Microsoft säljer fem miljoner Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja man kan gnälla på att Sony inte har exakta siffror, men denna tråden handlade väl om MS och Xbox?
Tror att det är lite av en förklaring till att det kanske inte gnälls om Sony just här

Vadå inte förstår? Tror nog att du har väldigt dålig läsförståelse, och inte bara efter att ha läst dina svar
här utan även på annat håll. Jag citerar MugiMugi:
"Som sagt va de har skeppat 5 miljoner Xbox one till butiker, de har INTE sålt 5 miljoner Xbox one, Ganska så stor skillnad där."

Han skrev att de har skeppat (alltså sålt) 5 miljoner till butiker, men inte sålt så många (alltså till slutkund)

Du påpekar att han har fel, vad har han fel i? Faktum är att han inte hade fel överhuvudtaget.

Nu kommer ett grundläggande logiktest åt dig och MugiMugi med ett helt hypotetiskt fall (jag tar bara siffrorna ur luften som ett exempel).

Faktaförutsättning

Under en given tidsperiod gäller följande försäljningssiffror:

  • Microsoft säljer 5 miljarder XBOX till sina distributörer globalt.

  • Distributörerna säljer 4 miljarder XBOX till sina återförsäljare (butiker eller näthandel).

  • Återförsäljarna (butiker eller näthandel) säljer 1 st XBOX globalt till sina slutkunder.

Frågor

  1. Hur många XBOX har Microsoft sålt under den angivna perioden?

  2. Hur många XBOX har återförsäljare (butiker eller näthandel) sålt globalt till slutkund under perioden?

Sug på den lite.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast poängen kvarstår. Det finns inga bra system att följa exakt hur många konsoller som sålts till slutkund.

Det finns lösningar för att veta exakt hur många som skeppats till distributörer/butiker och hur många av dem som är sålda till slutkund.

Och angående siffrorna så för:

Playstation 4:
"Sony Computer Entertainment Inc. (SCE) today announced that the PlayStation®4 (PS4™) computer entertainment system has cumulatively sold through more than 7.0 million units*1"

*1 Number of retail sales to consumers is estimated by SCEI. PS4 sales data in Japan collected 2/22/2014 –4 /6/2014. PS4 sales data in North America collected 11/15/2013 – 4/5/2014, in Europe and Latin America collected 11/29/2013 – 4/5/2014, and in Asia collected 11/29/2013 –4/6/2014.

Xbox One:

"We’re also happy to share today that more than 5 million Xbox One consoles have been sold-in to retailers since our launch."

Det som är skillnaden är att Playstation 4 siffrorna baserar sig på försäljningsstatistik insamlad mellan datumen ovan, medans Xbox One siffrorna baserar sig på hur många enheter Microsoft skeppat ut till deras distributörer. Om man uppskattningsvis drar bort mellan 0,5 - 1 miljon enheter som är hos distributörerna och på hyllor hos butiker så landar Xbox One på ca 4-4,5 miljoner enheter sålda, medans Playstation 4 ligger på ca 7 miljoner enheter. Rätt stor skillnad.

Men det man måste komma ihåg är att Xbox One är lanserad i ca 13 länder (+ att en del länders butiker importerar enheter, t.ex. svenska butiker), medans Playstation 4 är lanserad i 72 st länder så sammantaget så har Playstation 4 ett stort övertag att nå ut till betydligt större användarskara i nuläget.

Siffrorna blir mer intressanta när båda konsolerna är lanserade i snarlika antal länder, det är först då dem går att jämföra rakt av.

Så, slutsats? Set till antal länder som dem olika konsolerna är lanserade i så är Xbox One vinnare i såld mängd, men ser man till total såld mängd enheter så vinner Playstation 4 på grund av att den finns tillgänglig i ca 60 länder mer än Xbox One.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Angående försäljningssiffrorna, har inte enheterna unika ID-nummer så när man kopplar upp dem på nätet så registreras de i Sony/Microsofts nätverk? Borde vara enkelt för dem att få fram antalet aktiva enheter den vägen.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Angående försäljningssiffrorna, har inte enheterna unika ID-nummer så när man kopplar upp dem på nätet så registreras de i Sony/Microsofts nätverk? Borde vara enkelt för dem att få fram antalet aktiva enheter den vägen.

Jo, tänkte precis på samma sak. Detta är ju så man mäter hur många telefoner som nått slutkunder och tagits i aktivt bruk av dem genom att Google, Apple och Microsoft anger hur många telefoner som aktiverats under en given period.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av houze:

Angående försäljningssiffrorna, har inte enheterna unika ID-nummer så när man kopplar upp dem på nätet så registreras de i Sony/Microsofts nätverk? Borde vara enkelt för dem att få fram antalet aktiva enheter den vägen.

Skrivet av martinot:

Jo, tänkte precis på samma sak. Detta är ju så man mäter hur många telefoner som nått slutkunder och tagits i aktivt bruk av dem genom att Google, Apple och Microsoft anger hur många telefoner som aktiverats under en given period.

mvh,
martin

Precis, alla konsoler, telefoner etc har unika serienummer för att identifiera en viss enhet, och på så sätt kan man se om den aktiverats, hur många gånger den har aktiverats, om den är rapporterad stulen/tappad etc kan även samköras, finns en hel del man kan göra med en konsols/telefons serienummer.

Både för att få ut statistik på antal enheter i bruk, antal enheter som kör en viss version av operativsystemet eller liknande.

Till och med kontrollerna har ju ett serienummer, så Microsoft / Sony kan säkerligen följa din kontroll från enhet till enhet om du tar med dig den till en polare och spelar ett spel där

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DominatorPC:

Nej, i ren prestanda så ligger Ps4an ganska mycket över Xbox One!
Det som är lika med konsolerna är att båda använder Amd cpu och amd gpu.
Skillnaden medan Ps4a och Xbox One är att Ps4a`n har tillgång till alla sina 8 kärnor under spel då den har en ARM processor för OS med dedikerat 256mb ddr3 och den har 8gb gddr5 och har tillgång till hela 8gb under spel vilket kan jämföras med Xbox One som bara har tillgång till 6 av sina 8 kärnor under spel och 5gig ddr3 av sina 8 under spel.
Samt så har Xbox One sämre grafikdel med ganska stor marginal och använder sig av ddr3 vilket också är sämre med stor marginal jämfört med ggdr5.

PS4 har mellan 50-80% snabbare GPU-del (lite beroende på vad som är flaskhals) än XBO. CPU-delen är väldigt snarlik, XBO är lite högre klockad men 10% av kraften är reserverad för Kinect (vare sig det används eller ej). Både XBO och PS4 har CPU-2 kärnor reserverade för OSet, men XBO har också en kärna reserverad för ljudeffekter (PS4 har ett DSP-chip för detta).

Så det kan te sig som att PS4 har en fördel mot XBO då det är 5 mot 6 CPU-kärnor där varje CPU-kärna är ungefär lika stark. Men när man tittar lite närmare på hur dessa CPU-kärnor är organiserade (är samma på båda konsolerna) så inser man att en spel-motor kommer realistiskt aldrig kunna använda mer än 4 CPU-kärnor då kärnorna måste kunna kommunicera med varandra på ett effektivt sätt.

CPU-delen består av två "moduler" med 4-kärnor i varje modul. Varje modul delar L2-cache, ett minne som har en latens på 26 CPU-cykler.

att kommunicera mellan CPU-kärnor på olika moduler är däremot väldigt mycket dyrare, över 200 CPU-cykler.

Även 26 cykler är lite högt, är nog gränsen för hur mycket latens en så här pass simpel CPU-design kan "gömma" utan att CPU-delen måste vänta (stalls), 190 cykler finns ingen chans att "gömma" (tillkommer 26 till för att hämta informationen). Så spel kommer typiskt hålla den prestandakritiska delen på en modul och utföra diverse bakgrundsjobb på den andra vilket betyder att CPU-mässigt är båda konsolerna i praktiken helt jämbördiga.

Verkar även som båda konsolerna ger ca 5GB RAM till spel, resten är reserverat för systemet.

Som redan påpekats så kan inte konsolerna mäta sig med en PC vad det gäller rå CPU/GPU-prestanda samt att folk köper inte konsoler baserat på spec. Men förra generationen visar ändå att kraften inte är helt irrelevant, PS3 var den starkare konsolen på pappret men det var väldigt svårt att utnyttja all kraft så i praktiken var XBox360 och PS3 väldigt nära varandra i multiplattformstitlar. I denna generation är PS4 starkare och lättare att utveckla för, det kommer påverka multiplattformstitlar i form av stabilare FPS och/eller högre upplösning på PS4. Att PC är ännu starkare är irrelevant då spel i första hand utvecklas för konsol (högre vinster där).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Fanboyism är ganska stark. Speciellt i USA där Xbox One står mellan konsol eller inget.

Xbone sänktes till $449.99 i USA med gratis Titanfall och PS4 sålde bättre. Dags att uppdatera dina källor från USA tycker jag.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att 12 miljoner "next gen" konsoller låter lite? Kanske har blivit fartblind av att kolla på Androids absurda framfart...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Varför nämner ni inte ens Wii U i nyheten?

För Wii U är nästan en helt irrelevant konsol i försäljningsiffror. Wii u hade bara sålt 3.9 miljoner konsoler globalt på nästan 1 år när ps4 och xbone släpptes. Så trots 1 års försprång så ligger nintendo sist eller knappt före microsoft i sålda konsoler för denna generationen.

http://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2013/131030e.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu kommer ett grundläggande logiktest åt dig och MugiMugi med ett helt hypotetiskt fall (jag tar bara siffrorna ur luften som ett exempel).

Faktaförutsättning

Under en given tidsperiod gäller följande försäljningssiffror:

  • Microsoft säljer 5 miljarder XBOX till sina distributörer globalt.

  • Distributörerna säljer 4 miljarder XBOX till sina återförsäljare (butiker eller näthandel).

  • Återförsäljarna (butiker eller näthandel) säljer 1 st XBOX globalt till sina slutkunder.

Frågor

  1. Hur många XBOX har Microsoft sålt under den angivna perioden?

  2. Hur många XBOX har återförsäljare (butiker eller näthandel) sålt globalt till slutkund under perioden?

Sug på den lite.

mvh,
martin

Försöker du vara rolig nu? Man kan ju undra vem som behöver ett logiktest egentligen,
som inte förstod ett simpelt inlägg som Mugi skrev.
Du påpekar att han har fel, men du förstod inte själv vad han menade
(och verkar inte som du gör det nu heller).
Förresten har du inte svarat på frågan, vad är det som han hade fel i?

PS: Vill du att alla ska skriva så galet formellt så är inte internet för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormraider:

För Wii U är nästan en helt irrelevant konsol i försäljningsiffror. Wii u hade bara sålt 3.9 miljoner konsoler globalt på nästan 1 år när ps4 och xbone släpptes. Så trots 1 års försprång så ligger nintendo sist eller knappt före microsoft i sålda konsoler för denna generationen.

http://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2013/131030e.pdf

Och? Är väl ändå värt att nämna i artikeln. Hade räckt med en liten rad där de skriver något i stil om att Wii U ligger efter trots sitt stora försprång istället för att totalignorera det. Jag och många andra läser gärna mer om den.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Antagligen inte många fler än vad som sålts då dom tydligen är svåra att få tag på

Nu vet jag inte hur dom gör för att få sina siffror, men att kontakta återförsäljare är nog det
bästa sättet om man nu gör det överhuvudtaget.

Då har de att göra om de ska ringa runt och fråga alla hur många Xbox de har liggande.

Skrivet av PowerNet:

Det finns lösningar för att veta exakt hur många som skeppats till distributörer/butiker och hur många av dem som är sålda till slutkund.

Och angående siffrorna så för:

Playstation 4:
"Sony Computer Entertainment Inc. (SCE) today announced that the PlayStation®4 (PS4™) computer entertainment system has cumulatively sold through more than 7.0 million units*1"

*1 Number of retail sales to consumers is estimated by SCEI. PS4 sales data in Japan collected 2/22/2014 –4 /6/2014. PS4 sales data in North America collected 11/15/2013 – 4/5/2014, in Europe and Latin America collected 11/29/2013 – 4/5/2014, and in Asia collected 11/29/2013 –4/6/2014.

Xbox One:

"We’re also happy to share today that more than 5 million Xbox One consoles have been sold-in to retailers since our launch."

Det som är skillnaden är att Playstation 4 siffrorna baserar sig på försäljningsstatistik insamlad mellan datumen ovan, medans Xbox One siffrorna baserar sig på hur många enheter Microsoft skeppat ut till deras distributörer. Om man uppskattningsvis drar bort mellan 0,5 - 1 miljon enheter som är hos distributörerna och på hyllor hos butiker så landar Xbox One på ca 4-4,5 miljoner enheter sålda, medans Playstation 4 ligger på ca 7 miljoner enheter. Rätt stor skillnad.

Men det man måste komma ihåg är att Xbox One är lanserad i ca 13 länder (+ att en del länders butiker importerar enheter, t.ex. svenska butiker), medans Playstation 4 är lanserad i 72 st länder så sammantaget så har Playstation 4 ett stort övertag att nå ut till betydligt större användarskara i nuläget.

Siffrorna blir mer intressanta när båda konsolerna är lanserade i snarlika antal länder, det är först då dem går att jämföra rakt av.

Så, slutsats? Set till antal länder som dem olika konsolerna är lanserade i så är Xbox One vinnare i såld mängd, men ser man till total såld mängd enheter så vinner Playstation 4 på grund av att den finns tillgänglig i ca 60 länder mer än Xbox One.

Hur fungerar de systemen? Hur har Microsoft koll på hur många Xbox Webhallen har i lager? Hade de haft kvar sitt krav på att enheten skulle vara online hade det varit enkelt att räkna hur många unika enheter som någon gång kontaktat servrarna.

Var får du siffran 0,5-1 miljon enheter osålda hos distributörer återförsäljare? Vad bygger du den uppskattningen på? Vad får dig att ta Sonys uppskattning som ett exakt värde medans du känner för att sänka Microsofts siffror med ett till synes godtyckligt 10-20 %?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Förutom GDDR5 gentemot DDR3+SDRAM cache där GDDR5 kan leverera högre upplösningar och prestanda. PS4 kostar dessutom ungefär 600:- mindre än Xbox One också vilket bara är skumt.

Kostar mer förmodligen mest på grund av att xboxen är dyrare att tillverka. APU' är tex större.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Letade du efter den här ≠?

Antar att du inte är en programmerare. != är hur man skriver "inte lika med" i princip alla språk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

PS4 har mellan 50-80% snabbare GPU-del (lite beroende på vad som är flaskhals) än XBO. CPU-delen är väldigt snarlik, XBO är lite högre klockad men 10% av kraften är reserverad för Kinect (vare sig det används eller ej). Både XBO och PS4 har CPU-2 kärnor reserverade för OSet, men XBO har också en kärna reserverad för ljudeffekter (PS4 har ett DSP-chip för detta).

Så det kan te sig som att PS4 har en fördel mot XBO då det är 5 mot 6 CPU-kärnor där varje CPU-kärna är ungefär lika stark. Men när man tittar lite närmare på hur dessa CPU-kärnor är organiserade (är samma på båda konsolerna) så inser man att en spel-motor kommer realistiskt aldrig kunna använda mer än 4 CPU-kärnor då kärnorna måste kunna kommunicera med varandra på ett effektivt sätt.

CPU-delen består av två "moduler" med 4-kärnor i varje modul. Varje modul delar L2-cache, ett minne som har en latens på 26 CPU-cykler.
http://cdn.dualshockers.com/wp-content/uploads/2014/03/NDPS4_...

att kommunicera mellan CPU-kärnor på olika moduler är däremot väldigt mycket dyrare, över 200 CPU-cykler.
http://cdn.dualshockers.com/wp-content/uploads/2014/03/NDPS4_...

Även 26 cykler är lite högt, är nog gränsen för hur mycket latens en så här pass simpel CPU-design kan "gömma" utan att CPU-delen måste vänta (stalls), 190 cykler finns ingen chans att "gömma" (tillkommer 26 till för att hämta informationen). Så spel kommer typiskt hålla den prestandakritiska delen på en modul och utföra diverse bakgrundsjobb på den andra vilket betyder att CPU-mässigt är båda konsolerna i praktiken helt jämbördiga.

Verkar även som båda konsolerna ger ca 5GB RAM till spel, resten är reserverat för systemet.

Som redan påpekats så kan inte konsolerna mäta sig med en PC vad det gäller rå CPU/GPU-prestanda samt att folk köper inte konsoler baserat på spec. Men förra generationen visar ändå att kraften inte är helt irrelevant, PS3 var den starkare konsolen på pappret men det var väldigt svårt att utnyttja all kraft så i praktiken var XBox360 och PS3 väldigt nära varandra i multiplattformstitlar. I denna generation är PS4 starkare och lättare att utveckla för, det kommer påverka multiplattformstitlar i form av stabilare FPS och/eller högre upplösning på PS4. Att PC är ännu starkare är irrelevant då spel i första hand utvecklas för konsol (högre vinster där).

Japp det stämmer till vis mån det du skriver men har du tagit i bejakande att den nya versionen av Ps4 har en ARM processor + 256mb ddr3 som är avsett för att driva OS och andra bakgrunds applikationer under spel så att inte belastningen läggs på primär processor.
Och med den nya versionen menas den som släpptes vid release den första var den som utvecklare fick tillgång till för att göra spel etc , det var många spel som blev försenad pga utav just detta att notera är även att den första versionen bara hade 4gb gddr5 i ram.
Auxiliary processor
PS4 includes a secondary ARM processor (with separate 256 MB of RAM) to assist with background functions and OS features

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sisyfos:

Håller med whimsy191 här.
Jag är ett die hard Halo-fan men Halo 4 var tyvärr inte riktigt "Halo" för mig, det är någonting med Bungie som gör det där lilla extra i Halo-spel som jag inte kan definiera.

Jag har spelat omänskligt många timmar i Halo 2/3 (Varav mycket lokal multiplayer, det var tider det ) men Halo 4 dog mitt intresse för inom en månad...
Halo: Reach tycker jag dock är ett bra spel, det är ju lite annorlunda story jämfört med Halo-trilogin med Master Chief men jag gillade det helt klart och det gav en också ett bättre perspektiv på hur allting ledde upp till början av Combat Evolved.

Det enda som håller mig borta från till exempel Halo 3/Reach multiplayer är månadsavgiften för LIVE men också den satans låga frameraten, jag står bara inte ut med den sedan jag gått in i PC-världen.
Kan du skriva en guide på hur man hanterar det efter att man är van vid 120FPS Tvelander?

Helt enkelt det gör man inte, sitter kvar forever.

Det är fruktansvärt segt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Med tanke på att marknaden växt så in i bomben med förra generationen så vore det ju konstigt om det inte hade slagit försäljningen vid samma tidpunkt efter lansering!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Värt att poängtera är att Xbox One och 360 har 49% av totala marknaden när det gäller försäljning av konsollspel, vilket är den största marknaden när det gäller profitabilitet. Kan ju även tillägga att enbart i mars månad sålde One 311k exemplar i USA

Källa: NPD

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

PS4 har mellan 50-80% snabbare GPU-del (lite beroende på vad som är flaskhals) än XBO. CPU-delen är väldigt snarlik, XBO är lite högre klockad men 10% av kraften är reserverad för Kinect (vare sig det används eller ej). Både XBO och PS4 har CPU-2 kärnor reserverade för OSet, men XBO har också en kärna reserverad för ljudeffekter (PS4 har ett DSP-chip för detta).

Så det kan te sig som att PS4 har en fördel mot XBO då det är 5 mot 6 CPU-kärnor där varje CPU-kärna är ungefär lika stark. Men när man tittar lite närmare på hur dessa CPU-kärnor är organiserade (är samma på båda konsolerna) så inser man att en spel-motor kommer realistiskt aldrig kunna använda mer än 4 CPU-kärnor då kärnorna måste kunna kommunicera med varandra på ett effektivt sätt.

CPU-delen består av två "moduler" med 4-kärnor i varje modul. Varje modul delar L2-cache, ett minne som har en latens på 26 CPU-cykler.
http://cdn.dualshockers.com/wp-content/uploads/2014/03/NDPS4_...

att kommunicera mellan CPU-kärnor på olika moduler är däremot väldigt mycket dyrare, över 200 CPU-cykler.
http://cdn.dualshockers.com/wp-content/uploads/2014/03/NDPS4_...

Även 26 cykler är lite högt, är nog gränsen för hur mycket latens en så här pass simpel CPU-design kan "gömma" utan att CPU-delen måste vänta (stalls), 190 cykler finns ingen chans att "gömma" (tillkommer 26 till för att hämta informationen). Så spel kommer typiskt hålla den prestandakritiska delen på en modul och utföra diverse bakgrundsjobb på den andra vilket betyder att CPU-mässigt är båda konsolerna i praktiken helt jämbördiga.

Verkar även som båda konsolerna ger ca 5GB RAM till spel, resten är reserverat för systemet.

Som redan påpekats så kan inte konsolerna mäta sig med en PC vad det gäller rå CPU/GPU-prestanda samt att folk köper inte konsoler baserat på spec. Men förra generationen visar ändå att kraften inte är helt irrelevant, PS3 var den starkare konsolen på pappret men det var väldigt svårt att utnyttja all kraft så i praktiken var XBox360 och PS3 väldigt nära varandra i multiplattformstitlar. I denna generation är PS4 starkare och lättare att utveckla för, det kommer påverka multiplattformstitlar i form av stabilare FPS och/eller högre upplösning på PS4. Att PC är ännu starkare är irrelevant då spel i första hand utvecklas för konsol (högre vinster där).

Har läst mycket om att ps4 fått mycket beröm över hur lättanvänd dess hårdvara är att nyttja, men vad är det mer specifik som gör att det är så enkelt jämfört med Xbox One?

Xbox one har ju nästan likadan hårdvara dock en liten klenare GPU-del, är det minnet i konsolerna som skiljer dem så mycket åt?

Permalänk
Skrivet av whimsy191:

Har läst mycket om att ps4 fått mycket beröm över hur lättanvänd dess hårdvara är att nyttja, men vad är det mer specifik som gör att det är så enkelt jämfört med Xbox One?

Xbox one har ju nästan likadan hårdvara dock en liten klenare GPU-del, är det minnet i konsolerna som skiljer dem så mycket åt?

Jag hoppar in och lägger några ord där =P

Nr 1 - Det som gör det så enkelt att jämföra är för att dom har använt sig av snarlika architecturer till ex likadan processor och gpu i samma serie, det är också hårdvara som gemene data nörd är ganska familjär med.

Nr 2 - Det som gör Ps4 kraftfullare är följande , tillgång till fler kärnor på cpu`n pga av externt ljud chip och en extern processor och ram som har hand om OS etc , snabbare ram och har tillgång till mer ram än Xbone och Ps4 har mycket kraftigare gpu del.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har inte spelat ett enda Halo-spel förutom första till PC för 100 år sen. Men nu måste man ju nästan prova så att man kan förstå Cortanas alla referenser i Windows Phone 8.1.

Jo, var inne lite på samma sak!

Finns Cortana med i något Halo för PC (är själv inte intresserad av att skaffa en XBOX)?

Skrivet av Hymer:

Fast shipped är ju ändå såld. Det är ju inte så att MS skickar ut konsolerna gratis till alla distributörer utan dom köper dom av MS.

Precis min poäng och kommentar till de som av någon märkligt envis orsak hävdar annat.

Skrivet av Ninjaflipp:

Varför nämner ni inte ens Wii U i nyheten?

Håller med.

Hade varit intressant att få med de tre största tillverkarnas konsoller i försäljningsstatistiken.

Försäljning blir ju alltid mest intressant ju mer man har att jämföra med.

Skrivet av kallandes:

Det är klart dom GJORT. Dom är ju sålda till butik! Men om butiken inte säljer, dvs att dom står kvar på hyllan. Så beställer ju butiken inga fler. Så kontentan blir ju att siffrorna egentligen inte säger något. Sony har uppskattat att dom sålt till slutkund ca 7 miljoner. Det säger ju inte heller så mycket. Hur många har dom skeppat till butik? vilket inte heller hade sagt något, än. Tror vi får vänta lite på säkrare siffror innan vi drar allt för stora slutsatser. Men att Sony sålt några fler är väl ändå ställt utom allt rimligt tvivel så här långt

Jo, PS4 verkar ju leda försäljningen, men XB1 som två en liten bit efter, och Wii U som klar trea.

Skrivet av Hymer:

Skönt att se att någon använder hjärnan Sen att 5 miljoner kanske inte har nått ut till slutkund det är ju en annan sak

Tack.

Skrivet av Lindhe:

Är det bara jag som tycker att 12 miljoner "next gen" konsoller låter lite? Kanske har blivit fartblind av att kolla på Androids absurda framfart...

Jo, jämfört med spel på telefoner och surfplattor så är ju verkligen spelkonsoller en ganska liten nisch (och spel på PC ännu mindre).

Skrivet av Friterad:

Försöker du vara rolig nu?

Nej.

Tydlig för de som har det lite svårare.

Skrivet av Friterad:

Förresten har du inte svarat på frågan, vad är det som han hade fel i?

Jag trodde att det hade framgått väldigt tydligt vid detta laget, men ack så man verkligen kan missta sig.

Man upphörs aldrig att förvånas.

Skrivet av Friterad:

PS: Vill du att alla ska skriva så galet formellt så är inte internet för dig.

Jag har förstått att du personligen inte anser det viktigt att vara korrekt eller logisk med det man skriver. Om du tycker att det är något som borde vara tongivande att vara inkorrekt och otydlig för att få lov att skriva på "internet" så får det verkligen stå helt för dig som person.

Vi kan ju annars ta ord och begrepp och hitta på vilka egna personliga betydelser och defintioner som vi själva vill - så kan vi se om det verkligen blir så mycket smidigare att diskutera saker på "internet" då.

Skrivet av Zotamedu:

Då har de att göra om de ska ringa runt och fråga alla hur många Xbox de har liggande.

Hur fungerar de systemen? Hur har Microsoft koll på hur många Xbox Webhallen har i lager? Hade de haft kvar sitt krav på att enheten skulle vara online hade det varit enkelt att räkna hur många unika enheter som någon gång kontaktat servrarna.

Var får du siffran 0,5-1 miljon enheter osålda hos distributörer återförsäljare? Vad bygger du den uppskattningen på? Vad får dig att ta Sonys uppskattning som ett exakt värde medans du känner för att sänka Microsofts siffror med ett till synes godtyckligt 10-20 %?

Jo, håller helt med om att det är i slutändan är svårt att i dagsläget få exakta data på detta. Det mesta som vi skriver och teoritiserar kring detta i den här tråden blir i nuläget dessväre mest enbart lösa spekulationer.

Vi får nog vänta tills tillförlitligare siffror, gärna opartiska sådana (tex ifrån distributörer eller ÅF-kjedjor), inkommer. Alternativt att Sony och Microsoft redovisar aktiverade enheter (även om det kanske inte är krav i nuläget, vilket kanske gör det också svårt att dra fullkomliga slutsatser ifrån även det).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Jag hoppar in och lägger några ord där =P

Nr 1 - Det som gör det så enkelt att jämföra är för att dom har använt sig av snarlika architecturer till ex likadan processor och gpu i samma serie, det är också hårdvara som gemene data nörd är ganska familjär med.

Nr 2 - Det som gör Ps4 kraftfullare är följande , tillgång till fler kärnor på cpu`n pga av externt ljud chip och en extern processor och ram som har hand om OS etc , snabbare ram och har tillgång till mer ram än Xbone och Ps4 har mycket kraftigare gpu del.

Okej då är ja lite mer med, men hur pass mycket spelar det externa ljudchippet in?

Om OS:et i ps4:an inte nyttjar den primära processorn eller minnet så borde det ju vara ett väldigt "lätt drivet" OS.

Rätt intressant ändå.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av whimsy191:

Har läst mycket om att ps4 fått mycket beröm över hur lättanvänd dess hårdvara är att nyttja, men vad är det mer specifik som gör att det är så enkelt jämfört med Xbox One?

Xbox one har ju nästan likadan hårdvara dock en liten klenare GPU-del, är det minnet i konsolerna som skiljer dem så mycket åt?

Är just minnet. PS4 har 8GB snabbt RAM, så man behöver inte hantera texturer på något speciellt sätt utöver att ha dessa i RAM vid rätt tillfälle.

I fallet XBO måste man göra avvägningar kring vad som ska ligga i DDR3 resp. vad som ska ligga i de 32MB eSRAM man har, i värsta fall kan detta behövas varieras en del baserat på hur den aktuella nivån ser ut. Att systemkretsen är större på XBO beror nog enbart på att eSRAM tar väldigt många transistorer i anspråk, något som antagligen förklarar varför man bara stoppade in 32MB vilket är för lite för att kunna ha framebuffer+z-buffer+stencil-buffer i eSRAM vid 1920x1080 (vilket nästan är ett krav om man vill få vettig FPS).

Ska dock sägas att XBO är betydligt mycket närmare PS4 än vad PS3 var XBox360 i hur lätt/svårt det är att programmera HW. PS3 hade en design som i vissa hänseende påminde om PS2 som även den var väldigt annorlunda allt annat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DominatorPC:

Japp det stämmer till vis mån det du skriver men har du tagit i bejakande att den nya versionen av Ps4 har en ARM processor + 256mb ddr3 som är avsett för att driva OS och andra bakgrunds applikationer under spel så att inte belastningen läggs på primär processor.
Och med den nya versionen menas den som släpptes vid release den första var den som utvecklare fick tillgång till för att göra spel etc , det var många spel som blev försenad pga utav just detta att notera är även att den första versionen bara hade 4gb gddr5 i ram.
Auxiliary processor
PS4 includes a secondary ARM processor (with separate 256 MB of RAM) to assist with background functions and OS features

ARM processorn används inte av spel, den ska tydligen används för saker som att kunna ladda ner saker i bakgrunden (som inte direkt har med titel man spelar) samtidigt som man t.ex. kör ett spel. Enligt bl.a. Naughty Dog utvecklare så har PS4 trots detta 2 Jaguar-kärnor reserverade för OSet, d.v.s. spel kan max använda 6 CPU-kärnor.

Svårt att se hur något spel kunnat bli försenat för att man ökade mängden RAM i sista stund, de dev.kit och den information som fanns ute fram till ungefär när MS sa att XBO skulle få 8GB pekade på att PS4 skulle få 4GB. Gissar att Sony tyckte det var värt extrakostnaden att matcha XBOs RAM-mängd, framförallt då RAM måste vara en av de få saker man enkelt kan ändra sent i processen. Tror MS blev tagna på sängen av detta, de var rätt säker på att XBO i alla fall skulle ha mer RAM tack vare att man valde DDR3. 8GB GDDR5 är trots allt en av de enskilt dyraste sakerna i PS4.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av whimsy191:

Okej då är ja lite mer med, men hur pass mycket spelar det externa ljudchippet in?

Om OS:et i ps4:an inte nyttjar den primära processorn eller minnet så borde det ju vara ett väldigt "lätt drivet" OS.

Rätt intressant ändå.

Det har väl inte så stor påverkan att det är ett externt chipp men lite prestanda skjuts ger det.

Riktigt så var det inte jag menade jag har varit otydlig och haft för bråttom när jag skrivit, OS:et drivs till största del av den primära processorn men den sekundära ARM processorn driver vissa delar av OS:et! ¨
Kontentan av det hela är att skillnaden är stor i prestanda när det gäller Ps4a och Xbox One det borde vara allmänt känt vid det här laget.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

ARM processorn används inte av spel, den ska tydligen används för saker som att kunna ladda ner saker i bakgrunden (som inte direkt har med titel man spelar) samtidigt som man t.ex. kör ett spel. Enligt bl.a. Naughty Dog utvecklare så har PS4 trots detta 2 Jaguar-kärnor reserverade för OSet, d.v.s. spel kan max använda 6 CPU-kärnor.

Svårt att se hur något spel kunnat bli försenat för att man ökade mängden RAM i sista stund, de dev.kit och den information som fanns ute fram till ungefär när MS sa att XBO skulle få 8GB pekade på att PS4 skulle få 4GB. Gissar att Sony tyckte det var värt extrakostnaden att matcha XBOs RAM-mängd, framförallt då RAM måste vara en av de få saker man enkelt kan ändra sent i processen. Tror MS blev tagna på sängen av detta, de var rätt säker på att XBO i alla fall skulle ha mer RAM tack vare att man valde DDR3. 8GB GDDR5 är trots allt en av de enskilt dyraste sakerna i PS4.

Jag skrev inte att ARM-processorn används av spel, det jag menade var att under spel så används ARM-processorn till OS relaterade funktioner vilket ger en prestanda skjuts.
Och gällande andelen ram så gjorde Sucker Punch ett uttalande om just den ökade mängden och att dom valde att skjuta på lanseringen av Infamous för att finslipa spelet då dom fick dubbelt så mycket ram till hands.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Det har väl inte så stor påverkan att det är ett externt chipp men lite prestanda skjuts ger det.

Riktigt så var det inte jag menade jag har varit otydlig och haft för bråttom när jag skrivit, OS:et drivs till största del av den primära processorn men den sekundära ARM processorn driver vissa delar av OS:et! ¨
Kontentan av det hela är att skillnaden är stor i prestanda när det gäller Ps4a och Xbox One det borde vara allmänt känt vid det här laget.

Då är jag med på det hela lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är just minnet. PS4 har 8GB snabbt RAM, så man behöver inte hantera texturer på något speciellt sätt utöver att ha dessa i RAM vid rätt tillfälle.

I fallet XBO måste man göra avvägningar kring vad som ska ligga i DDR3 resp. vad som ska ligga i de 32MB eSRAM man har, i värsta fall kan detta behövas varieras en del baserat på hur den aktuella nivån ser ut. Att systemkretsen är större på XBO beror nog enbart på att eSRAM tar väldigt många transistorer i anspråk, något som antagligen förklarar varför man bara stoppade in 32MB vilket är för lite för att kunna ha framebuffer+z-buffer+stencil-buffer i eSRAM vid 1920x1080 (vilket nästan är ett krav om man vill få vettig FPS).

Ska dock sägas att XBO är betydligt mycket närmare PS4 än vad PS3 var XBox360 i hur lätt/svårt det är att programmera HW. PS3 hade en design som i vissa hänseende påminde om PS2 som även den var väldigt annorlunda allt annat.

Skulle vara intressant och veta hur MS resonerade kring val av hårdvara jämfört med Sony, vilka för och nackdelar båda läggren såg med GDDR5 mot DDR3. Finns det anldening att tro att MS kommer uppgradera med mer eSRAM till 64MB i famtiden?

Jag vet att Sony hade Mark Cerny som "lead system architec" för ps4:an och han verkar ju ha varit rätt man för jobbet med facit i hand.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Att PC är ännu starkare är irrelevant då spel i första hand utvecklas för konsol (högre vinster där).

Det där är en primär anledning varför jag bojkottar konsoler i dagsläget (skulle gärna vilja ha en dock, blir nog en SM isf)

Fyfan för fläsk alltså! Har haft många diskussioner med en polare om detta. Han har alltid föredragit konsoler för att de är enklare smidigare osv.. Blir lika irriterad varje gång!
Blir också irriterad när jag köper ett modernt "stort" fps spel (senaste var far cry 3) så märker man direkt att det är portat från xbox eller what ever. Medan nu så skryter tillverkarna om va de kan göra "on the next generation of game development" (som min kompis då tycker är så häftigt) men som de säkert redan kunde ha släppt till moderna datorer (men som de såklart inte gör pga kommersiella skäl)..!

Riktigt snuskigt har datorbranschen blivit, framförallt spelindustrin.

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Då har de att göra om de ska ringa runt och fråga alla hur många Xbox de har liggande.

Hur fungerar de systemen? Hur har Microsoft koll på hur många Xbox Webhallen har i lager? Hade de haft kvar sitt krav på att enheten skulle vara online hade det varit enkelt att räkna hur många unika enheter som någon gång kontaktat servrarna.

Var får du siffran 0,5-1 miljon enheter osålda hos distributörer återförsäljare? Vad bygger du den uppskattningen på? Vad får dig att ta Sonys uppskattning som ett exakt värde medans du känner för att sänka Microsofts siffror med ett till synes godtyckligt 10-20 %?

Nja, man kontaktar väl huvudlager kanske men det kanske man ändå inte gör, det vet jag ju som sagt inte.
Eller så kollar man hur många enheter som är registrerade.

Skrivet av martinot:

Tydlig för de som har det lite svårare.
Jag trodde att det hade framgått väldigt tydligt vid detta laget, men ack så man verkligen kan missta sig.

Man upphörs aldrig att förvånas.

Jag har förstått att du personligen inte anser det viktigt att vara korrekt eller logisk med det man skriver. Om du tycker att det är något som borde vara tongivande att vara inkorrekt och otydlig för att få lov att skriva på "internet" så får det verkligen stå helt för dig som person.

Vi kan ju annars ta ord och begrepp och hitta på vilka egna personliga betydelser och defintioner som vi själva vill - så kan vi se om det verkligen blir så mycket smidigare att diskutera saker på "internet" då.

Framgått säger du? Då kanske du borde visa mig var, för ett svar på frågan fick jag verkligen inte
utan du menade på att jag behövde ett logiktest.

Man kan vara logisk utan att skriva in i minsta detalj, eller tror du att vi är robotar?
Nej vi är människor och kan du simpel logik borde du fattat vad han skrev.
Det du gör nu är att hitta på massa skit, vadå hitta på egna betydelser? Hur har det med saken
att göra? Eller refererar du till vårt förra samtal? Där hade jag inte fel, inte enligt Svenska Akademien i alla fall.

Jag misstänker att du har lässvårigheter men det kanske bara är ett slags troll-liknande beteende du har,
det kan jag inte svara på, ännu. Jag skulle föreslå att du läste igenom allting från början och
tänk till över vad som verkligen står

Citat:

Tydlig för de som har det lite svårare.

"Sug på den du" skrev du inte så?
Ta och fundera över vem som faktiskt har svårt för logik innan du dömer andra