Permalänk
Medlem
Skrivet av Mar8us:

så då handlar det alltså om att gå till dos och formater om den eftersom jag inte kan göra det någon annanstans.
när jag sätter i windows skivan så kommer den blåa w8 flaggan upp sen bluescreen med koden: 0xc0000185 så där kan jag inte göra någonting alls.

sen blev det ett jäkla jytter med c: d: och e: som inte heter det dom ska nu men men... som sagt bara att köra genom dos eller finns det något annat?

Låter som du inte bootar från skivan. In i bios och ändra bootordning!

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mar8us:

så då handlar det alltså om att gå till dos och formater om den eftersom jag inte kan göra det någon annanstans.
när jag sätter i windows skivan så kommer den blåa w8 flaggan upp sen bluescreen med koden: 0xc0000185 så där kan jag inte göra någonting alls.

sen blev det ett jäkla jytter med c: d: och e: som inte heter det dom ska nu men men... som sagt bara att köra genom dos eller finns det något annat?

Jag tror du missat ett steg att CD:n inte bootar.
Förmodligen bootar disken före CD-Romen i BIOS-inställningarna.

Så in i BIOS och dubbelkolla detta först.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mar8us:

suck, skulle det inte bara kunna fungera

DBAN fungerar det om jag lägger det på en USB?
måste väl göra en husesyn efter win7 skivan om den finns någonstans om inte annat.

Annars får jag väl inhandla en liten SSD som jag får installera windows på så löser det väl alla problem?

Som de andra har sagt kolla att du verkligen bootar med cd'n. Bara för att testa, dra ur alla hårddiskar så du bara har cd-läsaren inkopplad, kolla om det blir bluescreen då. Om du inte får bluescreen, då vet du att du inte bootar från skivan när du har hårddiskarna inkopplade. Då är det bara att STÄNGA AV datorn innan du sätter i hårddiskarna igen. Efter det går du in i bios och ändrar boot ordningen. Sen tycker jag att du ska ta ställning till om du vill installera det under uefi mode eller bios legacy mode. Tror att det är det som gör att den bluescreenar just nu, så ifall du inte vill installera om så kan du ändra från uefi mode till bios legacy mode, då kommer den att starta. Men jag rekommenderar att du formaterar om datorn för att få ett "färskt" windows utan gamla drivrutiner som ligger och skräpar.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mar8us:

suck, skulle det inte bara kunna fungera

DBAN fungerar det om jag lägger det på en USB?
måste väl göra en husesyn efter win7 skivan om den finns någonstans om inte annat.

Annars får jag väl inhandla en liten SSD som jag får installera windows på så löser det väl alla problem?

Det hjälper inte att köpa en ny SSD, du måste fortfarande installera windows på den, när den sitter i datorn.

Fixa ett bootbart usb-minne bara med windows 7/8/whatver du kör.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

jag börjar förstå varför folk köper färdigbyggda datorer...

Permalänk
Medlem

Löste sig genom att sno brorsans gamla hdd som han hade till sin amd dator, fungerade direkt men var inte så roligt att göra uppdateringar för 3.5 år tillbaka, sen installerade jag windows till min hdd därigenom. Tack för tips och råden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mar8us:

AMD FX-8350 BE 8-CORE 4GHZ 16MB SOCKET AM3+ BOX
ASUS M5A97 970 R2.0 AM3+ ATX
CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (1X4GB)
GeForce GTX 750 Ti

Nätagg minns jag inte är 600w iaf modell "några år gammalt"
Hdd är också några år gamla.

Varför väljer du singlechannel på minnet?
Inte för att det påverkar just detta problemet, är bara nyfiken.

Sen krävs en ny installation av Windows, man kan inte använda en backup från en installation med Intel-CPU när du nu kör en AMD.

Att bara ta en gammal disk som har Windows installerat på en gammal AMD rigg är inte det bästa heller, du kan få en hel del korrupta drivrutiner när du ska börja installera om alla.

Men du har ju valt från början att inte lyssna så varför skulle du lyssna nu, så lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Nu är problemet redan löst, men ändrade ändå rubriken till något mer beskrivande. Vill du ha mer hjälp framöver rekommenderas även att du anstränger dig och lägger upp bilder som varken är upp-och-ned eller vinklade 90 grader.

Mvh,
Jacob Hugosson

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner