Datorn fryser sig när jag spelar, hjälp!

Permalänk

Datorn fryser sig när jag spelar, hjälp!

Hallå där!

Jag har på senare tid fått ett otroligt irriterande problem, min skärm och datorn fryser sig när jag spelar, och måste starta om genom att stänga av och sätta på datorn via strömknappen. Detta sker ca 15-20min in i spelet, inte varje gång detta händer heller, när det frusit en gång, och efter jag startat om datorn brukar det funka bra att spela, men nästa dag händer det igen. Jag har ingen som helst aning om varför det händer heller.

Det startat för ca 1 vecka sen (haft datorn i över 3år och inte haft detta problem) när jag köpte och bytte ut min processor fläkt, min gamla fläkt lät som om något tog i själva fläkten så köpte en ny, men efter det så började jag få problemet.

Min första tanke är att det inte kan vara något med proccesorn, för isåfall borde väl datorn starta om automatiskt? Utan det borde vara nåt med mitt grafikkort, har ett Nvidia Geforce GTX 560 Ti, drivrutinerna är uppdaterade.

Nån som har nån annan teori vad som kan orsaka detta? Kan det vara processorn eller är det grafikortet? Har ju aldrig haft problemet innan utan kom ju när jag bytte min processorfläkt.

Tacksam för svar då detta börjar gå mig på nerverna Glad påsk på er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av p-runesson:

Hallå där!

Jag har på senare tid fått ett otroligt irriterande problem, min skärm och datorn fryser sig när jag spelar, och måste starta om genom att stänga av och sätta på datorn via strömknappen. Detta sker ca 15-20min in i spelet, inte varje gång detta händer heller, när det frusit en gång, och efter jag startat om datorn brukar det funka bra att spela, men nästa dag händer det igen. Jag har ingen som helst aning om varför det händer heller.

Det startat för ca 1 vecka sen (haft datorn i över 3år och inte haft detta problem) när jag köpte och bytte ut min processor fläkt, min gamla fläkt lät som om något tog i själva fläkten så köpte en ny, men efter det så började jag få problemet.

Min första tanke är att det inte kan vara något med proccesorn, för isåfall borde väl datorn starta om automatiskt? Utan det borde vara nåt med mitt grafikkort, har ett Nvidia Geforce GTX 560 Ti, drivrutinerna är uppdaterade.

Nån som har nån annan teori vad som kan orsaka detta? Kan det vara processorn eller är det grafikortet? Har ju aldrig haft problemet innan utan kom ju när jag bytte min processorfläkt.

Tacksam för svar då detta börjar gå mig på nerverna Glad påsk på er!

Kan vara överhettning, har du monterat kylaren rätt?

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Skrivet av p-runesson:

Hallå där!

Jag har på senare tid fått ett otroligt irriterande problem, min skärm och datorn fryser sig när jag spelar, och måste starta om genom att stänga av och sätta på datorn via strömknappen. Detta sker ca 15-20min in i spelet, inte varje gång detta händer heller, när det frusit en gång, och efter jag startat om datorn brukar det funka bra att spela, men nästa dag händer det igen. Jag har ingen som helst aning om varför det händer heller.

Det startat för ca 1 vecka sen (haft datorn i över 3år och inte haft detta problem) när jag köpte och bytte ut min processor fläkt, min gamla fläkt lät som om något tog i själva fläkten så köpte en ny, men efter det så började jag få problemet.

Min första tanke är att det inte kan vara något med proccesorn, för isåfall borde väl datorn starta om automatiskt? Utan det borde vara nåt med mitt grafikkort, har ett Nvidia Geforce GTX 560 Ti, drivrutinerna är uppdaterade.

Nån som har nån annan teori vad som kan orsaka detta? Kan det vara processorn eller är det grafikortet? Har ju aldrig haft problemet innan utan kom ju när jag bytte min processorfläkt.

Tacksam för svar då detta börjar gå mig på nerverna Glad påsk på er!

först kan du skriva ner alla komponenter.

du har väl fått problem om fläkten sitter felmonterad. för lite/mycket kylpasta glapp.
vilken temp har du om du stresstestar den med prime95? använd HWinfo fö att kolla temp

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av occe94:

Kan vara överhettning, har du monterat kylaren rätt?

Ja det borde jag, hade inga större besvär att sätta fast den, och den sitter fast som den ska, annars hade man väl aldrig fått fast den om den inte passar i socket? Har AM3+ och fläkten passar AM3+.

Skrivet av jonatan80:

först kan du skriva ner alla komponenter.

du har väl fått problem om fläkten sitter felmonterad. för lite/mycket kylpasta glapp.
vilken temp har du om du stresstestar den med prime95? använd HWinfo fö att kolla temp

Vilka av komponenterna menar du?
AMD Phenom(tm) II X6 1055T Processor 2.80Ghz
8GB Ram
Nividia Geforce GTX 560 Ti

Kylpastan var redan applicerad på fläkten när jag köpte så borde inte vara för mycket/lite på den, men köpte kylpasta separat så kan ta bort och sätta dit ny.

Efter att stresstestat med Prime95 (Blend test) så hamnade maxtempen på Motherboad - 40C, CPU - 90C och Temperature 3(Vad det nu betyder?) - 102C.

Ganska så höga tempraturvärden tycker jag, men tar det inte ett tag innan kylpastan funkar otimalt?

Permalänk
Skrivet av p-runesson:

Kylpastan var redan applicerad på fläkten när jag köpte så borde inte vara för mycket/lite på den, men köpte kylpasta separat så kan ta bort och sätta dit ny.

Efter att stresstestat med Prime95 (Blend test) så hamnade maxtempen på Motherboad - 40C, CPU - 90C och Temperature 3(Vad det nu betyder?) - 102C.

Ganska så höga tempraturvärden tycker jag, men tar det inte ett tag innan kylpastan funkar otimalt?

får du upp den till 90C så är det säkert felmonterad kylare. rengör både processorn & kylaren innan du lägger på en klick ny pasta (beroende på vilken du köper så beter den sig annorlunda)

Citat:

Vilka av komponenterna menar du?

Alla komponenter i datorn.

Skrivet av p-runesson:

Även om kylpasta inte är "inbränd" ännu? Kan byta ut pasta och se om stresstestet visar bättre värden.

att bränna in kylpastan har knappast något med att den visar +90C.
temperaturen kommer knappast sjunka 10-20grader.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

får du upp den till 90C så är det säkert felmonterad kylare. rengör både processorn & kylaren innan du lägger på en klick ny pasta (beroende på vilken du köper så beter den sig annorlunda)

Även om kylpasta inte är "inbränd" ännu? Kan byta ut pasta och se om stresstestet visar bättre värden.

Permalänk

Bestämde mig för att skruva loss fläkten och byta kylpastan. Märkte då att skruvarna som "hakarna" sitter på satt fortfarande löst sen jag skruvade loss dom för att underlätta att haka på kylaren, byte kylpasta ändå, och satte på kylaren ordentligt, skruvade åt dom lösa skruvarna. Förmodligen fick kylaren inte riktigt kontakt mot proccesorn med dom skruvarna lösa (NEWSFLASH!).

Efter att stresstestat igen så sänkte jag tempen avsevärt, kom upp till 70C på CPU vilket låter mer rimligt

Tack för hjälpen jonatan80, mycket uppskattat!