Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Registrerade precis ett konto på Flickr så man kan dela lite lättare. Fotar mest närbilder av fåglar med långa zoomar och numera även makro.

Mycket insektsaktivitet nu som sig bör på våren, behöver inte gå längre ut än till trädgårn.

DSC07314 by blutengelnouta, on Flickr

DSC07594 by blutengelnouta, on Flickr

DSC07660 by blutengelnouta, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Lite bilder jag tog uppe på ett berg i närheten när solen var på väg ner

Tagen med min S4 och blev överraskad över hur bra bilden faktiskt blev!
http://i.imgur.com/0ijnMOH.jpg

Tagen med Lumix G5 med iA-mode aktiverat. Färgen fick jag till med lite inställningar i Photoshop
http://i.imgur.com/mBmmzzY.jpg

Också tagen med Lumix G5 med iA-mode aktiverat. Även denna är "smått" redigerad i Photoshop för att få en lite speciell HDR-effekt
http://i.imgur.com/oOEGowc.jpg

Hoppas ni gillart

Räcker att du sänker Exponeringsvärdet till -1.00 (max -2.00) så får du de rätta färgerna.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Black Diamonds by ImpulsNio, on Flickr

Permalänk

Blev lite inspirerad samtidigt som mitt Tamron 18-270 lags på hyllan pga damm som ingen hittar på verkstäder...
Så har beställt ett nytt superzoom, Nikkor 18-300/3.5-6.3. Ska bli kul att fota mera när det kommer till nästa helg med lite tur då.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Skrivet av MartinP74:

Blev lite inspirerad samtidigt som mitt Tamron 18-270 lags på hyllan pga damm som ingen hittar på verkstäder...
Så har beställt ett nytt superzoom, Nikkor 18-300/3.5-6.3. Ska bli kul att fota mera när det kommer till nästa helg med lite tur då.

Om det är damm i objektivet och du inte använder det pga just dammet är sista utvägen dammsugaren. Jag hade samma problem med en sigma långzoom och gjorde som dom beskriver i länken http://www.wikihow.com/Clean-Digital-Camera-Lens-with-a-Vacuu...

För mig fungerade det perfekt utan några problem, dock kan jag tänka mig att det kan ställa till ordentligt i objektivet om man har otur. Jag stoppade dammsugaren bakifrån och höll objektivet i mest utdragna läget.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Ni alla tar så grymt fina bilder!! Verkligen en fröjd att hänga i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Härliga färger, fin solnergång och varma kvällar... Snart är sommaren här på riktigt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

DSC_04130 by Tic^, on Flickr

DSC_04500 by Tic^, on Flickr

DSC_04441 by Tic^, on Flickr

DSC_0449 by Tic^, on Flickr

Permalänk
Medlem

Vårbild.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Två bilder vid sommarstugan från igår kväll, efter solnadgången. Härligt väder för att vara april!

300_5348 by Atenza85, on Flickr

300_5344 by Atenza85, on Flickr

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem

Ute i trädgården en sväng med mitt 300kr ebayköp. Panagor Macro Zoom lens 75-205mm f/3.5 M42

Permalänk
Medlem

tummen upp för alla sköna vårbilder!!! har varit en grym påsk. Alla ni som postar här är riktigt duktiga, besöker forumet bara pga denna tråd keep up the good work

ps. Kul att se någon med m43, (Panasonic G5)

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Canada Goose by n_micke, on Flickr

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Lite foton från mobilen senaste veckan (Lenovo K910 "Vibe Z")

Isspår runt surtesjön by Zarako, on Flickr

Japanska körsbärsträd järntorget by Zarako, on Flickr

Studentbostäder majorna by Zarako, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Cykelpromenad i solnedgången

sunset by ExcessLight, on Flickr

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Gick på en liten promenad idag. Samtliga bilder tagna med Sony A77 och ett 500mm/6.3 manuellt spegelobjektiv, chippad för att aktivera husets bildstabilisering.

DSC08164 by blutengelnouta, on Flickr

DSC08265 by blutengelnouta, on Flickr

DSC08283 by blutengelnouta, on Flickr

DSC08368-4 by blutengelnouta, on Flickr

DSC08376 by blutengelnouta, on Flickr

Permalänk
Medlem

Fog 3 by attila96, on Flickr

Fog 1 by attila96, on Flickr

Smiling church by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Gick på en liten promenad idag. Samtliga bilder tagna med Sony A77 och ett 500mm/6.3 manuellt spegelobjektiv, chippad för att aktivera husets bildstabilisering.

trevligt, men varför måste du chippa för att kunna använda husets bildstab?

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Entusiast

Var som glad amatör ute i gryningen i söndags och förstörde dygnsrytmen. Här är bilderna jag blev nöjd med!

~frös och gick in~

Tack för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

trevligt, men varför måste du chippa för att kunna använda husets bildstab?

Om man använder ett objektiv utan elektronik så vet inte kameran vad för brännvidd som används och vet därför inte hur den ska flytta sensorn för att kompensera för rörelser. Mig veterligen så är inte stabilisering aktiverad alls om inte huset får någon information från objektivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Om man använder ett objektiv utan elektronik så vet inte kameran vad för brännvidd som används och vet därför inte hur den ska flytta sensorn för att kompensera för rörelser. Mig veterligen så är inte stabilisering aktiverad alls om inte huset får någon information från objektivet.

Skumt att det inte går att ställa in manuellt som på Olympus.

Apropå Sony, fotade analogt som vanligt när jag åkte genom Finland över påsken men filmade också med en Sony RX100 och passade då på att ta 2st stillbilder med den, mest för att ha testat.

Här är tre analoga rutor från min Yashica D,

Permalänk
Medlem

Påskblomster:

Påskslänt by Zarako, on Flickr

Påskblommor by Zarako, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

[porr][/porr]

Fick nya ögonmusslan idag, nyare generation och lär sitta lite bättre än originalet.

Olympus EP-14 by Zarako, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Lite fler bilder från påskens roadtrip i Finland. Taget med Yashica D och T-Max.

Permalänk
Medlem

Från förra helgens utflykt. Trivs bättre och bättre med E-M5:an ju mer jag använder den.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Kameran fick följa med under påskhelgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Från förra helgens utflykt. Trivs bättre och bättre med E-M5:an ju mer jag använder den.

åhå, trevlig kamera du skaffat dig! det är inte så att du varit på botaniska?

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750