Ny dator botar inte med gammal hdd

Permalänk
Medlem

Ny dator botar inte med gammal hdd

Köpte en ny dator, hyfsat standard spec. Operativet ligger på en Ssd disk. Nu ville jag även flytta min gamla 2tb från tidigare datorn in i den nya. Så fort den är inkopplad vägrar datorn boota. Kommer onormala ljud från disken också. Kommer till någon reparationsguide som inte kan lösa problemet. Gamla hdd fungerar perfekt i gamla datorn. Har återmonterat och konstaterat detta.

En sak jag lyckats med är att boota nya datorn utan 2tb disken inkopplad och sedan köra hot swap. Då hittas den. Har massa data på disken som jag ogärna vill bli av med.

Något tips om vad problemet med boot kan vara?

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Skrivet av Cliff:

Köpte en ny dator, hyfsat standard spec. Operativet ligger på en Ssd disk. Nu ville jag även flytta min gamla 2tb från tidigare datorn in i den nya. Så fort den är inkopplad vägrar datorn boota. Kommer onormala ljud från disken också. Kommer till någon reparationsguide som inte kan lösa problemet. Gamla hdd fungerar perfekt i gamla datorn. Har återmonterat och konstaterat detta.

En sak jag lyckats med är att boota nya datorn utan 2tb disken inkopplad och sedan köra hot swap. Då hittas den. Har massa data på disken som jag ogärna vill bli av med.

Något tips om vad problemet med boot kan vara?

försöker du boota med den eller startar du ditt vanliga Windows med den i ?
om den nu hittas med hot swap /gamla datorn. varför inte kopiera över det du behöver till annat media.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det är antagligen att när du sätter i din 2tb disk så väljer bios den som startdisk så om du går in i bios och ställer in att din ssd ska vara som 1 boot så ska det funka.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cliff:

Köpte en ny dator, hyfsat standard spec. Operativet ligger på en Ssd disk. Nu ville jag även flytta min gamla 2tb från tidigare datorn in i den nya. Så fort den är inkopplad vägrar datorn boota. Kommer onormala ljud från disken också. Kommer till någon reparationsguide som inte kan lösa problemet. Gamla hdd fungerar perfekt i gamla datorn. Har återmonterat och konstaterat detta.

En sak jag lyckats med är att boota nya datorn utan 2tb disken inkopplad och sedan köra hot swap. Då hittas den. Har massa data på disken som jag ogärna vill bli av med.

Något tips om vad problemet med boot kan vara?

Sätt din SSD i första SATA-porten (0 eller 1 vilken som är din första) och sedan din andra HHD i någon av de efterföljande så bör det funka alldeles utmärkt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren!

Dessvärre hjälper ingenting av ovanstående. När jag tex går in i BIOS och problemdisken är inkopplad finns den inte nämnd i listan på sataportarna. Jag har testat att köra sataportarna i alla möjliga modes. Har testat att koppla in problemdisken på flera olika sataportar utan förändring.
Tycker att klickljudet i disken är märkligt. Den fungerar som sagt utmärkt i gamla datorn.
Då det fungerar med hot swap så har jag nu säkerhetskopierat innehållet på problemdisken till en annan disk. Har formaterat om den i diskhanteraren som ntfs och ingen skillnad nu heller. Känns surt att behöva lägga en 2tb disk på hyllan i "onödan"

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Skrivet av Cliff:

Tack för alla svaren!

Dessvärre hjälper ingenting av ovanstående. När jag tex går in i BIOS och problemdisken är inkopplad finns den inte nämnd i listan på sataportarna. Jag har testat att köra sataportarna i alla möjliga modes. Har testat att koppla in problemdisken på flera olika sataportar utan förändring.
Tycker att klickljudet i disken är märkligt. Den fungerar som sagt utmärkt i gamla datorn.
Då det fungerar med hot swap så har jag nu säkerhetskopierat innehållet på problemdisken till en annan disk. Har formaterat om den i diskhanteraren som ntfs och ingen skillnad nu heller. Känns surt att behöva lägga en 2tb disk på hyllan i "onödan"

nu skrev du inget om klickljud innan.
finns en term "click of death" = skadade sektorer / skadad läsararm
gör att den inte kan hitta rätt område. klickljudet blir när läsarmen slår mot det stopp inne i hdd'n.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

nu skrev du inget om klickljud innan.
finns en term "click of death" = skadade sektorer / skadad läsararm
gör att den inte kan hitta rätt område. klickljudet blir när läsarmen slår mot det stopp inne i hdd'n.

Skrev "onormala ljud" i första posten. Eftersom att jag kan starta upp disken efter hotswap så ser jag inte hur det skulle kunna vara en intern skada. Har kört diagnostik ett antal timmar på disken utan att hitta några skadade sektorer.

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Skrivet av Cliff:

Skrev "onormala ljud" i första posten. Eftersom att jag kan starta upp disken efter hotswap så ser jag inte hur det skulle kunna vara en intern skada. Har kört diagnostik ett antal timmar på disken utan att hitta några skadade sektorer.

spola fram till 4:30 för att höra ljudet. låter den så ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644