Permalänk

Billig dator för filmredigering

Tja!

Ny användare här och behöver lite hjälp.
Jag vill skaffa mig en PRISVÄRD dator som ger mest prestanda för pengarna.
Jag har aldrig byggt dator innan men är villig och lära mig för att hålla kostnaderna nere.
Användning: Redigering av filmer
Så det jag vill ha är gärna tips på vad jag bör tänka på. Hur bör pengarna FÖRDELAS på processor, grafikkort, ram osv för att på billigaste sätt ge en okej dator för filmredigering.
Målet är mest PRESTANDA/KR.

Så tips för vilka komponenter som är viktigast för filmredigering, samt datorkomponenter som ger mest prestanda för pengarna.

Tex om vi snackar om processor om i7 är att föredra framför i5? och om den lilla skillnad i prestanda är inte värt pengarna osv

OM priset hade hamnat runt 5000 hade det varit optimalt.

Uppskattar all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Hallå!

För en tid sedan skrev jag i en liknande tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Vilket resulterade i denna kundvagnen:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6667340/thisisit

Det kanske kan vara en bra början?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av grafficnovel:

Tja!

Ny användare här och behöver lite hjälp.
Jag vill skaffa mig en PRISVÄRD dator som ger mest prestanda för pengarna.
Jag har aldrig byggt dator innan men är villig och lära mig för att hålla kostnaderna nere.
Användning: Redigering av filmer
Så det jag vill ha är gärna tips på vad jag bör tänka på. Hur bör pengarna FÖRDELAS på processor, grafikkort, ram osv för att på billigaste sätt ge en okej dator för filmredigering.
Målet är mest PRESTANDA/KR.

Så tips för vilka komponenter som är viktigast för filmredigering, samt datorkomponenter som ger mest prestanda för pengarna.

Tex om vi snackar om processor om i7 är att föredra framför i5? och om den lilla skillnad i prestanda är inte värt pengarna osv

OM priset hade hamnat runt 5000 hade det varit optimalt.

Uppskattar all hjälp jag kan få

Det beror helt klart på vilka program du använder.

Kolla upp programmen du vill använda och jämför sen skillnaden, i3, i5, i7 eller fx-8320.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Nu är grejen bara att jag har redan en tv skärm, tangentbord, mus och windows 7. Nästa grej är att jag kommer fram till vilka som är bästa alternativen för varje komponent. Om vi fokuserar på processor och grafikkort, så vill jag veta vilket som det är mer värt att lägga mer pengar på. Vad jag hört så är AMD väldigt prisvärt bland processorer, sen är frågan hur många kärnor, utnyttjar dagens program alla kärnor, mer framtidssäkert med fler kärnor då utveckligen går mot det hållet osv. Jag kan också tänka mig köpa bra processor och uppgradera grafik senare i tiden eller tvärt om beroende på vilket sätt som är mer taktiskt och ekonomiskt. Skönt om jag bara behöver lägga några hundralappar för att uppgradera grafikkort om det skulle behövas om två år tex, då processorn håller sig ganska starkt lite längre fram i tiden.
Sen ram-minne. Dyrare ram-minne 4gb eller billigare 8gb? Snabbare variant? Kan inte så mkt om detta som ni märker.
Kylning, chassie, moderkort och nätaggregat har jag noll koll på. Någorlunda framtidssäker moderkort för senare uppgradering, och som kanske går bra ihop med komponenterna...? Ljudnivå inte hela världen, men ska ju självklart inte behöva överhetta.

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att köra begagnat med den budgeten??
Typ: http://www.sweclockers.com/annons/95434-i7-7970-steelseries-t...

Naturligtvis är ju detta mer ett vågspel än att köpa nytt, men många gånger får du väldigt mycket mer för pengarna!!

Som jag förstår det är det viktigast CPU, RAM och HDD när det kommer till videoredigering. Ett skapligt grafikkort (nvidia med Cuda) kan kanske vara intressant om du använder mjukvara som stödjer GPU-accelleration.
Spontant hade mitt val blivit en 4-6kärnig prolle, 8-16GB RAM och minst 2 HDD/SSD för att slippa ha datorn att läsa och skriva till/från samma disk samt ett enklare GFX.
Detta är dock skrivet utan, på något sätt, ingående kunskaper på området!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

http://www.sweclockers.com/annons/94225-i5-4670k-m-itx-moderk...
Nu när jag kollar priserna på begagnat här verkar det ju finnas MYCKET bättre alternativ än i blocket...
Tyvärr bor jag i skåne dock, men vad sägs om det alternativet jag länka? Så får jag en ganska bra processor och kan välja själv grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafficnovel:

http://www.sweclockers.com/annons/94225-i5-4670k-m-itx-moderk...
Nu när jag kollar priserna på begagnat här verkar det ju finnas MYCKET bättre alternativ än i blocket...
Tyvärr bor jag i skåne dock, men vad sägs om det alternativet jag länka? Så får jag en ganska bra processor och kan välja själv grafikkort

Som Layon skrev så kan det vara av värde att kolla upp vilken prolle som är bäst om du vill använda ett visst specifikt program.
Datorn du länkade funkar säkert, men tänk på att den saknar GPU, HDD samt OS. Detta gör en kostnad på 2500-3000:- tillkommer om du nu inte tänkt köra Linux!?
Här är ett nytt exempelpaket:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6687347/2014-04-18
Även detta saknar GPU och OS men är utrustat med 2xHDD. Vet inte hur stort värdet är, men spontant hade jag nog letat efter en begagnad I7-prolle med 4+4kärnor ist för de 4 du får med en I5a. Begagnat eller inte är bara du som kan avgöra beroende på vilka komponenter du vill ha och vilken din maxbudget är...
Men allt beror välpå hur långt du vill dra det. Är övertygad om att en I5, I7 eller AMD´s alternativ funkar alldeles utmärkt...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB