Grafik Problem med ett ASUS GeForce GTX 770

Permalänk

Grafik Problem med ett ASUS GeForce GTX 770

Jag har alltså ett ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC. Skrev en tråd här innan om problem jag har men det kändes som det inte riktigt gick fram så nu recorda jag istället.

Jag har iaf problem med flicker och linjer, konturer blir vågiga.

Trodde att det kunde bero på att jag körde utan vsync eller att skärmen var pajj, så gick och köpte mig en ny skärm. Samt bytte till dvi.
Men blev ingen skillnad även. Ser precis likadant ut som det gjorde innan. Så happ, då gick jag och köpte en helt ny dator i princip. Förutom grafikkort då.
GUESS WHAT? blev ingen skillnad där heller. Jag vet inte om jag är petig eller men det känns som grafiken ska va lite snyggare.

BenQ 27" 3D LED XL2720Z

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

Intel Core i5-3570K Processor

MSI Z77A-GD65, Socket-1155

Fractal Design Integra R2 750W PSU

Och här är videorna.

prison architect, då jag märkte små linjer och att bilden typ hoppar till när jag scrollar in och ut.
https://www.youtube.com/watch?v=oN2kXEKHIHQ

WOW
https://www.youtube.com/watch?v=QaAD4fxAqgY

Skyrim
https://www.youtube.com/watch?v=lbzDje65RIA

Fallout new vegas aka flicker fest
https://www.youtube.com/watch?v=cuNdw_UYVpA

HELP PLS

Permalänk
Medlem

Har du provat att underklocka grafikkortet?
Texturflickret i utkanten av render distance i Skyrim och Fallout misstänker jag beror på en bugg i spelmotorn, har upplevt samma problem med 2 olika grafikkort (HD7950 och GTX 760)

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk

Nej det har jag inte. Kan inte så mycket om överklockning eller underklockning.

men även om jag inte pillat med grafikkortet, varför skulle jag då behöva underklocka det, och vad skulle det kunna göra för skillnad?

Bara en fråga innan jag sätter mig ner och försöker mig ens på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickBateman:

Nej det har jag inte. Kan inte så mycket om överklockning eller underklockning.

men även om jag inte pillat med grafikkortet, varför skulle jag då behöva underklocka det, och vad skulle det kunna göra för skillnad?

Bara en fråga innan jag sätter mig ner och försöker mig ens på det.

Kolla dina temperaturer med t.ex HW-monitor.
Jag fick problem typ som dina i den första videon fast värre, det berodde på att mitt HD-6990 gick upp till 98 grader.
Det visade sig när jag avlägsnade kylaren, att den enda pasta som fanns var något som påminde lite om grått nere i ena hörnet på båda kylplattorna.
GPU-erna hade ingenting förutom en tunn hinna på ena sidan.
En ny applicering av kylpasta på båda GPU-erna enligt kryssmetoden gav resultat, och jag kom då ner till 52 grader vid spelande.
Mina artefekter då? Jo dom avrättade sig själva, och försvann i samband med den gravt förbättrade temperaturen.
Det känns som om vissa tillverkare ibland är väldigt snåla med pastan, givetvis skall man ju knappast häva på en liter, men ett normalt kryss över GPU´n/GPU-erna kan förändra en hel del.

EDIT: HW-monitor måste vara igång när du spelar för att tempen under ansträngning skall registreras, givetvis kan du minimera fönstret så att du slipper ha det uppe på skrivbordet.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickBateman:

Nej det har jag inte. Kan inte så mycket om överklockning eller underklockning.

men även om jag inte pillat med grafikkortet, varför skulle jag då behöva underklocka det, och vad skulle det kunna göra för skillnad?

Bara en fråga innan jag sätter mig ner och försöker mig ens på det.

Det är möjligt att kortet inte kan hantera standardklocken av någon anledning. Mitt kort får artefakter vid maxbelastning på minnets standardfrekvens, så jag måste köra det lite långsammare.
Det kan också vara värt att göra som Lifooz säger, kolla tempen(gör detta oavsett) och eventuellt byta kylpasta om temp är orimligt hög.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Kolla dina temperaturer med t.ex HW-monitor.
Jag fick problem typ som dina i den första videon fast värre, det berodde på att mitt HD-6990 gick upp till 98 grader.
Det visade sig när jag avlägsnade kylaren, att den enda pasta som fanns var något som påminde lite om grått nere i ena hörnet på båda kylplattorna.
GPU-erna hade ingenting förutom en tunn hinna på ena sidan.
En ny applicering av kylpasta på båda GPU-erna enligt kryssmetoden gav resultat, och jag kom då ner till 52 grader vid spelande.
Mina artefekter då? Jo dom avrättade sig själva, och försvann i samband med den gravt förbättrade temperaturen.
Det känns som om vissa tillverkare ibland är väldigt snåla med pastan, givetvis skall man ju knappast häva på en liter, men ett normalt kryss över GPU´n/GPU-erna kan förändra en hel del.

EDIT: HW-monitor måste vara igång när du spelar för att tempen under ansträngning skall registreras, givetvis kan du minimera fönstret så att du slipper ha det uppe på skrivbordet.

Skrivet av occe94:

Det är möjligt att kortet inte kan hantera standardklocken av någon anledning. Mitt kort får artefakter vid maxbelastning på minnets standardfrekvens, så jag måste köra det lite långsammare.
Det kan också vara värt att göra som Lifooz säger, kolla tempen(gör detta oavsett) och eventuellt byta kylpasta om temp är orimligt hög.

Kom ihåg att du bryter garantin om du börjar skruva med kortet själv.
Har du problem med att tempen blir onormalt hög så har du ett fabrikationsfel och då ska du lämna in det på garantin, om din garanti har gått ut så kan du prova att byta kylpasta.. men inte annars

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av occe94:

Det är möjligt att kortet inte kan hantera standardklocken av någon anledning. Mitt kort får artefakter vid maxbelastning på minnets standardfrekvens, så jag måste köra det lite långsammare.
Det kan också vara värt att göra som Lifooz säger, kolla tempen(gör detta oavsett) och eventuellt byta kylpasta om temp är orimligt hög.

Om det inte funkar som tänkt, är det ett RMA som gäller och inte att du ska skruva ner hastigheterna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Okej, Tempraturerna på grafikortet är normalt. Det har jag kollat. Därför jag tycker det är så kontstigt att jag får så mycket grafik "fel", så antar väll att jag får RMA det här kortet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PatrickBateman:

Okej, Tempraturerna på grafikortet är normalt. Det har jag kollat. Därför jag tycker det är så kontstigt att jag får så mycket grafik "fel", så antar väll att jag får RMA det här kortet.

Det enda som jag ser när jag tittar på dina klipp är "flicker" på bergen som ev kan ändras med andra drivrutiner?! Men annars såg iaf inte jag något konstigt. Kan det vara din skärm som spökar till det? Vilken skärm har du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det enda som jag ser när jag tittar på dina klipp är "flicker" på bergen som ev kan ändras med andra drivrutiner?! Men annars såg iaf inte jag något konstigt. Kan det vara din skärm som spökar till det? Vilken skärm har du?

Han har BenQ 27" 3D LED XL2720Z

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det enda som jag ser när jag tittar på dina klipp är "flicker" på bergen som ev kan ändras med andra drivrutiner?! Men annars såg iaf inte jag något konstigt. Kan det vara din skärm som spökar till det? Vilken skärm har du?

Det som är grejen är att jag köpte en ny skärm för att jag antog att min 2 år gamla skärm var påväg att gå sönder. Men det blev ju absolut ingen skillnad förutom att det kanske flyter lite bättre pga HZ.
Men det jag stör mig på är att själva grafiken i spel inte kan göra mina kunturer "raka" dom är mer vågiga. Har provat att ändra i 3d inställningarna i själva nvidas kontrollpanel. Men det blir knappt ingen skillnad på någonting.
Även att grafiken är "blurry" om ni förstår vad jag menar eftersom jag förklarar som en häst.
Har också provat ett ex antal drivrutiner och kört driver sweeper i safe mode, varje gång jag ändrat.

Permalänk

Kan även tillägga att grafikkortet gör ifrån sig olika ljud när man spelar.
Stänger jag även av vsync så kommer ett stadigt pip ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om det inte funkar som tänkt, är det ett RMA som gäller och inte att du ska skruva ner hastigheterna.

Ja, jag vet, men det började bråka efter jag överklockat(ganska lite) och bytt BIOS, sen kvarstod det när jag bytte tillbaka. :/

Dock menade jag att TS skulle göra det som test.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PatrickBateman:

Det som är grejen är att jag köpte en ny skärm för att jag antog att min 2 år gamla skärm var påväg att gå sönder. Men det blev ju absolut ingen skillnad förutom att det kanske flyter lite bättre pga HZ.
Men det jag stör mig på är att själva grafiken i spel inte kan göra mina kunturer "raka" dom är mer vågiga. Har provat att ändra i 3d inställningarna i själva nvidas kontrollpanel. Men det blir knappt ingen skillnad på någonting.
Även att grafiken är "blurry" om ni förstår vad jag menar eftersom jag förklarar som en häst.
Har också provat ett ex antal drivrutiner och kört driver sweeper i safe mode, varje gång jag ändrat.

På den skärmen finns det tydligen speciella inställningar/tekniker som har med "motion blur", kan detta vara en av anledningarna till ditt problem?

Angående ditt pipljud så verkar du ha fått ett sämre exemplar av det. Vissa butiker byter ut kort som låter för mycket. Hör med de du köpte kortet av om ev byte även angående ljudet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PatrickBateman:

Kan även tillägga att grafikkortet gör ifrån sig olika ljud när man spelar.
Stänger jag även av vsync så kommer ett stadigt pip ljud.

Hej!
Jag har precis samma problem som dig (gula pixlar och linjer som blinkar i videos och spel) och har också GTX 770. Har det löst sig för dig och i så fall, hur gjorde du? Tacksam för svar.

Edit: Har fixat det nu, var bara sladden mellan grafikkortet och skärmen som satt löst fast i skärmen (den var inte iskruvad).