Windows 8.2 med startmeny till hösten

Permalänk
Medlem

Hoppas de tänker släppa en beta av 8.2, för oss med dåligt tålamod!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

lol strejf, du kan behålla dit värdelösa moln.

Jag klarar mig så underbart bra utan sådant skräp.
Misslyckad windows 8 launch, misslyckad xbox one försäljning, misslyckad lansering av w9 om dom kommer gå på sådant skräp.

Go microsoft, lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag använder mailprogrammet, kalendern, reddit, fjärrskrivbord, fliboard och många andra dagligen då jag tycker att de är bättre än alternativen. Skulle gärna köra det på min stationära dator också men jag tycker det blir lite mycket med 27" mail.

Och många av dessa kan du använda via en webbläsare, som du kan då bestämma storlek över själv. Som jag sa, "appar" är en hype, allt behöver inte vara fullscreen, det behöver inte vara "appar" överhuvudtaget, bara något som redans finns (program) man paketerar om och låser in ännu mer och försöker sälja som något revolutionerande nytt. Det är inte nytt, det är samma gamla i bakgrunden, fast mera inlåst och oanvändarvänligt. Så jag fösrtår inte vad du menar, varför kör du mailen i fulla 27" när du enkelt kan kan ändra storlek i det och alltid har kunnat sen innan "appar" kom?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej det var fantastiskt ända sedan 8.0 enligt mig. Windows 7 var också mycket bra, med betoning på var.

Windows 7 är fortfarande Windows 7, så på vilket sätt har det förändrats? Nada, endast ditt omdöme har förändrats.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Meh!

Jag vill ju inte ha nån start meny, jag gillar helskärms-apparna på min eyefinity uppsättning...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Windows 7 är fortfarande Windows 7, så på vilket sätt har det förändrats? Nada, endast ditt omdöme har förändrats.

Windows 7 har blivit smågammalt och lite "äckligt" tyvärr Som det ofta blir när saker blir gamla. DOS var kanonbra när det släpptes, nu är det skit

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Vanliga program, som det alltid funnits? "Appar" är bara en hype.

Detta tycker jag är så konstigt. Folk tjatar hela tiden om att det inte finns några appar till Windows 8 och att de måste få igång ecosystemet. När det finns hur mycket som helst? Fan, windows har ju appar (program) i massor och spöar t.ex Android m.m.

Hoppas att de inte gör om Modern UI för mycket, jag gillar upplägget nu. Passar bra på telefoner m.m. WP8 är underbart. Det kanske skulle kunna lägga in en Tetris funktion. Så att man kan forma dem lite mer efter en grid eller liknande. Kanske gjort det möjligt att "länka" ihop 2 eller fler tiles och så att de kunde utnyttja varandras funktioner. Bygga ett kluster.

Men inte för mycket, tycker det är bra att det finns en standard.

Det största felet Microsoft gjorde var marknadsföringen. De borde ha släppt WP8 till både plattor m.m. och låtit Windows dö ut. Kunde ha haft ett nytt namn på WP8 också.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tozzi:

Och många av dessa kan du använda via en webbläsare, som du kan då bestämma storlek över själv. Som jag sa, "appar" är en hype, allt behöver inte vara fullscreen, det behöver inte vara "appar" överhuvudtaget, bara något som redans finns (program) man paketerar om och låser in ännu mer och försöker sälja som något revolutionerande nytt. Det är inte nytt, det är samma gamla i bakgrunden, fast mera inlåst och oanvändarvänligt. Så jag fösrtår inte vad du menar, varför kör du mailen i fulla 27" när du enkelt kan kan ändra storlek i det och alltid har kunnat sen innan "appar" kom?

Det är inte riktigt samma sak att köra program som att köra webbläsarprogram i mina ögon, men det kanske det är för dig :). Jag förstår hur du tänker och jag hade också varit väldigt nöjd med att köra alla program i webbläsaren om de var lika snabba och smidiga som de riktiga programmen. Hade jag kunnat använda det och vara nöjd hade det ju varit helt perfekt :).

Hursomhelst så är det nästan alltid bättre med olika alternativ så olika användare kan köra de program de vill använda som de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Meh!

Jag vill ju inte ha nån start meny, jag gillar helskärms-apparna på min eyefinity uppsättning...

Haha, gav mig ett gott garv, håller med! x'D

Skrivet av strejf:

Windows 7 har blivit smågammalt och lite "äckligt" tyvärr Som det ofta blir när saker blir gamla. DOS var kanonbra när det släpptes, nu är det skit

Det är bara ditt tycke som fortf har ändrats. Windows 7 funkar fortf lika bra nu som tidigare. Samma med DOS, det gör fortf sitt jobb utmärkt och funkar som det ska. DÄREMOT så ändras andra saker som kan ändra upplevelsen eller ens tycke, nya funktioner, nytt utseende, var ju ett jättestort hopp från DOS till 3.x när det blev grafiskt. Men för Windows 7, så finns det ingen anledning att behöva byta OS pga utveckling lr några sådanna faktorer som sätter "käppar i hjulet", tvärtom så har ju Windows 8 satt en massa käppar i hjulet på olika sätt för olika människor, därav att MS nu faktiskt backar och sätter tillbaka startmenyn som vi nu får höra. För min del finns det inget Windows 8 erbjuder, som skulle göra det värt att byta från Windows 7, alla dagens spel funkar fortf, alla program funkar på det, det finns bra stöd, det utvecklas fortf till den plattformen på både säkerhet, uppdateringar, nya spel/program etc, det är långt ifrån dött och "icke fungerande", tvärtom. Windows 7 är i mina ögon fortf mer vettigt än Windows 8.x och jag är långt ifrån ensam att tycka så, majoriteten håller med mig här och det talar ganska klart i klarspråk att MS gör något väldigt fel.

Skrivet av Maysay:

Detta tycker jag är så konstigt. Folk tjatar hela tiden om att det inte finns några appar till Windows 8 och att de måste få igång ecosystemet. När det finns hur mycket som helst? Fan, windows har ju appar (program) i massor och spöar t.ex Android m.m.

Hoppas att de inte gör om Modern UI för mycket, jag gillar upplägget nu. Passar bra på telefoner m.m. WP8 är underbart. Det kanske skulle kunna lägga in en Tetris funktion. Så att man kan forma dem lite mer efter en grid eller liknande, Men inte för mycket, tycker det är bra att det finns en standard.

Appar är pain in the ass att använda, så oproduktivt och inlåst i ramarna. Hela fokuset flyttas till den appen och man känner sig väldigt låst att ens kunna göra något annat samtidigt. Något som förbättras när appar nu inte behöver vara fullscreen, men fortf, vad är då skillnaden mot vanliga program "som förr"? Känns som mer overhead och mer skit bara, samma sak ompaketerat med nytt utseende bara för att skapa en tillfällig hype (PR-trick).

Vi går bakåt just nu tycker jag.. Appar funkar bra på små och bärbara enheter, inte på vettiga datorer man ska jobba på.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är inte riktigt samma sak att köra program som att köra webbläsarprogram i mina ögon, men det kanske det är för dig :). Jag förstår hur du tänker och jag hade också varit väldigt nöjd med att köra alla program i webbläsaren om de var lika snabba och smidiga som de riktiga programmen. Hade jag kunnat använda det och vara nöjd hade det ju varit helt perfekt :).

Hursomhelst så är det nästan alltid bättre med olika alternativ så olika användare kan köra de program de vill använda som de vill.

Jag har ju hellre ett program där jag kommer åt massa sidor, än en app per varje hemsida jag ska leta rätt på. Dessutom kan jag grupepra dem i flikar, jag kan ändra hur många flikar/fänster jag vill ha och är helt fri att ändra torlek och allt, ja, tom plugins för att förbättra upplevelsen (blocka reklam för att nämna en stor sak som verkar vara fullt bloatad i appar).

Jag testade windows 8 och 8.1, apparna är värdelösa, fyllda med reklam, bloatade, buggiga och ja, hatar fullscreen mode. Webbläsaren går ju tusen gånger fortare och smidigare.

Jag har inget emot att det finns alternativ, utan att MS ska pracka på att allt ska vara appar med deras modern UI, man försöker tvinga folket åt en sida, man tar bort alternativ och kör fulspel. Det ogillas.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 7 har blivit smågammalt och lite "äckligt" tyvärr Som det ofta blir när saker blir gamla. DOS var kanonbra när det släpptes, nu är det skit

DOS ja, minns att man måste ändra ordningen i autoexec.bat och config.sys för att få ut så mycket minne som möjligt. Det var roliga tider det. IBM DOS (PC DOS) var bättre på det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

DOS ja, minns att man måste ändra ordningen i autoexec.bat och config.sys för att få ut så mycket minne som möjligt. Det var roliga tider det. IBM DOS (PC DOS) var bättre på det

Man körde väl "himem.exe" så fixade de väl det åt dig om jag minns korrekt? Fast vi kanske tänker på två olika saker nu?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 7 har blivit smågammalt och lite "äckligt" tyvärr Som det ofta blir när saker blir gamla. DOS var kanonbra när det släpptes, nu är det skit

Det enda som är "äckligt" är de förvuxna färgglada skarpa fyrkantiga ikonerna som verkar vara moderna nu (facebook, win8, ifån osv...)

Permalänk
Medlem

Lite sent, hade kanske väntat mig att det skulle komma inom en månad eller så. Men men...

Och sedan att Windows 9 är gratis kan ju vara en bra sak. Men och andra sidan så ringer varningsklockorna för mig; Vad känar då Microsoft in pengarna? Mardrömmen: Spårandet av användare för reklamförsäljning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Sitter nog kvar med W7 tills W9 kommer.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Nödvändig fix men knappast värt att ens bry sig 8:an iochmed att 9 står i farstun och väntar på att få träda fram. En viktig fix för hela Windows dock är att fixa fokus på lokalt konto och göra Ms konto optional. Lär inte ske men ändå.

Windows cloud kan MS däremot stoppa upp där solen aldrig skiner. Likt chrome OS kommer jag inte ta i det skräpet med tång ens.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är nöjd med W8?

Visa signatur

Lur: IPhone 6+. Lur 2: IPhone 7 Platta: IPad Air Skärm: BenQ 24" 3D LED XL2411T
Speldator: Chassi: CM Storm Stryker, Grafikkort: Gigabyte GTX 680, RAM: 16GB, SSD: Intel 520 120GB,
Hårddisk: WD Caviar Black 1TB, Nätagg: Corsair GS800W, Processor: Intel i7 6700k 4 Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractic:

Är det bara jag som är nöjd med W8?

Du och strejf isf.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractic:

Är det bara jag som är nöjd med W8?

Jag är nöjd med W8. Har ingenting att klaga på. Den kommande startmenyn ser riktigt fin ut också. Men är det redan tal om Windows 9? Jesus vad fort det går med allting.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

lol strejf, du kan behålla dit värdelösa moln.

Jag klarar mig så underbart bra utan sådant skräp.
Misslyckad windows 8 launch, misslyckad xbox one försäljning, misslyckad lansering av w9 om dom kommer gå på sådant skräp.

Go microsoft, lol.

Pinsam du är.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

Till alla som har försvarat den nya "bättre" startmenyn och sagt att den kommer att vara framtiden

I fucking told you so.

Det är väl bara att inse att den gamla startmenyn inte fungerade speciellt bra på en traditionell dator och jag tycker att det ser ut som att de har lyckats skapa en bra kompromiss mellan de två världarna och tagit Modern UI till skrivbordet istället för att ta skrivbordet till pekplattorna. Nu kanske Microsoft kan lyckas att få till något, med ny VD och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractic:

Är det bara jag som är nöjd med W8?

Jag är mer än nöjd med win 8.1

Och det blir bara bättre och bättre

Men att ha sitt Windows i molnet och vara tvungen att vara online bådar inte gott för framtiden

Nåja tar allt detta med en nypa salt.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Måste säga att Win 8.1 och nyaste uppdateringen med "Direct to desktop" var ett stort lyft av MS. Längtar till hösten då.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Nu är väl alla glada då, nu kommer väl alla skaffa Windows 8 eller?...

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Hoppas verkligen att det är något som slår, molnet är framtiden! Även för operativsystem. Snart behöver man väl bara visa sig för en dator och så är man inloggad med alla sina spel, inställningar osv (typ som på Xbox One). Möjligheterna är oändliga!

Håller inte med strejf, utan föredrar att köra mitt operativsystem, applikationer och spel på min egen maskin och jag har således inget behov av att vara konstant uppkopplad mot Microsofts DRM-servrar, moln eller integreras med Skynet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractic:

Är det bara jag som är nöjd med W8?

Jag är allt nöjd med Win 8.1 också. Kör med classic shell så det är inga problem. Det enda jag inte riktigt gillar är väl att det ska vara bundet till mitt live konto. Kanske finns något sätt att gå runt detta? Inte varit en så störande faktor att jag brytt mig om att kika upp det direkt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag kan inte minnas senaste gången jag var utan uppkoppling till internet och då bor jag ändå i en mindre stad i Norrland. Att ej vara uppkopplad är självklart _inte_ #framtiden och är därför ett ej giltigt argument när vi diskuterar #framtiden och molnet.

Strul med uppkopplingen händer. Inte ofta och oftast inga längre stunder men det händer definitivt. Tror du något annat är du väldigt naiv. T ex routrar som hänger sig.

Du försvarar MS i vått och torrt oavsett vad dom gör så knappast någon som lyssnar på din propaganda.

Problemet är att MS har för mycket makt och det finns inga alternativ. Personligen så hoppas jag att linux kan komma med något som kan konkurrera till dess. Som ser ut som Windows visuellt och fungerar på någorlunda samma sätt och lika lätt använt.

Missen med startmenyn var lätt att reparera, men det är inte säkert att en miss med cloud-OS går att reparera. MS gillar tydligen att experimentera och leva farligt nu för tiden.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Skall bli gött att kunna köra Apparna i fönster, gillar verkligen vissa

Snacka om att bli bort-trollade på läktaren av Apple. Att slösa bort så mycket energi på "appar" som inte går att köra i vanliga fönster är ju så korkat att man häpnar.

Vi får hoppas att alternativen sprungit förbi Microsoft lagom innan W9 kommer. Själv har jag bara testat eländet med ett skade-glatt smil till de som betalat för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag är allt nöjd med Win 8.1 också. Kör med classic shell så det är inga problem. Det enda jag inte riktigt gillar är väl att det ska vara bundet till mitt live konto. Kanske finns något sätt att gå runt detta? Inte varit en så störande faktor att jag brytt mig om att kika upp det direkt.

Du kan ha lokala konton (som i äldre versioner av Windows) också.

Permalänk
Snusfri

Även jag gillar Windows 8.1 och skulle aldrig kunna gå tillbaka till Windows 7 på någon av min datorer.

Gällandes moln-versionen så tror jag att det kommer att var en version av Windows, förmodliigen gratis likt ChromeOS och vill man fortsätta som nu så får man köpa vanliga versionen istället.

Jag kommer dock inte att hoppa på molnet utan jag vill ha mina filer lokalt, jag använder dock dropbox för småfiler jag vill dela mellan mina datorer som tex vissa bilder och dokument.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro