Microsoft säljer fem miljoner Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av krox:

Antar att du inte är en programmerare. != är hur man skriver "inte lika med" i princip alla språk.

Skickades från m.sweclockers.com

Du antar rätt

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast rå prestanda har aldrig varit en avgörande faktor i vilken konsol som sålt mest. Den stora majoriteten som köper konsoler har inte den blekaste om vad för hårdvara som finns i och de skulle inte förstå ett piss av det ens om man försökte förklara. Så alla diskussioner om prestanda är rent akademiska. Det som säljer konsoler är primärt spel och sekundärt funktioner, inte prestandan i hårdvaran.

Håller med, rå prestanda har aldrig varit avgörande, men att kunna spela spelet utan lagg är väll ändå avgörande?? Just det kan du inte göra med Xbox One..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheCouchNerd:

Håller med, rå prestanda har aldrig varit avgörande, men att kunna spela spelet utan lagg är väll ändå avgörande?? Just det kan du inte göra med Xbox One..

Fast det är ju inte direkt Microsofts fel utan det beror ju på att utvecklarna inte anpassar sig till plattformen de utvecklar för. Något som tyvärr är rätt vanligt på andra ställen också. Jag har skällt på en del som utvecklar Flashspel för att de använder plattformen som ursäkt för dålig prestanda och dålig design. Om deras funktioner inte fungerar på plattformen så får de antingen designa ett annat spel eller byta plattform. Ingen rationell person klagar ju på PC som plattform för att BF4 var buggigt vid lansering och att Metro 2033 inte går att köra med högsta inställningarna på någon nu existerande dator.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ah man undrar ju.

Asså Halo är lite som HL3 annonseras det är det HYPE som satan !

Går ju dock inte jämför halo 3 med ett så bra spel som half life

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju inte direkt Microsofts fel utan det beror ju på att utvecklarna inte anpassar sig till plattformen de utvecklar för. Något som tyvärr är rätt vanligt på andra ställen också. Jag har skällt på en del som utvecklar Flashspel för att de använder plattformen som ursäkt för dålig prestanda och dålig design. Om deras funktioner inte fungerar på plattformen så får de antingen designa ett annat spel eller byta plattform. Ingen rationell person klagar ju på PC som plattform för att BF4 var buggigt vid lansering och att Metro 2033 inte går att köra med högsta inställningarna på någon nu existerande dator.

Men det är ändå plattformens ansvar att göra det enkelt för utvecklare att enkelt göra spel till plattformen. Flash är ett helt fantastiskt bra exempel på det där. Adobe verkar inte lyfta många fingrar för att optimera det, snarare tvärtom. Det blir långsammare och långsammare ju längre tid som går. Det är tråkigt.

Jag gillar inte Xbone speciellt mycket men för allas skull så hoppas jag att Microsoft kan ta igen lite mark mot Sony, annars blir det rätt tråkigt utbud. Jag hoppas faktiskt att exklusiva spel går och skiter ner sig, men det lär inte hända den närmaste tiden.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju inte direkt Microsofts fel utan det beror ju på att utvecklarna inte anpassar sig till plattformen de utvecklar för. Något som tyvärr är rätt vanligt på andra ställen också. Jag har skällt på en del som utvecklar Flashspel för att de använder plattformen som ursäkt för dålig prestanda och dålig design. Om deras funktioner inte fungerar på plattformen så får de antingen designa ett annat spel eller byta plattform. Ingen rationell person klagar ju på PC som plattform för att BF4 var buggigt vid lansering och att Metro 2033 inte går att köra med högsta inställningarna på någon nu existerande dator.

Klart det är Microsofts fel. Är ju de som valt att göra det svårt för utvecklarna genom att först göra idiotiska designval då det gäller hårdvaran och sen reserverat en del av maskinens prestanda åt Kinect. Och vi ska inte börja med Kinect som knappt är användbart inom spel då den är enormt dålig på lokalisera vissa rörelser.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Men det är ändå plattformens ansvar att göra det enkelt för utvecklare att enkelt göra spel till plattformen. Flash är ett helt fantastiskt bra exempel på det där. Adobe verkar inte lyfta många fingrar för att optimera det, snarare tvärtom. Det blir långsammare och långsammare ju längre tid som går. Det är tråkigt.

Jag gillar inte Xbone speciellt mycket men för allas skull så hoppas jag att Microsoft kan ta igen lite mark mot Sony, annars blir det rätt tråkigt utbud. Jag hoppas faktiskt att exklusiva spel går och skiter ner sig, men det lär inte hända den närmaste tiden.

Xbox One är enkel att koda mot om man tittar på tidigare versioner av konsoler. De exempel där jag skällt på utvecklare är inte på grund av hastighet utan funktioner som helt enkelt inte fungerar. De la ribban för högt och försökte göra saker som Flash helt enkelt inte klarar av. Då har utvecklaren misslyckats för de valde fel plattform.

Skrivet av TheCouchNerd:

Klart det är Microsofts fel. Är ju de som valt att göra det svårt för utvecklarna genom att först göra idiotiska designval då det gäller hårdvaran och sen reserverat en del av maskinens prestanda åt Kinect. Och vi ska inte börja med Kinect som knappt är användbart inom spel då den är enormt dålig på lokalisera vissa rörelser.

Läs igenom vad Virtual Void har skrivit. Xbox One är inte svår att koda mot om man jämför med andra och att Kinetc tar en kärna och OS ett par är ett ickeproblem om man tittar på hur AMDs plattform är uppbyggd. När det gäller CPU är det i princip samma förutsättningar för både Xbox och Playstation. Två moduler med fyra kärnor vardera som enbart kan kommunicera via RAM vilket är sjukt långsamt vilket betyder att i princip allt i spelet måste köras på fyra kärnor ändå. Så laggar ett spel på Xbox så är det utvecklaren som satt ribban för högt istället för att skala ner lite på ögongodiset. Spel laggade inte på NES och nu finns det brödrostar som har mer processorprestanda idag. Utvecklarna måste helt enkelt acceptera att de inte kan köra samma grafik på Xbox som de gör på PS4. Ungefär som att de inte måste skala ner ytterligare för Wii eller att de kan fläska på ungefär hur mycket de vill för PC.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Xbox One är enkel att koda mot om man tittar på tidigare versioner av konsoler. De exempel där jag skällt på utvecklare är inte på grund av hastighet utan funktioner som helt enkelt inte fungerar. De la ribban för högt och försökte göra saker som Flash helt enkelt inte klarar av. Då har utvecklaren misslyckats för de valde fel plattform.

Läs igenom vad Virtual Void har skrivit. Xbox One är inte svår att koda mot om man jämför med andra och att Kinetc tar en kärna och OS ett par är ett ickeproblem om man tittar på hur AMDs plattform är uppbyggd. När det gäller CPU är det i princip samma förutsättningar för både Xbox och Playstation. Två moduler med fyra kärnor vardera som enbart kan kommunicera via RAM vilket är sjukt långsamt vilket betyder att i princip allt i spelet måste köras på fyra kärnor ändå. Så laggar ett spel på Xbox så är det utvecklaren som satt ribban för högt istället för att skala ner lite på ögongodiset. Spel laggade inte på NES och nu finns det brödrostar som har mer processorprestanda idag. Utvecklarna måste helt enkelt acceptera att de inte kan köra samma grafik på Xbox som de gör på PS4. Ungefär som att de inte måste skala ner ytterligare för Wii eller att de kan fläska på ungefär hur mycket de vill för PC.

Den största bristen i det hela är väl att det inte är helt genomtänkt. Visst är det upp till utvecklaren att använda det så effektivt som möjligt, som alltid, men det blir i en mer homogen marknad när både Xbone och Playstation 4 har PC-hårdvara.

Det löser sig, garanterat. Tyvärr kommer det ändå släppas spel som har varit lite slappt gjorda så att prestandaskillnaden blir märkbar mellan konsolerna. Och som alltid annars så är rå prestanda inte det viktigaste för en konsol!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Tycker båda konsolerna är grymma. Tycker inte man ska jämföra prestandan mellan dessa konsoler då de presterar i stort sätt samma.

Det är de exklusiva titlarna som avgör vad man egentligen köper, sen också fanboysen och dom som skriker ut "PS4 1080p, X1 720p" som inte har någon aning om vad det egentligen innebär. Personligen skulle jag valt ett Xbox då jag redan har en bra PC och är ute efter något mer än bara spelande på konsolen. Köper årligen NFL gamepass och annat kul som finns till One.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Tycker båda konsolerna är grymma. Tycker inte man ska jämföra prestandan mellan dessa konsoler då de presterar i stort sätt samma.

Det är de exklusiva titlarna som avgör vad man egentligen köper, sen också fanboysen och dom som skriker ut "PS4 1080p, X1 720p" som inte har någon aning om vad det egentligen innebär. Personligen skulle jag valt ett Xbox då jag redan har en bra PC och är ute efter något mer än bara spelande på konsolen. Köper årligen NFL gamepass och annat kul som finns till One.

Jag kan inte hålla med om att jag tycker dom presterar likadant!
Det du nämner om att fanboys skricker ut om Ps4 1080p och Xbox One 720p det har ju hittills varit sant och det innebär att Ps4 kan ha över dubbelt så hög upplösning vilket gör att spelen ser betydligt bättre ut

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Läs igenom vad Virtual Void har skrivit. Xbox One är inte svår att koda mot om man jämför med andra och att Kinetc tar en kärna och OS ett par är ett ickeproblem om man tittar på hur AMDs plattform är uppbyggd. När det gäller CPU är det i princip samma förutsättningar för både Xbox och Playstation. Två moduler med fyra kärnor vardera som enbart kan kommunicera via RAM vilket är sjukt långsamt vilket betyder att i princip allt i spelet måste köras på fyra kärnor ändå. Så laggar ett spel på Xbox så är det utvecklaren som satt ribban för högt istället för att skala ner lite på ögongodiset. Spel laggade inte på NES och nu finns det brödrostar som har mer processorprestanda idag. Utvecklarna måste helt enkelt acceptera att de inte kan köra samma grafik på Xbox som de gör på PS4. Ungefär som att de inte måste skala ner ytterligare för Wii eller att de kan fläska på ungefär hur mycket de vill för PC.

Sa inget om att det va svårt att koda, sa att designvalen va idiotiska så de gör det svårare för utvecklarna. De har DDR3 minne, samt ett kinect som tog 10 procent (nu 8 procent via en patch) av GPU prestandan.. Detta gör att de måste kompromissa med något sätt och oftast har det varit upplösning. Men då de väl har valt att köra 1080p har det inte alltid gått så bra (Som i Tomb Raider fallet där spelet dippar ned i 18 fps i vissa fall och har en average på 29fps).

Visst prestanda är inte allt, det håller jag med om, men man måste ju kunna spela spelen med någorlunda godkänd fps (30 minst, gärna högre) och i dagsläget i minst 1080p.. Utvecklingen måste ju gå framåt.. T.o.m. Wii U spelen är i 1080p och även om de är grafiskt sämre är de sjukt roliga att spela och ser faktiskt bra ut p.g.a Nintendos designval. Ser hellre lite grafiskt sämre spel i 1080p än knappt spelbart 1080p. 720p är det förflutna, vi bör faktiskt kräva 1080p minst, hade hellre sett högre faktiskt men nu valde de den här hårdvaran för att prispressa så nu får man nöja sig med det.

Permalänk
Medlem

Finns det xbones att få tag på i butikerna i de länder den lanserats, men det finns inga ps4 i de länder som den lanserats i, så känns det som ganska talande. Microsoft har nått den punkten där de producerar fler xbones än vad som köps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Xbox One kontrollen tycker jag personligen har överlägsen precision med sina analoga spakar, halkar fortfarande på Dual Shock kontrollerna, här har MS sitt vinnande kort.

Däremot känns PS4 vassare på det mesta, på One får utvecklarna redan nu dra ner på grafiken, det känns oroande.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheCouchNerd:

Sa inget om att det va svårt att koda, sa att designvalen va idiotiska så de gör det svårare för utvecklarna. De har DDR3 minne, samt ett kinect som tog 10 procent (nu 8 procent via en patch) av GPU prestandan.. Detta gör att de måste kompromissa med något sätt och oftast har det varit upplösning. Men då de väl har valt att köra 1080p har det inte alltid gått så bra (Som i Tomb Raider fallet där spelet dippar ned i 18 fps i vissa fall och har en average på 29fps).

Visst prestanda är inte allt, det håller jag med om, men man måste ju kunna spela spelen med någorlunda godkänd fps (30 minst, gärna högre) och i dagsläget i minst 1080p.. Utvecklingen måste ju gå framåt.. T.o.m. Wii U spelen är i 1080p och även om de är grafiskt sämre är de sjukt roliga att spela och ser faktiskt bra ut p.g.a Nintendos designval. Ser hellre lite grafiskt sämre spel i 1080p än knappt spelbart 1080p. 720p är det förflutna, vi bör faktiskt kräva 1080p minst, hade hellre sett högre faktiskt men nu valde de den här hårdvaran för att prispressa så nu får man nöja sig med det.

Fast att Tomb Raider går i 18 FPS är fortfarande inte Microsofts fel. Det är utvecklarna som klantat sig och inte Microsoft. Det är utvecklarna som måste designa spelet utefter plattformen så det inte laggar. De kan inte bara släng ur sig vilken skit som helst. Om Tomb Raider går ner till 18 FPS så får utvecklaren klippa bort lite polygoner och texturer helt enkelt. Det är inte svårare än så. Det du sen skulle kunna klaga på Microsoft är att spelet inte ser lika snyggt ut men 18 FPS i ett spel är enbart utvecklarens fel. Det kan inte Microsoft göra något åt.

Nu verkar du själv se det också. Wii U har ännu lägre hårdvara men klarar spel i 1080p med flyt. Där har utvecklarna accepterat de lägre specifikationerna och skalat ner spelen för att matcha. Har du koll på hur Wii U ser ut hårdvarumässigt? Nintendo kör med en trekärnig PowerPC-CPU från IBM med en eDRAM cache och totalt 2 GB DDR3 där 1 GB är dedikerat för OS. GPUn vet vi inte så mycket om men det verkar vara något som är baserat på Radeon 6770. Den har alltså 1 GTB DDR3 som den delar med systemet och utöver det har den 32 MB eDRAM. Utöver det finns det även ett par mindre cacher SRAM på 1 MB styck. Det där sista låter bekant på något vis. Så Nintendo har samma konstiga designval som Microsoft men kör ändå spel i 1080p fast som inte ser lika bra ut. Så vad är då skillnaden? Kan det vara så att det är utvecklarna det är fel på och inte Microsoft?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Tycker båda konsolerna är grymma. Tycker inte man ska jämföra prestandan mellan dessa konsoler då de presterar i stort sätt samma.

Det är de exklusiva titlarna som avgör vad man egentligen köper, sen också fanboysen och dom som skriker ut "PS4 1080p, X1 720p" som inte har någon aning om vad det egentligen innebär. Personligen skulle jag valt ett Xbox då jag redan har en bra PC och är ute efter något mer än bara spelande på konsolen. Köper årligen NFL gamepass och annat kul som finns till One.

Man är ju inte en fanboy för att man föredrar 1080p mot 720p, dummaste jag har hört.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast att Tomb Raider går i 18 FPS är fortfarande inte Microsofts fel. Det är utvecklarna som klantat sig och inte Microsoft. Det är utvecklarna som måste designa spelet utefter plattformen så det inte laggar. De kan inte bara släng ur sig vilken skit som helst. Om Tomb Raider går ner till 18 FPS så får utvecklaren klippa bort lite polygoner och texturer helt enkelt. Det är inte svårare än så. Det du sen skulle kunna klaga på Microsoft är att spelet inte ser lika snyggt ut men 18 FPS i ett spel är enbart utvecklarens fel. Det kan inte Microsoft göra något åt.

Nu verkar du själv se det också. Wii U har ännu lägre hårdvara men klarar spel i 1080p med flyt. Där har utvecklarna accepterat de lägre specifikationerna och skalat ner spelen för att matcha. Har du koll på hur Wii U ser ut hårdvarumässigt? Nintendo kör med en trekärnig PowerPC-CPU från IBM med en eDRAM cache och totalt 2 GB DDR3 där 1 GB är dedikerat för OS. GPUn vet vi inte så mycket om men det verkar vara något som är baserat på Radeon 6770. Den har alltså 1 GTB DDR3 som den delar med systemet och utöver det har den 32 MB eDRAM. Utöver det finns det även ett par mindre cacher SRAM på 1 MB styck. Det där sista låter bekant på något vis. Så Nintendo har samma konstiga designval som Microsoft men kör ändå spel i 1080p fast som inte ser lika bra ut. Så vad är då skillnaden? Kan det vara så att det är utvecklarna det är fel på och inte Microsoft?

Utvecklarna frågade efter mer prestanda ifrån Microsoft men de fick ett stort NEJ, så allt kan inte skyllas på utvecklarna. Utvecklarna vill ju också släppa sina spel med så mycket ögongodis som möjligt och i den bästa kvaliteten de kan då detta är vad både Microsofts och Sonys primära målgrupp helst vill ha.

Deras målgrupp är ju ungdomar och äldre som vill helst se lite mer grafiskt snygga spel med teman som riktar sig mot äldre spelare. Om nu Microsoft väljer att släppa sin maskin med ~50% sämre prestanda än sin konkurrent så är det väl ändå gode idiotiskt. Visst, utvecklarna kunde gått ned till 720p, men om alla utvecklare måste göra det för Xbox One så vad säger det om Microsofts designval? Jo att det inte kanske var så lyckat som de hade tänkt. Och hur tror du det inte kommer sluta? Jo exakt som vi ser nu, att fler köper PS4. Och det va just det jag ville få ut med alla mina posts, att varför folk anser PS4:an är bättre än Xbox One är p.g.a att PS4:an presterar bättre. Sen har nog mycket av E3 och NSA härvan påverkat mycket av köparnas val, sen då recensioner nu trillar in som säger att spelen är bättre på PS4 så lär ju det också påverka mera.

Sen går det inte jämföra Wii U med PS4 eller Xbox One. Wii U:s primära målgrupp är familjer och yngre människor. De skapar mer casual games (även om de har ett par spel med äldre teman, men detsamma kan ju säga om Microsoft och Sony, som även de har ett par spel för casuals och den yngre massan) som även har en typisk stil/design som passar sämre hårdvara än vad Microsoft eller Sony har. Därför kommer Wii U undan med att ha sämre hårdvara, och p.g.a deras stil/design så är spelen roliga och ser bra ut, även om de körs på sämre hårdvara än de andra konsolerna. Har aldrig sagt att sämre hårdvara är något negativt, allt beror på vilken målgrupp du riktar dig in på, och vilket tema/stil/design spelen som släpps på din konsol har.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TheCouchNerd:

Utvecklarna frågade efter mer prestanda ifrån Microsoft men de fick ett stort NEJ, så allt kan inte skyllas på utvecklarna. Utvecklarna vill ju också släppa sina spel med så mycket ögongodis som möjligt och i den bästa kvaliteten de kan då detta är vad både Microsofts och Sonys primära målgrupp helst vill ha.

Deras målgrupp är ju ungdomar och äldre som vill helst se lite mer grafiskt snygga spel med teman som riktar sig mot äldre spelare. Om nu Microsoft väljer att släppa sin maskin med ~50% sämre prestanda än sin konkurrent så är det väl ändå gode idiotiskt. Visst, utvecklarna kunde gått ned till 720p, men om alla utvecklare måste göra det för Xbox One så vad säger det om Microsofts designval? Jo att det inte kanske var så lyckat som de hade tänkt. Och hur tror du det inte kommer sluta? Jo exakt som vi ser nu, att fler köper PS4. Och det va just det jag ville få ut med alla mina posts, att varför folk anser PS4:an är bättre än Xbox One är p.g.a att PS4:an presterar bättre. Sen har nog mycket av E3 och NSA härvan påverkat mycket av köparnas val, sen då recensioner nu trillar in som säger att spelen är bättre på PS4 så lär ju det också påverka mera.

Sen går det inte jämföra Wii U med PS4 eller Xbox One. Wii U:s primära målgrupp är familjer och yngre människor. De skapar mer casual games (även om de har ett par spel med äldre teman, men detsamma kan ju säga om Microsoft och Sony, som även de har ett par spel för casuals och den yngre massan) som även har en typisk stil/design som passar sämre hårdvara än vad Microsoft eller Sony har. Därför kommer Wii U undan med att ha sämre hårdvara, och p.g.a deras stil/design så är spelen roliga och ser bra ut, även om de körs på sämre hårdvara än de andra konsolerna. Har aldrig sagt att sämre hårdvara är något negativt, allt beror på vilken målgrupp du riktar dig in på, och vilket tema/stil/design spelen som släpps på din konsol har.

En konsol handlar väldigt mycket om balans mellan komponenter, något som har visat sig vara väldigt svårt att få till. I fallet XBO verkar man ha lite för klen GPU kontra CPU och framförallt kontra mängd RAM. Wii U verkar bättre balanserad, den har i.o.f.s. fått kritik för att ha väl klen CPU men till viss del verkar detta bero på att de optimeringar som spelmotorer gjort för PS3/Xbox360 (som också kör med PowerPC) passar microarkitekturen i Wii U väldigt illa. Borde inte överraska någon, men tydligen tror även spelutvecklare att samma optimeringar fungerar bara för det är samma ISA... CPU-delen i Wii U har i praktiken betydligt mycket mer gemensamt med Jaguar och Silvermont än vad den har med CPU-delen i PS3/Xbox360. Att Wii U kan köra Tomb Raider i 1080p med acceptabel FPS kanske är en effekt av att man, p.g.a. relativt klen CPU, måste skala ner på de grafiska nivåerna en del.

Varken Microsoft eller Sony visste vilken konfiguration den andra hade (men de kände nog till att AMD var leverantör rätt tidigt). Allt efter tiden gick läkte saker ut, men en beslut som att använda DDR3 + en systemkretets med eSRAM är ett beslut som måste tas väldigt tidigt och kan därför inte ändras bara för att man ett par månader innan lansering får reda på att konkurrenten körde med GDDR5 RAM.

XBO är billigare att tillverka om man plockar bort Kinekt, att kräva Kinekt stöd är nog den del av denna konsol man mest kan ifrågasätta. Finns många som älskar en sådan finess men är rätt säker på att ett ganska stor andel av användarna i princip aldrig kommer använda Kinekt.

Sony spelade och vann denna gång. Valet av GDDR5 hade kunnat totalt stjälpa PS4 lansering då tillgången på GDDR5 kretsar var väldigt osäker en tid innan lansering. Verkar som Sony ganska sent valde att öka mängden RAM från 4GB till 8GB, det är något man kan ändra sent och man gjorde det antagligen dels för att man då visste att XBO kommer ha 8GB men man hade antagligen också sett att tillgången på GDDR5 skulle bli OK utan att priset totalt rusade.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheCouchNerd:

Utvecklarna frågade efter mer prestanda ifrån Microsoft men de fick ett stort NEJ, så allt kan inte skyllas på utvecklarna. Utvecklarna vill ju också släppa sina spel med så mycket ögongodis som möjligt och i den bästa kvaliteten de kan då detta är vad både Microsofts och Sonys primära målgrupp helst vill ha.

Deras målgrupp är ju ungdomar och äldre som vill helst se lite mer grafiskt snygga spel med teman som riktar sig mot äldre spelare. Om nu Microsoft väljer att släppa sin maskin med ~50% sämre prestanda än sin konkurrent så är det väl ändå gode idiotiskt. Visst, utvecklarna kunde gått ned till 720p, men om alla utvecklare måste göra det för Xbox One så vad säger det om Microsofts designval? Jo att det inte kanske var så lyckat som de hade tänkt. Och hur tror du det inte kommer sluta? Jo exakt som vi ser nu, att fler köper PS4. Och det va just det jag ville få ut med alla mina posts, att varför folk anser PS4:an är bättre än Xbox One är p.g.a att PS4:an presterar bättre. Sen har nog mycket av E3 och NSA härvan påverkat mycket av köparnas val, sen då recensioner nu trillar in som säger att spelen är bättre på PS4 så lär ju det också påverka mera.

Sen går det inte jämföra Wii U med PS4 eller Xbox One. Wii U:s primära målgrupp är familjer och yngre människor. De skapar mer casual games (även om de har ett par spel med äldre teman, men detsamma kan ju säga om Microsoft och Sony, som även de har ett par spel för casuals och den yngre massan) som även har en typisk stil/design som passar sämre hårdvara än vad Microsoft eller Sony har. Därför kommer Wii U undan med att ha sämre hårdvara, och p.g.a deras stil/design så är spelen roliga och ser bra ut, även om de körs på sämre hårdvara än de andra konsolerna. Har aldrig sagt att sämre hårdvara är något negativt, allt beror på vilken målgrupp du riktar dig in på, och vilket tema/stil/design spelen som släpps på din konsol har.

Om utvecklarna fått som de ville hade det varit en Intel i3 med eget DDR3 och sedan ett löst grafikkort från AMD eller Nvidia. Det vill säga en vanlig PC för det är absolut enklast att utveckla för men det hade också blivit dyrt. Någonstans måste de göra avvägningen. Som du själv sa så klarar ju Wii U av att köra Tomb Raider i 1080p utan hack och den har klenare hårdvara. Så nej det är inte Microsofts fel att ett spel går i 18 FPS. Så länge det inte är några rena buggar i OS eller trasig hårdvara så ligger ansvaret på att få spelet att flyta enbart på utvecklaren. De får en plattform att utveckla mot, i det här fallet Wii U, Xbox och PS4 i stigande prestanda-ordning och intressant nog sjunkande komplexitetsordning. Om då samma spel flyter på den mest klenaste och mest komplicerade och den starkaste och enklaste plattformen men inte den som ligger i mitten så är det ju uppenbarligen Crystal Dynamics som klantat sig. Hade de lagt grafiken närmare Wii U än PS4 hade det flutit på i 1080p även på Xbox. Nu valde de att prioritera grafiken före prestandan och resultatet blir ett hackigt spel.

Det var du som drog in Wii U i det hela och varför skulle inte det vara relevant? Det är ju i allra högsta grad relevant eftersom det totalt säger emot det du säger. Sen säger du emot dig själv också. Microsoft kan inte påverka så mycket hur utvecklarna väljer att optimera. I fallet Tomb Raider var det enbart Crystal Dynamics och ingen annan som du kan skylla på för ingen annan kan göra något åt det. Det spelar ingen roll hur mycket prestanda man bygger in i en plattform, om spelutvecklarna inte utvecklar efter begränsningarna blir prestandan skit ändå. Eller för att dra en parallell, gnäller du på AMD och Nvidia för att Metro 2033 inte går att köra i konstant 60 FPS ens med grafikkort för 15 000 kr?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Om utvecklarna fått som de ville hade det varit en Intel i3 med eget DDR3 och sedan ett löst grafikkort från AMD eller Nvidia. Det vill säga en vanlig PC för det är absolut enklast att utveckla för men det hade också blivit dyrt. Någonstans måste de göra avvägningen. Som du själv sa så klarar ju Wii U av att köra Tomb Raider i 1080p utan hack och den har klenare hårdvara. Så nej det är inte Microsofts fel att ett spel går i 18 FPS. Så länge det inte är några rena buggar i OS eller trasig hårdvara så ligger ansvaret på att få spelet att flyta enbart på utvecklaren. De får en plattform att utveckla mot, i det här fallet Wii U, Xbox och PS4 i stigande prestanda-ordning och intressant nog sjunkande komplexitetsordning. Om då samma spel flyter på den mest klenaste och mest komplicerade och den starkaste och enklaste plattformen men inte den som ligger i mitten så är det ju uppenbarligen Crystal Dynamics som klantat sig. Hade de lagt grafiken närmare Wii U än PS4 hade det flutit på i 1080p även på Xbox. Nu valde de att prioritera grafiken före prestandan och resultatet blir ett hackigt spel.

Det var du som drog in Wii U i det hela och varför skulle inte det vara relevant? Det är ju i allra högsta grad relevant eftersom det totalt säger emot det du säger. Sen säger du emot dig själv också. Microsoft kan inte påverka så mycket hur utvecklarna väljer att optimera. I fallet Tomb Raider var det enbart Crystal Dynamics och ingen annan som du kan skylla på för ingen annan kan göra något åt det. Det spelar ingen roll hur mycket prestanda man bygger in i en plattform, om spelutvecklarna inte utvecklar efter begränsningarna blir prestandan skit ändå. Eller för att dra en parallell, gnäller du på AMD och Nvidia för att Metro 2033 inte går att köra i konstant 60 FPS ens med grafikkort för 15 000 kr?

Vänta ett tag Tomb raider finns väl inte till Wii U och kommer väl heller inte göra det , och det var väl just för att Wii U inte klarade av att driva spelet!?
http://www.gamespot.com/articles/why-tomb-raider-skipped-wii-...

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DominatorPC:

Vänta ett tag Tomb raider finns väl inte till Wii U och kommer väl heller inte göra det , och det var väl just för att Wii U inte klarade av att driva spelet!?
http://www.gamespot.com/articles/why-tomb-raider-skipped-wii-...

Mycket möjligt. Jag har ingen koll på spel till Wii U så det kan hända att jag missuppfattade FotZik i ett tidigare inlägg. Min poäng kvarstår dock, det är i det här fallet inte de som tillhandahåller plattformen som gjort fel utan det är utvecklaren som inte respekterar begränsningarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Mycket möjligt. Jag har ingen koll på spel till Wii U så det kan hända att jag missuppfattade FotZik i ett tidigare inlägg. Min poäng kvarstår dock, det är i det här fallet inte de som tillhandahåller plattformen som gjort fel utan det är utvecklaren som inte respekterar begränsningarna.

Okej.
Ja givetvis ligger stor skuld till varför spel presterar dåligt på utvecklarna men samtidigt så vill ju inte utvecklarna släppa ett spel som är ospelbart eller utdaterat det skulle ju inte tjäna någonting till !
Faktum är ju att MS valde att snåla på hårdvaran i Xbox One jag vet inte en enda komponent där som är i närheten att imponera.
Xbox One kommer inte leva lika länge som 360 det är jag övertygad om.
Och dessa så kallade nextgen konsoler förstör för oss som också lirar dator då det mesta som släpps är halvdana konsol portar.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DominatorPC:

Okej.
Ja givetvis ligger stor skuld till varför spel presterar dåligt på utvecklarna men samtidigt så vill ju inte utvecklarna släppa ett spel som är ospelbart eller utdaterat det skulle ju inte tjäna någonting till !
Faktum är ju att MS valde att snåla på hårdvaran i Xbox One jag vet inte en enda komponent där som är i närheten att imponera.
Xbox One kommer inte leva lika länge som 360 det är jag övertygad om.
Och dessa så kallade nextgen konsoler förstör för oss som också lirar dator då det mesta som släpps är halvdana konsol portar.

Kinect är hårdvaruporr på hög nivå. Första generationen hade ju en IR-laser och en peltierkyld IR-kamera för att möta djupet i rummet. Den nya kör med en time-of-flight kamera där de mäter hur lång tid det tar för ljus att nå objekt för att avgöra avstånd. Det är helt galet häftigt med tanke på precisionen de har.

Fast det är nog mest häftigt för tekniknördar. Tycker faktiskt att det var en tabbe att tvinga med Kinect men en del av funktionaliteten är ju låst till den så jag förstår varför Microsoft vill att alla ska ha den men det är som sagt lite synd med tanke på priset. Som Virtual Void skrev så räknade de garanterat inte med att PS4 skulle vara så kraftfull som den faktiskt är. Så visst, man kan gnälla på Microsoft för att spelen inte ser lika bra ut som på PS4 men det är fel att klaga på att de laggar och hackar.

Jag har sagt det rätt många gånger men jag är övertygad om att det här är den sista generationen spelkonsoler. Nästa gång kommer de möjligtvis köra en vanlig PC med eget chassi och sin egen distrivutionsplattform. Utöver det lär de istället satsa på att distribuera spel. Både Sony och Microsoft har ju väl utvecklade mjukvaruplattoformar för att sälja spel så tror de kommer köra som en konkurrent till Steam istället. De kanske släpper ett löst OS baserat på Linux för en mediadator men som man kan installera på vilken dator som helst. För det kostar för mycket att utveckla konsoler även om den här generationen antagligen var relativt billig. Så jag är övertygad om att Sony, Microsoft och Nintendo kommer sluta som Sega. Fast Sony och Nintendo lär släppa handhållna lite längre innan de blir överkörda av telefoner. Sen kan jag tänka mig att de släpper handkontroller och liknande hårdvara ett tag till för de gör fortfarande bland de bättre handkontrollerna som finns på marknaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Kinect är hårdvaruporr på hög nivå. Första generationen hade ju en IR-laser och en peltierkyld IR-kamera för att möta djupet i rummet. Den nya kör med en time-of-flight kamera där de mäter hur lång tid det tar för ljus att nå objekt för att avgöra avstånd. Det är helt galet häftigt med tanke på precisionen de har.

Fast det är nog mest häftigt för tekniknördar. Tycker faktiskt att det var en tabbe att tvinga med Kinect men en del av funktionaliteten är ju låst till den så jag förstår varför Microsoft vill att alla ska ha den men det är som sagt lite synd med tanke på priset. Som Virtual Void skrev så räknade de garanterat inte med att PS4 skulle vara så kraftfull som den faktiskt är. Så visst, man kan gnälla på Microsoft för att spelen inte ser lika bra ut som på PS4 men det är fel att klaga på att de laggar och hackar.

Jag har sagt det rätt många gånger men jag är övertygad om att det här är den sista generationen spelkonsoler. Nästa gång kommer de möjligtvis köra en vanlig PC med eget chassi och sin egen distrivutionsplattform. Utöver det lär de istället satsa på att distribuera spel. Både Sony och Microsoft har ju väl utvecklade mjukvaruplattoformar för att sälja spel så tror de kommer köra som en konkurrent till Steam istället. De kanske släpper ett löst OS baserat på Linux för en mediadator men som man kan installera på vilken dator som helst. För det kostar för mycket att utveckla konsoler även om den här generationen antagligen var relativt billig. Så jag är övertygad om att Sony, Microsoft och Nintendo kommer sluta som Sega. Fast Sony och Nintendo lär släppa handhållna lite längre innan de blir överkörda av telefoner. Sen kan jag tänka mig att de släpper handkontroller och liknande hårdvara ett tag till för de gör fortfarande bland de bättre handkontrollerna som finns på marknaden.

Ja visserligen men Xbox One är för svag för att driva Kinect iaf om den skulle användas till något vettigt den tar ju ändå en hel del av prestandan som redan är av den lägre klassen vilket i sin tur har en inverkan på spel.
Men förövrigt så gillar jag Kinect som tillbehör till dator använde den äldre versionen som övervaknings konsol vilket den gjorde ett hyfsat bra jobb som
Ja det återstår att se , men jag tror också det fast å andra sidan har ju Xbox One och Ps4 sålt förvånansvärt bra och fortsätter att sälja starkt.
Men men det är döende hårdvara och folk har högre förväntningar nu än då 360 och ps3 släpptes.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DominatorPC:

Ja visserligen men Xbox One är för svag för att driva Kinect iaf om den skulle användas till något vettigt den tar ju ändå en hel del av prestandan som redan är av den lägre klassen vilket i sin tur har en inverkan på spel.
Men förövrigt så gillar jag Kinect som tillbehör till dator använde den äldre versionen som övervaknings konsol vilket den gjorde ett hyfsat bra jobb som
Ja det återstår att se , men jag tror också det fast å andra sidan har ju Xbox One och Ps4 sålt förvånansvärt bra och fortsätter att sälja starkt.
Men men det är döende hårdvara och folk har högre förväntningar nu än då 360 och ps3 släpptes.

Inte bara har folk högre förväntningar på prestanda och hårdvara, spel på PC har närmat sig konsoler när det gäller användarvänlighet. Steam har gjort det enkelt att hantera spel. Man köper, man trycker på en knapp och så är det installerat. Nu är ju även hårdvaran på PC-fronten så kraftfull att det är rimligt att bygga en liten PC som passar under en TV med vettig prestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

En konsol handlar väldigt mycket om balans mellan komponenter, något som har visat sig vara väldigt svårt att få till. I fallet XBO verkar man ha lite för klen GPU kontra CPU och framförallt kontra mängd RAM. Wii U verkar bättre balanserad, den har i.o.f.s. fått kritik för att ha väl klen CPU men till viss del verkar detta bero på att de optimeringar som spelmotorer gjort för PS3/Xbox360 (som också kör med PowerPC) passar microarkitekturen i Wii U väldigt illa. Borde inte överraska någon, men tydligen tror även spelutvecklare att samma optimeringar fungerar bara för det är samma ISA... CPU-delen i Wii U har i praktiken betydligt mycket mer gemensamt med Jaguar och Silvermont än vad den har med CPU-delen i PS3/Xbox360. Att Wii U kan köra Tomb Raider i 1080p med acceptabel FPS kanske är en effekt av att man, p.g.a. relativt klen CPU, måste skala ner på de grafiska nivåerna en del.

Varken Microsoft eller Sony visste vilken konfiguration den andra hade (men de kände nog till att AMD var leverantör rätt tidigt). Allt efter tiden gick läkte saker ut, men en beslut som att använda DDR3 + en systemkretets med eSRAM är ett beslut som måste tas väldigt tidigt och kan därför inte ändras bara för att man ett par månader innan lansering får reda på att konkurrenten körde med GDDR5 RAM.

XBO är billigare att tillverka om man plockar bort Kinekt, att kräva Kinekt stöd är nog den del av denna konsol man mest kan ifrågasätta. Finns många som älskar en sådan finess men är rätt säker på att ett ganska stor andel av användarna i princip aldrig kommer använda Kinekt.

Sony spelade och vann denna gång. Valet av GDDR5 hade kunnat totalt stjälpa PS4 lansering då tillgången på GDDR5 kretsar var väldigt osäker en tid innan lansering. Verkar som Sony ganska sent valde att öka mängden RAM från 4GB till 8GB, det är något man kan ändra sent och man gjorde det antagligen dels för att man då visste att XBO kommer ha 8GB men man hade antagligen också sett att tillgången på GDDR5 skulle bli OK utan att priset totalt rusade.

Xbox One har ju samma GPU som PS4:a, dock bara lägre klockad och med sämre minnestyp. De har samma CPU och samma mängd minne. Wii U är inriktad till en helt annan målgrupp så spelen kräver inte lika avancerad hårdvara. Bara kolla på spelen Nintendo släpper, för det är de som är den primära målgruppen. Att Wii U har sämre hårdvara vet ju alla som är något insatta.. Den är mer lik PS3 och Xbox 360 än PS4 och Xbox One. Men nu kräver som sagt inte deras målgrupp bättre hårdvara.

Tomb Raider finns inte till Wii U?? Vet inte äns varför du och Zotamedu tar upp detta?? Jag tog endast upp det som ett exempel på hur Microsoft designfel har påverkat spelen redan nu, och varför folk väljer PS4:a i första hand, och varför man anser att PS4:an är bättre.. Många som köpt Xbox One har nog gjort det för de exklusiva titlarna (mig själv inkluderad) och ja, TV funktionerna. Plus fanboys då.

Håller med att de nog inte visste exakt vilken hårdvara sin konkurrent skulle köra med. De visste dock att det va AMD så de hade nog en hum om exakt vad för CPU och GPU det skulle bli. Då bör man ju tycka att de borde tagit sitt förnuft till fånga och kolla på sin målgrupp. Vad kräver dem? Mjo, så bra ögongodis som möjligt, så vad väljer man då? DDR3 eller GDDR5. Inte så svårt att tänka. Nu tror jag Microsoft trodde utvecklarna skulle sätta sig ned och lära sig använda eDRAM delen bättre, men det lär ju inte hända förrän om några år, så först då lär det nog bli bättre. Jag tror helt enkelt Microsoft fokuserade för mycket på TV delen, men de sköt sig själv i foten på speldelen helt klart.

Sen att Xbox One är billigare att tillverka om de tar bort Kinect håller jag med om, de borde faktiskt ha sålt maskinen utan Kinect, hade nog gått lite bättre då.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Om utvecklarna fått som de ville hade det varit en Intel i3 med eget DDR3 och sedan ett löst grafikkort från AMD eller Nvidia. Det vill säga en vanlig PC för det är absolut enklast att utveckla för men det hade också blivit dyrt. Någonstans måste de göra avvägningen. Som du själv sa så klarar ju Wii U av att köra Tomb Raider i 1080p utan hack och den har klenare hårdvara. Så nej det är inte Microsofts fel att ett spel går i 18 FPS. Så länge det inte är några rena buggar i OS eller trasig hårdvara så ligger ansvaret på att få spelet att flyta enbart på utvecklaren. De får en plattform att utveckla mot, i det här fallet Wii U, Xbox och PS4 i stigande prestanda-ordning och intressant nog sjunkande komplexitetsordning. Om då samma spel flyter på den mest klenaste och mest komplicerade och den starkaste och enklaste plattformen men inte den som ligger i mitten så är det ju uppenbarligen Crystal Dynamics som klantat sig. Hade de lagt grafiken närmare Wii U än PS4 hade det flutit på i 1080p även på Xbox. Nu valde de att prioritera grafiken före prestandan och resultatet blir ett hackigt spel.

Det var du som drog in Wii U i det hela och varför skulle inte det vara relevant? Det är ju i allra högsta grad relevant eftersom det totalt säger emot det du säger. Sen säger du emot dig själv också. Microsoft kan inte påverka så mycket hur utvecklarna väljer att optimera. I fallet Tomb Raider var det enbart Crystal Dynamics och ingen annan som du kan skylla på för ingen annan kan göra något åt det. Det spelar ingen roll hur mycket prestanda man bygger in i en plattform, om spelutvecklarna inte utvecklar efter begränsningarna blir prestandan skit ändå. Eller för att dra en parallell, gnäller du på AMD och Nvidia för att Metro 2033 inte går att köra i konstant 60 FPS ens med grafikkort för 15 000 kr?

Sa jag någonstans att Wii U klarar av att köra Tomb Raider i 1080p?? Erm, spelet finns inte ens för Wii U.. Vad jag kommer ihåg sa jag att Wii U klarar av 1080p då spelen som utvecklas till Wii U är för en annan målgrupp och därför inte kräver samma hårdvara.. Bara kolla på spelen som släpps till Wii U. Visst de har ett par spel riktat mot äldre spelare (Batman, Assassins Creed, t.ex.) men förmodligen säljs de inte så himla bra, då majoriteten köper Nintendo spelen, vilket är målgruppen. Jag tog endast upp Tomb Raider som ett exempel på hur Microsoft designfel har påverkat spelen redan nu, och varför folk väljer PS4:a i första hand, och varför man anser att PS4:an är bättre.. Det va ju det som va hela diskussionen..

Wii U är inte relevant då det är en helt annan målgrupp.. Och var säger jag emot mig? Allt jag har sagt är varför folk anser att PS4:a är bättre än Xbox One. Jag har tagit upp ett exempel som bevisar att Microsoft har gjort ett designfel då det gäller deras målgrupp. Jag tog upp Wii U för att jag anser att spelen bör va i 1080p minst, gärna högra, då utvecklingen måste gå framåt. Jag tog även upp Wii U för att ge min egna åsikt om att jag anser inte att prestanda är allt.. Har själv en Xbox One, en PS4:a och ett Wii U. Även om jag endast använder Wii U och Xbox One för de exklusiva titlarna, då jag ser ingen idé att köpa multiplatformspelen till en svagare plattform..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Framgått säger du? Då kanske du borde visa mig var,

Ok, det var visst inte så enkelt för dig som jag trodde (andra har ju uppenbarligen förstått att döma av svaren), men jag skall hjälpa dig:

MugiMugi, Post #6 (2014-04-18, 18:27) "de har INTE sålt 5 miljoner Xbox one"

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheCouchNerd:

Sa jag någonstans att Wii U klarar av att köra Tomb Raider i 1080p?? Erm, spelet finns inte ens för Wii U.. Vad jag kommer ihåg sa jag att Wii U klarar av 1080p då spelen som utvecklas till Wii U är för en annan målgrupp och därför inte kräver samma hårdvara.. Bara kolla på spelen som släpps till Wii U. Visst de har ett par spel riktat mot äldre spelare (Batman, Assassins Creed, t.ex.) men förmodligen säljs de inte så himla bra, då majoriteten köper Nintendo spelen, vilket är målgruppen. Jag tog endast upp Tomb Raider som ett exempel på hur Microsoft designfel har påverkat spelen redan nu, och varför folk väljer PS4:a i första hand, och varför man anser att PS4:an är bättre.. Det va ju det som va hela diskussionen..

Wii U är inte relevant då det är en helt annan målgrupp.. Och var säger jag emot mig? Allt jag har sagt är varför folk anser att PS4:a är bättre än Xbox One. Jag har tagit upp ett exempel som bevisar att Microsoft har gjort ett designfel då det gäller deras målgrupp. Jag tog upp Wii U för att jag anser att spelen bör va i 1080p minst, gärna högra, då utvecklingen måste gå framåt. Jag tog även upp Wii U för att ge min egna åsikt om att jag anser inte att prestanda är allt.. Har själv en Xbox One, en PS4:a och ett Wii U. Även om jag endast använder Wii U och Xbox One för de exklusiva titlarna, då jag ser ingen idé att köpa multiplatformspelen till en svagare plattform..

Fast du tänker fortfarande fel. Det är utvecklarens inkompetens som har lett till att spelet inte flyter som det ska. Lägre grafikinställningar kan du beskylla Microsoft för men inte hackade spel för det är enbart utvecklarens fel. Microsoft kan inte göra ett piss för att få Tomb Raider att flyta bra om utvecklarna inte anpassar spelet för plattformen. Är det Nvidias och AMDs fel att det inte går att spela Metro 2033 på högsta inställningarna idag?

Du skrev att det var bättre att de körde med lägre inställningar och prioriterade flyt och 1080p i Wii U vilket jag håller med om. Det är precis det som man borde gjort för Xbox One också. Fast du verkar inte tycka att det är ok att sänka inställningarna för Xbox One för att nå det av någon anledning. Nintendo har haft Core Gamers som målgrupp också inte bara casuals.

Än en gång, ingen hårdvarutillverkare i världen kan göra något åt dåligt skriven kod som körs på deras hårdvara. Det spelar ingen roll hur mycket du klagar på Microsoft, de kan inte göra ett piss åt det och din ilska är missriktad. Vill du ha argument mot att köpa en Xbox så finns det en uppsjö, du behöver inte hitta på fiktiva sådana.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast du tänker fortfarande fel. Det är utvecklarens inkompetens som har lett till att spelet inte flyter som det ska. Lägre grafikinställningar kan du beskylla Microsoft för men inte hackade spel för det är enbart utvecklarens fel. Microsoft kan inte göra ett piss för att få Tomb Raider att flyta bra om utvecklarna inte anpassar spelet för plattformen. Är det Nvidias och AMDs fel att det inte går att spela Metro 2033 på högsta inställningarna idag?

Du skrev att det var bättre att de körde med lägre inställningar och prioriterade flyt och 1080p i Wii U vilket jag håller med om. Det är precis det som man borde gjort för Xbox One också. Fast du verkar inte tycka att det är ok att sänka inställningarna för Xbox One för att nå det av någon anledning. Nintendo har haft Core Gamers som målgrupp också inte bara casuals.

Än en gång, ingen hårdvarutillverkare i världen kan göra något åt dåligt skriven kod som körs på deras hårdvara. Det spelar ingen roll hur mycket du klagar på Microsoft, de kan inte göra ett piss åt det och din ilska är missriktad. Vill du ha argument mot att köpa en Xbox så finns det en uppsjö, du behöver inte hitta på fiktiva sådana.

Ja du får tycka det, jag tycker då multiplatform spel ska vara lika på båda platformerna. Tycker även att Tomb Raider, som va en remastered version inte borde ha behövt gå ned i ögongodiset, just p.g.a att det är tänkt att vara en grafiks uppgradering, och på så sätt bör se bättre ut. Visst, de kunde ha gått ned till 720p och fått bättre frames, men det hade ju fortfarande bevisat det jag försökt säga hela tiden. Att Microsoft gjorde ett designfel och därför anser folk att PS4:an är bättre. Microsoft borde inte ha släppt maskinen med DDR3 minne då deras målgrupp kräver mer än det. Men nu står de där, med en sämre platform (tills utvecklarna lär sig utveckla för eDRAM, om hur bra det kommer gå får vi se, känns bara onödigt) och spel som laggar och inte är speldugliga. Sen att Microsoft vägrade ge mer prestanda till utvecklarna hindrar ju även platformen ännu mera. Xbox One användarna kanske hade fått sätt spel med högre upplösning och bättre frames om utvecklarna hade fått leka med mera.

Nintendo har gått ut med att deras core group för Wii U är familjer och yngre generationen. Båda US, EU och Asien PR avdelningarna har gått ut med det i många intervjuer.

Sen Microsoft kan göra något åt det, släppa reserveringen som Kinect har. Det skulle då hjälpa lite. Sen jag är inte arg mot Microsoft? Vet inte var du har fått det ifrån. Allt jag har sakt är bara varför folk anser PS4:an är bättre än Xbox One. Sen kom vi in på hårdvaran och målgrupper. Bevisade bara att Microsfot begått ett grovt designfel, och inget direkt säger emot det. Klart som fan det är Microsoft fel om de säljer en sämre produkt och sen förväntar sig att det ska gå bra.. De gick ju ut med att spelen skulle va 1080p 60 fps, men nu har de gått tillbaka med det genom att säga spelen inte behöver vara native 1080p. Äger alla konsoler så för mig spelar det ingen roll. Spelar endast exklusiva titlar på Xbox One och är mest sur på kylningen som suger totalt på Xbox One. Att multiplatform spelen är sämre på Xbox One bryr jag mig inte om, köper dem bara på PS4, eller PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Xbox One kontrollen tycker jag personligen har överlägsen precision med sina analoga spakar, halkar fortfarande på Dual Shock kontrollerna, här har MS sitt vinnande kort.

Däremot känns PS4 vassare på det mesta, på One får utvecklarna redan nu dra ner på grafiken, det känns oroande.

Finns det nått bra exempel på där grafiken är avsevärt sämre?