Lurar, dac och förstärkare

Permalänk

Till OP. Både HD650 och K701 är intressant hörlurar. Äger ett par HD600 och har tidigare ägt K701. Nackdelen är dock att båda kräver sin förstärkare.

Mitt tips skulle vara att satsa på ett par mer lättdrivna alternativ och kombinera med t ex en HRT microstreamer. Varför ? Tja enligt min åsikt får du 99% av välljudet till fördel för mobilitet. Lyssna lite trevlig musik på datorn för att sedan helt sonika koppla luren till din, eventuella, smartphone. Det gör man tyvärr inte ostraffat med ett par K701 *hugaligen*

Men, var och en till sitt givetvis

Ps. Ifi nano idsd bör du nog undvika tills dom fixat problemen med vissa usb3 utgångar ( eller vad det nu heter. ) funkar med vissa, andra är det kört med. Varför vet jag ej.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Säger han som lägger tusenlappar på kablar när han sitter med medelmåttiga högtalare. Kablar ÄR placebo, rätt kabel på rätt plats skall det vara, resten gör verken till eller från.

Placebo är när din tro är så stark att den tar över dina känslor. Se på diverse religioner och annat trams.

Ungefärliga bidragande faktorer till välljud:
50% högtalare
35% akustik
15% elektronik
0% kablar

Jag tycker du skall köra på valfri lur (jag är förtjust i HD650) med en dac/stärkare som klarar driva dem (Xonar ST/STX, O2 mf.)

Det jag är trött på är att varje gång är det alltid någon som säger placebo bara för att man kan. I mina ögon känns det som att folk inte förstår innebörden. Människan är utvecklad på ett visst sätt och det här med sinnen finns dokumenterad till en viss nivå rent vetenskapligt. Varför påstår så många att det är placebo när vi människor hör att det låter annorlunda. Är det för att vi har blivit matade rent medialt om ordet eller för att det inte finns något annat ord.

Har planerat på annat i min anläggning som är på väg in bara det att jag bygger sakta. Är mer intresserad än vad du ens anar och vet om bra ljud. För tillfället har det fått bli som det är vilket är en kompromiss. Har lyssnat på dyra högtalare och elektronik samt billigare än vad jag har nu för tillfället. Om du så gärna vill veta så kommer det kanske bli i slutet en kombination med t+a och ett par bättre högtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det jag är trött på är att varje gång är det alltid någon som säger placebo bara för att man kan. I mina ögon känns det som att folk inte förstår innebörden. Människan är utvecklad på ett visst sätt och det här med sinnen finns dokumenterad till en viss nivå rent vetenskapligt. Varför påstår så många att det är placebo när vi människor hör att det låter annorlunda. Är det för att vi har blivit matade rent medialt om ordet eller för att det inte finns något annat ord.

Har planerat på annat i min anläggning som är på väg in bara det att jag bygger sakta. Är mer intresserad än vad du ens anar och vet om bra ljud. För tillfället har det fått bli som det är vilket är en kompromiss. Har lyssnat på dyra högtalare och elektronik samt billigare än vad jag har nu för tillfället. Om du så gärna vill veta så kommer det kanske bli i slutet en kombination med t+a och ett par bättre högtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja den dagen du kan visa på ett vetenskapligt test eller för den delen ett blindtest där man kan bevisa att den ena kabeln låter bättre än dom andra så fine... Tills dess så hävdar jag och många med mig att skillnaden mellan billiga och dyrare kablar ligger i utförandet och i priset, inte i ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja den dagen du kan visa på ett vetenskapligt test eller för den delen ett blindtest där man kan bevisa att den ena kabeln låter bättre än dom andra så fine... Tills dess så hävdar jag och många med mig att skillnaden mellan billiga och dyrare kablar ligger i utförandet och i priset, inte i ljudet.

Det är hur ordet används som bara stör mig. Att man inte kan referens till att något låter annorlunda än att skriva placebo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det är hur ordet används som bara stör mig. Att man inte kan referens till att något låter annorlunda än att skriva placebo.

Skickades från m.sweclockers.com

Placebo är ju just vad det är, inbillning med ett annat ord när man "tror" inte att det är bättre på något sätt. Det är ju lite onödigt att reta upp sig på ett enskilt ord likaväl som när en del använder data och dator vid fel tillfälle men man ändå förstår vad som avses när man läser texten i sin helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Därför har Headnhifi en O2+ODAC Headphone Amplifier / DAC combo - full mod med strömkabel på baksidan.

Mm vet, ska lägga en beställning idag på den, det får som sagt kosta det där lilla extra, men med tanke på vad man får så är den summan ingenting

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Offtopic
Här kom den typiska kommentaren på forumet. Det går visst att höra. Snälla sluta använda begreppet placebo. Om du kan förklara begreppet får du gärna använda det, fast jag tror inte du kan det så därför varför ens nämna ordet.

Det går att höra skillnader med öronen, det går att se skillnad med ögonen och det går att känna olika smak på olika sorters kryddor. Försök förklara hur våra sinnen är uppbyggda, vilket är smått omöjligt så länge man inte är vetenskapsman inom ämnet.

Tro gärna på olika kablars omätbara påverkan på ljudet du men ta inte på dig att diktera vad jag får skriva här.

EDIT: För att detta inlägg inte bara ska vara OT, en länk till TS i ämnet: Subjective vs Objective Debate

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min lurrig. Se sign.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi - XFX ProSeries 750W - MSI Z87 MPOWER - 4770K -Cooler Master Hyper 212 Evo - G.Skill Ares 16GB - Gigabyte GTX 760 Windforce 3x - Crucial M500 240GB
Lurrig; Pro-Ject Head Box ll - NuForce uDAC 2 - AKG K601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Tro gärna på olika kablars omätbara påverkan på ljudet du men ta inte på dig att diktera vad jag får skriva här.

Så du menar att jag inte får påpeka hur tröttsamt det är när folk skriver placebo var endaste gång någon skriver om kablar. Eller du vill att folk ständigt skall gå i samma fotspår. Jag tror inte på något utan försker bara upplysa att man kan åtminstone komma med någon annan vinkel. Finns andra ord på det här forumet som är ännu mer tröttsamt att läsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul med engagemang i tråden, verkligen, men sinnen är väldigt egna på alla sätt och vis. Jag är av den tro att vissa garanterat hör skillnad mellan kablar, vissa gör det inte, helt enkelt och simpelt baserat på deras hörsel. På samma sätt som man upplever ALLT annat i den ofattbart lilla del av universum vi lever i, olika. Vad folk än påstår eller bevisar är min upplevelse, baserat på sinne och känsla fortfarande densamma, Min.

Tillbaka till verkligheten:
Har nu självklart börjat bredda mina alternativ ganska mycket angående förstärkare och dac, nädå inte alls förvånad, hehe
HD650 är dock fortfarande valet av hörlur och kommer troligtvis inte ändras. När jag väl ska beställa allting är jag övertygad om att jag kommer veta vad jag vill ha, men i nuläget har jag lite väl mycket alternativ i huvudet så postar inte här, kommer bara bli massa osammanhängande wall of text och drabbel.

Tack för era svar, fick verkligen igång tankeverksamheten rejält, kul!