Permalänk
Medlem

Problem med upplösning

Hej!

EDIT: Det är så varje gång datorn startas.

Jag har problem med upplösningen. Det händer jämt när jag bytt skärm. Min main-skärm är min TV, men ibland drar jag iväg på LAN och då måste jag tyvärr ta min gamla skärm. När jag bytt till den skärmen är det inga problem. Men så fort jag byter tillbaka till TV'n så blir det problem.

Det som händer är att när ett program, t. ex ett spel, varit i fullscreen och som sen stängs ner så hamnar bilden på TV'n utanför fast man har samma upplösning som förut. För att fixa det måste jag öppna AMD's kontrollpanel och välja en annan upplösning sen tillbaka till den innan. Detta vill man ju helst inte behöva göra. Detta hände inte när jag hade nVidia-kort i datorn. Beror detta på AMD's kassa stöd? Jag gillar egentligen inte AMD men måste tyvärr använda det för mitt starkaste nVidia-kort är 9600 GT. Vill ju ha 5770't för bättre prestanda när jag väl spelar.

En annan fråga, är det värt att byta till 9600 GT? Får jag bättre prestanda med det i Linux än med 5770 i Linux? I Windows skiljer det inte sååå mycket men fortfarande skillnad. Tänker då mest på om drivrutinerna till nVidia ger mer prestanda än AMD's om ni förstår.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har du overscan på TV.n?

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så jobbigt att byta upplösning 2 gånger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Det är väl inte så jobbigt att byta upplösning 2 gånger?

Man vill gärna undvika att behöva hålla på med AMD's kontrollpanel bara för sånt efter man bytt skärm. Skulle du vilja öppna terminalen och skriva: sudo amdcccle <lösen> varje gång detta händer vilket är sådär varje gång man går ur fullscreen och stänger ner programmet.

Overscan på TV'n är inaktiv.

Men angående min andra fråga, är det värt att byta till 9600 GT? Tror nog jag gör det för det bättre stödet av drivrutiner...

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Man vill gärna undvika att behöva hålla på med AMD's kontrollpanel bara för sånt efter man bytt skärm. Skulle du vilja öppna terminalen och skriva: sudo amdcccle <lösen> varje gång detta händer vilket är sådär varje gång man går ur fullscreen och stänger ner programmet.

Overscan på TV'n är inaktiv.

Men angående min andra fråga, är det värt att byta till 9600 GT? Tror nog jag gör det för det bättre stödet av drivrutiner...

Om du vill offra prestanda för 3 minuter av ditt liv varje gång du kommer hem från ett lan är helt upp till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Om du vill offra prestanda för 3 minuter av ditt liv varje gång du kommer hem från ett lan är helt upp till dig.

Men nu är det ju så att detta problem händer när jag bytt tillbaka till TV'n. Det händer inte när jag bytt till datorskärmen. Än värre är det att problemet inte går bort fast jag genererat en ny xorg.conf. Till exempel, jag spelar i stort sett Quake 3 hela tiden, men det händer också att jag stänger ner det väldigt frekvent. Hur kul är det då att bilden på skärmen stretchar ut som om det vore multidisplay? Man vill gärna ha allt stabilt men AMD's drivisar till Linux är inte top-notch.

Min fråga är alltså: Hur löser jag detta? Är det AMD's drivrutiner som är boven? Alla upplösningsinställningar är korrekt konfigurerade så där ligger inte problemet.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Men nu är det ju så att detta problem händer när jag bytt tillbaka till TV'n. Det händer inte när jag bytt till datorskärmen.

Ja? Det var väl det jag skrev?

Jag har ingen aning om hur du ska lösa det, tycker bara det låter väldigt onödigt att lösa om det bara tar dig 3 minuter per månad (eller hur ofta du går på lan).

Permalänk
Medlem

Har du testat använda både Proprietära (catalyst) och OpenSource (ati) drivrutinen?
Ifall du inte redan gjort det så se till att avaktivera datorskärmen (eller närmare bestämt VGA/DVI-porten eller vad nu din skärm använder) innan du kopplar bort den från datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Ja? Det var väl det jag skrev?

Jag har ingen aning om hur du ska lösa det, tycker bara det låter väldigt onödigt att lösa om det bara tar dig 3 minuter per månad (eller hur ofta du går på lan).

Nu är det så att det inte är 3 minuter per månad. Det är 3 minuter per halvtimme eller nåt sånt. För detta händer vartenda gång jag stänger något i fullscreen. Problemet verkar vara att bilden ska kalibreras med skärmen.

Skrivet av jetten:

Har du testat använda både Proprietära (catalyst) och OpenSource (ati) drivrutinen?
Ifall du inte redan gjort det så se till att avaktivera datorskärmen (eller närmare bestämt VGA/DVI-porten eller vad nu din skärm använder) innan du kopplar bort den från datorn.

Med OpenSource-drivrutinen har jag inte märkt nåt, men den ger så dålig prestanda jämfört med Catalyst

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Ett marginellt smidigare sätt skulle kunna vara att använda `xrandr`, som går att köra direkt från teminalen. Exakt vilka växlar du behöver beror på din setup, men exempelvis:

xrandr --output default --mode 1680x1050

återställer upplösningen till 1680x1050 på den primära skärmen. Kör `xrandr` utan växlar för få mer information.

Sedan skulle du antingen kunna lägga detta som en genväg på skrivbordet, binda det till en tangentbordsgenväg eller vad du vill för att få ner de där 30 sekunderna till 1 sekund eller något sådant.

Ifall det handlar om vissa specifika applikationer som inte återställer upplösningen efter att de avslutats och `xrandr` visar sig fungera så skulle du kunna skapa ett startskript som automatiskt kör `xrandr` vid avslut. Det är något jag sett hända vid spel körda genom Wine flera gånger. Exempelvis Braid startade jag med ett skript likt:

#!/bin/sh BRAIDCMD="braid.exe -30fps -no_post" cd ~/.wine/drive_c/Program\ Files/Braid/ wine $BRAIDCMD xrandr --output default --mode 1680x1050

(innan det släpptes i en ren Linuxversion som löste dessa problem, vill säga). Efter att Braid och Wine avslutats så kördes då automatiskt den sista raden i skriptet som återställde upplösningen.

Det är möjligt att du inte behöver skriva något krångligare än

xrandr --output default --auto

men det beror på hur dina skärminställningar är gjorda. Jag vet inte hur Catalystdrivrutinerna sätter upp saker.

`xrandr` ingår i Debianlika system i paketet `x11-xserver-utils` vilket dras in automatiskt med `xorg`, så det bör redan vara installerat.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Upptäckte precis nyligen att detta beror på TV'n. Det är något konstigt med VGA/PC-läget som finns på TV'n. Vill inte använda HDMI för då kan ja inte se i BIOS.

Men tack ändå för all hjälp!

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro