Rekordår för nordisk spelförsäljning – digital distribution tar över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

hur räknar du då en bärbar dator eller en dator med handtag är fånigt att göra delning på detta är samma plattform, platta dator med pekskärm även om den heter ipad

Det handlar inte om det fysiska, utan om operativsystemet. Windows = PC, iOS = Mobile, Android = Mobile, Windows RT = Mobile osv.

Och då iPad har iOS så räknas den som Mobile.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Känner att jag går emot en mycket stark ström här. Köper alltid mina spel som fysisk kopia. Vill ha spelet ståendes i hyllan

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Varför sär-redovisar de MMO och PC? Kan ju se ut som PC är en liten platform men majoriteten av MMO lär väl hamna där också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedko:

Vilka är det egentligen som köper fysiska datorspel?

Jag gör det. Mycket hellre än att jag låser mitt spel till någon klient, men finns undantag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

MEN PIRATER DÅ? DE JU INTE VÄRT GÖRA SPEL TILL PC BUHUUUU ;____;

Kommer ni ihåg denna diskussion?

Till stor del på grund av att de senaste 3-4 åren har problemet minskat rejält, till stor del på grund av att de större spelen kräver online ( dvs kan inte piratas ) anda biten är att det finns faktiskt tjänster där du kan få tag på spel digitalt, tittar vi bara 7 år tillbaka så vart detta så got som omöjligt att få tag på de flesta PC spel lagligt digitalt T.ex.

Sedan är piratandet ett stort problem än där många tittar fortfarande laddas ner miljontals ggr illegalt, men att ignorera PC totalt ger bara större förlust.

Skrivet av Ixos:

Varför sär-redovisar de MMO och PC? Kan ju se ut som PC är en liten platform men majoriteten av MMO lär väl hamna där också...

MMO's finns till alla plaformar, allt från PC tilll mobill till konsol, för att inte nämna webbläsare baserade som är helt plattforms oberoende o.s.v.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Xeno88:

MEN PIRATER DÅ? DE JU INTE VÄRT GÖRA SPEL TILL PC BUHUUUU ;____;

Kommer ni ihåg denna diskussion?

Gud ja. Det är så töntigt. Jag gick över till att köpa alla spel jag ville ha när jag väl hade möjlighet att köpa det själv. Det är inte för inget som jag har snart 300 spel på Steam och är en föredetta storpirat när det kom till spel.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Det handlar inte om det fysiska, utan om operativsystemet. Windows = PC, iOS = Mobile, Android = Mobile, Windows RT = Mobile osv.

Och då iPad har iOS så räknas den som Mobile.

Men en stationär dator med Android eller Windows RT eller Debian ,då är den mobil i dina ögon då.
För mig vara en dator en produkt med beräkningskraft (det vi idag kallar PC , mac ,surfplattor, smartphones eller server osv)
sen om du byter os så blir den mobil enligt dig, så min 60kg tunga dator blir mobil om jag installerar Android på den?
Mobila enheter är fortfarande en dator även om du kan bära med dig den.(enligt mig då)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

I fallet med steam och origin undrar jag om man kan kalla det "köpa spel", när det som de själva uttrycker det är att "köpa licenser".
Dvs, om valve/steam eller ea/origin kånkar så har du förmodligen ingen rätt att kräva tillgång till spelen där längre. Dock är inte det ett troligt scenario.

Jag fattar det som att GoG.com säljer spelet till dig, då du får en installer som du kan använda offline och inte är DRM förgiftad.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Men en stationär dator med Android eller Windows RT eller Debian ,då är den mobil i dina ögon då.
För mig vara en dator en produkt med beräkningskraft (det vi idag kallar PC , mac ,surfplattor, smartphones eller server osv)
sen om du byter os så blir den mobil enligt dig, så min 60kg tunga dator blir mobil om jag installerar Android på den?
Mobila enheter är fortfarande en dator även om du kan bära med dig den.(enligt mig då)

Det är inte i mina ögon som det blir/är en mobil, utan i ögonen hos de som är ansvariga för statistiken.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

När jag var yngre laddade jag oftast ned spel illegalt, men gör det aldrig längre. Dels är det väl för att man insett att spelutvecklare också ska äta, dels för att jag har bättre ekonomi nu, samt att priserna är betydligt vettigare nu. Köpte Portal 2 igår för 45 kronor t.ex, men det är ju nästan så att det är för billigt.

Skrivet av Luminous:

I fallet med steam och origin undrar jag om man kan kalla det "köpa spel", när det som de själva uttrycker det är att "köpa licenser".
Dvs, om valve/steam eller ea/origin kånkar så har du förmodligen ingen rätt att kräva tillgång till spelen där längre. Dock är inte det ett troligt scenario.

Jag fattar det som att GoG.com säljer spelet till dig, då du får en installer som du kan använda offline och inte är DRM förgiftad.

Egentligen är det väl så att man "hyr" spelen på Steam(?) Det stämmer det du skriver om GoG. Samma gäller oftast för t.ex. Humble bundle. Dock får man alltid med en nyckel till Steam om spelet finns där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Ne du, Känner många killar inklusive mig själv som har köpt The Sims.

Äger/har ägt mer eller mindre en kopia av alla sims spelen som släppts både till PC och Xbox. Är hur kul som helst att först göra din sim mer eller mindre härskaren av universum för att sedan låta honom falla djupare och djupare. *Sadistiskt skratt*

Skrivet av Fedko:

Vilka är det egentligen som köper fysiska datorspel?

I vissa fall jag? Brukar ibland vandra in på EB Games och se om de har extrapris på vissa datorspel även om jag föredrar digitala versioner via Steam.

Skrivet av Xeno88:

MEN PIRATER DÅ? DE JU INTE VÄRT GÖRA SPEL TILL PC BUHUUUU ;____;

Kommer ni ihåg denna diskussion?

Du menar kappvändarna hos Ubisoft?

Skrivet av Commander:

På något sätt måste han kunna lobba igenom tillsammans med Microsoft deras moln OS så varför inte börja redan idag....

Strejf har i flera år påstått att Molnet allt är framtiden och inte ens idag är man i närheten av att använda molnet till den grad som folk påstod för två-tre år sedan.

Skrivet av Ase:

Men en stationär dator med Android eller Windows RT eller Debian ,då är den mobil i dina ögon då.
För mig vara en dator en produkt med beräkningskraft (det vi idag kallar PC , mac ,surfplattor, smartphones eller server osv)
sen om du byter os så blir den mobil enligt dig, så min 60kg tunga dator blir mobil om jag installerar Android på den?
Mobila enheter är fortfarande en dator även om du kan bära med dig den.(enligt mig då)

Nu tycker jag att du borde läsa om hans kommentarer.. Han snackar om operativsystem.. Inte hårdvara. Sedan skulle jag gärna vilja se dig installera android på en desktop. Det skulle helt enkelt inte gå.. Tror det var Asus som ville göra en Windows/Android kombo i sina laptops men de blev nedskjutna direkt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Uzanar:

Konsolspelare antar jag.
Det ska ju bli ändring på det med de nya konsolerna sägs det men än så länge är ju inte utbudet så stort om man säger så.

Kan inte tala för andra, men har man SSD/SSHD i sin PS3/PS4 väljer i alla fall inte jag skiva om det går att undvika med tanke på hur mycket kortare laddtider man får på en utgåva köpt via PSN.

Sedan kan man fråga sig hur de spel man får med sitt PSN+ konto räknas i denna statisk, har man haft PSN+ något år har man rätt många spel därifrån.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Köper helst på skiva, känns mycket roligare när man får hem en skiva istället för att sitta och vänta på en nedladdning! (sitter inte på någon lyxig fiberkabel inte )

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem

När det gäller dator spel så köper jag de digitalt antingen via Steam eller Origin.

Konsol spel köper jag de flesta med fodral, känslan för att känna, öppna och kolla på den.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Att folk köper alla dessa sims expansioner är sjukt för mig. Helt otroligt dyrt det måste bli.

Stackars de med döttrar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Min "Spelhantering" är så att alla humblebundles sker digitalt och laddas ner till steam, mkt köp sker också via steam då man får spelen direkt.

Men då och då så har ju tex CDON stor spelrea med massa rabatt och då är det oftast billigare än på steam så då brukar jag köpa fysisk kopia, dock är det ju inte så ofta, men då det är billigare än digital kopia så varför inte?

Lite kul att ha spel i fysisk form vid datorn också och inte bara digitalt, stora spel köper jag oftast på skiva tex BF4 och COD:Ghosts.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Heter de alltså på riktigt Dataspelsbranschen?! Vilket skämt...

Nåja, inget konstigt här. Köper alla mina spel digital sedan 1½ år tillbaka. Numer till 95% via nycklar man köper online bara, fysiska kopior är snart ett minne blott. EA slutar ju dessutom med support för skivor snart?

Inte så konstigt att Bf4 ligger i topp. Vart tror ni det finns flest Volvo/SAAB per capita i världen (även om det var ett tag sedan de var helt svenska)?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Men en stationär dator med Android eller Windows RT eller Debian ,då är den mobil i dina ögon då.
För mig vara en dator en produkt med beräkningskraft (det vi idag kallar PC , mac ,surfplattor, smartphones eller server osv)
sen om du byter os så blir den mobil enligt dig, så min 60kg tunga dator blir mobil om jag installerar Android på den?
Mobila enheter är fortfarande en dator även om du kan bära med dig den.(enligt mig då)

Men seriöst, släpp sargen och kom in i matchen. Det förvånar mig att någon faktiskt orkar svara på dina inlägg.

Är du så naiv att du tror att de samlar in hårdvaruinformation om allt och alla för att reda ut till vilken plattform något är? Du tror inte det är enklare för dem att veta till vilken plattform något har sålts och sortera baserat på OS?

Permalänk

Tror jag hade runt 350-400st fysiska spel till Ps3 och mina 2 bröder hade väl ungefär lika många. men det är mest pga att man får dom fysiska kopiorna billigare än dom digitala konstigt nog. Så jag kommer att fortsätta med fysiska till Ps4 och digitala till PC.

Permalänk
Medlem

Dom senaste 200 spelen som jag köpt har varit via Origin eller Steam, enda spelen som jag köpt fysiskt har varit Blizzard spel som jag vill ha i hyllan utav någon konstig anledning.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Jag gillar att köpa fysiska spel, eller saker i allmänhet. Filmer, spel, CD skivor och det mesta egentligen.

Man vill ju att det ska se lite snyggt ut i hyllan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag gör det. Mycket hellre än att jag låser mitt spel till någon klient, men finns undantag.

Men köper man inte bara i stort sätt en aktiveringskod med de flesta spelen? När jag har köpt fysiska spel har jag oftast inte äns använt skivam. Vill jag inte ha det lålst köper jag från GOG där är det smidigt och helt DRM fritt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pussmunnen:

Tror jag hade runt 350-400st fysiska spel till Ps3 och mina 2 bröder hade väl ungefär lika många. men det är mest pga att man får dom fysiska kopiorna billigare än dom digitala konstigt nog. Så jag kommer att fortsätta med fysiska till Ps4 och digitala till PC.

Är även så tex. på Steam (När det inte är Steam REA dvs.)

Ett exempel är ju att man kan få Dead Souls II när det släpps från Webhallen för 399:- medan det kostar 499:- på Steam.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Jag gillar att köpa fysiska spel, eller saker i allmänhet. Filmer, spel, CD skivor och det mesta egentligen.

Man vill ju att det ska se lite snyggt ut i hyllan

Böcker, LP och kanske några bluerays vill jag ha i hyllan men det är så jävla osmidigt med spel så där har jag hälldre ett snyggt digitalt bibliotek på steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Digitalt, uppkopplat, molnet... allt är #FRAMTIDEN

Nej det är #NUET

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Du har helt rätt min vän. Fast det blir mera i #framtiden

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

undrar hur de räknar F2P? en undersökning visade ju nyligen att ungefär 2% av spelarna köper nått alls till dessa. det blir många smurfbär för vissa om det är det som räknas..

med tanke på att samtliga grannar har ungefär hälften så stor befolkning så köper de väll snarare redan rejält mycket mer än svenskar enligt databladen?

Precis, fast det är ju ca 9,5 miljoner i Sverige medan Danmark har 5,6 ungefär så mer än hälften i alla fall.

Permalänk
Medlem

Om spelindustrin hade fungerat som filmindustrin, så hade jag väntat mig att GAME snart går ut och säger att bristande fysisk försäljning är pga piratkopiering, och att vi i Sverige ska få betala extra piratskyddsavgift på alla spel (fysiska som digitala).
(stark sarkasm)

Med det sagt så föredrar jag fysiska spel ändå. Jag gillar att ha speletuier.

Permalänk
Medlem

Kul att Simcity ligger på andra plats i Norden och tredje plats i Sverige, även om jag får anta att många här inte lär gilla mitt inlägg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mansonite:

Att folk köper alla dessa sims expansioner är sjukt för mig. Helt otroligt dyrt det måste bli.

Meanwhile in Sunset Valley:

Citat:

Att folk köper alla dessa grafikkort ...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers