Windows 7 fortfarande värt att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av William George:

Har precis installerat den.

Finns det något enkelt sätt att välja mellan dem under boot istället för att gå in i bios och ändra en mass boot options?

Jo det går nog att fixa med Grub eller någon annan bootloader men jag vill inte riskera förstöra normala booten eftersom då finns det en risk att W7 inte bootar när jag tar bort W8.1 Enterprise efter 90 dagar.

Edit: Du kan kolla detta program EasyBCD http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/EasyBCD.s...

Edit 2: Enligt CNET så skall den fungera även för W8 http://download.cnet.com/EasyBCD/3000-2094_4-10556865.html

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ribbons går ju att stänga av helt i settings..Går även att sätta så du aldrig ens märker av Metro.Utan en massa program.

Startmenyn som finns nu använder jag bara med högerklick.Den menyn är helt underbar.
Gäller att lära sig arbeta med win8 på sitt eget sätt.Går att modifiera i windows egna settings som du inte ens kommer i närheten av i win7.Min win8 är min egen och om en win7 användare sätter vid min dator blir han totalt vilsen hehehe..rätt kul hur insnöade alla win7 användare är på just start menyn.
Tar man bort den är dom som nybörjare och är totalt vilsna..

Själv går jag direkt till desktop mode vid start.Går förbi inloggning och metro direkt.

Använder mycket tangentbordet när jag ska leta efter saker tex win+s.Har lärt mig många genvägar på detta sätt och har gjort mig till en bättre användare.

"Ribbon" i högerkant av bildskärmen vet jag inget sätt att stänga av någonstans. Vet inte ens vad dens officiella namn är, tycks inte vara ribbon som jag läst någonstans.
Slår vad om att alla de här "modifikationerna" du snackar om har att göra med regedits. Jag har inte sett några "Windows egna settings" som gjort något annat än stänga av kameran som min dator inte har någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Msch:

"Ribbon" i högerkant av bildskärmen vet jag inget sätt att stänga av någonstans. Vet inte ens vad dens officiella namn är, tycks inte vara ribbon som jag läst någonstans.
Slår vad om att alla de här "modifikationerna" du snackar om har att göra med regedits. Jag har inte sett några "Windows egna settings" som gjort något annat än stänga av kameran som min dator inte har någonstans.

Om ni syftar på Charms Bar så går den att stänga av men jag överlåter till andra att testa detta innan jag gör ett försök http://www.techattend.com/disable-charms-bar-in-windows-8-1/

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jo det går nog att fixa med Grub eller någon annan bootloader men jag vill inte riskera förstöra normala booten eftersom då finns det en risk att W7 inte bootar när jag tar bort W8.1 Enterprise efter 90 dagar.

Edit: Du kan kolla detta program EasyBCD http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/EasyBCD.s...

Edit 2: Enligt CNET så skall den fungera även för W8 http://download.cnet.com/EasyBCD/3000-2094_4-10556865.html

Ok, struntar nog i det men tack i alla fall.

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 utan tvekan. Jag var väldigt skeptiskt till att byta först, men fan va snabbare allt blev. Fick mycket högre FPS i BF4! Windows 8 kommer att bli mycket bättre nu när Satya Nadella sitter och bestämmer tror jag.

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Avstängd

jag kan föredra 7 ibland över 8 men skulle aldrig välja att köpa 7 över 8 då 8an är modernare updateras bättre är snabbare osv så det finns ingen fördel att köpa 7 över 8 men sitter man därimot med 7an så tycker jag inte det är nån större orsak att köpa 8an men ska man köpa nytt så är det inte annat än korkat att köpa 7an i dag ...skulle möjligtvis vara om den var hemskt billig då

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

jag kan föredra 7 ibland över 8 men skulle aldrig välja att köpa 7 över 8 då 8an är modernare updateras bättre är snabbare osv så det finns ingen fördel att köpa 7 över 8 men sitter man därimot med 7an så tycker jag inte det är nån större orsak att köpa 8an men ska man köpa nytt så är det inte annat än korkat att köpa 7an i dag ...skulle möjligtvis vara om den var hemskt billig då

Även om du skriver som en kratta så är din slutsats helt korrekt. Vill man uppgradera från XP eller Vista idag så finns det ingen anledning att byta till ett snart 5 år gammalt OS.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag säger Windows 8.1 alla dagar. Sedan jag har kört Windows 8.1 (vilket är sedan det kom ut) så tycket jag att Windows 7 är väldigt mycket långsammare.

Inte bara långsammare, nu när man kör 8.1 så känns W7 som att gå tillbaka till andra världskriget.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag körde Windows XP från release date till end of support och Windows XP är mycket snabbare än Windows Vista och Windows 7.

Microsoft sämsta operativsystem må vara Windows ME men Windows Vista är inte långt i från.
Däremot kan jag säga att den tyngsta oprativsystem som Microsoft har gjort är Windows 7.

Spelar ju roll hur mycket resurser som krävs ?? Att Vista inte fungerade på en gammal XP dator var inte oväntat.. läste man lite kom man fram till man borde ha 4GB RAM etc.. sedan fungerade det bättre än XP.

Det där var ju lite off topic. men tycker det är för mycket skräp med Win8 så kör Win7.
Sedan så kanske det blir uppgradering till Windows 9 om det verkar bra.

Permalänk
Medlem

*Bumpar.
W7 är ju väldigt billigt att köpa numera; men ska man helst låta bli om man ska skaffa en ny dator? Med tanke på eventuella uppdateringsproblem, etc?

Permalänk
Medlem

@Area52: Det går inte köra W7 på "bare metal" med nya datorer, inte utan hack iallafall.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

W7 är ju väldigt billigt att köpa numera; men ska man helst låta bli om man ska skaffa en ny dator?

Det går fortfarande fint att aktivera 10:an med Windows 7-nyckel, men du kan inte använda licenser från 10:an på 7:an.

Ser bara fördelar med Windows 7 licenser i dagsläget. Billiga och mer frihet än Windows 10 licenser Ofta även helt gratis om man tar från kasserade datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

alltså det hela beror väll på hur länge du tänkt ha din dator. Rekommenderar dig att köpa din licens på https://www.kinguin.net
Betydligt billigare.

Permalänk
Avstängd

När man bliv kär i sitt os så är det svårt att gå över till någon annan som man inte är kär i så jag håller fast vid Windows 7.

Har testat Windows 8 och Windows 10 men det bliv skilsmässa på en gång.

Jag tycker det är värt att köpa Windows 7 det kostar inte jättemycket heller.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Hög level på den Necromancern...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Är väl lite gammelmodig men jag har kört Windows 7 problemfritt så när som när man ska ha in alla uppdateringar vid ny installation som kan vara lite drygt.

Efter det så har det fungerat väldigt bra och varför ska man ha operativsystem som bangar ur så fort det görs en uppdatering?

Det må va slöare än andra operativsystem men fungerar.

Andra kanske tycker det är ok och kanske kan mera vad som behöver göras när det krånglar men det är inget för mig i alla fall.

En dator som funkar var dag är guld värt så kör du in en Windows 7 om du hittar något till ett bra pris är mitt råd.

Uppdateringar får man väl till och med 2020.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem

@Area52: Köper du en ny dator och mer specifikt Intel, så är windows 10 den enda windowsverisonen du kan köra. Sen 7de generations cpuer så vill inte längre MS eller Intel stödja win 7 eller 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det går fortfarande fint att aktivera 10:an med Windows 7-nyckel, men du kan inte använda licenser från 10:an på 7:an.

Tex; Jag har en legitim W7 Pro nyckel på min nuvarande pc. Kan jag använda den nyckeln till att låsa upp W10 på en annan dator?
Eller måste jag först installera om W7 på en ny dator & sen byta upp till W10?

Permalänk
Medlem

Om du ska köra spel som kräver DX12 så kan du glömma det. Du får hoppas att spelet fortfarande funkar med DX11

Här är en video vad han tycker om Windows 7 på en nyare dator

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Verkar som om W10 är mest lönsamt att satna på om man vill köra Intel samt få tillgång till framtida updates

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Tex; Jag har en legitim W7 Pro nyckel på min nuvarande pc. Kan jag använda den nyckeln till att låsa upp W10 på en annan dator?
Eller måste jag först installera om W7 på en ny dator & sen byta upp till W10?

Du kan aktivera Windows 10 direkt med Windows 7-nyckeln utan att behöva uppgradera. Det var bara i början som man var tvungen att uppgradera ifrån Windows 7 resp. Windows 8. Detta kravet försvann i samband med Anniversary Update om jag inte minns helt fel.

Däremot kan du råka ut för att du måste aktivera nyckeln hos Microsoft via telefon, men själv har jag aldrig behövt göra det.

Har 8-9 enheter med aktiva Windows 10 licenser hemma där alla är från Windows 7 resp. Windows 8. Samtliga är även Pro-licenser.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@walkir: Ok. Tack för infon.
Jag har annars tänkt att skaffa ny dator snart så enklast vore nog att skaffa & installera ett helt nytt OS iaf