Permalänk

Hur mycket klarar ett väguttag?

Tjo!, jag och tjejen fick nyligen ett stort skrivbord och har nu datorerna på samma plats.. då det slog mig,
Vi har skärmar ca 120w+90w,
ett tangentbord(? :/)
ett surroundsystem 350w
en skrivare(?:/)..
2st datorer (750w+500w)

på samma gren mot ett eluttag..
det för mig känns som alldeles för mycket.. men hur mycket klarar ett uttag tro? är det säkert eller borde jag söka mig mot att dra förgreningar mot rummet??..
kan även nämna att vi har en 42" tv boxer router osv i samma rum, mot samma propp.. vet inte spec mycket om el och vill därmed rådfråga..

Tack på förhand..

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem

Om ditt eluttag är på en egen fas med 10A säkring så klarar det 2300w. Börjar säkringarna gå så får du se över belastningen och balansera det på fler faser.

Permalänk
Medlem

DU kanske först och främst skall kolla hur mycket din skarvsladd tål. Men det skall inte vara några problem att belasta den med 2300W.

Har du tur så har du uppsäkrat med 16A, så då klarar ditt rum 3680W.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

DU kanske först och främst skall kolla hur mycket din skarvsladd tål. Men det skall inte vara några problem att belasta den med 2300W.

Har du tur så har du uppsäkrat med 16A, så då klarar ditt rum 3680W.

Är väldigt ovanligt att en lgh skulle ha allmänuttag som är säkrade 16a.

Har du en spänning på 230v och en 10a säkring så kan du enligt effektlagen få ut 2300w. Dock så klarar säkringar överlast under kortare perioder. Så kolla vad din grendosa är godkännd för effekt så är allt lugnt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

dåså.. ouch.. när jag räknar får jag ihop allt till 2390w om jag loadar bägge datorer.. antar att det är dags att skarva in i ett annat rum på en annan säkring.. tackar för alla svaren! mvh

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

dåså.. ouch.. när jag räknar får jag ihop allt till 2390w om jag loadar bägge datorer.. antar att det är dags att skarva in i ett annat rum på en annan säkring.. tackar för alla svaren! mvh

Märker du att säkringarna börjar gå så kan det vara idé att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

Tjo!, jag och tjejen fick nyligen ett stort skrivbord och har nu datorerna på samma plats.. då det slog mig,
Vi har skärmar ca 120w+90w,
ett tangentbord(? :/)
ett surroundsystem 350w
en skrivare(?:/)..
2st datorer (750w+500w)

på samma gren mot ett eluttag..
det för mig känns som alldeles för mycket.. men hur mycket klarar ett uttag tro? är det säkert eller borde jag söka mig mot att dra förgreningar mot rummet??..
kan även nämna att vi har en 42" tv boxer router osv i samma rum, mot samma propp.. vet inte spec mycket om el och vill därmed rådfråga..

Tack på förhand..

Lär inte vara några problem alls, du maxloadar inte båda datorerna samtidigt nånsin om du inte foldar, men då maxloadar man väl inte både CPU och GPU ändå. Så jag skulle vilja påstå att du kan slänga in ett par datorer till utan problem dessutom

Permalänk

troooo mig, tjejens dator maxloadar, gammla delar xD.. min dator går faktiskt relativt krafftigt under bf4 gaming också.. men är ju fler saker än bara våra datorer :D, men som sagt, får dra en förlängning ifrån ett annat rum så slipper man iaf min hörna på den säkringen

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

troooo mig, tjejens dator maxloadar, gammla delar xD.. min dator går faktiskt relativt krafftigt under bf4 gaming också.. men är ju fler saker än bara våra datorer :D, men som sagt, får dra en förlängning ifrån ett annat rum så slipper man iaf min hörna på den säkringen

Du har ingen direkt koll på hur datorer fungerar märker jag. Men hur som helst, bara för att agget är märkt 700 watt betyder det inte att datorn maxloadar i 700 watt, kommer säkert inte ens upp i 300 watt. Att tjejens dator skulle maxloada för att den är gammal är inte troligt, varför skulle den pressa ur allt den kan ur ram/cpu/gpu samtidigt utan anledning?

Datorerna tillsammans kanske drar 500 watt vid normal fullload (skillnad på normal användning och benchmarking)

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Du har ingen direkt koll på hur datorer fungerar märker jag. Men hur som helst, bara för att agget är märkt 700 watt betyder det inte att datorn maxloadar i 700 watt, kommer säkert inte ens upp i 300 watt. Att tjejens dator skulle maxloada för att den är gammal är inte troligt, varför skulle den pressa ur allt den kan ur ram/cpu/gpu samtidigt utan anledning?

Datorerna tillsammans kanske drar 500 watt vid normal fullload (skillnad på normal användning och benchmarking)

tack. jag har ingen aning, jag satte ihop min dator med silvertejp.. suck.
min dator går garanterat inte i 750w. men med uppgraderingar som jag har planerat så kommer den ligga högt. därav räknar jag 750w. man ska alltid räkna maximum när det kommer till elsaker, eller ska jag bara utgå från att allt drar "normal mycket" och inte ha en säkerhetslina?...
I vilket fall har tjejens dator torterats senaste månaden med 2st 4870s och en överklockad processor i..
och ja, eftersom dom är gamla ger dom skit prestanda mot hur mycket kraft dom kräver.

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem

Ingen fara, bara att köra på, det där är inga problem.
Går en säkring så kan du börja tänka på det.

Permalänk
Medlem

Hemma hos mig körde vi tre datorer, tre skärmar, stereoförstärkare, sub och lite annat så som belysning, router, switch osv på samma 10A säkring och det gick bra. Tror det var under tiden då polaren körde dubbla GTX 470 i sin dator...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Skaffa en mätare å sätt i uttaget som förgreningen sitter i så får du se hur mycket det drar när du kör. Finns billigt lite här och där att köpa för typ en hundralapp.

Permalänk
Medlem

Som sagt, kör på och prova om det funkar med den 10A säkring du nu har för rummet. För det var 10A du hade väl?
Skulle den gå, så kan man byta ut den säkringen till 13A om man vill. Det är godkänt att göra det på en 1.5mm2 kabel vilket är standard att man installerar med.

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Prylar drar sällan så mycket som man tror.

Bor i ett gammalt hus och där är alla rum per våning, utom köket, kopplade på en enda 6A säkring, järntråd i väggarna

Kör lätt dator och TV, dammsugare etc, har nog bara blåst proppen någon enstaka gång för länge sen.

T ex så är min förstärkare till TV:n med en märkeffekt på 570W, har även en gammal Phenom Quadcore och endel annan bråte inkopplad. Inga bekymmer.

Däremot går ju brödrost, vattenkokare, micro osv som är väldigt strömhungriga apparater på egen matning till köket.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Du kan vara säker på att ditt ljudsystem inte drar 350w

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla att kabeln till grenen ligger utsträckt och inte ihoprullad så den inte går för varmt vid belastning.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Som skrivits ovan, kolla med en elmätare så får du veta helt säkert. Det är billigt om du inte behöver en som mäter mycket noga. http://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/36-2897

Jag tror inte heller att du någonsin når i närheten av nätaggregatens maxeffekter samtidigt som du maxar högtalarsystemet.

Man kan tänka på att en dammsugare, vattenkokare eller annat ofta ligger på 2 kW eller mer, så lite datorutrustning är inte så tungt att driva egentligen

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Som skrivits ovan, kolla med en elmätare så får du veta helt säkert. Det är billigt om du inte behöver en som mäter mycket noga. http://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/36-2897

Jag tror inte heller att du någonsin når i närheten av nätaggregatens maxeffekter samtidigt som du maxar högtalarsystemet.

Man kan tänka på att en dammsugare, vattenkokare eller annat ofta ligger på 2 kW eller mer, så lite datorutrustning är inte så tungt att driva egentligen

Exakt, och dessutom så löser inte en 10:a säkring direkt lasten överstiger 10A. Minns inte siffrorna men en 10A säkring löser i princip aldrig i närheten av 10A, snarare upp mot 12-13 A under en längre tid och klarar en momentan belastning på mkt mer än så.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att en porslinssäkring på 10A ( trög ) skall klara 16A en timme.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vill först bara säga att det var längesedan jag gick i skolan.

Men, ska man inte slänga in en roten ur tre vid effekträkning på växelström?

Alltså jag tänker mig 230Vx10Ax1,73=4kW eller är detta endast vid induktiva belastningar kanske?

Permalänk

tryck i en 63A säklringar så får du hoppas på det bästa vettja

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk

230V säkrat med
10A= 2300W
16A= 3680W

och det är inte bara att byta som man vill då säkringarna anpassas efter kabelarian som används i väggen

1.5mm2 kabel får säkras med MAX 10A
2.5mm2 kabel MAX 16A

just för och värmeutveckling inte ska bli för stor i kabeln.

ä ju bara att kolla vad du har för säkring till rummet och räkna på det ungefär hur många ni kan vara.

era datorer kan ni nog räkna med att de ligger nog inte på mer än max 60-70% användning vid maxbelastning.

dvs ca 490W och 330W + skärmar och div kringutrustning.

ända sättet att säga exakt är att köpa en elmätare och plugga in mellan skarvsladden och vägguttaget. men ni lär ha en bra bit på vägen upp till 2300W med bara det.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/ene...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av johngbg:

Vill först bara säga att det var längesedan jag gick i skolan.

Men, ska man inte slänga in en roten ur tre vid effekträkning på växelström?

Alltså jag tänker mig 230Vx10Ax1,73=4kW eller är detta endast vid induktiva belastningar kanske?

Bara om du har en trefasbelastning.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

230V säkrat med
10A= 2300W
16A= 3680W

och det är inte bara att byta som man vill då säkringarna anpassas efter kabelarian som används i väggen

1.5mm2 kabel får säkras med MAX 10A
2.5mm2 kabel MAX 16A

just för och värmeutveckling inte ska bli för stor i kabeln.

ä ju bara att kolla vad du har för säkring till rummet och räkna på det ungefär hur många ni kan vara.

era datorer kan ni nog räkna med att de ligger nog inte på mer än max 60-70% användning vid maxbelastning.

dvs ca 490W och 330W + skärmar och div kringutrustning.

ända sättet att säga exakt är att köpa en elmätare och plugga in mellan skarvsladden och vägguttaget. men ni lär ha en bra bit på vägen upp till 2300W med bara det.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/ene...

Man får säkra 1.5mm2 med 13a om kabeln inte är för lång och ligger bra kylt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ordningsvakt:

Tjo!, jag och tjejen fick nyligen ett stort skrivbord och har nu datorerna på samma plats.. då det slog mig,
Vi har skärmar ca 120w+90w,
ett tangentbord(? :/)
ett surroundsystem 350w
en skrivare(?:/)..
2st datorer (750w+500w)

på samma gren mot ett eluttag..
det för mig känns som alldeles för mycket.. men hur mycket klarar ett uttag tro? är det säkert eller borde jag söka mig mot att dra förgreningar mot rummet??..
kan även nämna att vi har en 42" tv boxer router osv i samma rum, mot samma propp.. vet inte spec mycket om el och vill därmed rådfråga..

Tack på förhand..

Du verkar oroa dig alldeles för mycket över ett ämne som du inte har så mycket kunskap om, vem i din närhet är det som har rört upp din hysteri om hur mycket ett eluttag kan belastas med?

Det är inte så att bostaden börjar brinna för att du råkar koppla två dammsugare i samma uttag utan det är uppsäkrat på ett sådant vis att du kan koppla in dina enheter i princip hur du vill utan att du kan överbelasta en speciell punkt i ett rum.

Skulle det gå så långt att du bränner en säkring så har det den enorma och skrämmande effekten att........ wait for it..... säkringen går.

Du har absolut ingen anledning att börja dra sladdar från andra rum i oro för att skapa en farlig situation och eller för att överbelasta en säkring, det lär inte hända under normal drift.

Av de siffror du angivit: 120w+90w,350w750w+500w så skulle jag rakt av gissa på att den faktiskta belastningen ligger nånstans på runt 400-800Watt.

Och slutligen nej, du behöver inte räkna med "maximum" som en "säkerhetslina", de siffrorna räknades ut när elen drogs i bostaden, inget som den inneboende behöver oroa sig över ett dyft.

Sov gott och sluta oroa dig över saker som egentligen inte finns där

PS. "Ett eluttag" klarar lika mycket eller lite som samtliga eluttag i hela rummet tillsammans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

PS. "Ett eluttag" klarar lika mycket eller lite som samtliga eluttag i hela rummet tillsammans

Om inte man har olika matningar på olika uttag Men jag håller med dig. Finns ingen anledning över huvud taget att fundera över det här ens.