Permalänk

Har min HDD's livstid tagit slut?

Sammanfattning av problemet:

  • Byggde datorn för 2 år sedan

  • Fungerade felfritt i 1,5 år

  • Drog ut kablarna och lät datorn stå i förrådet i 3 månaders period

  • Startade upp datorn

  • Datorn börjar krascha

  • Krascherna sker var 30:e minut

Dold text

Länk till tidigare tråd för bakgrund och mer information:

Nuvarande system:

Dold text

Tidigare felsökningar:

  • Har gjort en komplett virus-scan med 4 anti-virus program, alltså är det inget virus

  • Har gjort ett stress-test på alla komponenter med 3DMark och har gått igenom hela testet

  • Har öppnat datorn och städat med tryckluft samt kopplat ur och in alla komponenter

  • Har uppdaterat alla bios och drivrutiner

  • Har inte lekt med överklockning eller ändrat något från standard bios inställningar från när jag köpte datorn

  • CPU temperaturen överstiger inte 46 grader, andra komponenter ligger på 30-40 grader som högst.

  • Har bytt ut kylarpastan på CPU:n bara för att vara säker att det inte är överhettning

  • Har provat med tre olika power-cabels utifall att problemet berodde på en trasig kabel

  • Har provat starta utan grafikkort (med moderkortets stock grafikkort)

  • Har testat att inte starta i Windows och bara vara i BIOS settings

  • Loggboken i Windows konstaterar att krascherna sker exakt var 30:e minut

Dold text

Det som kvarstår att fastställa:

  • Hårddiskens hälsa

  • Moderkort

  • Nätaggregat

Dold text

Nuvarande felsökning:
Testade hårddiskens hälsa med hjälp av CrystalDiskInfo och fick fram följande resultat:

Dold text

Vad menas med detta? Går det att lösa eller måste jag köpa en ny hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notskill3d:

Sammanfattning av problemet:

  • Byggde datorn för 2 år sedan

  • Fungerade felfritt i 1,5 år

  • Drog ut kablarna och lät datorn stå i förrådet i 3 månaders period

  • Startade upp datorn

  • Datorn börjar krascha

  • Krascherna sker var 30:e minut

Dold text

Länk till tidigare tråd för bakgrund och mer information:

Nuvarande system:

Tidigare felsökningar:

  • Har gjort en komplett virus-scan med 4 anti-virus program, alltså är det inget virus

  • Har gjort ett stress-test på alla komponenter med 3DMark och har gått igenom hela testet

  • Har öppnat datorn och städat med tryckluft samt kopplat ur och in alla komponenter

  • Har uppdaterat alla bios och drivrutiner

  • Har inte lekt med överklockning eller ändrat något från standard bios inställningar från när jag köpte datorn

  • CPU temperaturen överstiger inte 46 grader, andra komponenter ligger på 30-40 grader som högst.

  • Har bytt ut kylarpastan på CPU:n bara för att vara säker att det inte är överhettning

  • Har provat med tre olika power-cabels utifall att problemet berodde på en trasig kabel

  • Har provat starta utan grafikkort (med moderkortets stock grafikkort)

  • Har testat att inte starta i Windows och bara vara i BIOS settings

  • Loggboken i Windows konstaterar att krascherna sker exakt var 30:e minut

Dold text

Det som kvarstår att fastställa:

  • Hårddiskens hälsa

  • Moderkort

  • Nätaggregat

Dold text

Nuvarande felsökning:
Testade hårddiskens hälsa med hjälp av CrystalDiskInfo och fick fram följande resultat:

Vad menas med detta? Går det att lösa eller måste jag köpa en ny hårddisk?

Testa en ominstallation även om det skevar i BIOS.
Fungerar det ändå inte så är det typ ny hdd.
Men försök att få tag på ett annat nätaggregat, det känns faktiskt mer som att det är din PSU än att det är din hårddisk.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Notskill3d:

Vad menas med detta? Går det att lösa eller måste jag köpa en ny hårddisk?

Det verkar som om din hårddisk är trasig. Se till att du har back-up på allt som är viktigt så snabbt som möjligt. Om du vill, kan du testa att skriva nollor över hela disken och installera om Windows, då kan det bli så att de skadade sektorerna inte används. Det är svårt att säga hur länge det kommer vara så hade jag vart dig så hade jag bytt ut den. Du kan som du täcks av garantin här:

http://support.seagate.com/customer/en-GB/warranty_validation...

Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Testa en ominstallation även om det skevar i BIOS.
Fungerar det ändå inte så är det typ ny hdd.
Men försök att få tag på ett annat nätaggregat, det känns faktiskt mer som att det är din PSU än att det är din hårddisk.

Enligt eggexpert är mitt nätaggregat i gruppen Tier 2 och bör därför vara väldigt stabil och pålitligt. Har bara använt den i 1,5 år och krascherna sker med exakt 30 minuters intervall. Har kollat watt/voltage värdena i MSI Controller, Speccy, AIDA64 m.fl. och de har under krascherna varit normala. Därför verkar det osannolikt, har dock inte uteslutit nätaggregatet som "culprit" till detta problem. Men kommer inte köpa ett nytt nätaggregat för än alla andra orsaker är uteslutna.

Skrivet av knorrrhane:

Det verkar som om din hårddisk är trasig. Se till att du har back-up på allt som är viktigt så snabbt som möjligt. Om du vill, kan du testa att skriva nollor över hela disken och installera om Windows, då kan det bli så att de skadade sektorerna inte används. Det är svårt att säga hur länge det kommer vara så hade jag vart dig så hade jag bytt ut den. Du kan som du täcks av garantin här:

http://support.seagate.com/customer/en-GB/warranty_validation...

Lycka till!

Tack! Har tyvärr ingen garanti på denna så jag får väl köpa ett nytt. Har redan börjat säkerhetskopiera de viktiga filerna på datorn men det är en väldigt frustrerande process eftersom att datorn stängs av efter exakt 30 minuter. Håller jag på att överföra filer till min externa hårddisk och datorn stängs av går det inte att komma åt, överföra eller ändra/ta bort de filer som finns på hårddisken. Provade göra det två gånger utan lycka så fick formatera om. Nu överför jag map för map och stänger av och startar om datorn efter 20 minuter så jag inte riskerar att bli tvungen en formatering igen.

Permalänk
Skrivet av Notskill3d:

Nu överför jag map för map och stänger av och startar om datorn efter 20 minuter så jag inte riskerar att bli tvungen en formatering igen.

Väldigt frustrerande! Det går an att köra Ubuntu live från ett USB-minne så kan du föra över filerna i lugn och ro. Har du snabbt internet hinner du nog ladda ner Ubuntu, annars får du nog göra som du gör nu.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Som du själv antyder kan det vara nätagget som ju tyvärr är en av Corsairs sämre.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Byt ut sata kabeln till både Sata porten samt nätaggs kabeln som går till hårddisken (dvs, el och data kabeln).

jag har fått mystiska problem som inte gick att lösa förrän ja bytte kablarna o provade en annan nätaggs sata kabel (brukar ju komma 2-3 st längor), o nu funkar datorn utan problem!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av knorrrhane:

Väldigt frustrerande! Det går an att köra Ubuntu live från ett USB-minne så kan du föra över filerna i lugn och ro. Har du snabbt internet hinner du nog ladda ner Ubuntu, annars får du nog göra som du gör nu.

Jag fortsätter nog som jag gör nu, är ändå snart klar

Skrivet av Gtoxed:

Byt ut sata kabeln till både Sata porten samt nätaggs kabeln som går till hårddisken (dvs, el och data kabeln).

jag har fått mystiska problem som inte gick att lösa förrän ja bytte kablarna o provade en annan nätaggs sata kabel (brukar ju komma 2-3 st längor), o nu funkar datorn utan problem!

Det där ska jag prova! Har inte testat det så vi får se vad som händer, återkommer med resultat snart