Permalänk
Medlem

Dator till morfar

Hej! Min morfar fyller år om en månad och har just nu en dator som är alldeles för slö för att man ska behålla fattningen (den är inköpt på PC City och var en av de billigaste då). Nu tänkte jag använda min skrala studentkassa och delar jag har liggande för att få upp farten hos dem.

Det jag vill att datorn ska klara av är att streama fotboll på TV4 Play på ett bra sätt. Utöver det är det vanlig surf och webbradio i stort sett.

Delarna jag har är nätaggregat, fläktar, operativsystem och 4Gb minne. Minnet kanske känns lite lite? Hade jag köpt en dator till mig själv hade jag inte satt in mindre än 8 Gb.

Det jag behöver är alltså chassi, processor och moderkort. När jag funderade på det tänkte jag att det är lika bra att köra på mATX (för mini-ITX är väl att ta i?), eftersom ingen kommer pilla särskilt mycket i datorn efter att den är klar, och att de har ganska begränsat utrymme. De jag funderade mest på är Fractal Design Core 1000 och Antec VSK3000E för att hålla ner priset. För processor och moderkort har jag inte satt någon direkt budget, eftersom jag inte vill begränsa mig till något som inte presterar bra. Det vore också trevligt om datorn höll i några år (med tanke på att den nuvarande är kanske 7 år). Jag föredrar personligen Intel, eftersom jag har råkat ha det själv, men har AMD stora fördelar kan jag bli övertalad. Till kylningen tänkte jag att stockkylaren kan duga, eftersom ingen överklockning kommer göras och ljudvolymen inte spelar jättestor roll.

Behöver man grafikkort också? Jag har också ett liggande i form av Asus GF EN210 512 Mb som jag funderar på om det går att använda? Gör det någon skillnad och klarar det av att streama i hög kvalitet?

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk

Det verkar som att inget av de chassin du länkar till har möjlighet att dra kablar bakom moderkortet, men det påverkar mest dig om du ska bygga datorn, inte din morfar som använder den. Du skriver också att ingen ska pilla i datorn, och då kan det vara bra med ett chassi med bra dammfilter.

Du behöver först och främst inget grafikkort. Då tycker jag det är värt att kolla lite på mitx, har din morfar några kort som han vill stoppa in i pcie? Jag gissar på att han inte har det. Där kanske priset på moderkort och chassi får avgöra om du bygger matx eller mitx? Eller varför inte en NUC?

4 gig ram skulle säkert fungera bra för en vanlig surf-dator, men det kostar inte så mycket mer med 4 gig till.

Permalänk
Medlem

Köp en A-8 med valfritt moderkort och använd det minnet du har. 4 GB räcker och blir över för att streama fotboll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu blir det nog så att jag kör på chassit de har, för de verkar rätt nöjda med det. Det jag tänker mig nu är ett något sånt här (med endast en av processorerna då):

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6693045/2014-04-21

Och då har jag alltså hårddisk, 4Gb minne, chassi, nätaggregat och operativsystem.

Har jag glömt något? Är moderkortet något att ha? Och vilken processor ska man välja? Den dyrare har fått bra recensioner, men jag vet inte om den är overkill.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Nu blir det nog så att jag kör på chassit de har, för de verkar rätt nöjda med det. Det jag tänker mig nu är ett något sånt här (med endast en av processorerna då):

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6693045/2014-04-21http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6693045-00.png

Och då har jag alltså hårddisk, 4Gb minne, chassi, nätaggregat och operativsystem.

Har jag glömt något? Är moderkortet något att ha? Och vilken processor ska man välja? Den dyrare har fått bra recensioner, men jag vet inte om den är overkill.

Båda de där processorerna är totalt overkill. En pentium g3220 kommer räcka och bli över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Du skulle klara dig fint redan på en FM2-processor för några hundra. Om det gäller vanligt surfande och titta fotboll så behöver du inga delar du skulle stoppa i en speldator.

Här är ett exempel på något som räcker och blir över! http://www.inet.se/kundvagn/visa/6693771/morfars-dator

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Du skulle klara dig fint redan på en FM2-processor för några hundra. Om det gäller vanligt surfande och titta fotboll så behöver du inga delar du skulle stoppa i en speldator.

Här är ett exempel på något som räcker och blir över! http://www.inet.se/kundvagn/visa/6693771/morfars-dator

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6693771-00.png

Fast för bara en liten slant till får man en g3220 som är bra mycket snabbare. Kanske inte direkt behövs men ändå...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Fast för bara en liten slant till får man en g3220 som är bra mycket snabbare. Kanske inte direkt behövs men ändå...

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du förstås rätt i. Det är bara som man väljer att göra. Det jag visade är kanske det allra billigaste, men som sagt, g3220 är snabbare för en liten mellanskillnad!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Fast för bara en liten slant till får man en g3220 som är bra mycket snabbare. Kanske inte direkt behövs men ändå...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Finlandssvensken:

Det har du förstås rätt i. Det är bara som man väljer att göra. Det jag visade är kanske det allra billigaste, men som sagt, g3220 är snabbare för en liten mellanskillnad!

Så det här kanske kunde vara något då?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6693856/2014-04-21

Moderkortet jar jag (heller) ingen aning om, men jag såg att det hade tipsats om i ett par tidigare trådar.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Fast för bara en liten slant till får man en g3220 som är bra mycket snabbare. Kanske inte direkt behövs men ändå...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Finlandssvensken:

Det har du förstås rätt i. Det är bara som man väljer att göra. Det jag visade är kanske det allra billigaste, men som sagt, g3220 är snabbare för en liten mellanskillnad!

Hur mycket snabbare blir det tror ni? Är det alltså en märkbar skillnad?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Ett problem för dator-inkompetenta är ju att de tenderar att samla på sig virus och annan malware när de använder sina datorer.

Fundera på ifall du behöver en säkerhetslösning i mjukvara också, ifall du undersökt hans dator utan att hitta malware är det ju naturligtvis inte en faktor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av husqvarnaff:

Hur mycket snabbare blir det tror ni? Är det alltså en märkbar skillnad?

Nej troligen ingen skillnad alls i praktiken eftersom i princip alla nya delar är "bra nog" för användningsområdet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Hur mycket snabbare blir det tror ni? Är det alltså en märkbar skillnad?

Moderkort får du fråga någon annan om. Mycket liten märkbar skillnad men pentiumen är en mycket snabbare cpu så om de någonsin vill göra något som kräver lite av datorn så kommer det vara värt priset enligt mig.

En fingervisning: http://www.cpu-world.com/Compare/150/AMD_A4-Series_A4-4000_vs_Intel_Pentium_Dual-Core_G3220.html

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag kör nog på Intel-systemet när det skiljer så lite i pris och antagligen dröjer till nästa uppgradering.

Den färdiga datorn blir något i stil med DET HÄR. Allt utom processor och moderkort har jag alltså sedan tidigare. Verkar ett sånt paket vettigt?

Vilket operativsystem tycker ni att man bör använda? Det är Windows som gäller.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Jag kör nog på Intel-systemet när det skiljer så lite i pris och antagligen dröjer till nästa uppgradering.

Den färdiga datorn blir något i stil med DET HÄR. Allt utom processor och moderkort har jag alltså sedan tidigare. Verkar ett sånt paket vettigt?

Vilket operativsystem tycker ni att man bör använda? Det är Windows som gäller.

tror 7 blir bäst. det tog mig en dag att vänja mig vid 8 så det är nog väldigt svårt för din morfar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

tror 7 blir bäst. det tog mig en dag att vänja mig vid 8 så det är nog väldigt svårt för din morfar.

Ja, det var lite så jag tänkte också. XP känns också hopplöst omodernt att slänga in.

Men då kör jag nog på det systemet om ingen annan har något att tillägga?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Hjälpsam

HDDn är tokslut o vet inte om jag skulle vilja ha en 5400rpm som systemdisk. . . du får en bra 1Tb 72000rpm för några tior till

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så väljer du en ssd, för det räcker troligen med 120 Gbyte för det här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

TS har redan allt utom mobo och cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB