Permalänk
Medlem

BlueScreen "ntoskrnl.exe"?

Hejsan!

Som sagt. Fick för ungefär 30 minuter sen en BlueScreen, där filen "ntoskrnl.exe" var rödmarkerad enligt BlueScreenViewer. I fredags så fick jag också en BlueScreen, där filen "dxgmms1.sys" var markerad, samt en den 27 januari, där "ntoskrnl.exe" var markerad.

När jag fick den första BlusScreenen, så testade jag med att uppdatera grafikdrivrutinerna och då fick jag ingen mera BlueScreen, förräns i fredags.

Jag köpte datorn utav en kompis i slutet av oktober och sen dess har jag uppgraderat med ett nytt grafikkort, samt en ny processor. Innan jag köpte datorn utav honom, så bytte han nätaggregatet, mot ett som han hade, men aldrig använt. Det var dessutom bättre.
Dom komponenterna som jag inte bytt ut, är HDD'n, minnena och moderkortet.

Komponenter:

Fractal Design Define r2
MSI GeForce GTX 760 2gb TwinFrozr Advanced Gaming Edition
AMD FX-8320 3.5ghz 8-core.
WesternDigital 1TB HDD
Corsair XMS DDR3 8gb 4x2
ASRock 890GM Pro3 R2.0
XFX Core Edition PRO 650W

Jag vet inte varför detta händer, eller vad jag ska göra :/.

Permalänk

Är det vid något speciellt tillfälle detta händer, om du t.ex. lastar datorn så det får jobba mycket? Har du provat en reparation/ominstallation av Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Graverobber:

Är det vid något speciellt tillfälle detta händer, om du t.ex. lastar datorn så det får jobba mycket? Har du provat en reparation/ominstallation av Windows?

Dom gångerna detta har hänt, så har det alltid varit ett spel på. Antingen som jag håller på o spelar, eller på i bakgrunden. Men eftersom jag spelar varje dag och det varit 3 bluescreens, så är det ju inte alls ofta jag får bluescreen när jag spelar.

När jag hade köpt min kompis dator, så tog jag HDD'n ifrån min gamla och satte in i den. Då ominstallerade jag Windows.

Permalänk
Medlem

Bluescreens är alltsomoftast ett resultat av ett instabilt system. Jag hade gått in i bios eller motsvarande och fixerat så många variabler som möjligt samt inaktivera allting fancy som extrema minnesprofiler, turbo-läge för processor, osv. Om processorns volt t.ex. står på auto kan det vara ett bra ställe att börja på.

Skulle också spana in de där minnena, som har något år på nacken nu. Till skillnad från många av dagens minnen så är dina specificerade för 1,65 V. Lustigt nog har nästan alla moderkort 1,5 V som standard. Detta kan du givetvis ändra i bios eller motsvarande. Troligtvis kommer du dock inte få gå över 1,64 V utan en varning, men det duger fint jämfört med 1,5.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Bluescreens är alltsomoftast ett resultat av ett instabilt system. Jag hade gått in i bios eller motsvarande och fixerat så många variabler som möjligt samt inaktivera allting fancy som extrema minnesprofiler, turbo-läge för processor, osv. Om processorns volt t.ex. står på auto kan det vara ett bra ställe att börja på.

Skulle också spana in de där minnena, som har något år på nacken nu. Till skillnad från många av dagens minnen så är dina specificerade för 1,65 V. Lustigt nog har nästan alla moderkort 1,5 V som standard. Detta kan du givetvis ändra i bios eller motsvarande. Troligtvis kommer du dock inte få gå över 1,64 V utan en varning, men det duger fint jämfört med 1,5.

Så det är säkert att ställa in på 1.65 V även fast den varnar om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Så det är säkert att ställa in på 1.65 V även fast den varnar om det?

Ja, det är ju vad dina minnen är specificerade, dvs ämnade, att köras på. Vissa moderkort ger en varning, men det är inget att bry sig om. Vissa tillåter dig inte gå till 1,65 på den exakta decimalen, men 1,64 är ett fullgott alternativ.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Ja, det är ju vad dina minnen är specificerade, dvs ämnade, att köras på. Vissa moderkort ger en varning, men det är inget att bry sig om. Vissa tillåter dig inte gå till 1,65 på den exakta decimalen, men 1,64 är ett fullgott alternativ.

Jag ändrade DRAM Voltage från Auto till 1.650 V, alltså 1.65. Sen fanns det också AMD Turbo Core Technology på CPU'n som var satt på Auto, men den ändrade jag inget på.

Så det jag har gjort nu, är att jag har uppdaterat grafikdrivrutinerna, uppdaterat windows update och ställt om DRAM Voltage från auto till 1.65 V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Jag ändrade DRAM Voltage från Auto till 1.650 V, alltså 1.65. Sen fanns det också AMD Turbo Core Technology på CPU'n som var satt på Auto, men den ändrade jag inget på.

Så det jag har gjort nu, är att jag har uppdaterat grafikdrivrutinerna, uppdaterat windows update och ställt om DRAM Voltage från auto till 1.65 V

Ok, nästa steg är att inaktivera AMD Turbo Core Technology tillsammans med "C1E" (ett slags energisparläge, för att hålla det kort). Om du hittar en funktion som heter "Cool n' quiet" så inaktivera den också, det är ännu ett slags strömsparläge som reglerar volten till processorn. Sedan är det hög tid att fixera vcore till processorn.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Ok, nästa steg är att inaktivera AMD Turbo Core Technology tillsammans med "C1E" (ett slags energisparläge, för att hålla det kort). Om du hittar en funktion som heter "Cool n' quiet" så inaktivera den också, det är ännu ett slags strömsparläge som reglerar volten till processorn. Sedan är det hög tid att fixera vcore till processorn.

Vad ska jag sätta vcore på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Vad ska jag sätta vcore på?

Omöjligt att säga eftersom varje processor är unik. Jag hade nog börjat någonstans mellan 1,2 och 1,3 V och ökat lite varje gång jag får blåskärm till dess att jag inte får blåskärm mer.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Kollat bootsektorns boot.ini fil?
Vad är det för felkod?
Utan felkoden är det lite som att felsöka bilen med hjälp av flaska bollinger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Kolla loggboken där finns felkoderna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Testa att flasha om BIOS till senaste revisionen samt kolla om det ev finns ny firmware till GPUn med.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Kolla loggboken där finns felkoderna

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså den filen som orsakar problemet är "ntoskrnl.exe", men i fredags så var det "dxgmms1.sys". Om det nu är det du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Testa att flasha om BIOS till senaste revisionen samt kolla om det ev finns ny firmware till GPUn med.

BIOS har den nyaste uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Kör memtest och kolla så att minnena lever och mår bra. Är det vanligaste problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kör memtest och kolla så att minnena lever och mår bra. Är det vanligaste problemet.

Jag har kört en MemTest i ett par timmar nu, där jag körde 3 stycken på samma gång och varje testade 2047 mb.

Dom gick över 100% coverage och den gav inga errors.

Bild på programmet jag använde:

http://gyazo.com/5a6e9fa2529e823076ddfda3892c772f

Permalänk
Medlem

Menade något memtest-derivat som Passmark memtest eller Memtest86+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Menade något memtest-derivat som Passmark memtest eller Memtest86+.

Förstår inte riktigt Memtest86. Ska man boota ifrån BIOS, med hjälp av skiva eller USB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Omöjligt att säga eftersom varje processor är unik. Jag hade nog börjat någonstans mellan 1,2 och 1,3 V och ökat lite varje gång jag får blåskärm till dess att jag inte får blåskärm mer.

Om man disablar AMD Turbo Core Technology, ska inte det göra så att CPU'n inte går över base-clocken, som är 3.5 ghz? För när jag spelade Tera i ett par timmar, så låg den först bara på 3.5, men sen hade den helt plötsligt åkt upp på 4.3 som maximum.

Permalänk
Medlem

Kör: http://www.resplendence.com/whocrashed
Den kommer att analysera din dump och ange exakt vars det felar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Kör: http://www.resplendence.com/whocrashed
Den kommer att analysera din dump och ange exakt vars det felar.

Tack ska du ha! :). Jag installerade programmet och analyserade dump filerna.

Den säger såhär på alla filer:

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Mon 2014-04-21 17:00:47 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\042114-22042-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x75BC0)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFFFFFC28B0002, 0x0, 0xFFFFF800030DB269, 0x2)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Mon 2014-04-21 17:00:47 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFFFFFC28B0002, 0x0, 0xFFFFF800030DB269, 0x2)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Fri 2014-04-18 17:06:54 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\041814-21325-01.dmp
This was probably caused by the following module: dxgmms1.sys (dxgmms1+0x2112B)
Bugcheck code: 0x1000007E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF88011D8812B, 0xFFFFF88005BF3558, 0xFFFFF88005BF2DB0)
Error: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M
file path: C:\Windows\system32\drivers\dxgmms1.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: DirectX Graphics MMS
Bug check description: This indicates that a system thread generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Mon 2014-01-27 19:01:37 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\012714-21855-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x75BC0)
Bugcheck code: 0x3B (0xC000001D, 0xFFFFF8000308D980, 0xFFFFF88008AA2EB0, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Den säger exakt samma på alla 3 dumps. Alltså att det mest sannolikt är en software driver bug och inget hårdvaru problem.

Permalänk
Medlem

Vad har du för slutledningsförmåga här? Det är bara två likadana fel av fyra, och de är två eftersom du klippt in samma dump två gånger så det är alltså tre olika fel kör Memtest86/+ så kommer du se att det är minnet. Kör load optimized defaults i BIOS först istället för att fippla med inställningar du inte har koll på.

Permalänk
Medlem

ntoskrnl.exe: http://www.computerhope.com/issues/ch000646.htm

dxgmms1.sys skulle kunna vara ditt grafikkorts drivrutin, så testa uppgradera den.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Om man disablar AMD Turbo Core Technology, ska inte det göra så att CPU'n inte går över base-clocken, som är 3.5 ghz? För när jag spelade Tera i ett par timmar, så låg den först bara på 3.5, men sen hade den helt plötsligt åkt upp på 4.3 som maximum.

Det stämmer, i princip. Det är ett beteende vi vill undvika i stabilitetssyfte.

Skrivet av Petterk:

Vad har du för slutledningsförmåga här? Det är bara två likadana fel av fyra, och de är två eftersom du klippt in samma dump två gånger så det är alltså tre olika fel kör Memtest86/+ så kommer du se att det är minnet. Kör load optimized defaults i BIOS först istället för att fippla med inställningar du inte har koll på.

Nåja, nu ska vi inte förhasta oss. Om du tittar noga så ser du att TS inte har klippt in samma dump två gånger, de skiljer sig nämligen en aning. Rimligtvis kraschade de båda samtidigt.

Jag har nog sett ett tusental BSOD-trådar både här och på andra forum, det första svaret brukar alltid vara att "det är fel på minnet" men jag har aldrig varit med om att det faktiskt visade sig vara fel på minnet... lustigt nog. Om det verkligen var fel på minnet (dvs mer än lite spänningsfel), tror jag att det skulle yttra sig lite tydligare.

Enligt felrapporten är det fråga om att två minnesadresser (alltså platser i minnet där data finns, inte själva hårdvaran i sig, t.ex. 0xFFFFF800030DB269 är en sådan adress) har drabbat samman och därmed orsakat en krasch. Därför låter det mer rimligt, som även föreslogs i rapporten, att det är fråga om mjukvarufel, typiskt en drivrutin eller annan tjänst. Dumparna erinrar om det genom att säga: "This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. [...] Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time." Med tanke på att ett annat fel i den tredje dumpen skedde, också det relaterat till mjukvara (som dessutom var mer specifikt relaterat till grafik, som i ett spel) leder det till en klarare bild.

Utöver det kan det vara fel på programvara, t.ex. ett antivirusprogram. En idé kan vara att avinstallera allting onödigt och rensa i startup-listan i msconfig, samt att inaktivera antivirus när du spelar. Du kan även kolla om det är något fel med hårddisken (sök google efter Chkdsk) liksom köra memtest som ovan föreslog, bara för att utesluta det.

Felmeddelandet 0x50 är vanligt i samband med hårdvarufel relaterat till ram (i alla dess former, huvudminne, cache och grafikkortets ram), men med tanke på att vi har ett flertal rapporter här som är relaterat till mjukvara känns det mindre troligt. Enligt Microsoft är andra vanliga orsaker just mjukvara och t.ex. hårddiskfel.

Se till att du har hyfsat gott om minne på hårddisken. Kolla om det finns någon uppgradering till bios (eller motsvarande) och flasha om du fortsätter uppleva bsod:s och kolla återigen om du inte har några extrema minnesprofiler igång, och du kan passa på att stänga av shadowing och caching för minnena och liknande funktioner också. Annars återstår att ominstallera windows. Gärna med ett genuint windows om du har tillgång till ett sådant, eftersom icke-genuina windows ofta ligger till grund för dessa bsod:s.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Sant, det var visst två olika moduler, samma adress och tid alltså samma krasch, minnet måste hur som helst uteslutas annars går det inte att leta andra fel som grafikkort eller drivrutiner. Hårdvaruproblem är absolut vanligaste orsaken oavsett vad Microsoft säger här. Kör memtest86/+ för att se om det är minnet eller inte som sagt, följs inga rekommendationer kommer inte tråden leda något vart. Klumpigt svar när han inte följde och inte försökte felsöka, man måste kolla att det inte är de vanligaste hårdvarufelen, men att det kan vara annat uteslöt jag inte i tidigare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sant, det var visst två olika moduler, samma adress och tid alltså samma krasch, minnet måste hur som helst uteslutas annars går det inte att leta andra fel som grafikkort eller drivrutiner. Hårdvaruproblem är absolut vanligaste orsaken oavsett vad Microsoft säger här. Kör memtest86/+ för att se om det är minnet eller inte som sagt, följs inga rekommendationer kommer inte tråden leda något vart. Klumpigt svar när han inte följde och inte försökte felsöka, man måste kolla att det inte är de vanligaste hårdvarufelen, men att det kan vara annat uteslöt jag inte i tidigare svar.

Som sagt, TS bör kontrollera RAM med memtest samt även hårddisken, om än bara för att utesluta det. Det är en bra utgångspunkt och det är bra att du förtydligade det, då jag bara nämnde det lite skymundan. Det är alltid vettigt att leta efter de stora problemen först innan man börjar åtgärda 1000 smågrejer.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Kolla med memtest minst 4 timmar. Alternativt windows egna minnesanalysera.
Allt ok? Ominstallation av windows. Fortfarande problem? Ominstallation av windows på annan hårddisk.
Kvarstår felet? Uppdatera bios kontrollera biosinställningarna.
Fortfarande problem?
Dra du ut allt från moderkortet. Kortslut nätagget så det kickar igång. Mät alla skenor separat. Avviker värdet mer än 5 procent ät nätagget kasst. Dvs under cirka 11 volt på 12 volt. 4.5 volt på 5 volt och under 3 volt på 3.3 volt. Min personliga åsikt är att nätagg med sämre än 11.5 volt i idle är riktigt skräp.
Om allt är grönt, ryck ur allt som inte används inklusive dvdläsare. Kolla om felet kvarstår. Prova byta grafikkort från någon som du vet att grafikkortet är helt på.
Gör det de så drar du ut allt från moderkortet. Kortslut nätagget så det kickar igång. Mät alla skenor separat. Avviker värdet mer än 5 procent ät nätagget kasst. Dvs under cirka 11 volt på 12 volt. 4.5 volt på 5 volt och under 3 volt på 3.3 volt.
Fortfarande problem?
Byt moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Som sagt, TS bör kontrollera RAM med memtest samt även hårddisken, om än bara för att utesluta det. Det är en bra utgångspunkt och det är bra att du förtydligade det, då jag bara nämnde det lite skymundan. Det är alltid vettigt att leta efter de stora problemen först innan man börjar åtgärda 1000 smågrejer.

Jag körde en memtest och fick inga errors. Tänkte kolla det där med hårddisken nu.

Men jag har inte fått några bluescreens sen i måndags och jag kunde spela 2 timmar utan att någonting hände igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Jag körde en memtest och fick inga errors. Tänkte kolla det där med hårddisken nu.

Men jag har inte fått några bluescreens sen i måndags och jag kunde 2 timmar utan att någonting hände igår.

Det är möjligt att ditt RAM är mer stabilt nu när det får rätt spänning, eller att ditt system helt enkelt blev mer stabilt utan de kraftiga svängarna som de automatiska inställningarna i bios eller motsvarande orsakade.

Om de kommer väldigt sällan så är det kanske inte något större problem, men det är inte så kul att behöva oroa sig för att få blåskärm mitt i ett spel eller arbete. Återkom om problemen återvänder.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.