Köp av HTPC , skulle detta fungera bra?

Permalänk
Medlem

Köp av HTPC , skulle detta fungera bra?

Hej! ska bygga en htpc för första gången, ska användas till film ,musik, slösurfa.Vill ha en som är hyfsat tyst ,sitter 2,5 m från tv. Har plockat ihop detta paket. Vilket tyst nätagg rekomenderar ni? övriga synpunkter? Måste klara av att spela upp 1080-film.

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6681881-00.png

Permalänk
Medlem

Med det användningsområdet klarar du dig med en mycket lägre budget, rejält overkill skulle jag vilja säga.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hoppa över grafikkortet. Finns tillräckligt bra inbyggt i alla haswell cpu:er.
Ta en billigare cpu.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av giraffen:

Hej! ska bygga en htpc för första gången, ska användas till film ,musik, slösurfa.Vill ha en som är hyfsat tyst ,sitter 2,5 m från tv. Har plockat ihop detta paket. Vilket tyst nätagg rekomenderar ni? övriga synpunkter? Måste klara av att spela upp 1080-film.

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6681881-00.png

Väldigt overkill om du bara ska kolla film o slösurfa, rätt grafikkort blir det där ju en fullfjädrad gamingdator!

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera en NUC som HTPC

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6909791/be-quiet-pure-power-l8-430...

Känns overkill det här med. Men det är tyst och modulärt som underlättar mycket i htpc chassin. Finns inte så många märken att välja på hos inet dessvärre. Kasst utbud där tycker jag. Med pengarna som du spar på cpu och grafikkort kan du skaffa ett passivt nätagg istället. exempelvis Seasonic Platinum 400

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Förslag, Corsair RM, passivt nätaggregat till 40% av lasten därefter börjar fläkten snurra, väldigt tyst aggregat.
Och om du endast ska lyssna på musik och youtube mm så kommer det nog fortsätta att vara passivt.
Håller med föregående talare ang effekt/overkill, kommer inte lasta nätaggregatet något större.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6682490/media-4912kr-2014-04-16

[/URL]

Har man någon annan låda kan man ju spara in en slant om man vill.
Hade en telefunken över som jag pillade in en media dator i.

Dold text
Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

1618 kr med frakt

http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/12...

Verkar som att den trådskaparen är nöjd med prestandan.

Permalänk
Medlem

Intel NUC DN2820FYKH finns i lager hos några återförsäljare annars.
Bl.a Komplett.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Titane:

Förslag, Corsair RM, passivt nätaggregat till 40% av lasten därefter börjar fläkten snurra, väldigt tyst aggregat.
Och om du endast ska lyssna på musik och youtube mm så kommer det nog fortsätta att vara passivt.
Håller med föregående talare ang effekt/overkill, kommer inte lasta nätaggregatet något större.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6682490/media-4912kr-2014-04-16
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6682490-00.png
[/URL]

Då hade jag mycket hellre kört ett passivt Streacom eller pico-psu på ~150-200W, så kan man samtidigt köra ett mindre chassi utan problem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hade hellre valt AMD till HTPC, både billigare och MYCKET bättre grafik/video del, och de klarar DTS HD utan problem..:P

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Intel NUC DN2820FYKH finns i lager hos några återförsäljare annars.
Bl.a Komplett.

Den är beställningsvara hos Komplett, men kommer in i lager hos CDON i slutet på nästa vecka (vecka 17 alltså).

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Säger som andra, Intel NUC! Har köpt ett tiotal till diverse vänner och släkt, alla är grymt nöjda!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Hade hellre valt AMD till HTPC, både billigare och MYCKET bättre grafik/video del, och de klarar DTS HD utan problem..:P

Japp AMD's varianter är mycket snabbare på grafik.
Dock är det helt i onödan då alla Intels integrerade grafikkretsar klarar hög bitrate i full full HD, IB och senare stöder säklart även dom de båda HD ljudformaten.
All prestanda utöver det är ju att "elda för kråkorna".
Vad intel dock slår AMD rejält på fingrarna är CPU prestanda, den behöver man ju till allt som inte kan GPU accelereras och det är ju en hel del även idag.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips,nu har man något att fundera på, om man skulle vilja ha en htpc som är absolut tyst,vad ska man då satsa på?
räcker det verkligen med en pico-psu på ~150-200W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giraffen:

Tack för alla tips,nu har man något att fundera på, om man skulle vilja ha en htpc som är absolut tyst,vad ska man då satsa på?
räcker det verkligen med en pico-psu på ~150-200W?

Herregud ja.
Med Intel grejer hamnar du under 100w med bred marginal.
Men gör dig själv en tjänst och kolla på NUC.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av giraffen:

Tack för alla tips,nu har man något att fundera på, om man skulle vilja ha en htpc som är absolut tyst,vad ska man då satsa på?
räcker det verkligen med en pico-psu på ~150-200W?

Ja, ska du inte köra med något grafikkort eller en monsterprocessor så räcker det långt.

Ska du ha en tyst dator får du köra passivt så långt du kan. En så stor CPU-kylare som möjligt t.ex. för att kunna köra den utan fläktar (eller med väldigt långsamtgående fläktar).

EDIT: Flera tipsar om NUC, men då får du komma ihåg att du blir väldigt begränsad.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta en billigare processor med låg strömförbrukning så du kan kyla den antingen väldigt tyst eller passivt (utan fläkt).
Dessutom kan du skippa grafikkortet då en inbyggd grafikdel duger. Om du bryr dig om ljud skulle jag även använda mig av ett semi-passivt eller passivt nätagg. Själv kör jag på ett Fractal Design Node 605 chassi vilket jag tycker är alldeles utmärkt! Solidt, stilrent och är även smått ljuddämpat. Däremot är det ganska stort, men detta betyder även att du har plats för en vanlig ATX bräda vilket är trevligt om du vill ha ett trådlöst nätverkskort, ljudkort eller annat PCI (e) kort

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencre:

Den är beställningsvara hos Komplett, men kommer in i lager hos CDON i slutet på nästa vecka (vecka 17 alltså).

Jaså?
Isåfall blir jag lurad av komplett.se.
För jag har sidan uppe precis nu och där står det följande:
Tillgänglighet: Tillgänglighet: 11 st i lager (1-3 vardagar leveranstid)

Vet du om de har problem med lagersaldot och hemsidan?

https://www.komplett.se/intel-nuc-dn2820fykh/807842

Är det någon mer som bekräfta eller dementera uppgifterna?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jaså?
Isåfall blir jag lurad av komplett.se.
För jag har sidan uppe precis nu och där står det följande:
Tillgänglighet: Tillgänglighet: 11 st i lager (1-3 vardagar leveranstid)

Vet du om de har problem med lagersaldot och hemsidan?

https://www.komplett.se/intel-nuc-dn2820fykh/807842

Är det någon mer som bekräfta eller dementera uppgifterna?

Du har helt rätt. Jag var nog inne på fel produkt

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Det blir att gå på AMD som cpu då det verkar mest prisvärt , någon som kan tipsa om vilken cpu man ska satsa på? ni som har lust får gärna hjälpa mej att sätta i hop ett vettigt paket med allt som behövs till en htpc som inte låter som ett reaplan.
Intel Nuc går bort då jag vill kunna sätta in en bluerayspelare senare. Gärna ett semipassivt nätagg.
Tacksam för alla tips jag fått hittils.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av giraffen:

Det blir att gå på AMD som cpu då det verkar mest prisvärt , någon som kan tipsa om vilken cpu man ska satsa på? ni som har lust får gärna hjälpa mej att sätta i hop ett vettigt paket med allt som behövs till en htpc som inte låter som ett reaplan.
Intel Nuc går bort då jag vill kunna sätta in en bluerayspelare senare. Gärna ett semipassivt nätagg.
Tacksam för alla tips jag fått hittils.

En i3 4130 (4330 har marginellt starkare grafikdel), valfritt B85-moderkort (1150) och ett streacom 150W-nätagg (passivt).

Svårslagen kombo, skulle jag säga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

En i3 4130 (4330 har marginellt starkare grafikdel), valfritt B85-moderkort (1150) och ett streacom 150W-nätagg (passivt).

Svårslagen kombo, skulle jag säga.

Ok,hur blir det vid monteringen i ett node 605 chassi? jag antar att kablarna dras ut där ett internt agg skulle sitta? Går det att sätta dit ett dammfilter istället? så man slipper ha ett stort hål där bak? eller någon annan lösning?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av giraffen:

Ok,hur blir det vid monteringen i ett node 605 chassi? jag antar att kablarna dras ut där ett internt agg skulle sitta? Går det att sätta dit ett dammfilter istället? så man slipper ha ett stort hål där bak? eller någon annan lösning?

Jao, det är väl inte ett chassi jag själv hade valt med tanke på hur stort det är, men det går såklart bra att dra kablarna vart du vill. Det finns nog inga färdiga dammfilter att sätta dit, men det är inga problem att göra ett eget.
Annars kan du ju sätta dit en fläkt för lite mer ventilation.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giraffen:

Det blir att gå på AMD som cpu då det verkar mest prisvärt , någon som kan tipsa om vilken cpu man ska satsa på? ni som har lust får gärna hjälpa mej att sätta i hop ett vettigt paket med allt som behövs till en htpc som inte låter som ett reaplan.
Intel Nuc går bort då jag vill kunna sätta in en bluerayspelare senare. Gärna ett semipassivt nätagg.
Tacksam för alla tips jag fått hittils.

Jag kör deras A6 och är nöjd men nu skulle jag nog valt deras nya modeller som kommer snart. Med FM2+ socket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Eller om det var FM3 den nya heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Hej! ville kolla vad ni tror om detta paket? http://www.inet.se/kundvagn/visa/6689600/2014-04-19

Permalänk
Medlem
Skrivet av giraffen:

Hej! ville kolla vad ni tror om detta paket? http://www.inet.se/kundvagn/visa/6689600/2014-04-19

A10-6800 är extrem overkill för filmtitt och surf.
Och inte nog med det så drar den otroligt mycket mer ström än vad som behövs.
Så om det fungerar ? japp självklart.
Är den lämplig ? kanske inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

A10-6800 är extrem overkill för filmtitt och surf.
Och inte nog med det så drar den otroligt mycket mer ström än vad som behövs.
Så om det fungerar ? japp självklart.
Är den lämplig ? kanske inte

Tips på en mer lämplig än en A10-6800?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av giraffen:

Tips på en mer lämplig än en A10-6800?

Vad är felet på de tips du redan fått?

Det är ju ingen idé att fortsätta ge dig tips om du bara struntar i det man säger... Vad ska du med grafikdelen i APU:n till och vad ska du med ett högljutt nätagg på 600W till?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.