Gammal student litteratur? Är det lönt att försöka sälja?

Permalänk
Medlem

Gammal student litteratur? Är det lönt att försöka sälja?

Hej,

Jag tog examen(Datasystemutveckling ingenjör) för ca 9 år sen. Utbildningen krävde en hel del studentlitteratur som var främst tekniskt inriktade ex C++, C, ASP.NET, Network, Datorteknik, Matte.

Har haft det inne på blocket 1 gång för något år sen utan någon större åtgång.

Ska men slänga resten eller är det fortfarande möjligt att sälja?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Entusiast

Många framförallt amerikanska böcker är "färskvara". I alla fall i den meningen att det kommer en ny utgåva vartannat år. Oftast är det bara mindre errata och framsidan som faktiskt är skillnad men de brukar ändå se till att möblera om lite bland övningsuppgifterna och kapitlen för att göra det jobbigt för studenter att använda den äldre boken. Detta är något många kursansvariga också är irriterade över då de måste skriva om sina läslistor och rekommenderade uppgifter rätt ofta helt i onödan. Vad jag har sett är svensk kurslitteratur inte lika drabbad som amerikansk. Innehållet är ju dock fortfarande samma. De lär ju inte ha ändrat C eller C++ så mycket på den nivån på ett par år. Matten är identisk men eftersom de är svåra att jobba med så är det få som är intresserade.

Släng dem inte utan i så fall är det bättre att du lägger upp dem som skänkes här på Sweclockers. Är säkert några som är intresserade av böcker mot fraktavgift. Om du råkar bo i Göteborg så kan jag förbarma mig över ett par böcker.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Folks fritid är inte gratis plus att posten har höga avgifter, detta leder till att försäljning av inaktuella teknikböcker utan ett historisk värde inte är en bra marknad att göra online.
Så försök att sälja dem lokalt, framförallt gymnasieelever brukar ha dåligt med pengar och gott om tid och kan ha roligt med även inaktuella böcker. Sätt upp en lapp på högskolan om nu privatpersoner också får annonsera böcker där.

Jag själv gjorde också den tabben och samlade på mig en massa drittböcker. Ta C# som exempel vem tusan vill en bok för framework 3.0? Inte nybörjare i alla fall och seniorer så även om det finns många gånger då man tvingas använda äldre frameworks så orkar man ändå inte släppa med sig tunga böcker för varje situation som man är i.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tack för er input.

I vissa fall har ålder en betydande roll i andra inte. Men som Zotamedu skriver så är det inte ivanligt med flera utgåvor av samma bok så nä de flesta tekniska böcker som har en högre ålder är nog svårt.

Visst kan man skänka böcker men man vill gärna inte ha en massa jobb, ex skicka 1 bok i taget för att få 0 kr, det blir ändå en del jobb.

Jag har iallafall lagt ut alla böckerna igen på blocket nu så vi får se vad som blir sålt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem

Bor du i en studentstad där det finns liknande utbildningar? Isåfall finns det kanske en andrahandsbokhandel för studenter. De har också god koll på vilka böcker som fortfarande är gångbara, och vilka som är rent skräp.

Det finns gott om böcker som fortfarande används efter tiotals år. Kunde ärva flera kursböcker av farsan när jag läste på LTH för 12-15 år sedan, och flera av dem är fortfarande i bruk, över 45 år efter publicering.

Även inom datateknik finns det gott om böcker som inte åldras så snabbt. Stroustrup, Tanenbaum, diverse matteböcker.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."