Corsair carbide 330r vs. fractal R4

Permalänk

Corsair carbide 330r vs. fractal R4

Hejsan!

Jag står lite i val och kval när det kommer till att köpa ett nytt chassi då mitt fractal R4 börjar ge upp :/
eller ja får inte fast sidopanelerna då det verkar ha blivit gängpaj i gängorna i chassit :/

Har varit nöjd med chassit innan men hittade ett annat liknande från corsair.

Så vilket skulle ni välja om ni fick välja mellan:
Corsair carbide 300r
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/cor...
eller
Fractal design r4
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/fra...

Vad är då som måste få plats i carbide?
1st ASUS GTX-680
1st ASUS Phoebus
1st corsair AX1200i

Som sagt vet att det får plats i R4an men carbidet lockar då kommer jag få nästan rent chassi med ASUS/Corsair förutom 2 av fläktarna fram som är be quiet:)..

Så kom gärna med kommentarer

Permalänk
Medlem

Måste du skruva fast sidopanelerna? Jag tycker de sitter bra ändå.

Permalänk
Medlem

1200w nätagg för 1 680?
Jag skulle säga R4

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja så ett frö för Nanoxia Deep Silence 1 (DS1). Tystare och svalare än R4, till ungefär samma pris! Googla recensioner för omdömen, sitter tyvärr på mobilen och skriver för tillfället!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Ett tips nu har jag inte chassit i närheten för att titta men sitter säkert bara sånna här små klips där inne på sidopanelen tar du bara en tång eller en skurvmejsel böjer ut dom lite så kommer det fungera igen.

Främst dom i underdelen och ovandelen som har tryckts ihop lite förmodligen och är för närma själva sidpopanelen så dom inte kan gänga i på sidan på chassit du får ta bända ut dom lite.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Måste du skruva fast sidopanelerna? Jag tycker de sitter bra ändå.

glappar i bakkant:/

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Ett tips nu har jag inte chassit i närheten för att titta men sitter säkert bara sånna här små klips där inne på sidopanelen tar du bara en tång eller en skurvmejsel böjer ut dom lite så kommer det fungera igen.

Främst dom i underdelen och ovandelen som har tryckts ihop lite förmodligen och är för närma själva sidpopanelen så dom inte kan gänga i på sidan på chassit du får ta bända ut dom lite.
http://imagescdn.tweaktown.com/content/4/8/4844_16_fractal_de...

okej skall testa det innan det blir nytt köp

Permalänk
Skrivet av Marwin88:

1200w nätagg för 1 680?
Jag skulle säga R4

ja varför inte?? älskar det nätagget

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillkimpa:

ja varför inte?? älskar det nätagget

Av den enkla anledningen att 1200w är en sjuk överdimensionerat, men har man tänkt att köra sli eller fler kort så visst.
Tror nog till o med att den kan driva 4 kort, dock så är det dina pengar som du gör vad du vill med.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Skrivet av Maho:

Av den enkla anledningen att 1200w är en sjuk överdimensionerat, men har man tänkt att köra sli eller fler kort så visst.
Tror nog till o med att den kan driva 4 kort, dock så är det dina pengar som du gör vad du vill med.

köpte det i vintras;) och har tänkt stoppa in ett till 680 men får bli lite längre fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillkimpa:

köpte det i vintras;) och har tänkt stoppa in ett till 680 men får bli lite längre fram

Fortfarande overkill kan hålla med att det är bra agg! Har lill broschan 860i

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Skrivet av Marwin88:

Fortfarande overkill kan hålla med att det är bra agg! Har lill broschan 860i

ähhhh datorn får tillräckligt med ström nu iaf.. kan vara lite av en hobby skada att jag vill ha mycket ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillkimpa:

ähhhh datorn får tillräckligt med ström nu iaf.. kan vara lite av en hobby skada att jag vill ha mycket ström

Men datorn får ju inte MER ström bara för att du hart ett överdimensionerat agg.

En dator drar den strömmen den behöver och så länge ett Agg inte är för litet så spelar det ju ingen roll sen så länge det som komponenterna behöver finns tillgängligt.

Så att köpa ett Über agg för att driva en Mainstream rigg är ENBART pengar i sjön. Som exempel hade du kunnat lagt pengarna på mer Ramminne, Bättre CPU kylare, eller helt enkelt ett bättre chassi än R4 redan från början.

Att tycka att datorn är bättre bara för att den har ett ENORMT agg är precis samma sak som när tjejer tycker något är bättre bara för att det är ROSA... *Facepalm*

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

Define R4. Inte Corsair. Tycker corsair chassina är ena rangel.
Define R4 är tungt med rejäla sidopaneler och ljuddämpning.

Jag köpte ett 750d (corsair) och plåten var 1mm tjock. Ranglade tillbaka till butiken med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Men datorn får ju inte MER ström bara för har att du hart ett överdimensionerat agg.

En dator drar den strömmen den behöver och så länge ett Agg inte är för litet så spelar det ju ingen roll sen så länge det som komponenterna behöver finns tillgängligt.

Så att köpa ett Über agg för att driva en Mainstream rigg är ENBART pengar i sjön. Som exempel hade du kunnat lagt pengarna på mer Ramminne, Bättre CPU kylare, eller helt enkelt ett bättre chassi än R4 redan från början.

Att tycka att datorn är bättre bara för att den har ett ENORMT agg är precis samma sak som när tjejer tycker något är bättre bara för att det är ROSA... *Facepalm*

Smart att köpa ett betydligt bättre agg än vad man behöver. Köpte ett 650 w själv och ville senare köra i sli men hade inte sladdar nog. Så fick nyligen köpa ett nytt nätaggregat och dra om alla kablar etc igen, en onödig utgift dessutom. Bättre att köpa ett rejält direkt! Eftersom han kanske vill köra sli.
On topic, hade kört på ett r4 igen, det tilltalar mig mer och är nöjd själv. Gillar fläktkontrollen också!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Men datorn får ju inte MER ström bara för att du hart ett överdimensionerat agg.

En dator drar den strömmen den behöver och så länge ett Agg inte är för litet så spelar det ju ingen roll sen så länge det som komponenterna behöver finns tillgängligt.

Så att köpa ett Über agg för att driva en Mainstream rigg är ENBART pengar i sjön. Som exempel hade du kunnat lagt pengarna på mer Ramminne, Bättre CPU kylare, eller helt enkelt ett bättre chassi än R4 redan från början.

Att tycka att datorn är bättre bara för att den har ett ENORMT agg är precis samma sak som när tjejer tycker något är bättre bara för att det är ROSA... *Facepalm*

Om han har ett nätagg på 1200W så är nätagget effektivast kring 600W vilket är i närheten av vad hans system tar. (Nätagg är alltid effektivast på 50% load)

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com