Permalänk
Medlem

Trött i ögonen vid "kontorsarbete"

Sitter hemma och jobbar idag och upplever att jag blir väldigt trött i ögonen och ont i huvudet som följd.

Sitter på en ASUS VG248QE
När jag tidigare har suttit och spelat (mest BF3) så har jag inte upplevt samma.
Men nu sitter jag i excel.
Vad har jag för fel på mina inställningar på skärmen? Har testat att justera från olika modes.

Upplever även det jobbigt att läsa på forum m.m i vanliga fall.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

pröva att dra ner ljusstyrkan

Permalänk
Medlem

Hade samma problem innan jag har 3st rekommendationer:
Börja med som ovan sa dra ner ljus styrkan.
Du kan också skaffa ett program som heter f.lux det gör dom vita färgerna på skärmen gulare skulle rekommendera 3500-4000k eller lägre beroende på efter ögonen vant sig vid det efter cirka 15min kommer de vita se lika vitt ut som de gjorde tidigare.

Sista rekommendationen är ögon droppar för torra ögonen funkar också väldigt bra.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Bra belysning i rummet är också viktigt.

Permalänk
Medlem

Gå till optikern och kolla synen då

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt som att du behöver glasögon. Optikern kom fram till att mina ögon var ansträngda vid skärmarbete även om jag inte såg suddigt eller så. Nu har jag glasögon vid datorn har inte samma besvär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Gå till optikern och kolla synen då

^ this.

kan vara så att du behöver terminalglasögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Gå till optikern och kolla synen då

Skrivet av Frux:

Kan vara så enkelt som att du behöver glasögon. Optikern kom fram till att mina ögon var ansträngda vid skärmarbete även om jag inte såg suddigt eller så. Nu har jag glasögon vid datorn har inte samma besvär.

Skrivet av hoski:

^ this.

kan vara så att du behöver terminalglasögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Medan jag sitter på jobbet där jag har enl mig sämre skärmar så kan jag sitta hela dagarna utan problem. Så tror inte terminal glasögon är det korrekta svaret

Mvh Linus

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Dåligt lyse i rummet?
Har alltid tänt i taket när jag sitter vid datorn. Har också starkare lampor än vad man normalt använder(hemma dvs).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

pröva att dra ner ljusstyrkan

Skrivet av Semjonov:

Bra belysning i rummet är också viktigt.

Skrivet av BergHa:

Dåligt lyse i rummet?
Har alltid tänt i taket när jag sitter vid datorn. Har också starkare lampor än vad man normalt använder(hemma dvs).

Har provat ändra gamma värdet lite grann och tycker att jag fick klarare tecken nu.
Så ska se hur det känns.
Även allt tänt i rummet, vilket det inte var tidigare.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Det vanligaste problemet brukar vara att man har på tok för hög brightness på skärmen i förhållande till omvärldsljuset. Tänk på att skärmens bakgrundsbelysning är en lampa som lyser rätt i ansiktet på dig och vid kontorsarbete brukar man dessutom utsätta ögonen för betydligt mer ljusa toner än när man spelar spel.

Det enklaste du kan göra är att helt enkelt dra ner skärmens Brightness till en nivå som passar ditt rum. När denna skärm profilerades på Toms Hardware hamnade man på Contrast 80 och Brightness 35, förmodligen betydligt lägre än vad de flesta skulle välja själva. Dina värden kan så klart blir högre, det beror helt på hur mycket ljus du har i rummet via lampor/fönster, men det ger dig ändå en idé om vilka värden det faktiskt kan bli.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag tror jag vet orsaken till att du blir trött i ögonen.
Skärmen du använder använder sig av PWM.
http://www.youtube.com/watch?v=sBYnnBfub4E

Jag har upptäckt att jag också blir också trött i ögonen och får till slut grym huvudvärk framför sådana skärmar. Du är kanske lika känslig som jag. Värt att påpeka är att inte alla har "problem" med skärmar som använder PWM, men vi är några stycken..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Har provat ändra gamma värdet lite grann och tycker att jag fick klarare tecken nu.
Så ska se hur det känns.
Även allt tänt i rummet, vilket det inte var tidigare.

Ha gärna en ljuskälla bakom skärmen som sprids ut på bakomvarande vägg.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Ha gärna en ljuskälla bakom skärmen som sprids ut på bakomvarande vägg.

Tror också att ljuset kan vara en stor felkälla.
Har dock justerat upp så texter m.m syns bättre så då kanske jag klarar ett par timmar till

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

HZ på skärmen? på med 144hz!

Visa signatur

heppohå

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Tror också att ljuset kan vara en stor felkälla.
Har dock justerat upp så texter m.m syns bättre så då kanske jag klarar ett par timmar till

Har du gjort som flera sagt och provat f.lux än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trixxan:

HZ på skärmen? på med 144hz!

Sänkte faktiskt herrzen till 120 och tyckte de blev lite bättre

Skrivet av m4gnify:

Har du gjort som flera sagt och provat f.lux än?

Jepp testat de. Allt löste sig dock då jag gjorde färdigt det jag skulle och sedan satte mig ute en stund i solskenet

Men jag tror det ligger mycket i en länk ovan med ett visst flimmer.
Sen upplever jag att texten är lite ljusare på den skärmen och därför får ögonen anstränga sig mer.

Idag sitter jag dock på min Elitebook 2540 och då är det inga problem.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC