Permalänk

Datorn fryser fast, helt random

Hej alla sweckare!

Nu behöver jag eran hjälp! Helt plötsligt så kan min dator bara frysa fast, utan att jag har gjort något speciellt. Detta kan ske efter 5 minuter vid facebook, eller efter 2 timmars spelande. Det som sker är att hela datorn bara fryser fast, så jag måste starta om den på Restart knappen på chassit. Jag har kollat runt på sjukt många trådar, och jag har fått olika svar på alla trådar. Alla temperaturer i datorn är bra.
Några säger att det kan vara:
- nätagget
- moderkortet
- drivrutiner
- ram-minnena
- hårddisken
- trasiga sata-kablar
- dålig kylpasta

Ja, jag har hittat sjukt många förslag på vad som kan vara fel, och jag har provat alla förslag som jag har hittat.
Det jag har gjort är:
- bytt moderkort
- bytt nätagg
- blåst ur hela datorn på damm
- bytt till nya sata-kablar
- installerat om cpu-kylaren
- MEMtest
- kollat hårddisken
- installerat om windows
- uppdaterat alla drivrutiner

Min dator:
PSU: Corsair GS600
GPU: Nvidia Geforce GTX 560
CPU: AMD FX-8320
HDD: Samsung HD250HJ
MOBO: MSI 760GM-P23
RAM: Kingston 4GB

Om ni skulle veta vad som är fel så skulle jag bli så sjukt glad, för jag har suttit hela dagen och försökt hitta vad felet är.
Tack på förhand!!
// Filip

Permalänk

Hej.

Nu vet inte jag vilket typ av Windows du testat att installera. Men testa att använd en annan installationsskiva med Windows om du inte gjort det.
Du skulle också kunna testa att installera och köra Linux för att se om det är operativsystemet som spökar.

Är också nyfiken på hur länge du körde MEMtest.
I vissa fall kan det behöva köras i flera timmar. I värsta fall 1-2 dygn. Oftast rekommenderas det att köras i 8-9 timmar.
Vilket Memtest körde du? Själv föredrar jag denna: http://www.memtest.org/.

Du får hjärna skriva vad du har för grejer i datorn också.
Något är kanske inte kompatibelt med det andra? Kanske räcker inte PSU'n till?
Har du någonsin överklockan? Volten kan vara för hög till CPU'n, men i så fall bör det ha slutat om du bytte moderkort tror jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Skrivet av Konditorn7:

Hej.

Nu vet inte jag vilket typ av Windows du testat att installera. Men testa att använd en annan installationsskiva med Windows om du inte gjort det.
Du skulle också kunna testa att installera och köra Linux för att se om det är operativsystemet som spökar.

Är också nyfiken på hur länge du körde MEMtest.
I vissa fall kan det behöva köras i flera timmar. I värsta fall 1-2 dygn. Oftast rekommenderas det att köras i 8-9 timmar.
Vilket Memtest körde du? Själv föredrar jag denna: http://www.memtest.org/.

Du får hjärna skriva vad du har för grejer i datorn också.
Något är kanske inte kompatibelt med det andra? Kanske räcker inte PSU'n till?
Har du någonsin överklockan? Volten kan vara för hög till CPU'n, men i så fall bör det ha slutat om du bytte moderkort tror jag.

Jag installerade Windows 7 Home Premium, äkta skiva, med en äkta kod. Datorn har aldrig varit överklockad.

Det memtest som jag körde var den som du länkade. Jag la in det på ett usb minne, sen bootade jag datorn på det och startade memtestet. Jag körde ungefär 40 minuter. Jag körde tills det stog att testet var klart.

Min dator:
PSU: Corsair GS600
GPU: Nvidia Geforce GTX 560
CPU: AMD FX-8320
HDD: Samsung HD250HJ
MOBO: MSI 760GM-P23
RAM: Kingston 4GB

Permalänk
Medlem

Har du pröva att uppdatera bios ?
Hur många ramminne stickor har du, prova kör med en i taget om du har fler.
Har du prova att plocka ur grafikkort och köra på de inbyggda via moderkortet?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Har du pröva att uppdatera bios ?
Hur många ramminne stickor har du, prova kör med en i taget om du har fler.
Har du prova att plocka ur grafikkort och köra på de inbyggda via moderkortet?

Jag har inte uppdaterat bios. Jag vet inte riktigt hur man gör det som. Är det något som du kan förklara för mig?
Jag kör på 2x2GB RAM. Menar du alltså att jag ska köra ett MEMtest på ena stickan, sen ett till test på andra. Eller menar du att jag ska prova att köra datorn på 2GB bara?

Jag har faktiskt inte plockat ur grafikkortet och kört med det interna. Det blir till att prova det senare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipostman:

Jag har inte uppdaterat bios. Jag vet inte riktigt hur man gör det som. Är det något som du kan förklara för mig?
Jag kör på 2x2GB RAM. Menar du alltså att jag ska köra ett MEMtest på ena stickan, sen ett till test på andra. Eller menar du att jag ska prova att köra datorn på 2GB bara?

Jag har faktiskt inte plockat ur grafikkortet och kört med det interna. Det blir till att prova det senare idag.

Jag tänkte mest på att köra datorn som vanligt på 2GB men visst kan du prova MEMtest också.

Att flasha BIOS är jag inte jätte haj på, så de vågar jag inte gå in på allt för detaljerat.
Hittade en länk som kanske kan va till nån hjälp i alla fall.
http://www.msi.com/page/biosupdate

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Jag tänkte mest på att köra datorn som vanligt på 2GB men visst kan du prova MEMtest också.

Att flasha BIOS är jag inte jätte haj på, så de vågar jag inte gå in på allt för detaljerat.
Hittade en länk som kanske kan va till nån hjälp i alla fall.
http://www.msi.com/page/biosupdate

Jag har uppdaterat bios nu, men det blev ingen skillnad. Sen provade jag att köra datorn på endast en ram-sticka (2GB), men det blev inte heller någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett problem där två kortplatser inte fungerade väl ihop. Av någon orsak så när de delade IRQ så frös hela systemet, det borde inte hända idag. Men kan vara värt att lägga till försökshögen (byta kortplatser).

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Skrivet av fisk:

Jag hade ett problem där två kortplatser inte fungerade väl ihop. Av någon orsak så när de delade IRQ så frös hela systemet, det borde inte hända idag. Men kan vara värt att lägga till försökshögen (byta kortplatser).

Menar du RAM slottarna då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipostman:

Menar du RAM slottarna då eller?

Nope PCI/Express

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Avstängd

Kolla om det finns nytt BIOS till ditt grafikkort oxå.
Och titta i eventloggarna i Windows om du kan hitta något där som kanske orsakar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Provat allt som ni har tipsat med, ingenting har hjälpt. Jag skulle behöva fler tips, jag börjar tro att det är ram-minnena som spökar.

Permalänk
Medlem

Exakt så var min förra dator också.
Lämnade in den för koll, de kunde inte hitta något fel heller
Så jag fick köpa ny dator haha

Permalänk

Behöver fortfarande hjälp!!!! Har panik

Permalänk
Medlem

Jag har läst någonstans att tangentbord och möss kan strula till saker. Det är ju värt att testa. Kanske även testa annan skärm, alltid värt ett försök.

Permalänk
Skrivet av Bobbanos:

Jag har läst någonstans att tangentbord och möss kan strula till saker. Det är ju värt att testa. Kanske även testa annan skärm, alltid värt ett försök.

Så jag ska prova en annan mus och tangentbord? Det låter lite konstigt faktiskt...

Permalänk
Medlem

Kan du inte kontrollera loggfilerna? Då kanske vi kan utesluta vissa av sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipostman:

Så jag ska prova en annan mus och tangentbord? Det låter lite konstigt faktiskt...

Ja, det må låta konstigt. Men fortfarande värt att testa?
Du måste ju börja utesluta saker, börja från ett håll och tugga genom bara. Orkar du inte det, så köp helt ny dator då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipostman:

Behöver fortfarande hjälp!!!! Har panik

När du monterade datorn, hur gjorde du för att skydda komponenterna från ESD skador?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

När du monterade datorn, hur gjorde du för att skydda komponenterna från ESD skador?

Jag har alltid förvarat komponenterna i ESD-påsar, sen använder jag ESD-armband när jag skruvar i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipostman:

Jag har alltid förvarat komponenterna i ESD-påsar, sen använder jag ESD-armband när jag skruvar i datorn

Då utesluter vi det då, bra där

Permalänk

Jag har också samma symptom på min stationära. Datorn och allt fryser, tvingas reboota via chassit.
Kan ett yttre virus orsaka detta?
Har tänkt formatera disken och ominstallera Windows 8 Pro, som har uppdaterats till senaste versionen. Oftast fryser den när jag kör igång TV3 Play i Chrome. Ungefär som att Flash skulle vara boven. Men även utan Flash fryser den sig. Har också kollat i processorhanteraren om någon process är uppe och nosar oerhört nära maxkapaciteten på CPU och RAM-minnet.

Detta har nyligen hänt så jag misstänker inget direkt fel på grafikkortet. Antagligen kan drivrutinerna ses över där dock. Ska pröva detta och se vad som händer. Annars får någon annan komma med förslag om vad som kan vara det egentliga felet.

Permalänk
Skrivet av Ratiosphere:

Jag har också samma symptom på min stationära. Datorn och allt fryser, tvingas reboota via chassit.
Kan ett yttre virus orsaka detta?
Har tänkt formatera disken och ominstallera Windows 8 Pro, som har uppdaterats till senaste versionen. Oftast fryser den när jag kör igång TV3 Play i Chrome. Ungefär som att Flash skulle vara boven. Men även utan Flash fryser den sig. Har också kollat i processorhanteraren om någon process är uppe och nosar oerhört nära maxkapaciteten på CPU och RAM-minnet.

Detta har nyligen hänt så jag misstänker inget direkt fel på grafikkortet. Antagligen kan drivrutinerna ses över där dock. Ska pröva detta och se vad som händer. Annars får någon annan komma med förslag om vad som kan vara det egentliga felet.

Det där är exakt samma problem som jag hade. Din besrivning med TV3 play och allt stämmer korrekt med mitt problem också.
Jag chansade och köpte ny RAM, vilket också löste mitt problem. Det måste ha varit ram-minnena som gick i pension.

Så prova med ny RAM du också. Det har löst mitt problem iaf. Lycka till!