En varning till er som tänkt köpa ny android-telefon!

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har en Samsung Note 2 med 64GB Minnesblock.Minneskor i Dator ,kopiera Låter och Musikvideos och Filme på.Sen lag de på Telefon,so enkelt altso.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Repost då jag anser detta vara viktigt för tråden:
Någon som testat att formatera deras SD-kort till ext4 för att se om det löser problemen?

Ext4 har ju stöd för rättigheter i mappar och filer, så bara apparna är uppdaterade för det så borde ju ext4 lösa problemet.
Android använder ext4 på intern-minnet.

Jag har själv ingen mobil med minneskortsplats att testa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Repost då jag anser detta vara viktigt för tråden:
Någon som testat att formatera deras SD-kort till ext4 för att se om det löser problemen?

Ext4 har ju stöd för rättigheter i mappar och filer, så bara apparna är uppdaterade för det så borde ju ext4 lösa problemet.
Android använder ext4 på intern-minnet.

Jag har själv ingen mobil med minneskortsplats att testa med.

Jag tror att google blockerat skrivning till minneskortet helt för 3e partsappar. Det enda du kan använda minneskortet till är att spara dina kort och filmer du tar med kameran i princip.

Du kan även lägga in filmer och låtar på den från datorn, thats it. Du kan inte ladda ned någon på telefonen och sen flytta över, eller ladda ned direkt till kortet.

Jag kan förstå att google inte vill att man ska kunna installera slöa appar på minneskort, eftersom det blir segt och ger android dåligt rykte. Men de borde göra så att telefonen testar minneskortet när man sätter i det, är det snabbt så kan man installera appar, är det långsamt så säger den att minneskortet är för långsamt för att ge möjlighet att installera appar.

Övriga filer ska gå att spara som man vill. Behövs inget snabbt minneskort för att lagra musik och film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Jag tror att google blockerat skrivning till minneskortet helt för 3e partsappar. Det enda du kan använda minneskortet till är att spara dina kort och filmer du tar med kameran i princip.

Du kan även lägga in filmer och låtar på den från datorn, thats it. Du kan inte ladda ned någon på telefonen och sen flytta över, eller ladda ned direkt till kortet.

Jag kan förstå att google inte vill att man ska kunna installera slöa appar på minneskort, eftersom det blir segt och ger android dåligt rykte. Men de borde göra så att telefonen testar minneskortet när man sätter i det, är det snabbt så kan man installera appar, är det långsamt så säger den att minneskortet är för långsamt för att ge möjlighet att installera appar.

Övriga filer ska gå att spara som man vill. Behövs inget snabbt minneskort för att lagra musik och film.

Appar kan skriva till sd-kortet men bara till den mappen som hör till den appen.

http://www.anandtech.com/show/7859/examining-microsd-changes-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Jag tror att google blockerat skrivning till minneskortet helt för 3e partsappar. Det enda du kan använda minneskortet till är att spara dina kort och filmer du tar med kameran i princip.

Du kan även lägga in filmer och låtar på den från datorn, thats it. Du kan inte ladda ned någon på telefonen och sen flytta över, eller ladda ned direkt till kortet.

Jag kan förstå att google inte vill att man ska kunna installera slöa appar på minneskort, eftersom det blir segt och ger android dåligt rykte. Men de borde göra så att telefonen testar minneskortet när man sätter i det, är det snabbt så kan man installera appar, är det långsamt så säger den att minneskortet är för långsamt för att ge möjlighet att installera appar.

Övriga filer ska gå att spara som man vill. Behövs inget snabbt minneskort för att lagra musik och film.

Fånigt argument av Google i sådana fall. Tänk om Windows förbjöd dig att installera program på en hårddisk och bara gick med på att du installerade saker på sin C: SSD.

Men detta ingår väll i Googles guider, att telefoner varken ska gå att byta batterier eller ha SD-kort slottar i sig. Korkat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Tjena! Jag gjorde missen att köpa en HTC One m8, som endast har 16gb minne. Tänkte att eftersom den har SD-kortplats så kan man ju använda ett stort minneskort.

Men i och med senaste verisonen av android så kan du knappt använda SD-kortet längre. Du kan inte spara spotify-låtar på kortet, du kan inte välja att ladda ned filer till kortet och du kan inte ens föra över filer från telefon-minnet till kortet. Jag har inte en aning om vad google tänkt att man ska ha SD-kortet till, men alla stora filer man tänkt använda kan endast sparas på telefonminnet. Du kan visserligen flytta appar till kortet, men där har google lagt in någon begränsning med. Av alla appar jag har som är >1GB så är det bara runt 40mb som flyttas till SD-kortet, resten ligger kvar på telefon-minnet.

Så, strunta i om telefonen har SD-kortplats eller inte, köp telefonen med det internminnet du behöver!

Detta med att Spotify låtar inte sparas på kortet är ren och skär bullshit. Har använt 3 olika Samsung telefoner med Android samt SD-kort. Offline listorna sparas ALLTID på SD-kortet. Använder just nu inte en Samsung telefon utan en Nexus 4, men min bror samt, morsa och hennes sambo har alla Samsung. Deras offline listor sparas uteslutande på SD-kortet.

Kanske det bara gäller Android 4.4 Kitkat?

Jag har inte läst hela tråden, så har jag missat något så ber jag om ursäkt.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det låter helt sjukt. Är det verkligen så?

Nej det stämmer inte för min S4 i alla fall. Jag har en "app" som heter Mina filer som jag kan flytta, kopiera och liknande.
Möjligt att det inte hänger med i HTC's telefoner men det går att ladda ner liknande via Google play.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Nej det stämmer inte för min S4 i alla fall. Jag har en "app" som heter Mina filer som jag kan flytta, kopiera och liknande.
Möjligt att det inte hänger med i HTC's telefoner men det går att ladda ner liknande via Google play.

Asus skickar med en liknande på deras plattor och telefoner. På min Nexus 4 använder jag mig dock av ES Filutforskaren

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defeat^:

Jag tror att google blockerat skrivning till minneskortet helt för 3e partsappar. Det enda du kan använda minneskortet till är att spara dina kort och filmer du tar med kameran i princip.

Du kan även lägga in filmer och låtar på den från datorn, thats it. Du kan inte ladda ned någon på telefonen och sen flytta över, eller ladda ned direkt till kortet.

Jag kan förstå att google inte vill att man ska kunna installera slöa appar på minneskort, eftersom det blir segt och ger android dåligt rykte. Men de borde göra så att telefonen testar minneskortet när man sätter i det, är det snabbt så kan man installera appar, är det långsamt så säger den att minneskortet är för långsamt för att ge möjlighet att installera appar.

Övriga filer ska gå att spara som man vill. Behövs inget snabbt minneskort för att lagra musik och film.

Precis som Janne skrev ovan så kan appar endast skriva till sin egen mapp, och när appen avinstalleras så raderas även mappen.

Anledningen är främst säkerhet, vettig läsning finns här: http://www.androidcentral.com/kitkat-sdcard-changes

Nu är det bara upp till app-utvecklarna att anpassa sig, vilket tyvärr inte går fort. Känner mer och mer för att roota så att jag kan få app2sd. :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Detta med att Spotify låtar inte sparas på kortet är ren och skär bullshit. Har använt 3 olika Samsung telefoner med Android samt SD-kort. Offline listorna sparas ALLTID på SD-kortet. Använder just nu inte en Samsung telefon utan en Nexus 4, men min bror samt, morsa och hennes sambo har alla Samsung. Deras offline listor sparas uteslutande på SD-kortet.

Kanske det bara gäller Android 4.4 Kitkat?

Jag har inte läst hela tråden, så har jag missat något så ber jag om ursäkt.

Har en Galaxy S4 med 4.4.2, kan bekräfta att mina offlinelistor hamnar på SD-kortet. De fånerier HTC har för sig gäller uppenbarligen inte för alla tillverkare.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Avstängd

I Android 4 och fram till 4.2 så kan man i Inställningar-programhantering välja att flytta program (appar) till Minneskortet.
Funkar inte heller det i HTC?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Fånigt argument av Google i sådana fall. Tänk om Windows förbjöd dig att installera program på en hårddisk och bara gick med på att du installerade saker på sin C: SSD.

Men detta ingår väll i Googles guider, att telefoner varken ska gå att byta batterier eller ha SD-kort slottar i sig. Korkat.

Nej, den liknelsen funkar inte.
Detta är något Google har gjort av säkerhetsskäl. Appar som t.ex. WhatsApp, som inte har ordentlig kryptering på den informationen som den lagrade på telefonen kunde göras mål för appar som vill stjäla information om dig, dina kontakter och din telefon.

Problemet med minneskort är att dessa kommer med ett filsystem kallat FAT (File Allocation Table), vilket är ett mycket gammalt och simpelt filsystem som inte har stöd för rättigheter. Så tidigare kunde en app komma åt all data som fanns på minneskortet bara den hade rättighet till att göra någonting alls på det. Det var allt eller inget helt enkelt, och då "allt" gav upphov till säkerhetshål så gjordes ändringen att appar nu bara har tillåtelse till att komma åt den mappen som den har rättigheter till eller ingenting alls. Och då FAT inte har stöd för rättigheter så har appar inte längre rätt till någonting alls.

Jag är inte helt hundra på det, men det ser troligt ut att om du skulle formatera minneskortet med ett filsystem som ext4/ext2 (samma som Android använder på telefonen), som har stöd för rättigheter så skulle du kunna använda SD-kortet som du ville. Eventuellt så måste apparna uppdateras för detta också, men jag är osäker över den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Repost då jag anser detta vara viktigt för tråden:
Någon som testat att formatera deras SD-kort till ext4 för att se om det löser problemen?

Ext4 har ju stöd för rättigheter i mappar och filer, så bara apparna är uppdaterade för det så borde ju ext4 lösa problemet.
Android använder ext4 på intern-minnet.

Jag har själv ingen mobil med minneskortsplats att testa med.

ext2 är isåfall ett bättre val då det inte är journalförande, vilket bör ge bättre prestanda. Man brukar generellt inte rekommendera journalförande filsystem till solid state-baserade lagringsmedia då du skriver sönder disken mycket fortare eftersom att ett journalförande filsystem skriver mycket mer till disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

ext2 är isåfall ett bättre val då det inte är journalförande, vilket bör ge bättre prestanda. Man brukar generellt inte rekommendera journalförande filsystem till solid state-baserade lagringsmedia då du skriver sönder disken mycket fortare eftersom att ett journalförande filsystem skriver mycket mer till disk.

Ah, det tänkte jag inte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Du kan ju inte direkt använda linux på en pc och konfigurera som du vill utan root, så varför är det konstigtatt man behöver det i linuxvarianten android?

Skickades från m.sweclockers.com

Trams. Föreställ dig detta. Du köper en dator. Den har en 64 GB SSD och en 1 TB HDD. Var vill du installera program/spel/lagra filmer/musik etc. På HDDn såklart. Tyvärr är den bara till dina 1000 gb foton som du kommer samla på dig.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Trams. Föreställ dig detta. Du köper en dator. Den har en 64 GB SSD och en 1 TB HDD. Var vill du installera program/spel/lagra filmer/musik etc. På HDDn såklart. Tyvärr är den bara till dina 1000 gb foton som du kommer samla på dig.

Dumheter. Läs på lite är du snäll.
http://www.androidcentral.com/kitkat-sdcard-changes

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara roota och flasha custom rom så är problemet löst.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Just spotify-problemet finns det en lösning för, ingen root behövs.
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?p=1468390
puss på er!

Permalänk

min s5:a sparar offlinelistorna i sd kortet, har inte gjort nåt bara installerat. så det va ju bra blev orolig

Permalänk
Medlem

köpte en sony z1 med 64BG minneskort nyss. funkar som vanligt. har massa musik på kortet.

Permalänk
Medlem

För att klargöra efter lite påläsning så är det så att varje app har en egen mapp på sdkortet och kan inte komma åt andra mappar på grund av säkerhet. Exempelvis så kan inte en fotovisare visa fotona då den inte har åtkomst till dessa. Däremot borde spotify kunna synka listor tills ein egen mapp.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

För att klargöra efter lite påläsning så är det så att varje app har en egen mapp på sdkortet och kan inte komma åt andra mappar på grund av säkerhet. Exempelvis så kan inte en fotovisare visa fotona då den inte har åtkomst till dessa. Däremot borde spotify kunna synka listor tills ein egen mapp.

Nej, appar kan inte skriva i någon annan mapp än sin egen, men de kan fortfarande läsa filer från andra mappar. Så en fotovisare kan visa alla bilder på sd-kortet.

http://www.androidcentral.com/kitkat-sdcard-changes

Permalänk

Har man root så är det bara att köra denna app en gång så är problemet löst
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.geeksoft.extcardpatch

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Så om man köper en ny android med 4.4 kitkat och filmar i 4K upplösning så fyller man upp hela interna lagringsutrymmet på nolltid när sdkort inte kan användas eller?

Det har sagts ett antal gånger redan i tråden. Appar kan fortfarande läsa och skriva till minneskort men de har bara tillgång till sin mapp. Så appen som sköter kameran kan skapa en egen mapp på SD-kortet och spara filmen där. Förut kom alla appar åt allt på minneskortet vilket var väldigt problematiskt. Film och musik fungerar som tidigare. Önskar att fler kunde läsa igenom hela tråden då det står exakt vad Google har gjort och varför.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Google blir mer som Apple för varje dag, det började men att de tog bort källkoderna till Android market (numera play store) och sedan har det bara tickat på. Tråkigt tycker jag. Har själv Nexus 5 och där var Google tidigt ute och stoppade lagringsenheter via OTG så en root är snart ett faktum. :-/

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Nej, den liknelsen funkar inte.
Detta är något Google har gjort av säkerhetsskäl. Appar som t.ex. WhatsApp, som inte har ordentlig kryptering på den informationen som den lagrade på telefonen kunde göras mål för appar som vill stjäla information om dig, dina kontakter och din telefon.

Problemet med minneskort är att dessa kommer med ett filsystem kallat FAT (File Allocation Table), vilket är ett mycket gammalt och simpelt filsystem som inte har stöd för rättigheter. Så tidigare kunde en app komma åt all data som fanns på minneskortet bara den hade rättighet till att göra någonting alls på det. Det var allt eller inget helt enkelt, och då "allt" gav upphov till säkerhetshål så gjordes ändringen att appar nu bara har tillåtelse till att komma åt den mappen som den har rättigheter till eller ingenting alls. Och då FAT inte har stöd för rättigheter så har appar inte längre rätt till någonting alls.

Jag är inte helt hundra på det, men det ser troligt ut att om du skulle formatera minneskortet med ett filsystem som ext4/ext2 (samma som Android använder på telefonen), som har stöd för rättigheter så skulle du kunna använda SD-kortet som du ville. Eventuellt så måste apparna uppdateras för detta också, men jag är osäker över den punkten.

Det verkar som en rätt klumpig lösning. Varför inte bara göra som du sa på slutet där och använda ett nytt filsystem?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Det är så på ALLA android mobiler, sen version 4 eller något dno tog dom bort stödet för det mesta gällande SD kort.
Idiotiskt av google typ.

Själv har jag 4.2.2 med 32GB SD-kort som är fyllt med typ 28GB för närvarande ...
Fast då har jag lagt in filer manuellt från datorn, filmer och musik.
Något annat behov har jag ej så vet inget om spotify eller kamerabilder direkt från kameran o.s.v.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Det verkar som en rätt klumpig lösning. Varför inte bara göra som du sa på slutet där och använda ett nytt filsystem?

För att det räcker inte bara med att ändra filsystem, systemet måste ta hänsyn till rättigheterna också. Sedan så kommer många klaga då Microsoft inte stödjer filsystemet så folk som fortfarande kör storage mode kommer inte kunna göra det på Windows OS.

Folk blåser verkligen upp detta i all okunskap man bara kan och skriker höger och vänster.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Själv har jag 4.2.2 med 32GB SD-kort som är fyllt med typ 28GB för närvarande ...
Fast då har jag lagt in filer manuellt från datorn, filmer och musik.
Något annat behov har jag ej så vet inget om spotify eller kamerabilder direkt från kameran o.s.v.

Om du läst tråden så hade du vetat att sådant fungerar såklart fortfarande, men andra saker gör inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Om du läst tråden så hade du vetat att sådant fungerar såklart fortfarande, men andra saker gör inte.

Nej orkade inte läsa allt, tack för info, hade just tänkt fråga om man ska akta sig för uppdateringar nu, men ingen fara då
Hade ju varit sjukt om mobiler sålts med SD-kortplats som ej går lagra filer på ...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)