Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det är väl det där med "samma som tidigare" som är grejen litegrann. Egentligen finns det inget logiskt i att en blå text som är understruken ska vara klickbar, men det har blivit en defacto-standard och det skulle bli förvirring om det inte var så längre. Det här med visual ques bygger mycket mer på igenkänningsgrad än att man har ett konsekvent system.

Jo absolut. Men de gamla konventionerna finns kvar på skrivbordet, det är i den nya miljön som det behövdes nya konventioner. En länk är fortfarande blå och understruken exempelvis men till exempel Metro-inställningarna ser helt annorlunda ut från tidigare inställningar och behöver då nya konventioner. De hade kunnat skippa Metro helt men då hade vi ju bara haft Windows 7 SP2 typ.

Citat:

Sedan tycker jag personligen att "3D med mer modest färgschema" är bra mycket bekvämare för ögat än "färgglatt och platt", men det är ju en smaksak såklart.

Det är det.

Skrivet av Petterk:

Det är riskabelt med att byta till ett tema som inte tilltalar alla och inte ha några ordentliga valmöjligheter att ändra inställningar och tema själv. T.ex. Aero-temat i Windows 7 är ändå något som folk som både suttit på Luna, Classic, Vista (deras Aero Glass) med mera kunde ta till sig. Serverversionerna får gärna köra Classic-tema som förut, det fungerar där. På desktop behövs det inte gå lika långt. För entusiaster som kör Windows 8.X hemma, ja då går det ganska långt med att anpassa och köra lite tredjepartsverktyg, när man inte kan det så kanske man saknar glass eller annat default-tema. Men W8.X har inte långt kvar på marknaden, är bara något år till 9an. Vi får se vad de ändrar i UI där. Kommer det mycket exklusiv teknik så kommer ändå alla entusiaster köra 9an.

Du har alla möjligheter att anpassa utseendet på Windows tema, du kan bara inte få in transparens och pseudo-3d. Du kan byta färger, typsnitt, storlekar osv. precis som förut du kan bara inte få exakt det tema som lanserades i sjuan. MS ansåg väl att det temat inte gav någon nytta utan bara gjorde saker mer otydliga samtidigt som det inte var helt lättdrivet, och det håller jag med om. Tittar man på de två dialoger jag infogade ovan så kan jag inte se hur man kan tycka att sjuans är bättre på något sätt. Texten är otydligare och 3d-effekterna gör allting mer plottrigt och i övrigt så ser de likadana ut liksom.

Skrivet av sAAb:

Framtiden för Windows 8.x bygger inte enbart längre på ett operativsystem från Microsoft. Apple har redan fått märka det. Nu kommer också Google.

http://wind8apps.com/microsoft-office-chrome/

http://m.slashdot.org/story/200817

Framtiden är förändring.

Man förstår att Windows 8.x inte är säkraste korgen att lägga sina ägg i.

Har du inget vettigt att säga så kanske du inte borde säga något. Office har alltid funnits på flera plattformar och det är ingen indikation på att MS inte tror på Windows. Snarare är det en indikation på att de litar så på sin produkt att de kan släppa en av dess största fördelar till konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Men de gamla konventionerna finns kvar på skrivbordet, det är i den nya miljön som det behövdes nya konventioner. En länk är fortfarande blå och understruken exempelvis men till exempel Metro-inställningarna ser helt annorlunda ut från tidigare inställningar och behöver då nya konventioner. De hade kunnat skippa Metro helt men då hade vi ju bara haft Windows 7 SP2 typ.

Problemet för mig är plattheten. Att någonting som i övrigt ser klickbart ut, men är platt, betyder för mig "redan klickat på" eller "deaktiverat". För så har det varit innan. Därav paralellen till blå länkar osv.

Nytt formspråk kan man väl göra om man tycker det känns nödvändigt, men man bör undvika att återanvända visuella signaler som i ett annat gränssnitt med stor spridning betyder något annat. Och som andra påpekat känns det onödigt att de inte har kvar det klassiska som valmöjlighet. Temat finns ju bevisligen kvar, men är besvärligt att komma åt. (syftar då på classic)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Problemet för mig är plattheten. Att någonting som i övrigt ser klickbart ut, men är platt, betyder för mig "redan klickat på" eller "deaktiverat". För så har det varit innan. Därav paralellen till blå länkar osv.

Jo, men då får du antingen lära dig de nya konventionerna som gäller för den nya delen av Windows, att utgråad text betyder inaktiv exempelvis, vilket är en ännu äldre konvention än att en 3d-knapp ska se platt ut när den är inaktiv, eller så får du skippa att använda dem och hålla dig till skrivbordet och helt enkelt hantera de problem som uppstår i exempelvis metro-inställningarna när de uppstår.

Citat:

Nytt formspråk kan man väl göra om man tycker det känns nödvändigt, men man bör undvika att återanvända visuella signaler som i ett annat gränssnitt med stor spridning betyder något annat.

Jo, men vilka delar av gränssnittet återanvänder visuella signaler som tidigare indikerat andra saker? En scrollbar i Metro exempelvis ser annorlunda ut än tidigare scrollbars men den ser ju inte ut som något annat UI-element som indikerade något annat.

Citat:

Och som andra påpekat känns det onödigt att de inte har kvar det klassiska som valmöjlighet. Temat finns ju bevisligen kvar, men är besvärligt att komma åt. (syftar då på classic)

Tja, det beror på vad man menar med ett tema. Den filmen visar hur hen ändrar så att vissa UI-element ser ut ungefär som tidigare men de blir ju bra mycket fetare exempelvis och krom som tar upp mer plats är väl inte vad vi vill ha? Hen fixar heller inte 3d-effekter på knappar och dylikt vilket ju tydligen är superviktigt. Vad hen gör är ju i princip att få Windows att se ut som hur det såg ut i Vista och 7 när skrivbordshanteraren inte fungerade, konstiga knappar, extra lister lite här och var osv. Detta fulhack fungerar heller inte i 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men då får du antingen lära dig de nya konventionerna som gäller för den nya delen av Windows, att utgråad text betyder inaktiv exempelvis, vilket är en ännu äldre konvention än att en 3d-knapp ska se platt ut när den är inaktiv, eller så får du skippa att använda dem och hålla dig till skrivbordet och helt enkelt hantera de problem som uppstår i exempelvis metro-inställningarna när de uppstår.

Jo, men vilka delar av gränssnittet återanvänder visuella signaler som tidigare indikerat andra saker? En scrollbar i Metro exempelvis ser annorlunda ut än tidigare scrollbars men den ser ju inte ut som något annat UI-element som indikerade något annat.

Tja, det beror på vad man menar med ett tema. Den filmen visar hur hen ändrar så att vissa UI-element ser ut ungefär som tidigare men de blir ju bra mycket fetare exempelvis och krom som tar upp mer plats är väl inte vad vi vill ha? Hen fixar heller inte 3d-effekter på knappar och dylikt vilket ju tydligen är superviktigt. Vad hen gör är ju i princip att få Windows att se ut som hur det såg ut i Vista och 7 när skrivbordshanteraren inte fungerade, konstiga knappar, extra lister lite här och var osv. Detta fulhack fungerar heller inte i 8.1.

Jag inser att vi har sprungit förbi varandra någonstans. Jag pratar bara om skrivbordet och det nya platta utseendet, inte om Modern UI.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag inser att vi har sprungit förbi varandra någonstans. Jag pratar bara om skrivbordet och det nya platta utseendet, inte om Modern UI.

Så vad är problemet med skrivbordet? Jag har förstått att du vill ha tillbaka pseudo-3d och transparens, men utöver det? Du säger att de återanvänder visual clues, men vilka skulle det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så vad är problemet med skrivbordet? Jag har förstått att du vill ha tillbaka pseudo-3d och transparens, men utöver det? Du säger att de återanvänder visual clues, men vilka skulle det vara?

Transparansen kan kvitta för min del. Jag vill helst ha classic-läget.

Och de visuella cues som används fel i mitt tycke är just plattheten. När man är van med "3D" så blir det knäppt när allt är platt och det saknas logiska ersättare för att markera att något är klickbart. Plattheten fyller ingen funktion på desktop, utan det känns mer som de bara hasplat ihop något för att det ska bli mer likformigt med Modern UI.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Transparansen kan kvitta för min del. Jag vill helst ha classic-läget.

Och de visuella cues som används fel i mitt tycke är just plattheten. När man är van med "3D" så blir det knäppt när allt är platt och det saknas logiska ersättare för att markera att något är klickbart. Plattheten fyller ingen funktion på desktop, utan det känns mer som de bara hasplat ihop något för att det ska bli mer likformigt med Modern UI.

Ja ok. Men det är ju verkligen en smaksak.

Jag tyckte 95 var mycket trevligt när det kom men efter några år så kändes det rätt gammalt, XPs tema hade dock helt andra problem som var mycket värre än de tråkiga utseendet hos classic med dess hemska färger osv. dock var det en stor förbättring när man fick space-temat (eller vad det nu hette) och sen ännu mer när WMC-edition kom. Vista var ett ytterst litet steg uppåt från WMC-temat när det gäller just utseendet IMHO. Sjuan sen var ju en klar förbättring igen tycker jag, mindre plottrighet och enklare och tydligare, åttans tema är för mig bara en naturlig förlängning på denna utveckling som pågått sedan XP. Bort med en massa onödiga detaljer och bara visa vad som är viktigt liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har du inget vettigt att säga så kanske du inte borde säga något. Office har alltid funnits på flera plattformar och det är ingen indikation på att MS inte tror på Windows. Snarare är det en indikation på att de litar så på sin produkt att de kan släppa en av dess största fördelar till konkurrenterna.

Du har fel.

Microsoft har bara funnits på två plattformar, Windows och Mac.

Därför är det sensationellt.

I synnerhet när den obalanserade före detta Microsoft-chefen Steve Ballmer varit rejält onyanserad i frågan om Google.

http://arstechnica.com/information-technology/2005/09/1106/

Citat:

The battle for Kai-Fu Lee is heating up in the courts, as recently filed documents portray Microsoft CEO Steve Ballmer as what we know of him: fiercely competitive, and not afraid to show some, uh, enthusiasm.

The documents in question pertain to a discussion between Ballmer and Mark Lucovsky last November, when Lucovsky was considering leaving his 10-year role as an engineer at Microsoft. Ballmer purportedly picked up a chair and tossed it across the room when Lucovsky told Ballmer of his intentions to go work for Google. Ballmer then laid into Google CEO Eric Schmidt.

"I'm going to f---ing bury that guy, I have done it before, and I will do it again," the declaration quotes Ballmer. "I'm going to f---ing kill Google."

Nu blev det inte så, Ballmer förlorade istället jobbet och Google är bland de största.

Dessutom har Microsoft nu fått krypa på knä. Microsoft Office på Googles version av Linux.

Sug på den. Den smakar fel kroppsdel.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

MS Office för Android som funnits på Google Play ett bra tag. Är fortfarande ett av de mindre och udda Kontorsprogrammen för Android.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du har alla möjligheter att anpassa utseendet på Windows tema, du kan bara inte få in transparens och pseudo-3d. Du kan byta färger, typsnitt, storlekar osv. precis som förut du kan bara inte få exakt det tema som lanserades i sjuan. MS ansåg väl att det temat inte gav någon nytta utan bara gjorde saker mer otydliga samtidigt som det inte var helt lättdrivet, och det håller jag med om. Tittar man på de två dialoger jag infogade ovan så kan jag inte se hur man kan tycka att sjuans är bättre på något sätt. Texten är otydligare och 3d-effekterna gör allting mer plottrigt och i övrigt så ser de likadana ut liksom.

Det mesta går att göra som sagt, men en del saker som du enkelt kunde göra förut är du tvungen att använda registret för, en del saker går inte att göra under vanliga teman och kräver high-contrast teman eller liknande, och tredjepartsteman måste lura systemet för att kunna installera teman som inte är signerade. Även om transparens inte finns i Aero (well blur) så finns det tredjepartsverktyg där med. Skuggade eller runda knappar kan du också få tillbaka. Custom-teman och tredjepartsverktyg går bra hemma, där är det ingen stor sak som sagt men det är värre i företagsmiljö. Där kommer man inte köra dessa verktyg, som bland annat körs i kerneln och lurar systemet för att osignerade teman ska kunna köras. Då är anpassningsmöjligheterna för utseendet sämre än tidigare. Att sånt som Flip 3D försvunnit är väl bara kul, och hemma går det att anpassa till allas smak. När det gäller startskärmen så har vi ju boot to desktop och startskärmen kan fungera som en launcher och kan presentera programmen på många olika sätt, om man nu inte bara skriver namnet. Så det kan fungera för de flesta utan tredjepartsprogram i alla fall.

Permalänk
Medlem

Aero är så förbannat mycket skönare än modernui interface skräpet, stor anledning jag gillar w7 mer än just aero.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Du har fel.

Microsoft har bara funnits på två plattformar, Windows och Mac.

Därför är det sensationellt.

I synnerhet när den obalanserade före detta Microsoft-chefen Steve Ballmer varit rejält onyanserad i frågan om Google.

Office finns enbart till OS X och Windows (Win32/WinAPI).

Office Mobile är något helt annat, Office Online f.d. Office Web Apps är något helt annat och bygger inte på samma kod eller funktionalitet. De når inte upp till alternativen som i flera år jobbat med det på flera plattformar, fått dokumentation om formaten (på senare år är det delvist standardiserat vilket betyder att de inte får låsa ut någon, samt att de lämnat ut dokumentation om äldre format p.g.a. tidigare rättsfall) med mera från Microsoft, och kan ofta integrera med molnlagring (flera tjänster direkt i programmen utöver Sky/OneDrive) och via ytterligare verktyg dokumentsystem. De är flexiblare och ofta bättre på att redigera Word/Excelfiler än Microsofts mobila utbud. Fullt office med komplett kompatibilitet finns bara på Win32, och de kommer aldrig portera det till Windows Runtime (Store/startskärmen), eftersom deras utvecklingsverktyg inte stödjer att portera sådana projekt (VLC är t.ex. tvungen att använda MingW/MSYS för att bygga videoavkodarna, trotts att det inte finns något stöd för vad de gör) och en hybrid uppdelad i en UI-del i hybridStore-program och Win32 för själva sviten är tämligen meninglöst så lär vi inte se någon sådan heller. Begränsningarna är t.ex. varför vi har OneNote för Store och OneNote för skrivbordet, samma funktionalitet erbjuds inte och Store-programmet är inte baserat på OneNote. Dessa begränsningar kommer leva vidare så länge de vill ha denna uppdelning och det är också därför de kommer göra allt sömlöst tills vi inte ser någon skillnad mellan Store-program och desktop-program, och allt kommer hanteras i fönsterhanteraren som vilket program som helst. Hybridlösningen som webbläsare använder sig utav fungerar egentligen bara där, det är en teknisk snäv lösning ovanpå Win32 så mer komplicerat kommer håller sig till Win32 och de försöker inte flytta över grejer till Windows Runtime. När de väl gör grejer blir det ofta två av samma sak. En bildvisare som Store-program, ett Skype som Store-program, ett OneNote som Store-program och en helt annan version av samma sak på skrivbordet som är kraftfullare. Det är så de byggt miljön, men som tur är har de inte haft så många användare som klagat på den och kunnat fortsätta leva på vanliga klienter.

Microsoft Office Mobile för Android släpptes i mitten av förra året. iOS-versionen är bara en förlängning av det och är för att locka kunder till O365. Det är ingen nyhet på något sett utan något som varit på gång länge, och webbversionen av programmen har funnits flera år längre än tjänsten, och så väl när tjänsten inte ännu hette Office 365. Bara det är en satsning på alla plattformar. Alltså även innan Ballmer kastade verbala stolar om Android/Google. Dessa online-versioner har de utökat stödet för, och iPad har t.e.x. ett tag haft stöd för redigering (ett par år nu) och full funktionalitet, alltså samma som för webbläsaren på en desktopdator, silverlightberoendet för vissa funktioner har successivt byggts bort. Microsoft levererar i stort sett tjänster, här stöds deras webbappar officiellt på OS X, GNU/Linux, Windows och flera mobila operativsystem. iPad är enda som levererar redigering i den mobila varianten dock. De andra har ordbehandlare/spreadsheet som app med den funktionaliteten. Kan de leverera för Safari på Mac, ja det är inte förskräckligt mycket mer arbete att leverera till Mobile Safari på iPad. Kan de leverera för Chrome och Firefox på Windows så kan de i princip garantera att det kommer fungera på OS X och GNU/Linux utan att testa, men de testar också. De kan i dagens klimat inte säga nej till kunder, det har varit så ett bra tag nu, men hela Office med ordentligt stöd för VBA/Macros, access-databaser, riktigt stora spreadsheets med mera finns bara på Windows. OS X har numera VBA, men de ligger ett par år efter och saknar helt Access, Publisher och verktyg som Projects och Visio. Men Excel Online ger t.o.m. upp på vanliga företags ark på mer än 65 536 rows, något desktop-versionerna haft stöd för sedan Excel 2007 och hittas från diverse företag utan problem. Vilket t.o.m. gör det svårt att bara visa arken ibland utan att använda fulla Excel på Win/OS X.

Office Mobile på Android är bland de mindre och mindre uppskattade Office-sviterna för Android som sagt. Det är inte tiotals miljoner som kör det och det är inte anpassat för plattor. Även iPhone har haft Office Mobile sedan mitten av förra året, men den blev gratis att använda när de släppte iPadversionen. Även där är det en av de mindre uppskattade Office-sviten. Nå kunder och få försäljningsargument för Office 365 visst, men det handlar mest om det senare, och inte om någon revolution. Webben åtog de sig 2008, telefoner och appar är en förlängning av det som de i princip åtog sig när de bestämde sig för Office-365s modell. Det skulle helt enkelt inte vara instängt till skrivbordet och stora programsviter. Office Mobile har de haft från början i Windows Phone, men de säljer lösningar till alla inte påhittade marknader som inte finns, så de har såklart fått till stöd för fler, även om andra aktörer ofta har ett starkare utbud. Att inte gå den här vägen vore att sänka Office 365s varumärke. De måste finnas där för att kunna sälja deras tjänster, annars kan kunden peka på andra. Någon revolution hade du inte 2010 (WP7) och det har du inte nu heller. Det är inget nytt steg när de redan funnits på andra mobila plattformar inkl iPhone och Android sedan juli förra året. Det har väldigt lite med Windows 8.X att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Du har fel.

Microsoft har bara funnits på två plattformar, Windows och Mac.

Därför är det sensationellt.

I synnerhet när den obalanserade före detta Microsoft-chefen Steve Ballmer varit rejält onyanserad i frågan om Google.

Nu blev det inte så, Ballmer förlorade istället jobbet och Google är bland de största.

Dessutom har Microsoft nu fått krypa på knä. Microsoft Office på Googles version av Linux.

Sug på den. Den smakar fel kroppsdel.

Office har historiskt bara funnits på två plattformar för det var de två plattformarna som det var idé att finnas på. MS hade ingen anledning att lägga resurser på att utveckla versioner för GNU/Linux, BeOS, andra unixderivat eller Haiku för kundbasen saknades. Nu gör den inte det på mobila plattformar och således finns Office där, på både Android och IOS. Sen handlar det inte om att de har släppt Office för ChromeOS utan att de har börjat sälja access till webversionen av Office i Chromestore, man har alltid kunnat komma åt webbapparna i ChromeOS.

Skrivet av Petterk:

Det mesta går att göra som sagt, men en del saker som du enkelt kunde göra förut är du tvungen att använda registret för, en del saker går inte att göra under vanliga teman och kräver high-contrast teman eller liknande, och tredjepartsteman måste lura systemet för att kunna installera teman som inte är signerade. Även om transparens inte finns i Aero (well blur) så finns det tredjepartsverktyg där med. Skuggade eller runda knappar kan du också få tillbaka. Custom-teman och tredjepartsverktyg går bra hemma, där är det ingen stor sak som sagt men det är värre i företagsmiljö. Där kommer man inte köra dessa verktyg, som bland annat körs i kerneln och lurar systemet för att osignerade teman ska kunna köras. Då är anpassningsmöjligheterna för utseendet sämre än tidigare. Att sånt som Flip 3D försvunnit är väl bara kul, och hemma går det att anpassa till allas smak. När det gäller startskärmen så har vi ju boot to desktop och startskärmen kan fungera som en launcher och kan presentera programmen på många olika sätt, om man nu inte bara skriver namnet. Så det kan fungera för de flesta utan tredjepartsprogram i alla fall.

Tja, du har alltid varit begränsad av MS ramar, men du kan göra vad du vill inom dem. Tidigare kunde man inte välja bort fula 3d-effekter och transparens och nu kan man inte välja till det (utan en massa mekande). Men man kan välja färger, typsnitt, storlekar, diverse bakgrundsbilder, flytta gränssnittselement osv. osv. precis som förut. Att man bara kan installera signade teman per default (om det nu är så, det är inget jag märkt av) är väl en del i säkerhetstänket precis som signade drivrutiner och appar.

Att företag låser ner sina anställdas datorer i varierande grad är knappast något nytt heller, jag har varit med om exempelvis krav på specifik bakgrundsbild sedan nittiotalet. En arbetsdator är ju ett arbetsredskap, inte en förlängning av din personlighet liksom.

Permalänk
Medlem

Klart som fan du kunde välja bort skuggade knappar och blur-effekten förut. Både Vista, 2008 / 2008 R2 och Windows 7 hade klassiskt tema inbyggt i Windows men utan Aero utöver tredjepartsteman med Aero/DWM i klassisk stil. Fast jag antar att du tycker de ser för upphöjda ut i klassiskt läge, men då finns det tredjepartsteman så länge man går runt begränsningarna som finns när det gäller att de egentligen ska vara signerade och även där utan blur-effekten. Du kunde också välja tjockleken på ramarna runt fönsterna utan att använda registret. Du kunde ändra färg på titlebar utan högkontrastteman.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Klart som fan du kunde välja bort skuggade knappar och blur-effekten förut. Både Vista, 2008 / 2008 R2 och Windows 7 hade klassiskt tema inbyggt i Windows men utan Aero utöver tredjepartsteman med Aero/DWM i klassisk stil. Fast jag antar att du tycker de ser för upphöjda ut i klassiskt läge, men då finns det tredjepartsteman så länge man går runt begränsningarna som finns när det gäller att de egentligen ska vara signerade och även där utan blur-effekten. Du kunde också välja tjockleken på ramarna runt fönsterna utan att använda registret.

Ja ok, man kunde få bort transparensen, men du kunde inte få bort 3d-effekterna utan en massa mekande. Jag tycker dock diskussionen har hamnat på en fånig nivå nu, du kunde tidigare justera tjockleken på fönsterramarna, grattis liksom. Är det något du gjorde ofta? Eller alls? Default i Windows 8 och 7 är samma och minst 99,9999% av användarna har det. Påverkar det dig mycket i ditt arbete om titellisten inte är transparent? Sen kunde de förstås haft med classic-temat och widgeten för mer precis kontroll, det är bara ett väldigt litet problem i mina ögon. Dock tror jag att startskärmen hade sett ganska hemsk ut med W95-grå bakgrund, 3d-effekter på tilesen osv. Då hade vi verkligen hamnat i något konstigt AOL-gränssnitt eller AtEase från nittiotalet liksom.

MS behöll det klassiska temat över tre Windowsreleaser och tolv år, nu fungerade det inte längre för det var omöjligt (med rimliga resurser) att göra ett klassiskt tema som fungerade med allt i Windows 8. Ni hade tolv år på er att vänja er vid färger liksom, de flesta klarade övergången direkt när XP kom, så 12 år borde vara tillräckligt.

Citat:

Du kunde ändra färg på titlebar utan högkontrastteman.

Du kan fortfarande ändra färgerna som du vill. Se bilderna nedan, inte så stor skillnad på dem vad jag kan se.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du kan fortfarande ändra färgerna som du vill. Se bilderna nedan, inte så stor skillnad på dem vad jag kan se.

Förlåt jag var otydlig titlebar text var det frågan om. Går inte på vanliga teman. Ett svart tema/färgval på fönsterna med svart text går inte så bra att läsa.

I preview-releaserna hade de fortfarande ett Aero Glass-tema för övrigt. DWM och effekter/kompositering används alltid i Windows 8.X, du har inte ens något valbart alternativ för att ta bort transparens på taskbaren, så att de tagit bort vissa grejer har inte med prestandan att göra.

Det är lättare att få in ett helt platt tema i Windows 7 än det är att få in blur och gamla stilen på knapparna i Windows 8.X. Ena räcker det med ett tema för, andra kräver fler fulhack. Fast tredjepartsteman är något som inte stöds av Microsoft i båda fallen.

De flesta accepterade DWM när Vista kom, saken nu är ju att de ändrar mycket omotiverat. Det spelar inte så stor roll så länge man kan installera osignerade tredjepartsteman och byta ut/patcha systemfiler. Fast det begränsar givetvis hur man kan ställa in allt själv (eller IT-avdelningen) när man inte kan.

Ikoner i vanlig Windowsstil ser inte ut som gränssnitten du föreslår, så ditt prat om stil på tiles är helt irrelevant. Att de använder rutor som du sen kan ha hur fakade element i som helst är inget bekymmer för min del. T.ex. är forumtemat som används som standard här med knappar och andra element som är skuggade för den delen fortfarande ganska platt och ser inte ut som något från tidigt 90-tal.

Transparenta fönster kan du fortfarande ha i Windows 8.X utan tredjepartsverktyg. Det är bara att de är helt transparenta då, utan blur-effekt. Men det har jag redan påpekat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Förlåt jag var otydlig titlebar text var det frågan om. Går inte på vanliga teman. Ett svart tema/färgval på fönsterna med svart text går inte så bra att läsa.

Ok, nej det går inte längre om man inte använder något högkonstrasttema. Det är en försämring absolut, jag vet inte varför de har begränsat den möjligheten. Samma sak när det gäller att själv välja typsnitt för Windows. Inget som särskilt många gör, men en klar försämring för de som vill göra det.

Citat:

I preview-releaserna hade de fortfarande ett Aero Glass-tema för övrigt.

Jo, det vet jag, men vad har det med något att göra?

Citat:

DWM och effekter/kompositering används alltid i Windows 8.X, du har inte ens något valbart alternativ för att ta bort transparens på taskbaren, så att de tagit bort vissa grejer har inte med prestandan att göra.

Tja, att DWM är obligatoriskt kan ju ses som en prestandasak. En hårdvaruaccelererad desktop har ju bättre prestanda än en som inte är det. Men framför allt är det ett modernare tema som passar bättre in med andra nyare applikationer och plattformar. Jämför IOS 6 mot 7, det är ganska mycket samma sak där, plattare och mer överskådligt, eller Android före ICS mot Android efter.

Citat:

Det är lättare att få in ett helt platt tema i Windows 7 än det är att få in blur och gamla stilen på knapparna i Windows 8.X. Ena räcker det med ett tema för, andra kräver fler fulhack. Fast tredjepartsteman är något som inte stöds av Microsoft i båda fallen.

Tja, det är inte så lätt att få in åttans tema i sjuan heller, du kan få det ganska platt med lite pill men du kan inte exempelvis få bort de rundade hörnen. Windows är MS produkt och de har en tanke med vart de är på väg med gränssnittet precis som fallet har varit i alla Windowsversioner innan. Fortfarande är det dock helt möjligt att exempelvis byta hela skalet Explorer.exe till något annat, att installera program som låter en ändra det mesta osv.

Citat:

De flesta accepterade DWM när Vista kom, saken nu är ju att de ändrar mycket omotiverat. Det spelar inte så stor roll så länge man kan installera osignerade tredjepartsteman och byta ut/patcha systemfiler. Fast det begränsar givetvis hur man kan ställa in allt själv (eller IT-avdelningen) när man inte kan.

Omotiverat för dig kanske, men de hade definitivt sina anledningar. IT-avdelningar kan ställa in mer saker på åttan än på tidigare versioner, grupp-policys finns för fler saker osv.

Citat:

Ikoner i vanlig Windowsstil ser inte ut som gränssnitten du föreslår, så ditt prat om stil på tiles är helt irrelevant. Att de använder rutor som du sen kan ha hur fakade element i som helst är inget bekymmer för min del. T.ex. är forumtemat som används som standard här med knappar och andra element som är skuggade för den delen fortfarande ganska platt och ser inte ut som något från tidigt 90-tal.

Självklart ser inte dagens Windowsikoner ut som AtEase ikoner från 93 typ, men i övrigt så ser det ganska mycket ut som om man hade applicerat W95-temat (eller classic) på startskärmen, inte med den extremt fula bakgrunden förstås men med 3d-effekterna och den gråa färgen.

Citat:

Transparenta fönster kan du fortfarande ha i Windows 8.X utan tredjepartsverktyg. Det är bara att de är helt transparenta då, utan blur-effekt. Men det har jag redan påpekat.

Jo, självklart menade jag transparensen i Windowstemana som vi diskuterade, inte huruvida det går att ha transparenta applikationer, för det är helt självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Office har historiskt bara funnits på två plattformar för det var de två plattformarna som det var idé att finnas på. MS hade ingen anledning att lägga resurser på att utveckla versioner för GNU/Linux, BeOS, andra unixderivat eller Haiku för kundbasen saknades. Nu gör den inte det på mobila plattformar och således finns Office där, på både Android och IOS. Sen handlar det inte om att de har släppt Office för ChromeOS utan att de har börjat sälja access till webversionen av Office i Chromestore, man har alltid kunnat komma åt webbapparna i ChromeOS.

Tja, du har alltid varit begränsad av MS ramar, men du kan göra vad du vill inom dem. Tidigare kunde man inte välja bort fula 3d-effekter och transparens och nu kan man inte välja till det (utan en massa mekande). Men man kan välja färger, typsnitt, storlekar, diverse bakgrundsbilder, flytta gränssnittselement osv. osv. precis som förut. Att man bara kan installera signade teman per default (om det nu är så, det är inget jag märkt av) är väl en del i säkerhetstänket precis som signade drivrutiner och appar.

Att företag låser ner sina anställdas datorer i varierande grad är knappast något nytt heller, jag har varit med om exempelvis krav på specifik bakgrundsbild sedan nittiotalet. En arbetsdator är ju ett arbetsredskap, inte en förlängning av din personlighet liksom.

MS gjorde faktiskt Ordbehandlingsprogram (Microsoft Write) till Atari ST tror jag det var, men det var många år sedan det. Vet inte om jag har kvar programmet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo du kan få bort de rundade hörnen i Windows med Aero, tredjepartstema. Åttatema går fint. Det är bara osignerat som vanligt.

En företagskund som inte modifierar för att köra tredjepartsteman har mindre att ställa in på utseendesidan.

Sen handlar det inte om att vara emot ett platt och kantigt tema. W8.X är dock ett avsteg från tidigare, det är inte samma ena som varit med i designen och det kunde ha gjorts på ett renare och snyggare sett. De hittar säkert tillbaka däremot.

Jag menade för övrigt att du kan ha transparenta fönsterramar i Windows 8.X med standardtema, du kan bara inte ha blur. Det som är omotiverat är bland annat försämringen du höll med om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

MS gjorde faktiskt Ordbehandlingsprogram (Microsoft Write) till Atari ST tror jag det var, men det var många år sedan det. Vet inte om jag har kvar programmet

Jaså, har jag helt missat. Min ST ägnades dock mestadels åt spel och i viss mån musik och Basic, men det kanske berodde på att jag var typ sex år när vi skaffade en sådan.

Skrivet av Petterk:

Jo du kan få bort de rundade hörnen i Windows med Aero, tredjepartstema. Åttatema går fint. Det är bara osignerat som vanligt.

MS ger ett eller ett par teman, du kan tweaka vissa aspekter av dem, ändra färger, storlekar, bakgrundsbilder osv. men det är MS som sätter ramarna precis som alltid. Du kan tycka det är hemskt att de rundade hörnen har försvunnit men det är upp till MS att ta bort dem om de vill, precis som jag hade kunnat klanka ner på tidigare fönsterramar med rundade hörn som pajar estetiken i OS:et i mina ögon. Det är inte vårt OS, vi får förhålla oss till det som det är eller anpassa det själva, det är inget nytt liksom.

Citat:

En företagskund som inte modifierar för att köra tredjepartsteman har mindre att ställa in på utseendesidan.

Ja, så? Varför skulle företag modifiera sina anställdas arbetsredskap med allt vad det innebär bara för att vissa inte vill vänja sig vid temat?

Citat:

Sen handlar det inte om att vara emot ett platt och kantigt tema. W8.X är dock ett avsteg från tidigare, det är inte samma ena som varit med i designen och det kunde ha gjorts på ett renare och snyggare sett. De hittar säkert tillbaka däremot.

Så du menar att det renaste temat någonsin kunde/borde gjorts ännu renare? I mina ögon är det inte ett avsteg från tidigare alls, det är den minsta förändringen av gränssnittet sedan 9x-2000-releaserna bortsett från den helt valfria appmiljön.

Citat:

Jag menade för övrigt att du kan ha transparenta fönsterramar i Windows 8.X med standardtema, du kan bara inte ha blur. Det som är omotiverat är bland annat försämringen du höll med om.

Jaså, hur då? Jag hittar inte någon inställning för att ha transparenta ramar någonstans.

Jag tycker fortfarande att det här verkligen är nitpicking, det fungerar som tidigare och ser ut som tidigare förutom några små detaljer som inte påverkar något liksom (och start förstås). Det var ett större steg att gå från default till space på XP, eller ännu större från Vista till sjuan. Jag kan inte se att det är ett problem värt att nämna, än mindre ett som motiverar hundratals inlägg i denna tråd och andra liknande. Start och MUI kan verka väldigt annorlunda till en början, och när det gäller apparna så är de ju väldigt annorlunda mot tidigare Windows-program, men när folk hittar desktopknappen så märker de att det inte är någon skillnad, möjligtvis förutom de förbättringar i typ Explorer, aktivitetshanteraren och liknande men det är inte så många som ens märker av dem. Avsaknaden av rundade hörn och semi-transparens har jag inte hört någon användare klaga på, bara personer på forum liknande det här som har slut på rationella argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jaså, har jag helt missat. Min ST ägnades dock mestadels åt spel och i viss mån musik och Basic, men det kanske berodde på att jag var typ sex år när vi skaffade en sådan.

MS ger ett eller ett par teman, du kan tweaka vissa aspekter av dem, ändra färger, storlekar, bakgrundsbilder osv. men det är MS som sätter ramarna precis som alltid. Du kan tycka det är hemskt att de rundade hörnen har försvunnit men det är upp till MS att ta bort dem om de vill, precis som jag hade kunnat klanka ner på tidigare fönsterramar med rundade hörn som pajar estetiken i OS:et i mina ögon. Det är inte vårt OS, vi får förhålla oss till det som det är eller anpassa det själva, det är inget nytt liksom.

Ja, så? Varför skulle företag modifiera sina anställdas arbetsredskap med allt vad det innebär bara för att vissa inte vill vänja sig vid temat?

Så du menar att det renaste temat någonsin kunde/borde gjorts ännu renare? I mina ögon är det inte ett avsteg från tidigare alls, det är den minsta förändringen av gränssnittet sedan 9x-2000-releaserna bortsett från den helt valfria appmiljön.

Jaså, hur då? Jag hittar inte någon inställning för att ha transparenta ramar någonstans.

Jag tycker fortfarande att det här verkligen är nitpicking, det fungerar som tidigare och ser ut som tidigare förutom några små detaljer som inte påverkar något liksom (och start förstås). Det var ett större steg att gå från default till space på XP, eller ännu större från Vista till sjuan. Jag kan inte se att det är ett problem värt att nämna, än mindre ett som motiverar hundratals inlägg i denna tråd och andra liknande. Start och MUI kan verka väldigt annorlunda till en början, och när det gäller apparna så är de ju väldigt annorlunda mot tidigare Windows-program, men när folk hittar desktopknappen så märker de att det inte är någon skillnad, möjligtvis förutom de förbättringar i typ Explorer, aktivitetshanteraren och liknande men det är inte så många som ens märker av dem. Avsaknaden av rundade hörn och semi-transparens har jag inte hört någon användare klaga på, bara personer på forum liknande det här som har slut på rationella argument.

Dold text

Fast hade du något att säga här?

Du spyr text, men verkar ha missat poängen eller saknar helt kunskap om vad som tas upp. För de som behöver ändra så är det saker de stöter på. Jag har ändå inte gått in på startmenyersättare och liknande här. Tycker jag t.ex. inte företag behöver köra heller. Vill dem ja då blir det problem vid varje uppdatering av hyfsad storlek och är något som måste tas med i beräkningen.

Transparens kräver lite jobb, finns flera olika metoder som fungerar olika väl som ger helt genomskinliga fönsterramar men vill du t.ex. stänga av blur-effekten på taskbaren som trotts allt fortfarande finns finns det flera sätt, för att göra det behöver du bara aktivera Aero Lite-temat, kräver inget patchande eller osignerade teman.

Företag behöver funktion, därför behöver de anpassa grejer. Store-program och butiken lämnar de avslagna, om de inte vill distribuera Store-appar själv för något. Hörn får gärna vara kantiga och förut kunde du köra det kantiga klassiskläget om du var allergisk mot DWM med rundade hörn eller tredjepartsteman. Boot to desktop är automatisk (numera) så länge du inte har pekskärm, startskärmen är en launcher och senare i år så blir det en mindre variant som inte tar upp hela skärmen och fungerar som tidigare startmenyer. Fast implementerad med allt det nya förstås, samtidigt som Store-program kommer börja hanteras av fönsterhanteraren som vilket program som helst. Windows är Windows (WinAPI/skrivbordet) startskärmen och Storeprogram är bara en miljö som körs ovanpå, det kommer flyta ihop så småning om eller ersättas av något annat. Det är miljön du startar i som desktop-användare och desktop är miljön och konventionerna du kommer lära dig.

Microsoft Write har aldrig varit samma sak som Word eller Office, och Office har bara släppts på Mac och Windows. Word har dock rullat på DOS och Xenix (AT&T-baserad UNIX). Write på Atari var dock till skillnad från Write på Windows och Mac baserat på Word.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker fortfarande att det här verkligen är nitpicking, det fungerar som tidigare och ser ut som tidigare förutom några små detaljer som inte påverkar något liksom (och start förstås). Det var ett större steg att gå från default till space på XP, eller ännu större från Vista till sjuan. Jag kan inte se att det är ett problem värt att nämna, än mindre ett som motiverar hundratals inlägg i denna tråd och andra liknande. Start och MUI kan verka väldigt annorlunda till en början, och när det gäller apparna så är de ju väldigt annorlunda mot tidigare Windows-program, men när folk hittar desktopknappen så märker de att det inte är någon skillnad, möjligtvis förutom de förbättringar i typ Explorer, aktivitetshanteraren och liknande men det är inte så många som ens märker av dem.

Det är många som reagerar på detaljer som förändrar deras arbetsflöde till något som inte känns rätt.

Skrivet av Petterk:

Fast hade du något att säga här? Du spyr text, men verkar ha missat poängen eller saknar helt kunskap om vad som tas upp. För de som behöver ändra så är det saker de stöter på. Jag har ändå inte gått in på startmenyersättare och liknande här. Tycker jag t.ex. inte företag behöver köra heller. Vill dem ja då blir det problem vid varje uppdatering av hyfsad storlek och är något som måste tas med i beräkningen.

Jo, företag kan nog fortfarande känna sig vilsna vid uppdatering, vare sig med eller utan startmenyersättare.

Här är några åsikter från nätet, som jag väntat på innan jag uppdaterar själv:

17 april http://www.techbroil.com/2014/04/windows-81-update-1-review-1...

Citat:

Does Windows 8.1 now correct my top criticisms of Windows 8? Yes. Does it correct them completely? No.

One of by biggest problems with the Windows 8 UI was that it would kick the user into a Metro application for certain formats without any indication of how to get out or back to the desktop. Anyone who suggests a tutorial as the answer is acknowledging a lousy UI. If Windows now needs a tutorial to close a fucking application then something is very wrong. And Sinofsky's response of "you don't need to close anything" was a joke when there are obviously cases where you would want to close file B but keep file A open. He never responded to that point just as neither did critics.

So Windows 8.1 now has an X to close Metro apps. I don't like how it stays hidden but it's still a major improvement.

Multi-tasking and Windowing is another area where Windows 8 went into tardville. Windows 8 felt like two disjointed desktops with different multi-tasking schemes which then requires the user to remember if the opened image was in Metro or the desktop. So dumb. Well the desktop taskbar now shows Metro apps but Windowing is still a step back to the 80s. The desktop background shows up in Metro which makes the transition less annoying but overall it still feels like a bad UI scheme that never should have made it into beta. Modern Mix is really the way of doing it, Microsoft really just needs to accept that the best ideas for Windows have come from outside Microsoft in the last 10 years.

tardville - www.urbandictionary.com/define.php?term=tardville

Ok

16 april http://abcnews.go.com/Technology/wireStory/review-forward-pas...

Citat:

Many people hated Windows 8 when it came out in October 2012.

Microsoft responded a year later with Windows 8.1. With the free update, people can change settings to boot computers directly into the desktop. Windows 8.1 restores a Start button on the lower left corner of the desktop, though without all the functionality found in older versions. Windows 8.1 also lets people add their favorite desktop apps to a horizontal taskbar at the bottom of the screen.

In short, Windows 8.1 doesn't try to force people into the tile screen as often.

Still, Windows 8.1 feels like two separate systems. Your favorite desktop apps are on the desktop's horizontal taskbar, while your favorite tile-mode apps are on the tile-based start screen. How you perform tasks such as closing an app depends on which mode you're in.

Schizofrenin fortsätter alltså, men i mildare form. Krävs det än starkare medicin?

17 april http://www.financialexpress.com/news/review-forward-to-the-pa...

Citat:

Microsoft hasn't said when the next version will come out, but that preview and last week's update together show that Microsoft is listening to customers. Many people have resisted buying a Windows computer because of the abrupt changes Windows 8 forces on users. The latest changes will give potential buyers fewer reasons to resist.

De skriver "färre skäl". Det är talande.

Men, det här verkar spännande!

16 april www.pcworld.com/article/2145342/how-to-prevent-windows-8-1s-desktop-taskbar-from-showing-in-metro-apps.html

Citat:

"This webpage is not available"

WTF?! Är den bortredigerad? Synd.

Så, inga rejäla show-stoppers. Så, till helgen kanske en uppgradering, även om väldigt få andra gör det (clicky.com/marketshare/global/operating-systems/windows/):

Yay! Windows 8.1 har gått förbi Windows 8! 4,72 % för Windows 8 och 4,76 % för Windows 8.1! Det tog sex månader, för gratis uppdatering.

Fast, säg den lilla glädje som varar. Windows 8 + Windows 8.1 = Windows 8.x har inte rört sig ur fläcken, på två månader. Man kom över 10 % femte och sjätte april. Sedan har det varit tillbaks på mediokra siffror under tio procent. Inte ens ryktet om en andra uppdatering efter att Windows 8 släpptes för ett-och-ett-halvt år sedan har fått folk att inse hur de skall uppdatera. Windows 8 vägrar att försvinna.

Det kan vara så att folk inser inte hur gränssnittet ModernUI/Metro fungerar, alls, så att den versionen kommer att leva kvar som en zombie på 2-3 % i alla mätningar i decennier framöver. Man kommer säkert kunna skrämma barn med det - ät nu din gröt annars kommer sinofsky-gubben och tar dig.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Din länk om ModernMix (Stardock) når du bara utan HTTPS http://www.pcworld.com/article/2145342/how-to-prevent-windows...

Fast det är något vi haft i princip hela tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Fast hade du något att säga här?

Du spyr text, men verkar ha missat poängen eller saknar helt kunskap om vad som tas upp. För de som behöver ändra så är det saker de stöter på.

Vem behöver ändra vad? Du är inte så tydlig i dina argument.

Citat:

Jag har ändå inte gått in på startmenyersättare och liknande här. Tycker jag t.ex. inte företag behöver köra heller. Vill dem ja då blir det problem vid varje uppdatering av hyfsad storlek och är något som måste tas med i beräkningen.

Jo, de är program som ändrar gränssnittet så sannolikheten att de slutar fungera vid en uppdatering är ganska stor. Det gäller för alla typer av sådana program, jag vet inte vad problemet är eller vad du argumenterar mot (eller för). Företag (i alla fall större företag) som vill använda ett program universellt testar det först och distribuerar det sen, det gäller även Windows-uppdateringar så om ett företag hade haft säg Start8 som standard så hade de inte släppt igenom en uppdatering utan att testa ifall programmet fungerar som det ska med den.

Citat:

Transparens kräver lite jobb, finns flera olika metoder som fungerar olika väl som ger helt genomskinliga fönsterramar men vill du t.ex. stänga av blur-effekten på taskbaren som trotts allt fortfarande finns finns det flera sätt, för att göra det behöver du bara aktivera Aero Lite-temat, kräver inget patchande eller osignerade teman.

Ok, men vad har det för betydelse? På vilket sätt gör det dig gladare, mer produktiv, mer bekväm att ha varierande grader av transparens?

Citat:

Företag behöver funktion, därför behöver de anpassa grejer. Store-program och butiken lämnar de avslagna, om de inte vill distribuera Store-appar själv för något.

Kanske, eller så bryr de sig inte nämnvärt eftersom det är en plattform med endast signerade appar som inte påverkar resten av systemet. Store är ingen säkerhetsrisk liksom.

Citat:

Hörn får gärna vara kantiga och förut kunde du köra det kantiga klassiskläget om du var allergisk mot DWM med rundade hörn eller tredjepartsteman.

Jo självklart gick det att få skarpa hörn med det klassiska temat, men det ser ju ut som stryk liksom. Min poäng var dock att det är en så pyttig sak att klaga på. Rundade eller raka hörn, programmen och allt annat fungerar på samma sätt ändå.

Citat:

Boot to desktop är automatisk (numera) så länge du inte har pekskärm, startskärmen är en launcher och senare i år så blir det en mindre variant som inte tar upp hela skärmen och fungerar som tidigare startmenyer. Fast implementerad med allt det nya förstås, samtidigt som Store-program kommer börja hanteras av fönsterhanteraren som vilket program som helst. Windows är Windows (WinAPI/skrivbordet) startskärmen och Storeprogram är bara en miljö som körs ovanpå, det kommer flyta ihop så småning om eller ersättas av något annat. Det är miljön du startar i som desktop-användare och desktop är miljön och konventionerna du kommer lära dig.

Jo, men dit har vi varit på väg typ hela tiden. Att de gick tillbaka på startmenyn tycker jag var lite av en cop-out förstås men det har mindre betydelse.

Citat:

Microsoft Write har aldrig varit samma sak som Word eller Office, och Office har bara släppts på Mac och Windows. Word har dock rullat på DOS och Xenix (AT&T-baserad UNIX). Write på Atari var dock till skillnad från Write på Windows och Mac baserat på Word.

Precis, MS har alltid släppt sina Office-program till de plattformar där det har varit idé. Länge var det främst Mac och Windows men nu är det också Android och IOS exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Att de gick tillbaka på startmenyn tycker jag var lite av en cop-out förstås men det har mindre betydelse.

Det har kanske mindre betydelse för dig, men inte för Microsoft. Det är ju inga företagskunder som vill ha Windows 8.x, vilket har mycket stor betydelse för aktieägarna.

Nu finns det ju ett rykte om en dubbel cop-out:

www.sweclockers.com/nyhet/18645-windows-82-med-startmeny-till-hosten

Citat:

Enligt den ryska gruppen WZOR kommer startmenyn återintroduceras till hösten med en uppdatering som ska heta antingen Windows 8.1 Update 2 eller kort och gott Windows 8.2. Oklarheterna kring namngivningen tillskrivs interna diskussioner, där vissa anser att det är värt att göra en stor affär av startmenyns återkomst.

Efter uppdateringen kommer Windows 9, som med ett nytt versionsnummer antyder om stora förändringar mot Windows 8 och alla dess uppdateringar. Även Windows 9 kommer innehålla en startmeny och vara en "komponent" av ett nytt gränssnitt, som följer i fotspåren av nuvarande "Modern UI"

Rapporten talar även för att startmenyn på enheter med pekskärm inte kommer följa samma "principer".

Det är tydligt att man numera hellre återgår till det kunderna vet hur man använder och uppskattar. Det har varit flera små steg från och med 8.1 och 8.1 Update bort från de värsta tokerierna i Windows 8, vilket har mycket stor betydelse för aktieägarna.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vem behöver ändra vad? Du är inte så tydlig i dina argument.

Jo, de är program som ändrar gränssnittet så sannolikheten att de slutar fungera vid en uppdatering är ganska stor. Det gäller för alla typer av sådana program, jag vet inte vad problemet är eller vad du argumenterar mot (eller för). Företag (i alla fall större företag) som vill använda ett program universellt testar det först och distribuerar det sen, det gäller även Windows-uppdateringar så om ett företag hade haft säg Start8 som standard så hade de inte släppt igenom en uppdatering utan att testa ifall programmet fungerar som det ska med den.

Ok, men vad har det för betydelse? På vilket sätt gör det dig gladare, mer produktiv, mer bekväm att ha varierande grader av transparens?

Kanske, eller så bryr de sig inte nämnvärt eftersom det är en plattform med endast signerade appar som inte påverkar resten av systemet. Store är ingen säkerhetsrisk liksom.

Jo självklart gick det att få skarpa hörn med det klassiska temat, men det ser ju ut som stryk liksom. Min poäng var dock att det är en så pyttig sak att klaga på. Rundade eller raka hörn, programmen och allt annat fungerar på samma sätt ändå.

Jo, men dit har vi varit på väg typ hela tiden. Att de gick tillbaka på startmenyn tycker jag var lite av en cop-out förstås men det har mindre betydelse.

Precis, MS har alltid släppt sina Office-program till de plattformar där det har varit idé. Länge var det främst Mac och Windows men nu är det också Android och IOS exempelvis.

Fast jag vet fortfarande inte varför du skriver så mycket, känns inte som det kommer någon vart. Du slåss mot vindkvarnar, kom tillbaka till något relevant om det ska skrivas och delas upp massor. För min del har det aldrig varit frågan om att det är viktigt med rundade hörn. Var saklig. Jag har redan förklarat ett antal punkter och att de inte är några showstoppers generellt sett. Det var bara frågan om vad de olika versionerna kunde göra när det gällde anpassning. Alltså att det inte är samma sak som tidigare rakt igenom. Det är inte heller – här är startskärmsprogram i fullskärm (vid sidan av vanliga) – så länge till, så där tycker jag inte man behöver leva. De har redan ändrat på standardbeteendet. Jag valde att inte ta upp startmenyn som del av det så det behövs inte diskuteras, men kör du program som modifierar systemet ja, då måste du vänta på att de uppdaterar det för nyare versioner/uppdateringar och det är ett extra program att testa, både att gamla versionen förmodligen inte längre lirar och att du måste testa när en ny kommer. Vore synd att vänta på uppdateringar, då sånt som service pack eller operativsystemuppgraderingen 8.1 behövs för att stödja systemet och äldre versioner blir snart utan stöd, om inte från Microsoft så från tredje part, att vänta på sånt som inkluderar säkerhetsuppdateringar är inte vettigt sen får man givetvis hantera det som ändå strular, inte rulla ut något som havererar fast det förstår nog alla, men sånt som inte är essentiellt åker säkert ut. Företag kommer sideloada eventuella Store-appar, vissa funktioner de eventuell vill ha i Store-appar är inte tillgängligt via program som hämtas från butiken. Sandlåda är inget argument för att anställda ska få ladda in vad de vill. Ska du ha Windows Store måste du koppla ett Microsoftkonto till ditt domänkonto. Sen finns det gott om falska program och program som inte är eller kommer från de som de ser ut att komma ifrån om du inte tittar noga i Windows Store och Windows Phone Store. Du kan blir lurad eller få information fiskad alltså. Det är ett problem alla har men Microsoft tillåter visst att de snor både namn och officiella loggor. Det i kombination med att mycket fortfarande saknas lämnar en attackväg öppen, de är inte milsvida bättre än någon annan där.

Transparens är bara relevant till vad DWM kan göra, det kan DWM fortfarande utan att ersätta några systemfiler eller modifiera de i minnet. Det som de stängde av som du inte kan få via ren DWM är blur. Hur vida glass är värsta bästa grejen har inte diskuterats av mig. Blureffekten är knappast hela grejen med Aero.

Office finns fortfarande bara för OS X och Windows, och det var min poäng, det är en helt annan kodbas och program på t.ex. iPad (första riktigt tabletanpassade versionen) – nämligen Office Mobile. Fast det var ju riktat till de andra i tråden som tagit upp det också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det har kanske mindre betydelse för dig, men inte för Microsoft. Det är ju inga företagskunder som vill ha Windows 8.x, vilket har mycket stor betydelse för aktieägarna.

Det där stämmer ju uppenbarligen inte, jag är en företagskund och jag vill ha åttan...

Citat:

Nu finns det ju ett rykte om en dubbel cop-out:

www.sweclockers.com/nyhet/18645-windows-82-med-startmeny-till-hosten

Det var precis det där som jag menade dock.

Citat:

Det är tydligt att man numera hellre återgår till det kunderna vet hur man använder och uppskattar. Det har varit flera små steg från och med 8.1 och 8.1 Update bort från de värsta tokerierna i Windows 8, vilket har mycket stor betydelse för aktieägarna.

Ja ja. Startknappen är tillbaka osv. Dags att sluta gnälla snart?

Skrivet av Petterk:

Fast jag vet fortfarande inte varför du skriver så mycket, känns inte som det kommer någon vart. Du slåss mot vindkvarnar, kom tillbaka till något relevant om det ska skrivas och delas upp massor.

Ja förlåt mig för att jag delar upp frågor och svar, det blir ju så mycket lättare med ett jättestycke med allt huller om buller...

Citat:

För min del har det aldrig varit frågan om att det är viktigt med rundade hörn. Var saklig. Jag har redan förklarat ett antal punkter och att de inte är några showstoppers generellt sett. Det var bara frågan om vad de olika versionerna kunde göra när det gällde anpassning. Alltså att det inte är samma sak som tidigare rakt igenom.

Det är ingen som påstår att det är samma sak rakt igenom, vad jag säger är att man alltid varit begränsad av MS i sina möjligheter att anpassa deras OS. Förut kunde man anpassa en del saker man inte kan nu, men istället kan man anpassa saker som tidigare inte var möjliga. Alla förändringar pajar ju någons arbetsflöde (obligatorisk XKCD), men det betyder inte att de är dåliga liksom.

Citat:

Det är inte heller – här är startskärmsprogram i fullskärm (vid sidan av vanliga) – så länge till, så där tycker jag inte man behöver leva.

Hela två typer av program?!? Är det verkligen så hemskt? En del av oss kommer ihåg när det var standard förra gången, vid övergången till Windows, och vi kunde hantera det då trots vitt skilda gränssnittsparadigm, nu är det program som styrs på samma sätt som bara ser lite annorlunda ut (och stängs av på ett annat sätt och så). En stor skillnad är förstås att vi nu mycket väl kan välja att stanna på programmen med det gamla gränssnittet utan att tappa något egentligen, tidigare var man så illa tvungen att lära sig använda musen, menyer, grafik...

Citat:

De har redan ändrat på standardbeteendet. Jag valde att inte ta upp startmenyn som del av det så det behövs inte diskuteras, men kör du program som modifierar systemet ja, då måste du vänta på att de uppdaterar det för nyare versioner/uppdateringar och det är ett extra program att testa, både att gamla versionen förmodligen inte längre lirar och att du måste testa när en ny kommer.

Jo precis, kanske bättre då att sluta gnälla och bara ta tag i att lära sig det nya? Det tar bara några minuter liksom.

Citat:

Vore synd att vänta på uppdateringar, då sånt som service pack eller operativsystemuppgraderingen 8.1 behövs för att stödja systemet och äldre versioner blir snart utan stöd, om inte från Microsoft så från tredje part, att vänta på sånt som inkluderar säkerhetsuppdateringar är inte vettigt sen får man givetvis hantera det som ändå strular, inte rulla ut något som havererar fast det förstår nog alla, men sånt som inte är essentiellt åker säkert ut.

Ouff, en mening på över 450 tecken är inte så lättläst. Att uppgraderingar kan skapa kompatibilitetsproblem är inget nytt heller, det har varit så mellan alla tidigare versioner av Windows och när det gäller en mängd tredjepartsprogram. Windows 8 var/är dock en av de bättre, jag har inte stött på några av mina program som inte fungerar och så har aldrig fallet varit tidigare. Det kunde förstås varit bättre, men Windows är det enda OS:et som har i närheten av så bra bakåtkompatibilitet så jag vet inte riktigt vad du förväntar dig.

Citat:

Företag kommer sideloada eventuella Store-appar, vissa funktioner de eventuell vill ha i Store-appar är inte tillgängligt via program som hämtas från butiken.

Vilka funktioner skulle det vara? Företag är inte intresserade av appar i den bemärkelsen (att deras anställda ska använda dem på jobbet), däremot som försäljningskanaler, reklam och liknande.

Citat:

Sandlåda är inget argument för att anställda ska få ladda in vad de vill. Ska du ha Windows Store måste du koppla ett Microsoftkonto till ditt domänkonto. Sen finns det gott om falska program och program som inte är eller kommer från de som de ser ut att komma ifrån om du inte tittar noga i Windows Store och Windows Phone Store. Du kan blir lurad eller få information fiskad alltså. Det är ett problem alla har men Microsoft tillåter visst att de snor både namn och officiella loggor. Det i kombination med att mycket fortfarande saknas lämnar en attackväg öppen, de är inte milsvida bättre än någon annan där.

Jag har inte sagt att de är bättre än någon annan, bara att en butik som är kontrollerad är bättre än att exempelvis ladda ner saker från Filehippo eller download.com liksom. Sen att apparna är sandboxade gör ju att de är mycket mindre riskfyllt att låta de anställda använda och installera sådana. Det är inte 100% säkert men det är inget som är så det är inget argument. Sen beror det förstås väldigt mycket på vilket jobb man har huruvida man får göra det ena eller andra med "sin" dator. Många behöver kunna installera program för att exempelvis kunna hantera filer av olika sorter eller så.

Citat:

Transparens är bara relevant till vad DWM kan göra, det kan DWM fortfarande utan att ersätta några systemfiler eller modifiera de i minnet. Det som de stängde av som du inte kan få via ren DWM är blur. Hur vida glass är värsta bästa grejen har inte diskuterats av mig. Blureffekten är knappast hela grejen med Aero.

Nej, men vad är problemet då? Bortsett från semi-transparens och rundade hörn så är det ju typ exakt samma tema i åttan som Aero.

Citat:

Office finns fortfarande bara för OS X och Windows, och det var min poäng, det är en helt annan kodbas och program på t.ex. iPad (första riktigt tabletanpassade versionen) – nämligen Office Mobile. Fast det var ju riktat till de andra i tråden som tagit upp det också.

Så Office Mobile är inte Office? Namnet antyder något annat. Min poäng var dock att MS alltid har sålt Office till de plattformar som var relevanta, de sålde Office till MacOS och till Windows när de var the shhiznit, det var ingen idé att göra en version till OS2 för Office för Windows fungerade utmärkt där och andra konkurrenter fanns inte och finns fortfarande knappt.

Permalänk
Medlem

Men nu rabblar du bara.

Nej Office Mobile är inte Office-sviten, och kan inte göra samma sak, det är faktiskt t.o.m. sämre på att skapa och redigera än alternativen som rullar på Android och iOS.

Permalänk
Medlem

Om du trodde att dela upp och citera vilt i 11 olika stycken och 11 olika citat med XKCD inflikat skulle göra det lättläst trodde du fel.

Väderkvarnar som sagt. Trolla inte här, jag har bara tagit upp skillnaderna, och var tvungen att poängtera vissa lite mer för att du inte kände till dem. Angående två olika gränssnitt så sluta gnäll själv, det är inget företag använder i någon riktig utsträckning även om Microsoft gärna vill att de ska och det är något som är på väg bort så att allt hamnar i skrivbordet, inget är fullskärm på en vanlig desktopdator utan pekskärm efter uppdateringen senare i år. Företag behöver inte vänja sig vid något de inte kör. Det finns inget att vänja sig vid utan det är skrivbordet som du får vänja dig vid. Det är mindre riskfyllt att låta dem köra Steam också, och jag känner till betydligt mindre fall av fakade program där, men ingen kommer tillåta adminrättigheter eller liknande. Men allt det är upp till företagen. Fast Win32/API går ingenstans, det är inte något nytt teknikskifte vi står framför. Kommer också ihåg hur det var innan Windows 95, men grafiska skal på persondatorer har var vanligt sedan iaf 1983 med Apples Lisa. T.o.m. på DOS var flera grafiska skal utöver Windows vanliga på 80-talet och början av 90. En del av dessa kom innan Windows 1.0. Här är det frågan om att gå tillbaka till den gamla konventionen att fönsterhanteraren hanterar programmen på dina bärbara och stationära Windowsdatorer.

Det handlar inte om att välja nu, Microsoft har valt väg, de vill tillbaka till det de kan. Sen kan du förstås fortfarande bygga och använda konsolbaserade program i Windows NT/2000/XP/Vista/7/8/8.1/2005-2008-2012-server. Ja så länge du inte bygger/kör WinRT-program iaf. Du hade för den delen pekgränssnitt på 80-talet också. Första pekdonen var ju för den delen ljuspenna.

Vad det gäller features som bara är tillgängliga till WinRT-appar vid sideloading, främst syftat åt företag (krävs ju nycklar för att sideloada, säljs bara via volymlicens) är främst "Brokered Windows Runtime Components" och Network loopback.

Talar vi de populäraste plattformarna för Microsofts marknad för ordbehandlare på 80 och tidigt 90-tal så ja, de flesta andra stora programsviter som lever än idag utvecklades inte på enbart DOS, Windows eller Mac.

Talar vi t.ex. Office kodbas så går den inte att portera till Windows Runtime, men den rullar på OS X och stödjer där t.o.m. retina och VBA/makros. Nu är framtiden så att de inte behöver tänka på det då WinRT kommer bli ett enklare ramverk för program som körs på skrivbordet och hanteras för fönsterhanteraren. I alla fall så länge du inte tänkt styra med fingrarna på skärmen. Är de seriösa med pekskärmsanammande så kommer de inte dela upp det i en kraftfull och en ovanligt vek plattform/miljö, men det är något för framtiden. Office Mobile är inte samma sak, det är som att jämföra Outlook och Windows Live Mail. Eller Pixlr med photoshop. Microsoft vill fortfarande serva Windows och Mac-klienter inom företag och organisationer. Där de har tjänster och program som inte är tillgängliga eller har funktioner som inte är tillgängliga för de mer mobila användarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Men nu rabblar du bara.

Nej Office Mobile är inte Office-sviten, och kan inte göra samma sak, det är faktiskt t.o.m. sämre på att skapa och redigera än alternativen som rullar på Android och iOS.

Jag sa aldrig att den är bättre än alternativen eller ens bra, bara att det är MS Office. Din definition av MS Office kanske skiljer sig från min men att en Office-svit från MS är MS Office tycker jag är ganska logiskt. Det här var bara ett sidospår också, inget som är relevant för diskussionen i sin helhet.

Skrivet av Petterk:

Om du trodde att dela upp och citera vilt i 11 olika stycken och 11 olika citat med XKCD inflikat skulle göra det lättläst trodde du fel.

Vilt? Jag delar upp dina påståenden så att jag kan besvara dem var för sig, det gör det lättare att se vad jag svarar på.

Citat:

Väderkvarnar som sagt. Trolla inte här, jag har bara tagit upp skillnaderna, och var tvungen att poängtera vissa lite mer för att du inte kände till dem.

Jag trollar inte, du kanske borde veta vad ett troll är innan du anklagar andra för att vara sådana. Vilka skillnader är det du menar att jag inte känner till? Att det går att få transparens genom att ändra i registret? Behöver man ändra i registret så är det inte en funktion i mina ögon utan en anpassning. De system jag bygger har exempelvis parametrar som kunderna själva kan ändra i gränssnittet och parametrar som de inte kan ändra i gränssnittet utan som kräver ändringar direkt i databasen eller liknande, de förstnämnda är funktioner och de senare anpassningar.

Citat:

Angående två olika gränssnitt så sluta gnäll själv, det är inget företag använder i någon riktig utsträckning även om Microsoft gärna vill att de ska och det är något som är på väg bort så att allt hamnar i skrivbordet, inget är fullskärm på en vanlig desktopdator utan pekskärm efter uppdateringen senare i år.

Det där är bara spekulationer, vi vet inte hur det kommer att se ut efter den uppdateringen eller när den kommer. De screenshots vi har sett visar appar i fönster och en ny startmeny, men ifall det är default, tvingande eller valfritt har vi ingen aning om ännu. Om inte du har en kontakt i Redmond med mer insikt förstås...

Sen är jag fullt medveten om att de flesta företag inte är intresserade av apparna, det var ju precis det jag sa. De anställda däremot kanske är intresserade av att ha en plattform med program som de kan installera utan att bryta mot IT-säkerhetspolicys och annat.

Citat:

Företag behöver inte vänja sig vid något de inte kör. Det finns inget att vänja sig vid utan det är skrivbordet som du får vänja dig vid. Det är mindre riskfyllt att låta dem köra Steam också, och jag känner till betydligt mindre fall av fakade program där, men ingen kommer tillåta adminrättigheter eller liknande. Men allt det är upp till företagen.

Du kan inte jämföra Steam med butiken, Steam har inget att göra på en arbetsdator men butiken kan mycket väl ha det. Till exempel kräver mitt arbete Skype för direktkontakt, och hade jag haft Windows 8 istället för 7 så hade jag föredragit appen i en del lägen. Exempelvis när jag har mycket att göra men ändå måste ha koll på Skype, då är dockningen till kanten mycket användbar.

Citat:

Fast Win32/API går ingenstans, det är inte något nytt teknikskifte vi står framför. Kommer också ihåg hur det var innan Windows 95, men grafiska skal på persondatorer har var vanligt sedan iaf 1983 med Apples Lisa. T.o.m. på DOS var flera grafiska skal utöver Windows vanliga på 80-talet och början av 90. En del av dessa kom innan Windows 1.0. Här är det frågan om att gå tillbaka till den gamla konventionen att fönsterhanteraren hanterar programmen på dina bärbara och stationära Windowsdatorer.

Tja, Win32 API:t försvinner ingenstans just nu men på sikt så är det klart att det kommer krävas nya API:er och nya modeller. Teknikskiftet är inte från Win32 till WinRT utan till vad som kommer härnäst, om det är om ett par år eller längre fram vet vi förstås inte dock. Det var inte W95 jag syftade till utan övergången till Windows från DOS. Det fanns grafiska skal till DOS även innan Windows men det var i och med Windows som de program man ville och behövde använda började kräva grafiska gränssnitt. Jag vet inte vad du menar med att fönsterhanteraren hanterar programmen.

Citat:

Det handlar inte om att välja nu, Microsoft har valt väg, de vill tillbaka till det de kan. Sen kan du förstås fortfarande bygga och använda konsolbaserade program i Windows NT/2000/XP/Vista/7/8/8.1/2005-2008-2012-server. Ja så länge du inte bygger/kör WinRT-program iaf. Du hade för den delen pekgränssnitt på 80-talet också. Första pekdonen var ju för den delen ljuspenna.

Det är ju din åsikt, i mina ögon så har de inte alls valt att gå tillbaka när det gäller plattformen. WinRT-apparna har inte försvunnit eller fått mindre plats utan de har försökt göra dem mer attraktiva genom att utöka gränssnittsmodellen för dem, och skrivbordet är kvar precis som förut, det de har gått tillbaka på är att startmenyn inte nödvändigtvis ska vara i helskärm.

Konsollprogram finns och många gamla DOS-program går att köra i konsollen, vad har det med saken att göra? Du kan inte köra DOS på en modern dator och du kan inte starta den i DOS-läge utan du kan emulera DOS hjälpligt.

Sen är jag väl medveten om att det har funnits pekgränssnitt tidigare men det har inget med vår diskussion att göra heller.

Citat:

Vad det gäller features som bara är tillgängliga till WinRT-appar vid sideloading, främst syftat åt företag (krävs ju nycklar för att sideloada, säljs bara via volymlicens) är främst "Brokered Windows Runtime Components" och Network loopback.

Jo, det är ju jättebra funktioner om ett företag bestämt sig för att använda just WinRT-applikationer, annars inte så mycket. "Brokered Windows Runtime Components" handlar ju just om att kunna köra appar i symbios med desktopprogram och Network Loopback är inte direkt en nyhet.

Citat:

Talar vi de populäraste plattformarna för Microsofts marknad för ordbehandlare på 80 och tidigt 90-tal så ja, de flesta andra stora programsviter som lever än idag utvecklades inte på enbart DOS, Windows eller Mac.

Vilka programsviter skulle det vara? Lotus Notes?

Citat:

Talar vi t.ex. Office kodbas så går den inte att portera till Windows Runtime, men den rullar på OS X och stödjer där t.o.m. retina och VBA/makros. Nu är framtiden så att de inte behöver tänka på det då WinRT kommer bli ett enklare ramverk för program som körs på skrivbordet och hanteras för fönsterhanteraren. I alla fall så länge du inte tänkt styra med fingrarna på skärmen. Är de seriösa med pekskärmsanammande så kommer de inte dela upp det i en kraftfull och en ovanligt vek plattform/miljö, men det är något för framtiden.

Office för Mac stöder en delmängd av VBA och en delmängd av funktionerna som Windowsprogrammen gör, mer än Mobile men fortfarande förenklat. På samma sätt stöder Office för Ipad mer än Mobile och mindre än "riktiga" Office.

WinRT är inte en ovanligt vek plattform/miljö utan stöder de funktioner som användarna efterfrågar hos konkurrenterna, alltså appar med ett enkelt gränssnitt där användaren inte behöver tänka på vart saker lagras osv. men absolut krävs det antingen stöd för mer avancerade funktioner eller att WinRT mergeas ihop med Win32 på sikt om man vill att proffsanvändare ska ta till sig plattformen för sitt arbete. I nuläget är det dock inte dem som man siktar på.

Citat:

Office Mobile är inte samma sak, det är som att jämföra Outlook och Windows Live Mail. Eller Pixlr med photoshop. Microsoft vill fortfarande serva Windows och Mac-klienter inom företag och organisationer. Där de har tjänster och program som inte är tillgängliga eller har funktioner som inte är tillgängliga för de mer mobila användarna.

Windows Live Mail finns inte längre så det är inte så stor poäng med att jämföra med det. Jag skulle nog säga att det är som att jämföra Photoshop CS mot Photoshop Elements: Samma programserie, samma användningsområde men en delmängd av den totala funktionaliteten till ett mycket bättre pris. Man kan hävda att Elements inte är "riktiga" Photoshop och det har man ju i viss mån rätt i, men det betyder inte att det inte är Photoshop. Sen håller jag med om att Office för Android eller Iphone är ganska begränsade på många sätt, men de fungerar, och Office för Ipad är väldigt bra vi får bara hoppas att WinRT-versionerna blir lika bra.