Behöver lite tips med högtalare runt 12k

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Om de ska stå i en hylla kanske det kan vara bra att be dem ställa högtalarna mot väggen när du provlyssnar (det bästa vore förstås om de har en hylla i butiken).

I övrigt brukar rådet vara: lyssna, lyssna, lyssna. Lyssna på samma igen. Lyssna på dyrare än du ska köpa. Sånt här är jättekul om man har tiden till det!

Skickades från m.sweclockers.com

Har hela dagen imorgon på mig. Säg några timmar. Den ena butiken som jag tänker besöka fick jag sist när jag köpte förstärkare sitta i 1h utan att någon störde en. Det är en trevlig liten lokal handlare som har trevliga prylar. Där finns även högtalare från MBL och senaste Rega RP10 om man vill öppna upp ruinens brant.

Permalänk
Medlem

Efter lyssning blev det ett par svarta boston. Var på 4 olika butiker. Sista butiken som jag var på som säljer rega hittade jag högtalarna. Boston lät helt enkelt bäst. Fick dem för ca 2500sek och helt nya. Var enda paret inne så fick det billigare. Skulle egentligen kosta ca3000sek.

Hegel h80 +dynaudio x14=tråkigt ljud
Kef r100+ t+a= saknade lite mellanregister
Burmester+audio physic=bra bas och diskant
Rega+tannoy mercury v1i= dåligt mellanregister
Rega+tannoy DC6= lite klen bas
Marantz+system audio=för ljust
Nad+b&w cm1 och cm5=för skarpt i toppen
Nad+dali ikon golvare=tråkig
Hegel+q acoustics=vet inte riktigt vad
Rega+boston= smil hela vägen. Bra av allt och passade min musik grymt bra.

Nästa steg är att byta dm+ till en rega dac med annan strömkabel eller en rega rp spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

nht 2.9 eller 3.3

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixan:

nht 2.9 eller 3.3

???

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Stora, jättedjupa, äldre golvare, motsatsen till vad du frågade efter alltså typ.
De var iaf tidigare högt ansedda bland "objektivister" och Hifi & Musik.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Q acuostic låter riktigt bra, och kostar inte skjortan heller

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.nyberg:

Q acuostic låter riktigt bra, och kostar inte skjortan heller

Lyssnade på 20 modellen (stativ) och det var ok med hegel h80.

Tycker det var en intressant dag. Det jag köpte till sist kostar knappt 2500kr, Boston Acoutics A25 och lät perfekt med Rega. Det roliga är att man skulle lätt kunna tro högtalaren kostar 5k eller mer. Fin svart färg. Däremot några minus och det är främst manualen som består av en enda sida med strunt. Att det satt tunn plast för att skydda som försäljaren påpekade och den var inte enkel att få loss. Kör med en tunn Nordost 2flat som jag fick nästintill gratis har jag för mig högtalarkabeln heter och den var inte heller enkel att hantera.

Håller på att spela in Boston högtalarna.

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en ny stereoförstärkare eftersom jag vill gärna testa något annat. Hittar inget intressant. Tycker min Rega som jag har nu är bra rent ljudmässigt däremot skulle jag vilja ha lite extra kraft eller det kanske heter dynamik och sneglar därmed efter något lite mer kraftigare däremot inget 200 fusk Watt utan lite mer mot kvalitet och mid high hifi. Det som är surt är att jag har skummat igenom de butiker jag har till hands och Hegel är lite åt det hållet jag vill ha i paritet till storlek och power däremot låter Hegel i mina öron trist och tråkigt. Då börjar man snegla åt Naim och får känslan att det ser snyggt ut fast åt andra sidan är det verkligen värt det hela. Nästa kandidat är då Primare I22 och så börjar man läsa om att den måste fasas rätt och då försvinner det hela i mina ögon på min lista. Sista alternativen som jag har skummat igenom är Densen och Marantz. I ärlighetens namn så vet jag inte riktigt vad som är bäst att föredra. Jag vill nog gärna helst ha en stereoförstärkare och kan tänka mig att spendera summan i paritet motsvarande en Hegel h80 (bara som referens)

Permalänk

HK990 är en prisvärd pjäs. Gott om kraft, digitala ingångar, xlr, rumskorrigering. Den driver det mesta och är en spelglad liten pjäs. Har en polare som kör den ihop med systemaudio sa2k master (30 000:-) stativhögtalare och det låter trevligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Får se. Tycker hk sound är så där. Lite för mycket fokus på bas området. Tycker nad och hk låter lika. Föredrar lite mer brittiskt sound om man kan säga på det viset så du förstår. Utan att det blir allt för ljust.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du nu gillar din Rega så mycket men saknar "kraft" så förstår jag inte varför du inte införskaffar sig ett ordentligt slutsteg. Ett Rotel 1090 kostar ca 10 000:- begagnat, sköter du grejerna så är det aldrig en produkt som kommer att gå ner i pris, du har igen pengarna när du säljer det igen. Även ett NAD 218 THX är kanske värt att kika efter.

Okey att det är overkill för ett par små stativare, finns mindre slutsteg i samma serie av Rotel, men de håller inte priset så bra samt att om du skaffar den en ordentlig pjäs till slutsteg i från början som ett 1090 så behöver du aldrig mer köpa något mer, oavsett vad du byter till för högtalare i framtiden, det värsta som kan hända på sin höjd är att du kanske köper ännu ett till steg, bryggkopplad finns det vad jag vet inga begränsningar.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem

Har ingen pre out. Annars har jag tänkt på för och effektsteg kombination. Är inte ute efter att spränga hörseln utan bara lite mer power. Hoppas du förstår vad jag vill menar. Känns som att det är det enda jag saknar i anläggningen.

Har även skummat lite på parazound som verkar helt ok i pris. Finns det även lite alternativ från audiolab
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funderat lite och är nu inne på för och effektsteg då är bara frågan vad är bra av följande rotel, audiolab eller parazound vilket har alternativ i human budget och finns lättast tillgänglig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja du får väl börja kolla runt lite kanske. . .

Blocket, Tradera, Ebay, Hifimagasinet, Minhembio osv. Finns massor sidor för att kolla efter "human budget" och "lättast tillgängligt"
Ska du ha tag i något snabbt och lätt så åk till Elgiganten

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

Ja du får väl börja kolla runt lite kanske. . .

Blocket, Tradera, Ebay, Hifimagasinet, Minhembio osv. Finns massor sidor för att kolla efter "human budget" och "lättast tillgängligt"
Ska du ha tag i något snabbt och lätt så åk till Elgiganten

Nu menar jag lättast tillgänglig i riktig hifi butik och inget elgiganten.

Finns en butik som är återförsäljare av Audiolab och Parasound om jag vill ha det märket. Sedan säljer 3 olika butiker Rotel. Både Audiolab och Parasound har lite fina alternativ från ca 5kSEK och uppåt.

Från Rotel : RC-1550 + RB-1562 (billigast) , Audiolab 8200Q + Audiolab 8200P Eller Parasound New Classic 2100 + Parasound New Classic 2125

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet så låna hem en Caspian M2.
Mycket trevlig om priset inte är för högt.

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=194740

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Nu menar jag lättast tillgänglig i riktig hifi butik och inget elgiganten.

Finns en butik som är återförsäljare av Audiolab och Parasound om jag vill ha det märket. Sedan säljer 3 olika butiker Rotel. Både Audiolab och Parasound har lite fina alternativ från ca 5kSEK och uppåt.

Från Rotel : RC-1550 + RB-1562 (billigast) , Audiolab 8200Q + Audiolab 8200P Eller Parasound New Classic 2100 + Parasound New Classic 2125

Hej och hallå

Nu måste jag erkänna att jag inte läst igenom hela tråden (sitter på jobbet och är lite stressad hehe)
MEN! Jag tänkte ja ändå kunde tipsa om ett slutsteg (så jag iaf uppfattat att du redan inhandlat ett par högtalare?)

Om du är lite vågad, tycker jag du skall kika på Emotiva. Det är ett amerikanskt bolag och dom säljer enbart via nätet. Men man får väldigt mycket "bang for the buck" så att säga. Samtliga av deras slutsteg mäter i RMS (kontinuerlig effekt), mao dom ljuger inte om att den "kan ge denna effekt om bla bla". Utan det är kontinuerlig effekt på samtliga kanaler samtidigt.

Vet inte exakt vad du är ute efter för max-effekt, men jag skulle nog rekomendera denna: http://shop.emotiva.com/collections/amplifiers/products/xpa20...

Den ger 150w per kanal RMS i 8 ohm och 240w RMS per kanal i 4 ohm.

Synd att du bor så långt uppåt landet för annars hade du gärna fått kommit förbi och lyssnat på storebror till den hemma hos mig: http://shop.emotiva.com/collections/amplifiers/products/xpa-2...

Pris prestanda så känner jag inte till något som spöar dem där faktiskt. Men man får hålla i åtanke att om man köper dem ifrån USA, och om du sedan mot all förmodan får problem med dem, så kan det bli kostsamt att frakta dem tillbaka till USA för reparation (även om det är garanti).

Kan lägga till att mitt slutsteg (om jag minns rätt) kostade mig ca 10.000:- inkl frakt, tull och moms. Du kan ju alltid kika på vad Rotel tar för ett slutsteg som leverar 2x 300w i 8 ohm RMS

Hur som.. good luck!

Mvh
Magnus G
Södertälje Specialsnickeri AB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxicator78:

Kan lägga till att mitt slutsteg (om jag minns rätt) kostade mig ca 10.000:- inkl frakt, tull och moms. Du kan ju alltid kika på vad Rotel tar för ett slutsteg som leverar 2x 300w i 8 ohm RMS

Nu spelar det ingen som helst roll då TS har köpt ett par mindre stativare, så mycket effekt känns inte nödvändigt.

Men känner att jag bara måste fälla in en sak här. Det kanske är bra grejer det de där Emotiva. Men har svårt att se att dessa håller värdet så som tex ett Rotelsteg, som ändå anses ha kultstatus. Jag förstår inte denna benägenhet med att köpa nytt då det finns så mycket trevligt begagnat som du inte förlorar några pengar på.

Ett Rotel 1090 kostar som sagt mellan 8000 - 12 000 begagnat du har har ut varenda krona när/om du säljer det, om det så är om tio år.

Visa signatur

Data Data

Permalänk

Intressant hur du vinklar det. Du börjar med att säga att TS inte behöver effekten för han har köpt mindre stativare, och sedan rekommenderar du ett beggat Rotel slutsteg som ger 380w per kanal?

Rotel är fina saker och begagnat i alla ära, men det är trots allt begagnat och begagnade saker löper en mycket större risk att gå sönder än nya produkter. Eller låt mig omformulera, begnade produkter tenderar till att bli mycket dyrare att laga än nya produkter.

När det kommer till verkningsgraden på Emotivas slutsteg så kan jag jag säga med ganska stor säkerhet att de siffror dom skriver stämmer med verkligheten. Det finns otaliga mätningar att "googla fram" om man nu har intresset.

Summa sumarum kan man väl säga att vi alla tänker olika. Jag personligen skulle hellre köpa ett sprojtans nytt slutsteg för ca 10.000:- som ger 2x300w än ett beggat för runt samma peng. Men de är jag.

Rotel är dock fina grejer. Men som sagt, de kostar där efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

Nu spelar det ingen som helst roll då TS har köpt ett par mindre stativare, så mycket effekt känns inte nödvändigt.

Men känner att jag bara måste fälla in en sak här. Det kanske är bra grejer det de där Emotiva. Men har svårt att se att dessa håller värdet så som tex ett Rotelsteg, som ändå anses ha kultstatus. Jag förstår inte denna benägenhet med att köpa nytt då det finns så mycket trevligt begagnat som du inte förlorar några pengar på.

Ett Rotel 1090 kostar som sagt mellan 8000 - 12 000 begagnat du har har ut varenda krona när/om du säljer det, om det så är om tio år.

http://911manuals.com/preview/Rotel/RB-1090-S-EN1-921-ROR.png

http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_07_2010/post-2...

Kultstatus inom en kult/sekt ja.

Det är inget dåligt steg, men har haft ett sådant hemma och tyckte det var rätt trist, tror inte det är vad buddaz frågar efter, han verkar inte vara LTS/mät/dubbelblindtest-typen (och steget är stoort, till en "liten" anläggning?).
Folk är alldeles för olika i sina preferenser, och många gillar inte påstått "transparenta"grejer, inte för att de är dåliga utan för att vi helt enkelt lyssnar /uppskattar olika.
Det kan förövrigt inte vara rätt kubmätning du bifogat för då skulle ju steget inte klara uppgivna specs.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Kultstatus inom en kult/sekt ja.

Det är inget dåligt steg, men har haft ett sådant hemma och tyckte det var rätt trist, tror inte det är vad buddaz frågar efter, han verkar inte vara LTS/mät/dubbelblindtest-typen (och steget är stoort, till en "liten" anläggning?).
Folk är alldeles för olika i sina preferenser, och många gillar inte påstått "transparenta"grejer, inte för att de är dåliga utan för att vi helt enkelt lyssnar /uppskattar olika.
Det kan förövrigt inte vara rätt kubmätning du bifogat för då skulle ju steget inte klara uppgivna specs.

Är ute efter säg 100w i 8ohm och inget fusk mätningar samt bra kvalitet som den här gången är tänkt att ha i flera år framöver. Kommer kanske uppgradera nästa år med något bättre i högtalare. Bor ej i sverige längre så det kanske blir något direkt från närliggande butik. Har spanat lite på T+A power plant eller en kombination av Densen.

Eller en rotel. Är lite osäker. Har tid att tänka igenom.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur står sig en integrerad förstärkare från densen b-130+. Är det något bra eller istället rotel rc1550 ihop med densen b-310 eller densen steget samman med densen b-200

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hur står sig en integrerad förstärkare från densen b-130+. Är det något bra eller istället rotel rc1550 ihop med densen b-310 eller densen steget samman med densen b-200

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju bara du svara på,

det jag har hört av Densen har inte imponerat, men det är min uppfattning och kanske dåliga matchningar.

Du byter ju väldigt mycket på en gång nu och det är lätt hänt att man villar bort sig lite, låt sakerna spela över längre tid så man verkligen vet vad man gillar och ogillar med dem.

Förstod inte varför Primare gick bort pga av "fas", alla förstärkare bör ju matchas mot fas, både elektrisk (vägguttag) och absolut?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Kan ju bara du svara på,

det jag har hört av Densen har inte imponerat, men det är min uppfattning och kanske dåliga matchningar.

Du byter ju väldigt mycket på en gång nu och det är lätt hänt att man villar bort sig lite, låt sakerna spela över längre tid så man verkligen vet vad man gillar och ogillar med dem.

Förstod inte varför Primare gick bort pga av "fas", alla förstärkare bör ju matchas mot fas, både elektrisk (vägguttag) och absolut?

Jag tror att jag kanske missuppfattade det hela. Läste något att man måste ge Primare rätt form av ström med strömuttaget annars så låter den inte bra. Om det inte stämmer så kunde jag tänka mig en I22. Svenskt är aldrig fel så länge det är bra gjort.

Tittat lite på Naim Nait serien med, fast där känns det bara som mycket bla bla när man läser om dess märke.

Valet för närvarande står mellan en ny förstärkare eller en ny DAC. Min förstärkare som jag har nu har jag väl haft ca 6 månader så det är inspelad till max. Högtalarna har gått nu på i minst 1 vecka. Får bara känslan att det saknas lite det där pang på om man får uttrycka sig på det sättet.

Hade inte Hegel H80 varit så trist som det lät i butik med Dynaudio när man spelade något annat än "Jazz" så hade dess H80 varit perfekt. Kan ha varit fel matchning eller så kanske den var oinspelad. Lät lite bättre med Q aucoustics

Tror även Peachtree audio var den förstärkare som jag fick lyssna i en annan butik som jag besökte. Den lät trevligt fast försäljaren sa att det var rör och då blev jag lite skeptiskt till hur bra det håller i längden. Om Peachtree audio är ok som märke och det inte är så mycket krux med Primare så kan det nog stå mellan dem två. Som sagt föredrar hellre det låter bra än en massa fina siffror på pappret.

Permalänk
Medlem

Du har helt uppochnervänd prioritering av din budget. Högtalare tätt följt av rumsakustiken är fortfarande det som gör absolut mest för ljudet; är du missnöjd med något ljudmässigt är det där du bör titta främst och inte efter förstärkare som kostar 5-8ggr så mkt som högtalarna och vem vet hur mycket mer än vad du lagt på rummet.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Du har helt uppochnervänd prioritering av din budget. Högtalare tätt följt av rumsakustiken är fortfarande det som gör absolut mest för ljudet; är du missnöjd med något ljudmässigt är det där du bör titta främst och inte efter förstärkare som kostar 5-8ggr så mkt som högtalarna och vem vet hur mycket mer än vad du lagt på rummet.

Har funderat på det hela. Är bara lite svårt när man är inneboende. Prioriteringen är ändå en ny DAC. Den jag har nu vill gärna spela sitt eget lila spel ibland. Tror det är något fel i konstruktionen. Två gånger har DAC:en bara dött och så när jag har dragit in och ur strömmen så fungerar det igen samt tycker jag övrig kvalitet på DAC:en jag har är så där. Egentligen tittar jag bara på dubbla priset, då upp mot max 12k SEK om jag är intresserad av ny förstärkare. Ibland får man lite andra funderingar. Händer alla. Jag slår inte till bara sådär om du nu tror det. Gör grundlig research om vad jag vill köpa och sedan sätter jag upp en max budget och om jag finner något annat under min budget som jag gillar why not köpa.

Skall nog ändå åka och testa en Primare I22 bara för att man kan och se vad öronen, ögonen och förnuftet säger. Om det säger "Nej tack" så blir det nog kanske en DAC från MF. Tycker det är intressant att testa lite annat och få lite mer perspektiv om bra ljud. Vet att det är farligt för hjärnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Kultstatus inom en kult/sekt ja.

Det kan förövrigt inte vara rätt kubmätning du bifogat för då skulle ju steget inte klara uppgivna specs.

Sekt, hmm. Ja det där är inte värt att kommentera. Spela roll, kontentan av att du får tillbaks vad du betalar för den. Det borde väl vara den väsentliga och inte vem som köper.

Där i mot så har du rätt i att det är fel kub, den jag postade var visst från lillebrodern till 1090, alltså 1080 som är specad 2*200 watt men mäter 245 Även om det är Amperen på över 240 som är mest imponerande.

Jag önska bara någon hade givit mig samma tips när jag började bygga på min anläggning, hade sparat mycket pengar. Om du i framtiden blir intresserad av HiFi på allvar och vill kunna byta/testa produkter ofta så är det enligt min mening bättre att köpa saker som man lätt kan sälja vidare och inte förlora några direkta pengar på.

För övrigt så är det helt värdelöst att lägga några fler hjälpande tips här i och med att trådskaparen har ändrat sig så många gånger...

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Har funderat på det hela. Är bara lite svårt när man är inneboende. Prioriteringen är ändå en ny DAC. Den jag har nu vill gärna spela sitt eget lila spel ibland. Tror det är något fel i konstruktionen. Två gånger har DAC:en bara dött och så när jag har dragit in och ur strömmen så fungerar det igen samt tycker jag övrig kvalitet på DAC:en jag har är så där. Egentligen tittar jag bara på dubbla priset, då upp mot max 12k SEK om jag är intresserad av ny förstärkare. Ibland får man lite andra funderingar. Händer alla. Jag slår inte till bara sådär om du nu tror det. Gör grundlig research om vad jag vill köpa och sedan sätter jag upp en max budget och om jag finner något annat under min budget som jag gillar why not köpa.

Skall nog ändå åka och testa en Primare I22 bara för att man kan och se vad öronen, ögonen och förnuftet säger. Om det säger "Nej tack" så blir det nog kanske en DAC från MF. Tycker det är intressant att testa lite annat och få lite mer perspektiv om bra ljud. Vet att det är farligt för hjärnan.

Jag hade istället valt och se om jag kunde placera högtalarna i rummet för att bli av med stående vågor och andra besvär som RUMMET orsakar.

Det finns lite tips och tricks som nästan alltid brukar hjälpa.

  • Placera aldrig högtalaren intill en vägg.

  • Undvik hörn placering i alla fall du kan.

  • Placera högtalarna enligt en-två modellen, dvs 1 meter ifrån bakre vägg och 2 meter sido väggar, ersätt gärna 1 meter emot en halv eller 30 cm, så länge längden till sido väggarna är det dubbla.

  • Placera högtalarna symmetriskt.

  • Försök bilda en liksidig triangel mellan dig och högtalarna.

  • Placera gärna en bokhylla bakom dig där du lyssnar, den kommer fungera som en naturlig ljud diffuser.

  • Använd gärna en ljud absorberande panel på väggen eller golvet framför högtalarna, t.ex ett fotstöd till en soffa fram högtalaren eller tjocka dekorativa gardiner på väggarna.

Det finns massor av knep för att förbättra akustiken i rummet. Rummets akustik kan helt förstöra en högtalares naturliga klang genom att man har dålig placering eller bara dålig akustik i rummet. Ju mindre eko rummet har ju mer kommer högtalaren låta som den ska.

En DAC kommer inte hjälpa ALLS här, om dina högtalare låter essiga eller brusiga beror det nog på akustiken eller högtalaren, inte på källmaterialet.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av buddaz:

Får se. Tycker hk sound är så där. Lite för mycket fokus på bas området. Tycker nad och hk låter lika. Föredrar lite mer brittiskt sound om man kan säga på det viset så du förstår. Utan att det blir allt för ljust.

Med just 990 så har de från gått loudness ljudet som de annars har. Att den upplevs som mer basig är nog för att den har kraft att driva på. Polaren gick från onkyo 906 till 990 och det var skillnad som dag och natt. Den är värd att lyssna på i alla fall innan man ratat den helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag hade istället valt och se om jag kunde placera högtalarna i rummet för att bli av med stående vågor och andra besvär som RUMMET orsakar.

Det finns lite tips och tricks som nästan alltid brukar hjälpa.

  • Placera aldrig högtalaren intill en vägg.

  • [/*][/*]

  • Undvik hörn placering i alla fall du kan.

  • [/*][/*]

  • Placera högtalarna enligt en-två modellen, dvs 1 meter ifrån bakre vägg och 2 meter sido väggar, ersätt gärna 1 meter emot en halv eller 30 cm, så länge längden till sido väggarna är det dubbla.

  • [/*][/*]

  • Placera högtalarna symmetriskt.

  • [/*][/*]

  • Försök bilda en liksidig triangel mellan dig och högtalarna.

  • [/*][/*]

  • Placera gärna en bokhylla bakom dig där du lyssnar, den kommer fungera som en naturlig ljud diffuser.

  • [/*][/*]

  • Använd gärna en ljud absorberande panel på väggen eller golvet framför högtalarna, t.ex ett fotstöd till en soffa fram högtalaren eller tjocka dekorativa gardiner på väggarna.

  • [/*][/*]

Det finns massor av knep för att förbättra akustiken i rummet. Rummets akustik kan helt förstöra en högtalares naturliga klang genom att man har dålig placering eller bara dålig akustik i rummet. Ju mindre eko rummet har ju mer kommer högtalaren låta som den ska.

En DAC kommer inte hjälpa ALLS här, om dina högtalare låter essiga eller brusiga beror det nog på akustiken eller högtalaren, inte på källmaterialet.

Dac kommer bytas hur som helst. Har tänkt kanske ett par stativ så jag kan byta plats och få ut från väggen. Kan det vara lämpligt. Så svårt att lista ut vad jag behöver göra. Sedan har jag inte haft direkt mycket tid över. Tar tag i problemet nu. Ska laboera lite. Fixar man ett problem så dyker nästa upp. Ska bara kolla på om jag kan få tag oä något på ett smidigt sätt. Ska prova dina tips. Under tiden. I övrigt får jag tänka lite till.

Skickades från m.sweclockers.com