkert läge?
Ex ljudkortet är ej aktiverat då.

Kan det vara ljudkortet som pajjat?
Finns det någon lösning på problemet isåfall, om man ej kan stänga av det, varken i BIOS el på moderkortet?

Jag har testat att plocka bort precis allt, förutom det som måste finnas för att starta datorn (Hårddisk + DVD-spelaren), men det blir ingen skillnad.
Det hade varit bra att fått igång datorn, så hon har nåt att använda tills hon kunnat fixa en ny dator.