Permalänk

Är det grov flaskhals på min dator?

Ni som varit inne på forumet de senaste dagarna har läst mina trådar angående min dator som bara slocknar. Har provat allt som går att prova och har nu beställt ett nytt nätaggregat.

http://www.inet.se/produkt/6911686/corsair-rm-1000w-80-gold-modular

I och med denna uppgradering är det mycket möjligt att jag nu måste uppgradera övriga komponenter, eller är det harmlöst att använda detta nätaggregat på mitt nuvarande system?

Mitt nuvarande system:
Moderkort: MSI Z77-G43 (7748)
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 660 Ti
Processor: Intel Core i5-3570K @ 3.40GHz
Ram: Corsair 2x4GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Hårddisk: 1TB Seagate 7200rpm 64MB

Bildskärm: BenQ G2420HD
Mus: Logitech Optical Gaming Mouse G400
Tangentbord: Microsoft SideWinder X4

Tidigare tråd
Kika gärna in på min tråd där jag försöker fastställa orsaken till problemet med min dator. Där kan ni även få en hint om varför jag gjorde detta val, lite bakgrund till mitt agerande.

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1292821-aer-mitt-psu-svagt/

Permalänk

Kan inte se varför det inte skulle funka. Bara väldigt overkill med 1000W.

Permalänk
Medlem

Du kan som sagt använda detta nätagg med nuvarande komponenter, men det är slöseri med så kraftigt agg med de komponenter du har, 500w räcker gott och väl (även 500w är mer än vad som behövs).

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

1000W till ett 660TI?

Permalänk

Det kommer fungera bra med dina nuvarande komponeneter.

Permalänk
Inaktiv

Flaskhals är väl inte riktigt som så att datorn inte fungerar utan snarare att man inte utnyttjar en del utav datorns prestanda. Om du har senaste grafikkortet men en processor från 95 så kommer du aldrig kunna utnyttja grafikkortet fullt ut och samma sak gäller motsatt håll, detta betyder dock inte att det inte fungerar utan bara att en del i datorn sätter stop för hur många fps (är väl det man brukar tala om) man får ut. Ett nätaggregat på 1000w är som de andra sagt slöseri på de komponenterna du har och kan inte utnyttjas till fullo men resterande delar kommer fortfarande utnyttjas till fullo. Enkelt sagt så kan inte ett nätagg flaska resterande delar, antingen går datorn bra eller så fungerar den inte alls/stänger av sig vid högre belastning, första alternativet är när det är lagom mycket kräm eller för mycket(som sagt är det bara onödigt, kan aldrig vara för mycket vad jag vet) och det andra är ifall det är för klent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Enkelt sagt så kan inte ett nätagg flaska resterande delar, antingen går datorn bra eller så fungerar den inte alls/stänger av sig vid högre belastning, första alternativet är när det är lagom mycket kräm eller för mycket(som sagt är det bara onödigt, kan aldrig vara för mycket vad jag vet) och det andra är ifall det är för klent.

Poängterar dock att det där gäller nätagg av BRA kvalite. Tar man med budget och skräp nätagg kan det hända lite värre saker ovanpå det.

Permalänk
Medlem

Väldigt overkill nätagg... sen tror jag inget i din dator är en flaskhals, en helt ok balans tbh.
http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630... hade dock varit ett prisvärdare köp

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

Poängterar dock att det där gäller nätagg av BRA kvalite. Tar man med budget och skräp nätagg kan det hända lite värre saker ovanpå det.

Jo visst nätaggregatet försämras fortare beroende på kvalité och andra delar kan ryka med när det inte är ett bra sådant. Jag utgår dock från att folk söker information om saker de vill införskaffa innan köpet så att man slipper sådana situationer.

Permalänk
Medlem

Bortkastade pengar att köpa ett så kraftigt nätaggrgat. Även klenare och billigare nätaggregat kan ha bra kvalitet.

Jag rekommenderar också t.ex. detta.
http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630w-80-bronze-modular

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det där är ett nätagg som mycket väl kan tänkas använda till ett kommande bygge.

Permalänk

Ren watt-styrka är väl om jag förtått det rätt ungefär lika meningsfull som watt-antal på förstärkare i ljudsammanhang. Något endast de sämre märkena använder för att ha en imponerande siffra att visa. Säger noll om hur det verkligen driver saker, så länge det inte är helt åt skogen låga siffror såklart.

Mer viktigt är väl hur starkt ett nätagg är på varje line, och hur mycket den kan lasta dem utan att börja dippa ner. Sen kanske det finns angivelser för hur stor plus/minus på varje line tillverkaren accepterar. Ju mindre diff desto bättre.

Sen det där nätagget är säkerligen skitbra, och orkar typ allt, men lite onödigt mycket stålar om det inte behövs. Jag hade själv en rigg jag byggde för en bunt år sedan där jag till slut trodde mina fel med spontana omstarter berodde på ett äldre och sämre nätagg, så köpte ett skitdyrt och fint, och det funkade prima, men gjorde inte ett skit åt problemet, som visade sig vara något helt annat. Så det var väl en 1500 kr för ingen skillnad ungefär...enda jag hade glädje av med den var att den höll även till min nästa rigg en tre år senare, och på så vis lönade sig en del. Det och att den var tystare än det gamla skräpagget.

Jag är tillbaka här idag efter ett långt uppehåll, så vad var det du hade haft för problem mer i detalj? Länka gärna till nån tråd.

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk

Shit! Tack för svaren. Har varit upptagen så har inte kunnat kika in och svara förens nu. Kan rent allmänt säga att mitt köp beror på irritation som riktas mot mitt nuvarande nätaggregat eftersom att jag misstänker den som "culprit" till mina problem. Kanske inte bra att basera sina handlingar på känslor men nu blev det så, ser det även lite som en investering inför framtida byggen så det blir väl lite win-win situation.

Skrivet av Nerevarine:

Ren watt-styrka är väl om jag förtått det rätt ungefär lika meningsfull som watt-antal på förstärkare i ljudsammanhang. Något endast de sämre märkena använder för att ha en imponerande siffra att visa. Säger noll om hur det verkligen driver saker, så länge det inte är helt åt skogen låga siffror såklart.

Mer viktigt är väl hur starkt ett nätagg är på varje line, och hur mycket den kan lasta dem utan att börja dippa ner. Sen kanske det finns angivelser för hur stor plus/minus på varje line tillverkaren accepterar. Ju mindre diff desto bättre.

Sen det där nätagget är säkerligen skitbra, och orkar typ allt, men lite onödigt mycket stålar om det inte behövs. Jag hade själv en rigg jag byggde för en bunt år sedan där jag till slut trodde mina fel med spontana omstarter berodde på ett äldre och sämre nätagg, så köpte ett skitdyrt och fint, och det funkade prima, men gjorde inte ett skit åt problemet, som visade sig vara något helt annat. Så det var väl en 1500 kr för ingen skillnad ungefär...enda jag hade glädje av med den var att den höll även till min nästa rigg en tre år senare, och på så vis lönade sig en del. Det och att den var tystare än det gamla skräpagget.

Jag är tillbaka här idag efter ett långt uppehåll, så vad var det du hade haft för problem mer i detalj? Länka gärna till nån tråd.

Här är tråden, har som sagt kollat upp det mesta som går att kolla upp. Ska dock göra ett health test på min HDD disk med Seagate Tools for Dos innan jag helt uteslutit övriga orsaker än nätaggregat. Skulle uppskatta ifall du kikade in och gav mig något annat att testa för att fastställa orsaken till det här problemet http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1292821-aer-mitt-psu-svagt/

Köper in det momsfritt så sparar några hundringar på det. Ville mer veta ifall datorn skadas av att göra en sådan uppgradering (för senare i framtiden skulle jag kunna uppgradera andra komponenter så småningom)

Skrivet av Faulisto:

Det där är ett nätagg som mycket väl kan tänkas använda till ett kommande bygge.

Exakt Förutom att jag köpte den av ren irritation mot mitt nuvarande misstänkt, värdelösa nätaggregat, så kan jag använda den för framtida bygge.

Skrivet av anon186252:

Flaskhals är väl inte riktigt som så att datorn inte fungerar utan snarare att man inte utnyttjar en del utav datorns prestanda. Om du har senaste grafikkortet men en processor från 95 så kommer du aldrig kunna utnyttja grafikkortet fullt ut och samma sak gäller motsatt håll, detta betyder dock inte att det inte fungerar utan bara att en del i datorn sätter stop för hur många fps (är väl det man brukar tala om) man får ut. Ett nätaggregat på 1000w är som de andra sagt slöseri på de komponenterna du har och kan inte utnyttjas till fullo men resterande delar kommer fortfarande utnyttjas till fullo. Enkelt sagt så kan inte ett nätagg flaska resterande delar, antingen går datorn bra eller så fungerar den inte alls/stänger av sig vid högre belastning, första alternativet är när det är lagom mycket kräm eller för mycket(som sagt är det bara onödigt, kan aldrig vara för mycket vad jag vet) och det andra är ifall det är för klent.

Ja precis, men det var lite det jag ville få hjälp med. Skadas andra komponenter kan jag köpa denna och använda detta nätaggregat för framtida bygge istället för att köpa en billigare variant som ändå måste bytas ut när jag ska uppgradera.

Skrivet av panpo98:

Poängterar dock att det där gäller nätagg av BRA kvalite. Tar man med budget och skräp nätagg kan det hända lite värre saker ovanpå det.

Jo det förstår jag, RM-serien verkar inte vara budget men ska kika mer på det annars lämnar jag tillbaka nätaggregatet.

Skrivet av jackan18:

1000W till ett 660TI?

Ja, lite onödigt men ska så småningom uppgradera övriga komponenter så den får vara outnyttjad tills uppgraderingen sker

Skrivet av GreenSoap:

Kan inte se varför det inte skulle funka. Bara väldigt overkill med 1000W.

Hahahaha, är lite irriterad på mitt nuvarande skräpagg. Nej men som sagt, kommer använda den för framtida bygge så den får vara outnyttjad tills dess.

Permalänk
Medlem

Ram minnen är flaskhals köp 8gb du kommer inte kunna utnyttja ditt gpu om du kör med 4gb absolut inte annars är det ingen fara med ditt system

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notskill3d:

Köper in det momsfritt så sparar några hundringar på det.

Med det resonemanget som grund kan du ju köpa ett ännu dyrare agg.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

Ram minnen är flaskhals köp 8gb du kommer inte kunna utnyttja ditt gpu om du kör med 4gb absolut inte annars är det ingen fara med ditt system

Byggde datorn med en budget på 8K så försökte hålla den på minimum, har tänkt uppgradera RAM inom en snar framtid!

Uppdatering; det är 8GB jag har. Skrev fel!

Skrivet av xfade:

Med det resonemanget som grund kan du ju köpa ett ännu dyrare agg.

Nja, inte riktigt. Vill inte överstiga 1,1K