Funderar på extern hårdvara som en extra säkerhets funktion.

Permalänk
Medlem

Funderar på extern hårdvara som en extra säkerhets funktion.

Vad kan vara en "billig" lösning att höja sin säkerhet kring sitt datoranvändande?
Typ extra utrustning som t.ex kan kopplas till routern, bredbandsmodem, dator för att öka säkerheten.
Kanske något som ser ut som en "osäker" dator och bör rimligen attackeras först och sedan logga, och skicka
information om angreppet. Vad har ni för tankar och ideer? Kan man t.ex koppla flera komponenter på något smart sätt och få ut något smart.

Permalänk
Medlem

En hårdvarubrandvägg, dock är dom är oftast väldigt dyra.

Permalänk
Medlem

varför vill du ha hårdvara? om du vill ha någonting billigt är det oftast mjukvara som gäller. som du säger nu så låter det inte som du har någon aning om vad du vill ha för säkerhet ens en gång, du vill bara ha någonting.
så min fråga är egentligen; vad för skydd är du ute efter?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Vilken hårdvarubrandvägg rekommenderar ni?
Blir det konflikt med mjukvarobrandväggen eller brandväggen i den trådlösa routern(switch/modem)?

Nu använder jag endast Windows Firewall, Microsoft Security Essentials. Och ett xavi5258 som är via Bredbandsbolaget.
Funderar på att köpa något som liknar
"http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/ASUS-RT-AC66U..."
Men man kan ju ha även en hårdvarubrandvägg kopplat till detta.

Finns det inga andra saker som ni kan komma på? Något som jag inte har hört talas om innan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eftersom du inte verkar kunna någonting om detta så känns det som de ytterligare saker du ska "koppla på" potentiellt faktiskt kan förvärra säkerheten.
Säkerhet är inte en produkt brukar det sägas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobia:

Kanske något som ser ut som en "osäker" dator och bör rimligen attackeras först och sedan logga, och skicka
information om angreppet.

Sätt upp en honeypot.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem

Sätt upp och använd bara virtuella engångsdatorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förr i tiden när man använde tjocka CRT-skärmar fanns det filter att köpa som man satte på skärmen för att minska betraktningsvinkeln och därför göra det svårare att tjuvtitta.
Nuförtiden köper man bara en billigare plattskärm.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

En VPN-verkar räcka för dig?

Permalänk
Inaktiv

Tror att du får lite bättre svar om du beskriver vad det skall vara till.. tex om du vill ha skydd mot hackers eller vad det nu kan vara för nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Eftersom du inte verkar kunna någonting om detta så känns det som de ytterligare saker du ska "koppla på" potentiellt faktiskt kan förvärra säkerheten.
Säkerhet är inte en produkt brukar det sägas.

Man måste börja någonstans. Jag ställer en öppen fråga.
Men jag har den inställningen att undersöka om det finns något jag har missat. (Vilket man ofta har)

Permalänk
Medlem

Gör som en del redan har sagt och fundera på vad du vill skydda dig emot.

Hackers?

Skydda viktig data?

Virus etc?

Din integritet (spårning/kartläggning etc)?

En bra backup, brandvägg/antivirus, uppdaterad mjukvara, kanske en VPN och lite sunt förnuft bakom "spakarna" tar dig långt.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Tror att du får lite bättre svar om du beskriver vad det skall vara till.. tex om du vill ha skydd mot hackers eller vad det nu kan vara för nått.

Jag ställer frågan generell, tanken var att få kreativa förslag.
Jag har idag förmodligen en något högre säkerhet än medelsvensson. (men det tycker jag är ganska dåligt)

De flesta har ganska dålig koll när det gäller datasäkerhet, oerhört komplext ämne.
Det är jag medveten om. Men jag vill nog höja mig några snäpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

En VPN-verkar räcka för dig?

Det är ju det jag är ute efter, några bra förslag på "Routrar som stödjer VPN"?

Förslag på bra VPN tjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Gör som en del redan har sagt och fundera på vad du vill skydda dig emot.

Hackers?

Skydda viktig data?

Virus etc?

Din integritet (spårning/kartläggning etc)?

En bra backup, brandvägg/antivirus, uppdaterad mjukvara, kanske en VPN och lite sunt förnuft bakom "spakarna" tar dig långt.

En duktig hackers har man ingen chans emot, man får hoppas att man slipper.
Har ingen jätte viktig data, jag har backuper i fall om allt kraschar.
Jag använder inte så mycket mjukvara, aldrig pirat. Så jag borde inte få virus.
Jag är alltid hemma, känns inte så intressant att kartlägga, blir en liten punkt som ibland lämnar min dator.

VPN hade ju varit bra.

Permalänk
Medlem

Man kan stirra sig blind på hårdvara/mjukvara.

Men en "riktig" hacker kan mycket väl lista ut mycket saker om dig för att kunna knäcka din säkerhet genom det som kallas "social engineering".

Ett system blir aldrig säkrare än användaren.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobia:

Det är ju det jag är ute efter, några bra förslag på "Routrar som stödjer VPN"?

Förslag på bra VPN tjänster?

Måste du koppla upp routern mot VPN? Eller räcker det med en klient på datorn? Kan rekommendera Anonine, hyfsat billig och relativt snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobia:

Jag ställer frågan generell, tanken var att få kreativa förslag.
Jag har idag förmodligen en något högre säkerhet än medelsvensson. (men det tycker jag är ganska dåligt)

De flesta har ganska dålig koll när det gäller datasäkerhet, oerhört komplext ämne.
Det är jag medveten om. Men jag vill nog höja mig några snäpp.

Vad får dig att tro att du har något högre säkerhet än medelsvensson?
Vad är det du tycker behöver för att öka din säkerhet?
Vad inom din säkerhet tycker du det brister?

Men eftersom du inte är intresserad av att berätta det eller dina kunskaper utan du säger att det är en "öppen fråga" så ger jag några förslag.

Heldiskkryptera.
Använd "PGP" eller liknande när du ska kommunicera med andra, dels för kryptering och authenicering samt meddelandeintegritet.
Använd starka lösenord (definationen förändras hela tiden pga av att hashar knäcks, grafikkort och ASICS blir snabbare och snabbare).
Byt lösenord då och då.
Ha ett vettigt antivirus.
Ha patchat operativsystem.
Signa upp dig på diverse säkerhetsemaillistor där 0-day exploits ofta visas upp och varnas för.
Kommunicerar du med folk utomlands så kan VPN via er vara en bra grej (nu snackar jag inte om VPNer som är gjorda för att fildelare ska förbli anonyma).
Utför "högriskmoment" i ett VM där du kan backa allt som händer med den.
Ha inkrementella backupper på det som du anser viktigt och ha det inte i hemmet utan "off location".
osv osv osv.

Permalänk
Medlem

En router? Eller en fysisk brandvägg, men en router är iaf billig och har brandvägg inbyggd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobia:

En duktig hackers har man ingen chans emot, man får hoppas att man slipper.
Har ingen jätte viktig data, jag har backuper i fall om allt kraschar.
Jag använder inte så mycket mjukvara, aldrig pirat. Så jag borde inte få virus.
Jag är alltid hemma, känns inte så intressant att kartlägga, blir en liten punkt som ibland lämnar min dator.

VPN hade ju varit bra.

Jag förstår vad du vill få ut men säkerhet är inte något som man bara kan kräva eller ens få en ett svar ang om man inte säger vad det är man vill säkra och mot vad.

Först och främst så blir jag nyfiken när du säger att du har bra säkerhet men inget att skydda. En "bra hacker" skulle troligtvis inte lägga ner sin tid på att själv ta sig in i ditt system utan skulle troligtvis använda Trojaner eller Malware för just detta. Det blockerar man ganska elkelt med ett bra Antivirusprogram.

Är det att du vill vara säker på internet så skulle en VPN fungera. Det och att ha bra och olika lösenord.

Datalagringssäkerhet fungerar bäst om du vet vad det är du gör, men läs på om RAID och tex TrueCrypt för att få en bättre aning om hur du kan säkra din data, göra det svårare för hårdvarufel att förstöra din data och säkra dig mot mer fysiska intrång genom att kryptera din data och sedan använda en nyckel för att låsa upp disken.

Att du inte använder mycket mjukvara ser jag mest som ett säkerhetshot. Säger inte att du blir säkrare ju mer mjukvara du använder utan att det finns mycket bra mjukvara att använda. Ska du förlita dig på hårdvarusäkerhet så får du också tänka på att hårdvaran du köper använder någon form av mjukvara för att fungera.

Du kan sätta upp en Honeypot (som tidigare sagts) för att lura någon och sedan fylla den potten med falsk programvara och filer. Du kan logga din nätverkstraffik (använd bara på ditt eget nätverk (mellan din router och dina datorer) då det är olagligt att sniffa runt i andra personers nätverk) och sätta upp filter som varnar för oväntad trafik.

Det jag tog upp nu är bara en grund "overlook" över allt som kan göras. Ge oss ett klarare område så kan vi hjälpa dig mer!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Man kan stirra sig blind på hårdvara/mjukvara.

Men en "riktig" hacker kan mycket väl lista ut mycket saker om dig för att kunna knäcka din säkerhet genom det som kallas "social engineering".

Ett system blir aldrig säkrare än användaren.

Läste du vad jag skrev innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Måste du koppla upp routern mot VPN? Eller räcker det med en klient på datorn? Kan rekommendera Anonine, hyfsat billig och relativt snabb.

Kändes lite för "billigt". Men tack ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Vad får dig att tro att du har något högre säkerhet än medelsvensson?
Vad är det du tycker behöver för att öka din säkerhet?
Vad inom din säkerhet tycker du det brister?

Men eftersom du inte är intresserad av att berätta det eller dina kunskaper utan du säger att det är en "öppen fråga" så ger jag några förslag.

Heldiskkryptera.
Använd "PGP" eller liknande när du ska kommunicera med andra, dels för kryptering och authenicering samt meddelandeintegritet.
Använd starka lösenord (definationen förändras hela tiden pga av att hashar knäcks, grafikkort och ASICS blir snabbare och snabbare).
Byt lösenord då och då.
Ha ett vettigt antivirus.
Ha patchat operativsystem.
Signa upp dig på diverse säkerhetsemaillistor där 0-day exploits ofta visas upp och varnas för.
Kommunicerar du med folk utomlands så kan VPN via er vara en bra grej (nu snackar jag inte om VPNer som är gjorda för att fildelare ska förbli anonyma).
Utför "högriskmoment" i ett VM där du kan backa allt som händer med den.
Ha inkrementella backupper på det som du anser viktigt och ha det inte i hemmet utan "off location".
osv osv osv.

Tack för dina råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Jag förstår vad du vill få ut men säkerhet är inte något som man bara kan kräva eller ens få en ett svar ang om man inte säger vad det är man vill säkra och mot vad.

Först och främst så blir jag nyfiken när du säger att du har bra säkerhet men inget att skydda. En "bra hacker" skulle troligtvis inte lägga ner sin tid på att själv ta sig in i ditt system utan skulle troligtvis använda Trojaner eller Malware för just detta. Det blockerar man ganska elkelt med ett bra Antivirusprogram.

Är det att du vill vara säker på internet så skulle en VPN fungera. Det och att ha bra och olika lösenord.

Datalagringssäkerhet fungerar bäst om du vet vad det är du gör, men läs på om RAID och tex TrueCrypt för att få en bättre aning om hur du kan säkra din data, göra det svårare för hårdvarufel att förstöra din data och säkra dig mot mer fysiska intrång genom att kryptera din data och sedan använda en nyckel för att låsa upp disken.

Känns som ganska meningslöst för den är ju alltid okrypterad när jag arbetar vid datorn.
Är inte ute och far så mycket, möjligen att man ska kryptera mobilen i så fall. Men den har jag ganska bra koll på.

Att du inte använder mycket mjukvara ser jag mest som ett säkerhetshot. Säger inte att du blir säkrare ju mer mjukvara du använder utan att det finns mycket bra mjukvara att använda. Ska du förlita dig på hårdvarusäkerhet så får du också tänka på att hårdvaran du köper använder någon form av mjukvara för att fungera.

Du kan sätta upp en Honeypot (som tidigare sagts) för att lura någon och sedan fylla den potten med falsk programvara och filer. Du kan logga din nätverkstraffik (använd bara på ditt eget nätverk (mellan din router och dina datorer) då det är olagligt att sniffa runt i andra personers nätverk) och sätta upp filter som varnar för oväntad trafik.

Det jag tog upp nu är bara en grund "overlook" över allt som kan göras. Ge oss ett klarare område så kan vi hjälpa dig mer!

Jo VPN verkar vettigt, ska bara välja en bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

En router? Eller en fysisk brandvägg, men en router är iaf billig och har brandvägg inbyggd.

Tack!
Jo får titta på någon bra när jag får tid.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att använda detta?
http://www.intrinsic-id.com/solutions/secure-boot/
Lite av vad jag hade i tankarna när jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobia:

Kändes lite för "billigt". Men tack ändå.

Om du konfigurerar routern med en VPN så kommer ALL trafik gå genom din VPN. Mobil på wifi inkluderat. Många VPN'ers IP-adresser är bannade på många sidor, exempelvis omegle.

Om du laddar ner OpenVpn på datorn så loggar du bara in och så har du VPN på datorn när du vill göra vad du nu ska göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på en ny sak, tror att säkrast och billigast blir följande:
Behövs en VPN för en chromebook eller alternativ?

Dock hade jag nog behövt en epost-klient och ftp-program i jobbet. Finns det Appar till den för det?
En filhanterare hade även varit bra att ha.

* jobb-dator, Chromebook (eftersom det är seo, hade jag velat ha samma tänk, funktioner fast inte Google) [Finns det eller kommer det alternativ till detta?]

* Min cad-dator, offline (så man inte blir störd och kan jobba ifred)

Permalänk
Medlem

Tänkte lite kort informera TS om en knapp som heter citera flera