ersätta dator med surfplatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

Själv kör jag med Infuse 2 (http://firecore.com/infuse) som klarar de flesta format och en allmänt en väldigt stilig app.

Tackar, den har jag missat!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillink:

Okej tack för infon men windows är nog inte det jag är ute efter i en surfplatta

Skickades från m.sweclockers.com

du vill ersätta din dator med en surfplatta, varför så emot windows? eller har du linux på datorn?

Permalänk
Medlem

Har haft min Ipad 2 i snart tre år, funkar perfekt. Kan varmt rekommendera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

du vill ersätta din dator med en surfplatta, varför så emot windows? eller har du linux på datorn?

Jag är ute efter en android platta för jag har hört av kompisar som har windowsplatta som säger att dom inte är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har en av varje kvalisort. Generellt ser det ut såhär:
IOS = spel
WinRT = vardag, office, räkningar, netflix mm...
Android = vet inte riktigt nu för tiden, förutom var det vardagsbehov, bygger någon app ibland för att testa...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillink:

Jag är ute efter en android platta för jag har hört av kompisar som har windowsplatta som säger att dom inte är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns bland annat två huvudsaker som talar emot windows plattor , kommer lista mina emot windows plattor nedan
1: Ingen videoapp som VLC t e x ännu, och med hw acceleration
2: Appar, herregud MS, kom igen, det finns bara SKRÄP där
3: Inga böcker knappt, jösses MS, kolla Google books, hur mycket bra som helst där och vore enkelt att lägga in!
4: För mycket bloat i skräpet man måste avinstallera först
5: Att det krävs att man kopplar sitt live konto till enheten när man gör uppgradering till 8.1 , vilket suger något så vansinnigt

Annars, är de perfekt som officemaskiner i övrigt, surfa på nätet med osv men att klara det som ios och android gör ligger de galet långt efter med känns det som

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Finns bland annat två huvudsaker som talar emot windows plattor , kommer lista mina emot windows plattor nedan
1: Ingen videoapp som VLC t e x ännu, och med hw acceleration
2: Appar, herregud MS, kom igen, det finns bara SKRÄP där
3: Inga böcker knappt, jösses MS, kolla Google books, hur mycket bra som helst där och vore enkelt att lägga in!
4: För mycket bloat i skräpet man måste avinstallera först
5: Att det krävs att man kopplar sitt live konto till enheten när man gör uppgradering till 8.1 , vilket suger något så vansinnigt

Annars, är de perfekt som officemaskiner i övrigt, surfa på nätet med osv men att klara det som ios och android gör ligger de galet långt efter med känns det som

1.VLC finns visst till Windows, visserligen då för skrivbordet.
2. Bara skräp är överdrivet, det finns bra appar i Store. Sen finns det visserligen inte lika många appar som Android och iOS men samtidigt går det att installera skrivbordsprogram (eller vad de ska kallas).
4. Beror väl på enheten du köper.
5. Krävs inte alls. Gratisappar går att installera utan något livekonto vilket t.ex. inte går med iOS.

Fungerar även bra till att skapa på, t.ex. Photoshop, Visual Studio finns som program till Windows. Beroende på vad som ska göras är även iOS och Android långt efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

1.VLC finns visst till Windows, visserligen då för skrivbordet.
2. Bara skräp är överdrivet, det finns bra appar i Store. Sen finns det visserligen inte lika många appar som Android och iOS men samtidigt går det att installera skrivbordsprogram (eller vad de ska kallas).
4. Beror väl på enheten du köper.
5. Krävs inte alls. Gratisappar går att installera utan något livekonto vilket t.ex. inte går med iOS.

Fungerar även bra till att skapa på, t.ex. Photoshop, Visual Studio finns som program till Windows. Beroende på vad som ska göras är även iOS och Android långt efter.

Nu glömde jag iofs skriva RT , vilket jag glömde nämna att jag menade, RT kommer väl gå i graven av sig självt antar jag
Äger en vanlig platta med 8:an på, och där finns absolut VLC med

2: överdrev lite, sure men långt ifrån bra utbud
4 Menade alla onödiga appar såsom väder,nyheter osv, vilket jag föredrar att avinstallera oavsett enhet (och vilket android numera har också)
5: Formulerade det lite klumpigt inser jag, menar att du måste logga in med kontot efter uppgraderingen, vilket jag avskyr som pesten, vill inte koppla nåt till en enhet jag bara uppgraderar med senaste uppdateringar osv, bara för att man gör jobb åt folk, sen skapa lokalt admin konto, logga ur, ta bort och in igen på lokala kontot

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

1.VLC finns visst till Windows, visserligen då för skrivbordet.
2. Bara skräp är överdrivet, det finns bra appar i Store. Sen finns det visserligen inte lika många appar som Android och iOS men samtidigt går det att installera skrivbordsprogram (eller vad de ska kallas).
4. Beror väl på enheten du köper.
5. Krävs inte alls. Gratisappar går att installera utan något livekonto vilket t.ex. inte går med iOS.

Fungerar även bra till att skapa på, t.ex. Photoshop, Visual Studio finns som program till Windows. Beroende på vad som ska göras är även iOS och Android långt efter.

Men nu är det så att jag vill inte ha en windows. Har haft det flera år på datorn och jag gillar inte riktigt win8.
Jag är ute efter en android platta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en androidplatta
10 tum
Gärna full hd
Budget 5000

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En Nexus 10 kanske, den har till och med 2560*1600 på skärmen och kostar ca 2600 för 16GB modellen och strax över 3000 för 32GB modellen.

EDIT: Den börjar bli ganska gammal nu men Google kanske släpper en ny nu under Google I/O i sommar.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillink:

Men nu är det så att jag vill inte ha en windows. Har haft det flera år på datorn och jag gillar inte riktigt win8.
Jag är ute efter en android platta

Skickades från m.sweclockers.com

Gillar inte heller Win8 på mina datorer, men det fungerar utmärkt på surfplatta med pekskärm, vilket det är gjort för.

Har en ICONIA W700 med Win8 och en iPad.. Väljer dock iPaden alla dagar i veckan, vid de användningsområdena du tagit upp.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av lillink:

Jag va inne på en ipad först men har läst att det går inte att lägga in filmer för att man måste gå igenom itunes.

Skickades från m.sweclockers.com

har haft ipad/iphone sen iphone 3gs kom ut och har aldrig öppnat itunes.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Sonys Z2.Lätt den bästa platta jag använt(har iofs inte testat ngn win8 platta än).Kan ju tilläggas att jag föredrar Android över Ios.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Nu glömde jag iofs skriva RT , vilket jag glömde nämna att jag menade, RT kommer väl gå i graven av sig självt antar jag
Äger en vanlig platta med 8:an på, och där finns absolut VLC med

2: överdrev lite, sure men långt ifrån bra utbud
4 Menade alla onödiga appar såsom väder,nyheter osv, vilket jag föredrar att avinstallera oavsett enhet (och vilket android numera har också)
5: Formulerade det lite klumpigt inser jag, menar att du måste logga in med kontot efter uppgraderingen, vilket jag avskyr som pesten, vill inte koppla nåt till en enhet jag bara uppgraderar med senaste uppdateringar osv, bara för att man gör jobb åt folk, sen skapa lokalt admin konto, logga ur, ta bort och in igen på lokala kontot

5. Nej du måste inte logga in med ett Microsoftkonto direkt efter uppgraderingen. MS har visserligen gömt det alternativet bra.
"But if you're sure you want to use a local account instead, choose Create a new account, and then on the new account page, choose Continue using my existing account. "
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/update-from-wind...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillink:

Okej men om vi tar tex att betala räkningar. Jag har swedbank. Finns det en app för swedbank annars blir det ju väldigt litet om det är en vanlig webbläsare man använder?

Ja det finns massa appar för det, den vanligaste kallas google chrome, och plattan kommer även förinställd med ett verktyg för att installera chrome, detta kallas Internet Explorer.

För övrigt undrar jag som många andra här varför du inte vill ha en w8.1 platta? du nämner det i nästan varje inlägg utan att komma med några direkta argument

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Sonys Z2.Lätt den bästa platta jag använt(har iofs inte testat ngn win8 platta än).Kan ju tilläggas att jag föredrar Android över Ios.

Jag har funderat på den. Men hittar inte så många recencioner till den.
Hur är den att använda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillink:

Jag har funderat på den. Men hittar inte så många recencioner till den.
Hur är den att använda?

Skickades från m.sweclockers.com

Det som fick mej att tappa hakan är framför allt skärmen.Trots att det finns plattor med högre upplösningar(har själv en Nexus 10 sen tidigare,har dessutom provat en Ipad air en längre period) så är Z2:s skärm i en egen klass.Speciellt under film glänser Z2:s färger. Att den dessutom är reptilsnabb,lätt,vattentät är bara "icing on the cake".

Har bara haft den i lite över en vecka så det är svårt att göra någon djupare analys av plattan men än så länge är jag en väldigt nöjd kund.

Som alltid är det bäst att skaffa sej en egen uppfattning om saker istället för att lyssna alltför mycket på andras åsikter så du gör bäst i att känna på en i butik.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillink:

Okej tack för infon men windows är nog inte det jag är ute efter i en surfplatta

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan intyga att Windows är det du vill ha. Sedan jag köpte min Windows-platta så inser man att iPad och Android är leksaker. Med en Windows-platta så har du "allt" på ett ställe. Jag har en modell med löstagbart tangentbord, helt suveränt. Men du ska inte köpa RT utan x86.

Permalänk
Avstängd

Vår bärbara gick sönder (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1282077)
I väntan på reparation av den bärbara datorn, användes våra surfplattor intensivt.
Kom underfund med att det gick åt två surfplattor för att ersätta en bärbar dator.

En som spelade upp film från NAS:en och den andra för surf.

Fast visst fungerar en surfplatta som datorersättare, i synnerhet om man kan komplettera med en stationär dator.

Har en Samsung Note8 och en Lenovo A10 (A10 är mera en Androiddator).

Red: Länk till Lenovo Ideapad A10
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2345126

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Vår bärbara gick sönder (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1282077)
I väntan på reparation av den bärbara datorn, användes våra surfplattor intensivt.
Kom underfund med att det gick åt två surfplattor för att ersätta en bärbar dator.

En som spelade upp film från NAS:en och den andra för surf.

Fast visst fungerar en surfplatta som datorersättare, i synnerhet om man kan komplettera med en stationär dator.

Har en Samsung Note8 och en Lenovo A10 (A10 är mera en Androiddator).

Red: Länk till Lenovo Ideapad A10
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2345126

Jo det är så jag tänker. Jag har en gammal stationär dator från 08. En dell xps 420. Som hänger med ganska bra. Så behöver jag en dator för att göra nått så kan jag använda den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Slår ett slag för Z2. Otroligt bra, speciellt för film där färgerna är helt otroliga jämfört med andra plattor. Jag kikade en del på Windows jag med men det blev inte så då 9 utav 10 appar (i genomsnitt) som jag använde inte hade någon motsvarighet där. Sen använder jag väldigt udda appar. Appar som fanns men som enligt recensionerna fungerade dåligt räknade jag som att de inte fanns. Ett exempel är Evernote som enligt många ska vara en mardröm där.

Jag pratar då WinRT. Vill inte ha full Windows 8.1, då kan jag använda min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Ja det blir krångligare iom iTunes men det är okså lättare att lägga in din media korrekt via iTunes. Men det är väl en smaksak om man vill ha ett dedikerat program till det eller inte.

Annars installerar man Itunes och direkt efter det Syncios.
Då slipper man Stephen Hawking´s challenge program.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Antingen en Windows platta eller Xperia tablet z2 tror jag

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag beställde igår en Galaxy note 10.1 2014 edition, med lite extra lagring till den också. Den får ersätta min laptop, och följa med mig ut i jobbet då jag ibland kan ha mycket dötid. Den kommer nog bli finemang för mig, som kommer surfa/läsa, titta film & klipp på nätet & pennan är ju trevlig också.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd

Det enda som stör mig på Galaxy Note8, är att den inte vill läsa/skriva (=fungera) med externa USB hårddiskar. Vare sig en 160GB IDE eller 750 Sata disk i externa USB-kabinett (med eller utan extern ström) Kopplade till en OTG-sladd.
Däremot fungerar USB-minnen 8 och 32GB och alla sorters minneskort i en extern USB kortläsare via OTG-adapter/sladd.
Kan tänkas att det är filformatet FAT som behövs.

Tack och lov fungerar det fint att använda Galaxy Note 8 med NAS:en via trådlösa hemnätverket och över internet.

Lenovo A10 har 2 stycken fullstora USB-kontakter och läser förutom från USB-minnena och kortläsaren (utan OTG) även 750GB och 160GB diskarna utan externström och fibblande med OTG-sladd.
Dock är Note 8 utrustad med en mer påkostad skärm och allmänt smidigare men A10s tangentbord är en bonus som inte går av för hackor.

Visa signatur