Permalänk

Anonymt surfande. Hjälp!

Hejsan alla!

Hoppas att detta är rätt del av forumet annars för mod gärna flytta mig.
Är lite ny på det här med anonymitet när det kommer till surfandet. Lite snabbt så letar jag efter en tjänst av något slag så inga kan se vad jag gör på internet, piratebay/mail/bankuppgifter osv.

Är det något som behövs eller är det bara onödigt och om det är något att satsa på vad ska jag använda mig av?

Vet väldigt lite om det här så ge mig lite bra tips hur jag ska tänka/ varför osv.

Mvh Kariz

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av karizmatic:

Hejsan alla!

Hoppas att detta är rätt del av forumet annars för mod gärna flytta mig.
Är lite ny på det här med anonymitet när det kommer till surfandet. Lite snabbt så letar jag efter en tjänst av något slag så inga kan se vad jag gör på internet, piratebay/mail/bankuppgifter osv.

Är det något som behövs eller är det bara onödigt och om det är något att satsa på vad ska jag använda mig av?

Vet väldigt lite om det här så ge mig lite bra tips hur jag ska tänka/ varför osv.

Mvh Kariz

De flesta (alla?) webbläsare har anonymitetsfunktion. Räcker inte det?
IE = Ctrl+shift & P
Chrome = Ctrl+shift & N

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

De flesta (alla?) webbläsare har anonymitetsfunktion. Räcker inte det?
IE = Ctrl+shift & P
Chrome = Ctrl+shift & N

Det enda det gör är att det inte sparas cookies samt historik i webläsaren.

Som jag förstår det så vill TS dölja sitt IP och då krävs en VPN/proxy av något slag.

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

Det enda det gör är att det inte sparas cookies samt historik i webläsaren.

Som jag förstår det så vill TS dölja sitt IP och då krävs en VPN/proxy av något slag.

Det är väl tanken, som tidigare är lite dålig på det så vet inte hur viktigt/icke viktigt det kan vara

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du plötsligt vill anonymsurfa, om man får fråga?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hidemyass . com t ex?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Skrivet av Icte:

Hur kommer det sig att du plötsligt vill anonymsurfa, om man får fråga?

Nja alltså, har alltid funderat på hur det fungerar och så.. Inget olagligt som kommer hända förutom att hämta hem några filmer/serier då och då...
Men var mer en fundering hur man skulle gå till väga om det var nödvändigt dvs.

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Sötast
Skrivet av Dr.Mabuse:

De flesta (alla?) webbläsare har anonymitetsfunktion. Räcker inte det?
IE = Ctrl+shift & P
Chrome = Ctrl+shift & N

Jag hoppas att ni inte är seriösa?
Ni kan inte på fullaste allvar tro att ett inkognitofönster skulle göra ens surfning på något sätt mer anonymt, förutom man man på ett enkelt vis vill dölja historik från frugan...

Skrivet av Icte:

Hur kommer det sig att du plötsligt vill anonymsurfa, om man får fråga?

Vad gör det för skillnad varför TS vill vara anonym?

Skrivet av karizmatic:

Hejsan alla!

Hoppas att detta är rätt del av forumet annars för mod gärna flytta mig.
Är lite ny på det här med anonymitet när det kommer till surfandet. Lite snabbt så letar jag efter en tjänst av något slag så inga kan se vad jag gör på internet, piratebay/mail/bankuppgifter osv.

Är det något som behövs eller är det bara onödigt och om det är något att satsa på vad ska jag använda mig av?

Vet väldigt lite om det här så ge mig lite bra tips hur jag ska tänka/ varför osv.

Mvh Kariz

Vad jag vet så finns det inget 100%igt sätt att surfa anonymt men det finns ett par tjänster oavsett:

De första två jag tänker på är:
https://anonine.com/sv
https://www.relakks.com/

Sen finns det även TOR:
https://www.torproject.org/

Permalänk
Medlem

Köp Anonine, snabbaste VPN:en jag har testat.

Permalänk
Medlem

Sen finns Tor Browser också som inte lagrar historiken.

https://www.torproject.org/projects/torbrowser.html.en

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Vad gör det för skillnad varför TS vill vara anonym?

Det har en stor betydelse av valet, inga av de tjänster du nämnde skulle jag använda för att göra bankärenden eller personliga mail som TS ville ha tjänsten till. För vågar man verkligen lita på de parter som man blandar in? Tor vad jag har förstått är en dålig tjänst på att sprida personliga okrypterade uppgifter genom, det tjänsten däremot är bra att att kunna sprida information utan att spåra avsändare eller mottagare.

Mitt råd är att man ska använda sunt förnuft och använda tjänster därtill. T.ex. vill man göra anonyma bankärenden så är mobila kontantkort som finns att köpa lite varstans ett bra alternativ. Köper man i en seriös risk är chansen liten att det är något fuffens med dessa.

Anonymitet i hemmet, så skaffa en egen personlig dator och gör såna saker på. Det kan också vara en surfplatta, det finns dock vissa routrar som kan lagra viss information så tänk på det.

Låg anonymitet, gratistjänster på internet. Högre de tjänster som Allexz nämnde. Ännu högre så först ett anonymt mobilt bredband som ni har köpt kontakt, därefter någon anonymitetstjänst där inga uppgifter går att spåra till en (som betalning) och därefter kryptera datan.

*edit*
Skaran som har behov av anonyma bankärenden är inte stor, däremot bör många tänka på säkerhet. D.v.s. se till att ha bra antivirusprogram och brandvägg och kör ej saker från skumma källor. Och för guds skull, använd ej någon anonymitetstjänst när ni gör bankärendet.
Eller behov och behov, vad har staten etc med att angå vad man köper såvida det är lagligt? Polisen kartlägger folk som handlar vissa lagliga saker, främst kemikalier, men säkerligen också extrem politiska saker. Men ändå är det en väldigt liten skara som gör sådant.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag hoppas att ni inte är seriösa?

TS frågeställning var öppen för tolkning; vem ville han egentligen dölja sina förehavande för och i vilket syfte. Så jag tänkte vänta med att spela bror duktig tills mer fakta presenterats.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av friskybob:

Köp Anonine, snabbaste VPN:en jag har testat.

Jag körde Anonine ett drygt år tills för några veckor sedan, fick plötsligt massor med problem med att koppla upp, och av någon anledning föll de bort från Torrentfreaks senaste frågerunda till VPN-leverantörer om loggar osv.

https://torrentfreak.com/which-vpn-services-take-your-anonymi...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Citat:

§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.
All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Läs gärna FAQ:en om piratkopiering här

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...