[Q] Rekommendationer för att göra dator tystare

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Men VARIFRÅN kommer ljudet?

Misstänker grafikkortet.

Skrivet av Juggernawt:

Fixa en fläktkontroller och koppla alla fläktar till så kan du själv ratta in önskat varvtal. Tror iof att det är grafikkortet som väsnas mest. Rensat burken på damm?

Skickades från m.sweclockers.com

Rensat: Ja

Fläktkontroll och ny kylare till grafikkortet misstänker jag kan vara en bra start.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Misstänker grafikkortet.

Rensat: Ja

Fläktkontroll och ny kylare till grafikkortet misstänker jag kan vara en bra start.

Sluta misstänka och ta reda på var ljudet kommer ifrån. Du kommer ingenstans genom att sitta och gissa.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Att bygga en tyst dator är inte svårt. Det man måste göra är att:
1: Köpa effektiv hårdvara, tysta fläktar och ett lämpat chassi.
2: Inte lyssna på vad folk på internet tycker är tyst! (Vet detta av personliga erfarenheter, kostat mig mycket pengar)
Har man ingen bra utgångspunkt så kommer det att kosta!

Ser att ditt grafikkort är några generationer gammalt = dålig effektivitet (byta till Nvidia 750ti?), och att du har AMD CPU = dålig effektivitet(Undervolta för glatta livet?, alt byta till haswell?). Din kylare är bra, men är det inte noctuas nya PWM fläktar på den som går ner till 300rpm så får du byta fläktarna till sånna. Slutna vattenkylningssystem ska du hålla dig så långt borta ifrån som absolut möjligt då pumparna låter en hel del. Köp inte Corsiar fläktar eller Schyte Gentle Typhoon fläktar, de kanske presterar bra men deras lager låter inte OK! Häng upp hårddisken med resårband, tar bort mycket vibrationer, alt byta mot SSD. Bästa 120mm chassiefläktarna jag har haft är Noise Blocker M12-1 (orkade inte läsa hela tråden noga men såg något om Define R3).

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Att bygga en tyst dator är inte svårt. Det man måste göra är att:
1: Köpa effektiv hårdvara, tysta fläktar och ett lämpat chassi.
2: Inte lyssna på vad folk på internet tycker är tyst! (Vet detta av personliga erfarenheter, kostat mig mycket pengar)
Har man ingen bra utgångspunkt så kommer det att kosta!

Ser att ditt grafikkort är några generationer gammalt = dålig effektivitet (byta till Nvidia 750ti?), och att du har AMD CPU = dålig effektivitet(Undervolta för glatta livet?, alt byta till haswell?). Din kylare är bra, men är det inte noctuas nya PWM fläktar på den som går ner till 300rpm så får du byta fläktarna till sånna. Slutna vattenkylningssystem ska du hålla dig så långt borta ifrån som absolut möjligt då pumparna låter en hel del. Köp inte Corsiar fläktar eller Schyte Gentle Typhoon fläktar, de kanske presterar bra men deras lager låter inte OK! Häng upp hårddisken med resårband, tar bort mycket vibrationer, alt byta mot SSD. Bästa 120mm chassiefläktarna jag har haft är Noise Blocker M12-1 (orkade inte läsa hela tråden noga men såg något om Define R3).

Dold text

Stämmer med AMD CPU, har fyra mekaniska diskar som bör kunna hänga upp med någon anordning, grafikkortet är 2 somrar gammalt så den börjar väl strypa sig själv, Haswell har jag tittat lite på men är det riktigt prisvärt? Funderat på att gå över till Intel efter detta bygge som jag gjorde för 3 år sedan.

SSD har jag också, många bra tips jag fick här.
Ultimat vad jag vill med den här tråden är att samla lösningar för att eliminera onödigt ljud och få ett så tyst system som möjligt, med utrymme för att införskaffa delar
Ska testa det du skrivit, ska också kika lite på recensionerna för fläktarna.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Vill man ha en riktigt tyst datorn så kan man inte ha så mycket pris/prestanda tänk, mer ljudnivå/prestanda. Det är väl kanske inte värt att byta till haswell bara för att få bättre effektivitet, om din kylare med nya fläktar räcker för att kyla din AMD på lägsta så kommer den inte blir tystare med haswell. Testa som sagt att undervolta, amd brukar ha onödigt hög stock spänning.
När det kommer till diskar så kan jag säga att de är det största problemet, då att köra all lagring på SSD är riktigt dyrt. Så få och så tysta diskar som möjligt och så frihängda som möjligt är det som gäller om man kör HDD. Även fast att min HDD var en WD red som var upphängd i resårband så var det fortfarande den som lät överlägset mest i min dator. Nvidia 750ti är riktigt effektivt, lite ström och helt OK prestanda, borde gå att kyla passivt utan större problem.
Biltema säljer också billig ljuddämpning till chassiet. De har något svart skumgummi där man får 5st rätt stora bitar för typ 100:-, bara klippa och limma fast i chassiet. Gör inte så jätte stor skilnad, men det är inte så dyrt heller. Även viktigt att inte använda fläktplatserna i toppen och på sidan. Botten, fronten och baksidan går bra då de inte släpper ut ljud lika direkt emot en, har du ett öppet fläkthål som du inte använder, täpp igen skiten!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Rek för en tyst dator...

Tjena, kör själv med en tyst dator som spel maskin, par-tre år gammal nu, men en AM3 med zalman rpm fläktsänkning, 2x SLi silent kort, passivt moderkort och passivt PSU... Samt en SSD-disk sen ett par år sedan.

Alltså så har jag inte så många rörliga delar i min dator...
Tempn på min dator i spel ligger på 36-42 grad vid fullt spelande en sommardag... Inga problem alltså!

Skulle därför helt klart kört på fläkt dator med antingen, tempsensor eller skruv-inställning funkar jättebra för mig, litar själv inte på vattenkylning, men visst finns det bra paket att skaffa där oxå...

Visa signatur

____________________________________________________________
|| Athlonii Q@ 3GHz || SLI Asus 9600GT || Xonar 5.1 || OCZ RevoDx3 120GB & Seagate 2TB || Silverstone Silent 550W || Acer Chromebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcgurun:

Alltså så har jag inte så många rörliga delar i min dator...
Tempn på min dator i spel ligger på 36-42 grad vid fullt spelande en sommardag... Inga problem alltså

Låter galet lågt. Är det CPU tempen? Säker på att den är rätt avläst? Det brukar kunna vara problem att avläsa rätt temp på amd.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Låter galet lågt. Är det CPU tempen? Säker på att den är rätt avläst? Det brukar kunna vara problem att avläsa rätt temp på amd.

Njae det är system tempen, i lådan alltså... CPU'n kan ligga på 52 som max när man kör SC2 eller DI för fullt...

Tycker inte det är så mycket med tanke på att jag bara har en fläkt snurrande...

Visa signatur

____________________________________________________________
|| Athlonii Q@ 3GHz || SLI Asus 9600GT || Xonar 5.1 || OCZ RevoDx3 120GB & Seagate 2TB || Silverstone Silent 550W || Acer Chromebook

Permalänk
Medlem

För mig var det en gammal mekanisk hårddisk som lät mest. Testa att koppla bort så mycket det går och fastställ hur mycket varje komponent låter. Det finns appar till mobilen som mäter ljudvolym.

Permalänk
Medlem

Vad är det för diskar som du har i datorn?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Internt:
SSD: En Corsair 120gb
Mekaniska: Två Seagate 500gb, Två Western Digital 320gb

Externt:
USB3: En Seagate 1tb (inte mekanisk)

Dem mekaniska är köpta nya och mindre än ett år gamla då mina andra började klicka.
Eftersom alla sitter i samma räls så är det ju stor möjlighet för vibrationer.

Laddade ner tre appar för att mäta ljudet den kommer upp i idle:
Ovanpå: 72db
Sidan: 82db
Framsidan: 67db

Vid load (med FurMark):
Ovanpå: 84db
Sidan: 96db
Framsidan: 69db

Att tänka på är att jag nu har aktiverat kurvan på MSI, om jag tar bort det får jag:
Ovanpå: 96db
Sidan: 104db
Framsidan: 79db

Mätt i insidan:
Load: 112db
Idle: 98db

Hårddiskarna ligger runt ~ 82-88db

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Kör du diskarna i någon form av raid? För om du bara har dem som lagring så rekommenderar jag dig att direkt byta dem mot en stor och tyst istället. Dina mätningar måste vara HELT galna, då dina värden överstiger både dammsugare, motorsågar och rockkonserter.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Kör du diskarna i någon form av raid? För om du bara har dem som lagring så rekommenderar jag dig att direkt byta dem mot en stor och tyst istället. Dina mätningar måste vara HELT galna, då dina värden överstiger både dammsugare, motorsågar och rockkonserter.

Ingen raid, ja jag blev väldigt förvånad, därför jag testade med tre olika appar, till slut den topprankade. Alla visade ett ungefärligt lika värde med oftast 4-9db skillnad.

Ska testa detta ikväll:
Ta ur hårddiskarna
Kolla om skillnad med att montera med band istället för skruvar

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Ingen raid, ja jag blev väldigt förvånad, därför jag testade med tre olika appar, till slut den topprankade. Alla visade ett ungefärligt lika värde med oftast 4-9db skillnad.

Det där känns inte vettigt. Min dator kommer som högst upp i ca 60 dB precis intill chassit, då med alla fläktar på max (vilket de aldrig är normalt).
Ljudnivå uppmätt innanför chassit spelar för övrigt ingen roll för ljudupplevelsen om du ändå har chassit stängt under normal användning, dock kan det indikera att du har något problem med hårddiskarna.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Ingen raid, ja jag blev väldigt förvånad, därför jag testade med tre olika appar, till slut den topprankade. Alla visade ett ungefärligt lika värde med oftast 4-9db skillnad.

Ska testa detta ikväll:
Ta ur hårddiskarna
Kolla om skillnad med att montera med band istället för skruvar

Har du vibrationsdämpat hårddiskarna med gummi eller något liknande?

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Ingen raid, ja jag blev väldigt förvånad, därför jag testade med tre olika appar, till slut den topprankade. Alla visade ett ungefärligt lika värde med oftast 4-9db skillnad.

Ska testa detta ikväll:
Ta ur hårddiskarna
Kolla om skillnad med att montera med band istället för skruvar

Testa att köra helt utan diskarna, bara på SSDn vill säga.
Apparna hade nog ingen profil för din mic så mätningen blir liksom fel när den inte vet hur micen riktigt är.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Har du vibrationsdämpat hårddiskarna med gummi eller något liknande?

Nej. Tyvärr inte.

Skrivet av Breddas:

Testa att köra helt utan diskarna, bara på SSDn vill säga.
Apparna hade nog ingen profil för din mic så mätningen blir liksom fel när den inte vet hur micen riktigt är.

Misstänkte det jag med, kändes väldigt orimligt då jag kollade vad den decibelnivån representerade redan då jag gjorde mätningen. För mätningen utfördes i ett tyst rum som är väldigt ljuddämpat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Nej. Tyvärr inte.

Varför inte? Det ingår ju i FD Define R3.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Ursäkta.
Jag tänkte på något annat, ja jag har dem men jag ser inte så stor skillnad att ha dem och inte ha dem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Fractals "vibrationsdämpning" är inte bra. De är på tok för hårda. Resårband slår dem alla dagar i veckan, tro mig.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

vet ej vad som du har gått igenom riktigt i datorn för att hitta oljud, men ett tips när du har sidan borttagen är att tex sätta fingret på en fläkt en kort stund så den bromsas upp/stannar. sen tar du nästa fläkt osv osv. då hör du TYDLIGT om det blir skillnad i ljudvolym o att det är dom som väsnas.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Några framsteg?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Vilken PWM-fläkt rekommenderar du?
På mitt moderkort finns plats för 2st (GA-970A-UD3), för visst måste PWM-fläktar köra på moderkortets 4-pin-kontakt va?

Förhoppningsvis sket du i det där. Förutsatt att inte lagerna är slut i originalfläktarna och att de därför studsar runt och lever jävel med väsen som följd är det helt onödigt att byta fläktar. Ditt moderkort kan styra den gamla vanliga sortens fläktar med 3 sladdar via PWM, och fläktarna du har är inte speciellt högljudda.

Jag tror som många andra på mekaniska diskar som vibrerar och lever jävel, samt grafikkortet, baserat på den info vi fått här.
Som tidigare har rekommenderats, sätt en finger i mitten på befintliga fläktar, du behöver inte ens stoppa dem helt, utan bara lyssna efter en ljudförändring när varvtalet sjunker, för att lista ut vilken, eller vilka fläktar som väsnas...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Några framsteg?

Har inte hunnit ta itu med det riktigt än, tänkte ta det idag då jag är ledig.
Det har dock gått bättre sedan jag startade tråden, små framsteg.

Hårddiskarna tror jag kommer ge bra resultat i slutändan av att hängas upp.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Förhoppningsvis sket du i det där. Förutsatt att inte lagerna är slut i originalfläktarna och att de därför studsar runt och lever jävel med väsen som följd är det helt onödigt att byta fläktar. Ditt moderkort kan styra den gamla vanliga sortens fläktar med 3 sladdar via PWM, och fläktarna du har är inte speciellt högljudda.

Jag tror som många andra på mekaniska diskar som vibrerar och lever jävel, samt grafikkortet, baserat på den info vi fått här.
Som tidigare har rekommenderats, sätt en finger i mitten på befintliga fläktar, du behöver inte ens stoppa dem helt, utan bara lyssna efter en ljudförändring när varvtalet sjunker, för att lista ut vilken, eller vilka fläktar som väsnas...
B!

Har inte gjort några beställningar av andra grejer än.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad på 4-pin fläktar?
Jag har kollat på två olika m-itx moderkort, MSI H/Z87I (har kollat på både H och Z) och Gigabyte ga-z87n wifi, i mitt sökande efter hur många fläktar man kan koppla in på en kontakt såg jag en skillnad i pinnarnas funktion. se bilderna
Gigabyte
MSI

Jag fattar inte varför de olika pinnarna inte har samma funktion. Kan någon förklara?

Och vet någon hur många fläktar man kan koppla på en kontakt?

Permalänk
Medlem

Liten update:

Tog isär hela datorn, dammade ur, hängde upp hårddiskarna och kasserade en fläkt på sidan och märkte även att nätaggregatets fläkt gör ett högt "klickande" läte så misstänker att lagret i fläkten är körd. Uppdaterade genom att se till att alla fläktar sköt i rätt riktning och drog även mycket bättre med kablarna, ljudnivån har gått ner brutalt mycket.

Tack för alla tips!

Kan man byta fläkten enkelt eller kanske t.o.m. fixa detta eller är fläkten körd och måste byta allt? Ursäktar såna här nybörjarfrågor men har aldrig behövt gå så djupt in.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40