Permalänk
Skrivet av ScoRn_87:

Hejsan!

Jag har köpt moderkortet gigabyte j1800n-d2h för att använda med Ubuntu server. Insåg (efter köp) att den inte stödjer det ur boxen utan att man behöver göra en BIOS flash för att kunna köra andra OS än windows 8 / 8.1.

Jag har använt HP:s program för att göra en bootbar usb-sticka med dos, för att sedan lägga in BIOS-uppdateringsfilerna på den. Men det blir bara svart skärm med ett blinkande "understreck" längst upp i högra hörnet. Vet inte om jag använde fel dos-version om nu det är möjligt. Kan ni länka till en som fungerar?

Och vad ska man ha för inställningar i nuvarande BIOS för att flashen ska fungera korrekt? Var inne i CSM och satte allt på UEFI first, och då kom den ju in i DOS iaf..

Ser fram emot svar!

Mvh

Hej Scorn,

ändra till Legacy i CSM support då den bootbara stickan bygger på Windows 98 miljö.

Jag kommer även att skriva en guide hur man går tillväga för att uppdatera BIOS på Bay Trail moderkorten.

Ha en bra dag!

Skrivet av Zotamedu:

Angående den avbrutna tävlingen här på Sweclockers. Kommer det komma en officiell ursäkt till samtliga deltagare? Än så länge har ju ingen från Gigabyte sagt något alls utan dumpat över allt på Sweclockers. Ingenstans har jag sett någon faktiskt erkänna att Gigabyte klantade sig och ingenstans har jag sett en ursäkt till alla deltagare. Att dela ut ett par musmattor till ett par av deltagarna känns som en rätt konstig lösning eftersom ni då helt ignorerar alla de som faktiskt lagt ner en del tid på tävlingen men som inte skickat in än. Är deras tid inte värt något? Någon som lagt tio minuter i paint kan få en musmatta men någon som lagt ett par timmar på ett större projekt inte ens får en ursäkt. Låter det rimligt?

Hej Zotamedu,

eftersom tävligen annordnades tillsammans med Sweclockers valde vi även att gå samma väg när vi skulle rätta till misstaget.
En ursäkt i form av musmattor eller en i form av ord kan tyckas likvärdig, de flesta är gladare över en musmatta än en ursäkt.

När Sweclockers lade upp tävlingen låg även tävlingsreglerna postade:

§ 1
Generella villkor
§ 1.1 Det tas inte ut några som helst avgifter för att delta i SweClockers tävlingar. Det enda som behövs är ett gratis medlemsskap.
§ 1.2 De specifika tävlingsreglerna är angivna i tävlingsartikeln. Kontakta SweClockers vid frågor eller andra synpunkter.
§ 1.3 Alla bidrag ska lämnas in på svenska om inget annat anges.
§ 1.4 SweClockers medarbetare samt arrangör(er) får inte ställa upp i tävlingar.
§ 1.5 Genom att skicka in ett bidrag överlåter du rättigheterna för verket till SweClockers.
§ 1.6 SweClockers kan avbryta, upphäva samt redigera tävlingar och villkor utan förvarning.

http://www.sweclockers.com/tavling/130-sweclockers-avbryter-g...

Det är självklart olyckligt att de som påbörjat ett projekt men inte haft tid att skicka in dem eller färdigställa dem inte hade möjligheten till kompensation men det är tyvärr en omöjlighet att göra alla nöjda i vissa fall.

Skrivet av Krokarn:

Ganska märkligt att de inte vill åtgärda problemen som finns med dessa kort då jag läst att det är många som har problem. :/

Har nu gjort en RMA hos min återförsäljare. /Johan

Hej Johan,

jag tror de arbetar på det men att det tar lite tid,
du bad om en snabb lösning och den fanns förmodligen inte.

Ha en bra dag och lycka till!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Scorn,

ändra till Legacy i CSM support då den bootbara stickan bygger på Windows 98 miljö.

Jag kommer även att skriva en guide hur man går tillväga för att uppdatera BIOS på Bay Trail moderkorten.

Ha en bra dag!

Hej,

Fixade det där och det går fortfarande inte att installera något OS. Se edit på mitt inlägg..

EDIT: Nu lyckades jag få in Ubuntu. Drog igång installen med en 1333mhz RAM istället för de två 1600mhz:arna jag körde med först. Funkar perfekt nu!

Mvh

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Zotamedu,

eftersom tävligen annordnades tillsammans med Sweclockers valde vi även att gå samma väg när vi skulle rätta till misstaget.
En ursäkt i form av musmattor eller en i form av ord kan tyckas likvärdig, de flesta är gladare över en musmatta än en ursäkt.

När Sweclockers lade upp tävlingen låg även tävlingsreglerna postade:

§ 1
Generella villkor
§ 1.1 Det tas inte ut några som helst avgifter för att delta i SweClockers tävlingar. Det enda som behövs är ett gratis medlemsskap.
§ 1.2 De specifika tävlingsreglerna är angivna i tävlingsartikeln. Kontakta SweClockers vid frågor eller andra synpunkter.
§ 1.3 Alla bidrag ska lämnas in på svenska om inget annat anges.
§ 1.4 SweClockers medarbetare samt arrangör(er) får inte ställa upp i tävlingar.
§ 1.5 Genom att skicka in ett bidrag överlåter du rättigheterna för verket till SweClockers.
§ 1.6 SweClockers kan avbryta, upphäva samt redigera tävlingar och villkor utan förvarning.

http://www.sweclockers.com/tavling/130-sweclockers-avbryter-g...

Det är självklart olyckligt att de som påbörjat ett projekt men inte haft tid att skicka in dem eller färdigställa dem inte hade möjligheten till kompensation men det är tyvärr en omöjlighet att göra alla nöjda i vissa fall.

Fast ni kunde ju bett om ursäkt till alla som lagt ner tid på tävlingen. Det tar inte många minuter att skriva ihop en sådan. Det hindrar er inte från att dessutom dela ut lite musmattor till några godtyckligt utvalda deltagare som skickat in men jag tycker det är lite arrogant att helt ignorera alla som faktiskt börjat jobba på ett bidrag. Räknas deras tid inte alls? Ni verkar ju inte ens förstå problemet här att fler lagt ner tid och energi på tävlingen än de som lämnat in bidrag. Varför räknas inte deras tid? Varför förtjänar inte de ens en liten ursäkt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Acious,

nu har jag fått uppdatering igen.
BRIX teamet har skickat bilder där de visar att det fungerar utmärkt när de testar.
Jag rekommenderar dig att testa en annan dongle, det är även det tipset jag får från teamet.

Ha en bra dag och lycka till!

Hallå igen.
Hade problem för ett tag sen med 3st Brix 4200. Problemet var att det var ingen bild när jag startade datorerna. Om du inte kommer ihåg så kan du läsa bakåt i tråden.
Iallafall, rådet från er var att byta dongeln som jag hade från dvi till mini dp. Det har jag nu gjort, (två veckor sedan) om än lite sent
Det fungerade dessvärre inte, men i samma veva kom det upp ett nytt Bios F5 och det löste problemet på alla tre datorerna. Så jag skulle bara uppmärksamma er om det blir fler som får samma problem vad lösningen var.

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

Fråga till Gigabyte.

Fråga till Gigabyte.

Jag har ett GA-EP45-UD3R moderkort. Som du förstår har jag haft kortet rätt länge och är nästan helt nöjd. På det sitter det en Intel E8600 CPU och två Corsair CM2X2048-8500C5D DDR 2 minnen.
Från början överklockade jag CPU:en med ert program Easy Tune så att CPU:en gick i 3,6 GHz. Allt fungerade bra under lång tid.
Men så efter ett strömavbrott och en komplett ominstallation av Windows XP Pro så ville det sig inte med överklockningen. Försökte jag med ert program få CPU:en att gå lite fortare så vägrade datorn att starta.
Inget har förändrats i datorn utan möjligen då ert program Easy Tune, men jag har även försökt med den version som kom med när jag köpte moderkortet. Men det hjälpte inte.
Så varför kan jag inte nu få CPU:en att gå fortare när det gick utmärkt tidigare?
Går det här kortet att använda tillsammans med Windows 8.1?
När jag tar upp moderkortets hemsida så finns det inga drivrutiner till Windows 8.

La till frågor om Windows 8
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Metboy,

jag fick en ny firmware version.
Du kan ladda ner den här:
https://www.dropbox.com/s/ua17ns9jm8zy9d8/OSMIUM%20FIRMWARE%2...

Hör av dig och berätta om det löste ditt problem.

Ha en bra dag!

Hej.
Nu missade jag att du svarat fram till jag såg teamet helt plötsligt rasslat till med ett gäng poster om denna när jag kom hem från påskfirandet.
Glad i hågen skulle här provas...
1. installerat fw updatern
2. startat om
3. kört fw updatern med 0.97 bin-filen
4. stänger av...trumvirvel...
5. det lyser lika blått som alltid tills jag bryter strömmen till datorn/psu'n

Ah så irriterande, i alla fall på ett tangentbord för 1000 sek+, hade det kostat 200 hade jag köpt barnsjukdomar.

Permalänk
Skrivet av ScoRn_87:

Hej,

Fixade det där och det går fortfarande inte att installera något OS. Se edit på mitt inlägg..

EDIT: Nu lyckades jag få in Ubuntu. Drog igång installen med en 1333mhz RAM istället för de två 1600mhz:arna jag körde med först. Funkar perfekt nu!

Mvh

Hej ScoRn,

kan vara Ubuntu, kan vara moderkortet som var känsligt med de minnena.

Bra att fungerar nu!

Skrivet av Zotamedu:

Fast ni kunde ju bett om ursäkt till alla som lagt ner tid på tävlingen. Det tar inte många minuter att skriva ihop en sådan. Det hindrar er inte från att dessutom dela ut lite musmattor till några godtyckligt utvalda deltagare som skickat in men jag tycker det är lite arrogant att helt ignorera alla som faktiskt börjat jobba på ett bidrag. Räknas deras tid inte alls? Ni verkar ju inte ens förstå problemet här att fler lagt ner tid och energi på tävlingen än de som lämnat in bidrag. Varför räknas inte deras tid? Varför förtjänar inte de ens en liten ursäkt?

Hej Zotamedu,

jag vet faktiskt inte varför det blev som det blev, det var en tävling från huvudkontoret och vi här i Norden hade ingenting med det att göra.
Självklart är det beklagligt att det blev som det blev men än en gång, det stod klart i reglerna och kan man inte acceptera dessa ska man inte lägga tid på tävlingen, har man inte lämnat in sitt bidrag är man inte med i tävlingen men visst är det tråkigt att man lagt tid på det i "onödan".

Ha en bra dag!

Skrivet av acious:

Hallå igen.
Hade problem för ett tag sen med 3st Brix 4200. Problemet var att det var ingen bild när jag startade datorerna. Om du inte kommer ihåg så kan du läsa bakåt i tråden.
Iallafall, rådet från er var att byta dongeln som jag hade från dvi till mini dp. Det har jag nu gjort, (två veckor sedan) om än lite sent
Det fungerade dessvärre inte, men i samma veva kom det upp ett nytt Bios F5 och det löste problemet på alla tre datorerna. Så jag skulle bara uppmärksamma er om det blir fler som får samma problem vad lösningen var.

Hej Acious,

visst kommer jag ihåg detta, jag har tänkt på det men när jag inte hörde mer tänkte jag att du löst det på något vis

Tack för uppdateringen, jag uppskattar verkligen denna typen av feedback och det är bra för mig att ha denna informationen.
Jag har inte fått fler rapporter att andra har eller haft samma problem men det kanske dyker upp och då har jag ännu ett tips att ge.

Tack för ditt tålamod, ha en underbar dag!

Skrivet av CGD:

Fråga till Gigabyte.

Jag har ett GA-EP45-UD3R moderkort. Som du förstår har jag haft kortet rätt länge och är nästan helt nöjd. På det sitter det en Intel E8600 CPU och två Corsair CM2X2048-8500C5D DDR 2 minnen.
Från början överklockade jag CPU:en med ert program Easy Tune så att CPU:en gick i 3,6 GHz. Allt fungerade bra under lång tid.
Men så efter ett strömavbrott och en komplett ominstallation av Windows XP Pro så ville det sig inte med överklockningen. Försökte jag med ert program få CPU:en att gå lite fortare så vägrade datorn att starta.
Inget har förändrats i datorn utan möjligen då ert program Easy Tune, men jag har även försökt med den version som kom med när jag köpte moderkortet. Men det hjälpte inte.
Så varför kan jag inte nu få CPU:en att gå fortare när det gick utmärkt tidigare?
Går det här kortet att använda tillsammans med Windows 8.1?
När jag tar upp moderkortets hemsida så finns det inga drivrutiner till Windows 8.

Hej CGD,

vänligen öppna ett supportärende på
http://esupport.gigabyte.com/Question/Tech?Country=Sweden#2

Intel® P45 styrkretsen har inget stöd för Windows 8 därför har vi inga drivrutiner på vår hemsida.

Lycka till!

Skrivet av Metboy:

Hej.
Nu missade jag att du svarat fram till jag såg teamet helt plötsligt rasslat till med ett gäng poster om denna när jag kom hem från påskfirandet.
Glad i hågen skulle här provas...
1. installerat fw updatern
2. startat om
3. kört fw updatern med 0.97 bin-filen
4. stänger av...trumvirvel...
5. det lyser lika blått som alltid tills jag bryter strömmen till datorn/psu'n

Ah så irriterande, i alla fall på ett tangentbord för 1000 sek+, hade det kostat 200 hade jag köpt barnsjukdomar.

Hej Metboy,

när jag inte hörde något från dig var jag helt säker på att det hade löst sig, men ikke

Jag har kontaktat VGA teamet igen och de skulle återkomma snarast.

Ha en bra dag och tack för ditt tålamod!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Zotamedu,

jag vet faktiskt inte varför det blev som det blev, det var en tävling från huvudkontoret och vi här i Norden hade ingenting med det att göra.
Självklart är det beklagligt att det blev som det blev men än en gång, det stod klart i reglerna och kan man inte acceptera dessa ska man inte lägga tid på tävlingen, har man inte lämnat in sitt bidrag är man inte med i tävlingen men visst är det tråkigt att man lagt tid på det i "onödan".

Ha en bra dag!

Ja visst stod det i reglerna att ni kan ändra tävlingen men när arrangören av tävlingen klantar sig så kan det ju vara lämpligt att be om ursäkt. Jag ser inte riktigt motsatsförhållandet i att skicka ut musmattor och en ursäkt. För det lät som att det var antingen eller och att det inte fanns någon möjlighet att göra båda vilket låter konstigt. Jag tycker det är tämligen arrogant. Varför kan ingen från Gigabyte säga förlåt? Varför kan ingen säga "oj vi klantade oss, förlåt?" Är det någon sorts företagspolicy att inte erkänna misstag öppet?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja visst stod det i reglerna att ni kan ändra tävlingen men när arrangören av tävlingen klantar sig så kan det ju vara lämpligt att be om ursäkt. Jag ser inte riktigt motsatsförhållandet i att skicka ut musmattor och en ursäkt. För det lät som att det var antingen eller och att det inte fanns någon möjlighet att göra båda vilket låter konstigt. Jag tycker det är tämligen arrogant. Varför kan ingen från Gigabyte säga förlåt? Varför kan ingen säga "oj vi klantade oss, förlåt?" Är det någon sorts företagspolicy att inte erkänna misstag öppet?

Zotamedu: Har du ett arbete? Isådanafall säg upp dig NU!!! Ditt nya arbete blir som programledare på SVT PLUS.
Jag menar du är ju nästan stenhårdare än Sverker.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Metboy:

Hej.
Nu missade jag att du svarat fram till jag såg teamet helt plötsligt rasslat till med ett gäng poster om denna när jag kom hem från påskfirandet.
Glad i hågen skulle här provas...
1. installerat fw updatern
2. startat om
3. kört fw updatern med 0.97 bin-filen
4. stänger av...trumvirvel...
5. det lyser lika blått som alltid tills jag bryter strömmen till datorn/psu'n

Ah så irriterande, i alla fall på ett tangentbord för 1000 sek+, hade det kostat 200 hade jag köpt barnsjukdomar.

Hej igen,

vilket OS kör du?
Vilket moderkort har du (stämmer din signatur)?
Du får gärna skicka full specc på din maskin.

Skrivet av Zotamedu:

Ja visst stod det i reglerna att ni kan ändra tävlingen men när arrangören av tävlingen klantar sig så kan det ju vara lämpligt att be om ursäkt. Jag ser inte riktigt motsatsförhållandet i att skicka ut musmattor och en ursäkt. För det lät som att det var antingen eller och att det inte fanns någon möjlighet att göra båda vilket låter konstigt. Jag tycker det är tämligen arrogant. Varför kan ingen från Gigabyte säga förlåt? Varför kan ingen säga "oj vi klantade oss, förlåt?" Är det någon sorts företagspolicy att inte erkänna misstag öppet?

Hej igen,

jag är kanske inte rätt person att ta detta med, jag har förklarat vad jag vet.

Jag förstår dig men jag tycker att det sköttes på ett bra sätt även om det fanns andra bra sätt att hantera det på.
Sweclockers hade hand om tävlingen, därför gick även ursäkten ut genom dom.

Skrivet av Lifooz:

Zotamedu: Har du ett arbete? Isådanafall säg upp dig NU!!! Ditt nya arbete blir som programledare på SVT PLUS.
Jag menar du är ju nästan stenhårdare än Sverker.

Lifooz, tack för din input

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej igen,

vilket OS kör du?
Vilket moderkort har du (stämmer din signatur)?
Du får gärna skicka full specc på din maskin.

Jag kör Win 8.1 Pro

Maskinen i övrigt:
Corsair TX 850W
GIGABYTE GA-Z77X-D3H (rev 1.0 bios F16)
Intel i5 2500K
16GB (4x4) Corsair XMS3 Vengeance 12800
EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX

Har provat lite till och detta är lite skumt. Vid avstängning:
30-40% av gångerna stänger datorn ned som normalt men tangentbordet fortsätter lysa, lika som före fw-upgrade.
60-70% av gångerna stänger datorn ned så långt att grafikkortet slutar skicka signal så skärmen slocknar o.s.v. Även tangentbordet slocknar utom Aivia loggan i en del av dessa fall. Men fläktar och power är "still on" och jag får stänga av helt med power-on knappen (3 sekunder) varpå även Aivia loggan slocknar. Detta beteende är nytt, inte varit där innan.
Det andra beteendet, om än inte optimalt är ändå att föredra framför tangentbordet som står och lyser fullt när jag stängt av.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej igen,

jag är kanske inte rätt person att ta detta med, jag har förklarat vad jag vet.

Jag förstår dig men jag tycker att det sköttes på ett bra sätt även om det fanns andra bra sätt att hantera det på.
Sweclockers hade hand om tävlingen, därför gick även ursäkten ut genom dom.

Vilken ursäkt? Ingenstans har någon gett alla deltagare en ursäkt. Varken Gigabyte eller Swecklockers. Några fick en musmatta men ingen ursäkt.

Vem kan jag kontakta för att diskutera detta vidare?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hej! Får jag fråga hur högt ett coilwhine måste vara för att ett grafikkort ska betraktas som defekt?
Kortets rasslande/tjutande överröstar min fläktkurva i vissa spel jag spelar, och det hörs även med vsync på. Ändå skickades den tillbaka från netonnet för att den inte kunde tas emot som defekt.
Jag antar att den testades helt fel då jag vet att den inte låter knappt något i 100% load i t.ex. FurMark.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har fått problem med mitt OS gigabyte bärbar dator. Tänkte se om det går att lösa på något smidigt sätt!?

Min win8 klagar på att den nuvarande produktnyckeln är förfalskad/piratkopierad när jag gör en aktivering via telefon.
Dock så är windows-kopian samma som jag följde med den bärbara när jag köpte den, så det ÄR äkta win8.

Vet ni vad felet kan bero på och vad som kan göras? microsoft själva har ingen support ifall win8 är förinstallerat på datorn.
Datorn köptes för ca 1 år sedan garanti finns kvar.

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Vad hände med G1 Assassin 3? Blev det skrotat eller? Tänker eftersom Haswell-E och X99 kommer i september så känns det som att moderkortet borde ha varit ute för ett bra tag sen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Metboy:

Jag kör Win 8.1 Pro

Maskinen i övrigt:
Corsair TX 850W
GIGABYTE GA-Z77X-D3H (rev 1.0 bios F16)
Intel i5 2500K
16GB (4x4) Corsair XMS3 Vengeance 12800
EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX

Har provat lite till och detta är lite skumt. Vid avstängning:
30-40% av gångerna stänger datorn ned som normalt men tangentbordet fortsätter lysa, lika som före fw-upgrade.
60-70% av gångerna stänger datorn ned så långt att grafikkortet slutar skicka signal så skärmen slocknar o.s.v. Även tangentbordet slocknar utom Aivia loggan i en del av dessa fall. Men fläktar och power är "still on" och jag får stänga av helt med power-on knappen (3 sekunder) varpå även Aivia loggan slocknar. Detta beteende är nytt, inte varit där innan.
Det andra beteendet, om än inte optimalt är ändå att föredra framför tangentbordet som står och lyser fullt när jag stängt av.

Jag har skickat det vidare och väntar på uppdatering.

Har du testat med ett annat nätaggregat?

Skrivet av Zotamedu:

Vilken ursäkt? Ingenstans har någon gett alla deltagare en ursäkt. Varken Gigabyte eller Swecklockers. Några fick en musmatta men ingen ursäkt.

Vem kan jag kontakta för att diskutera detta vidare?

Jag har skickat PM till dig.

Skrivet av LPG:

Hej! Får jag fråga hur högt ett coilwhine måste vara för att ett grafikkort ska betraktas som defekt?
Kortets rasslande/tjutande överröstar min fläktkurva i vissa spel jag spelar, och det hörs även med vsync på. Ändå skickades den tillbaka från netonnet för att den inte kunde tas emot som defekt.
Jag antar att den testades helt fel då jag vet att den inte låter knappt något i 100% load i t.ex. FurMark.

Hej LPG,

coilwhine går inte under garanti och det är oftast återförsäljaren som får ta beslutet att byta ett grafikkort med coilwhine pga detta.
Det finns en hel del trick för att hjälpa med coilwhine som du kan hitta på Internet. Alternativt får du kanske ljuddämpa ditt chassi om du inte redan gjort det.

Skicka en film och serienummer till mig så kan jag vidarebefordra detta till VGA teamet men som sagt, det går inte under garanti normalt.

Skrivet av badis85:

Hej,

Jag har fått problem med mitt OS gigabyte bärbar dator. Tänkte se om det går att lösa på något smidigt sätt!?

Min win8 klagar på att den nuvarande produktnyckeln är förfalskad/piratkopierad när jag gör en aktivering via telefon.
Dock så är windows-kopian samma som jag följde med den bärbara när jag köpte den, så det ÄR äkta win8.

Vet ni vad felet kan bero på och vad som kan göras? microsoft själva har ingen support ifall win8 är förinstallerat på datorn.
Datorn köptes för ca 1 år sedan garanti finns kvar.

Hej badis85,

kontakta kundservice för bärbara datorer här:
http://esupport.gigabyte.com/Question/Tech?Country=Sweden#5

Ha en bra dag!

Skrivet av Schackmannen:

Vad hände med G1 Assassin 3? Blev det skrotat eller? Tänker eftersom Haswell-E och X99 kommer i september så känns det som att moderkortet borde ha varit ute för ett bra tag sen.

Hej Shackmannen,

all fokus ligger på de kommande modellerna så den G1.Assassin 3 modell som visats upp som förhandsgranskning kommer inte som det ser ut i dagsläget.
Tyvärr lanseras inte alla produkter som visas upp pga olika faktorer.

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Jag har skickat det vidare och väntar på uppdatering.

Har du testat med ett annat nätaggregat?

Det har jag inte, har tyvärr inget extra liggande o skrota.

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Schackmannen,

all fokus ligger på de kommande modellerna så den G1.Assassin 3 modell som visats upp som förhandsgranskning kommer inte som det ser ut i dagsläget.
Tyvärr lanseras inte alla produkter som visas upp pga olika faktorer.

Okej, det var synd.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag fick RMA på mitt GTX780Ti GHz Edition men då de inte hade det kortet på lager beställde jag ett GTX780Ti OC istället.
Nu såg jag att det fanns en nyare BIOS till mitt OC kort som heter F3, mitt kort levererades med F2.
Men, det går inte att uppdatera BIOS...får bara en felkod: ErrCode=0x2000000C hela tiden. Använder erat program VGA@BIOS.
Har laddat ner från eran hemsida, får då hem en fil som heter N78TO3GD.F3 samt att jag även använt erat program OC Guru II för att ladda ner filen som då heter GV-N78TOC-3GD.F3 men den går ej heller.
Min BIOS heter GV-N78TOC-3GD.F2 så den filen som OC GURU II hittar borde vara den rätta men det kommer bara en felkod.
Så, hur gör jag?

Med vänlig hälsning Johan "Krokarn"

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

Tjenare!

Jag har en fråga, upptäckte igår att jag är drabbad av SATA2-problemet med mitt Gigabyte GA-P67A-UD3 moderkort jag köpte 2011. Har inte upptäckt felet tidigare iom att jag inte använt någon sata2-port förrän nu när jag skulle installera en tredje disk. Finns det nån möjlighet att få byta ut kortet som jag förstått har fabriksfel på satakontrollern?

Tråd: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1296740-bios-hitta...

Permalänk
Skrivet av Metboy:

Det har jag inte, har tyvärr inget extra liggande o skrota.

VGA teamet har skickat det vidare till BIOS teamet, jag hoppas på nytt svar inom kort.
Ursäktar dröjsmålet.

Skrivet av Schackmannen:

Okej, det var synd.

Ja det var faktiskt ett kort jag hade sett fram emot men nu finns det ju kommande kort jag ser ännu mer fram emot

Skrivet av Krokarn:

Hej!

Jag fick RMA på mitt GTX780Ti GHz Edition men då de inte hade det kortet på lager beställde jag ett GTX780Ti OC istället.
Nu såg jag att det fanns en nyare BIOS till mitt OC kort som heter F3, mitt kort levererades med F2.
Men, det går inte att uppdatera BIOS...får bara en felkod: ErrCode=0x2000000C hela tiden. Använder erat program VGA@BIOS.
Har laddat ner från eran hemsida, får då hem en fil som heter N78TO3GD.F3 samt att jag även använt erat program OC Guru II för att ladda ner filen som då heter GV-N78TOC-3GD.F3 men den går ej heller.
Min BIOS heter GV-N78TOC-3GD.F2 så den filen som OC GURU II hittar borde vara den rätta men det kommer bara en felkod.
Så, hur gör jag?

Med vänlig hälsning Johan "Krokarn"

Hej Johan,

jag har skickat din förfrågan vidare till VGA teamet.

Personligen använder jag alltid Nvflash för att uppdatera BIOS på Nvidia kort.
Jag litar in på Windows tillräckligt mycket för att uppdatera BIOS på GPU eller moderkort i Windows miljö med tex @BIOS verktyget.

Du kan hitta en guide på tomshardware hur man uppdaterar BIOS med Nvflash här:
http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-1872554/flash-gpu-bios-n...

Lycka till!

Skrivet av onemanbucket:

Tjenare!

Jag har en fråga, upptäckte igår att jag är drabbad av SATA2-problemet med mitt Gigabyte GA-P67A-UD3 moderkort jag köpte 2011. Har inte upptäckt felet tidigare iom att jag inte använt någon sata2-port förrän nu när jag skulle installera en tredje disk. Finns det nån möjlighet att få byta ut kortet som jag förstått har fabriksfel på satakontrollern?

Tråd: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1296740-bios-hitta...

Hej,

vänligen testa följande först:
Öppna en kommandoprompt (Tryck kör och skriv cmd.exe, beroende på OS kan detta göras på olika vis)
Skriv: "wmic idecontroller get deviceid" utan " och tryck sedan enter
Ditt resultat kommer se ut ungefär såhär (Det kan vara flera linjer):
https://www.dropbox.com/s/wbcflddv03ia2l7/wmic_idecontroller_...
Står det Rev_04 har du B2 versionen av styrkretsen och då är du troligtvis drabbad av "Sandy Bridge buggen"

Skicka serienummer och återförsäljare till mig på PM så ska jag se hur vi kan hjälpa dig.

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Johan,

jag har skickat din förfrågan vidare till VGA teamet.

Personligen använder jag alltid Nvflash för att uppdatera BIOS på Nvidia kort.
Jag litar in på Windows tillräckligt mycket för att uppdatera BIOS på GPU eller moderkort i Windows miljö med tex @BIOS verktyget.

Du kan hitta en guide på tomshardware hur man uppdaterar BIOS med Nvflash här:
http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-1872554/flash-gpu-bios-n...

Lycka till!

Följde guiden så gott jag kunde men fick bara en massa felmeddelanden...har aldrig pysslat i DOS-miljö så detta var rena grekiskan för mig.
/Johan

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Följde guiden så gott jag kunde men fick bara en massa felmeddelanden...har aldrig pysslat i DOS-miljö så detta var rena grekiskan för mig.
/Johan

Hej Johan,

kontakta kundsupporten för grafikkort så kan de hjälpa dig,
jag jobbar med moderkort så du kan få bättre hjälp om du kontaktar dem direkt istället

http://esupport.gigabyte.com/Question/Tech?Country=Sweden#3

Lycka till och ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Johan,

kontakta kundsupporten för grafikkort så kan de hjälpa dig,
jag jobbar med moderkort så du kan få bättre hjälp om du kontaktar dem direkt istället

http://esupport.gigabyte.com/Question/Tech?Country=Sweden#3

Lycka till och ha en bra dag!

Löste det själv efter jag gjorde ett ärende på eSupporten.
Avinstallerade VGA@BIOS och laddade hem en vad jag tror är en nyare version och efter det fungerade det att byta BIOS. /Johan

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Löste det själv efter jag gjorde ett ärende på eSupporten.
Avinstallerade VGA@BIOS och laddade hem en vad jag tror är en nyare version och efter det fungerade det att byta BIOS. /Johan

Utmärkt!

Ha en underbar helg!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk

Hej! Jag har en 4770k på erat UD4H. När jag klockar den så går den i 3,7GHz som mest. Då postade jag en tråd om detta problem, och testade med Turbo Boost aktiverat, men det fungerade inte heller, då gick den i 3,4GHz.

Jag kör inte med EIST/HT/C-State eller något liknande. Jag kan inte hitta SpeedStep, men jag antar att det går under något annat namn på detta moderkort.

Spänning och temperatur är inget problem. Kör på 1,3V och överstiger inte 70*c i stresstest i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Hej! Jag har en 4770k på erat UD4H. När jag klockar den så går den i 3,7GHz som mest. Då postade jag en tråd om detta problem, och testade med Turbo Boost aktiverat, men det fungerade inte heller, då gick den i 3,4GHz.

Jag kör inte med EIST/HT/C-State eller något liknande. Jag kan inte hitta SpeedStep, men jag antar att det går under något annat namn på detta moderkort.

Spänning och temperatur är inget problem. Kör på 1,3V och överstiger inte 70*c i stresstest i dagsläget.

Hej xGreenRed,

det är svårt att säga vad som orsakar detta utan mer information.
Du skriver i den andra tråden att du har 40*100 och här att du kör 1.3V men det är inte mycket
mer information än så du anger.

Testa följande:

Ladda "Optimzed Defaults"
Ändra Turbo Ratio multipeln till 40 på varje kärna. Ej UNCORE Freq.
Se bild: http://content.hwigroup.net/images/products/xl/186264/13/giga...

Kör den i 4GHz med endast dessa inställningar ändrade?

Läs Sin0822's ULTIMATE HASWELL OVERCLOCKING (OC) GUIDE här:
http://www.gigabytenordic.com/wordpress/gigabyte-z87-ultimate...

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej xGreenRed,

det är svårt att säga vad som orsakar detta utan mer information.
Du skriver i den andra tråden att du har 40*100 och här att du kör 1.3V men det är inte mycket
mer information än så du anger.

Testa följande:

Ladda "Optimzed Defaults"
Ändra Turbo Ratio multipeln till 40 på varje kärna. Ej UNCORE Freq.
Se bild: http://content.hwigroup.net/images/products/xl/186264/13/giga...

Kör den i 4GHz med endast dessa inställningar ändrade?

Läs Sin0822's ULTIMATE HASWELL OVERCLOCKING (OC) GUIDE här:
http://www.gigabytenordic.com/wordpress/gigabyte-z87-ultimate...

Ha en bra dag!

Tack så mycket! Jag har samma inställningar som innan, det enda jag gjorde var att ta optimized defaults, vilket jag inte gjorde efter BIOS uppdatering

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har problem med radeon HD 270x (Gigabyte Radeon HD R9 270x (GV-R927XOC)).
Kortet skall kunna driva upp till 3 skärmar utan aktiv displayport adapter och det har fungerat hur bra som helst tills förra veckan.

1
Datorn gick i viloläge och sen så ville inte vänster skärmen fungera.
När jag startade om datorn så tänds mitten skärmen och vänsterskärmen som vanligt.
När windows har startats slocknar vänster skärmen och höger skärmen tänds och jag kan inte hitta vänsterskärmen.

2
Jag avinstallerade drivrutinern och installerade den senaste drivrutinen och startar om datorn.
Då tänds mitten skärmen och vänsterskärmen som vanligt.
När windows startar så släcks vänsterskärmen och höger skrärmen tänds. Några sekunder senare så slocknar mitten skärmen och texten "Ingen Signal" visas och den går sen i "väntläge". Windows visar att skärmen är aktiv.

Provade och avinstallera den senaste drivrutinen och installerade den gammal drivrutinern som fungerade innan. Men det funkade inte heller utan jag hamnade tillbaka på första exemplet.
Har letat runt på nätet och det är många som har samma problem. Men jag hittar ingen lösning som fungerar.
Jag kör mina sidoskärmar (secundära) via DVI och mittenskärmen (primär) via Displayport med en Displayport -> DVI kabel (passiv)

Har även pillat lite mer och kopplat om skärmarna till annan port. Nu har jag drivrutin 13.10 som fungerade med 3 skärmar innan. Men inte längre. Det spelar ingen roll hur jag kopplar nu utan jag får bara igång max 2 skärmar. Den senaste drivrutinen fungerar ennu sämmre (se exempel 2).

Kortet har nu varit inne hos Inet för felsökning och där kvarstår problemet med att man inte får en bild med en Displayport -> DVI kabel / adapter.
Men det fungerade med en Aktiv Displayport -> DVI adapter.

Hur kommer det sig att det bara slutar och fungera.
Kan kortet vara deffekt?

/Hans

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Tack så mycket! Jag har samma inställningar som innan, det enda jag gjorde var att ta optimized defaults, vilket jag inte gjorde efter BIOS uppdatering

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att höra att det löste sig

Skrivet av Hasseman84:

Jag har problem med radeon HD 270x (Gigabyte Radeon HD R9 270x (GV-R927XOC)).
Kortet skall kunna driva upp till 3 skärmar utan aktiv displayport adapter och det har fungerat hur bra som helst tills förra veckan.

1
Datorn gick i viloläge och sen så ville inte vänster skärmen fungera.
När jag startade om datorn så tänds mitten skärmen och vänsterskärmen som vanligt.
När windows har startats slocknar vänster skärmen och höger skärmen tänds och jag kan inte hitta vänsterskärmen.

2
Jag avinstallerade drivrutinern och installerade den senaste drivrutinen och startar om datorn.
Då tänds mitten skärmen och vänsterskärmen som vanligt.
När windows startar så släcks vänsterskärmen och höger skrärmen tänds. Några sekunder senare så slocknar mitten skärmen och texten "Ingen Signal" visas och den går sen i "väntläge". Windows visar att skärmen är aktiv.

Provade och avinstallera den senaste drivrutinen och installerade den gammal drivrutinern som fungerade innan. Men det funkade inte heller utan jag hamnade tillbaka på första exemplet.
Har letat runt på nätet och det är många som har samma problem. Men jag hittar ingen lösning som fungerar.
Jag kör mina sidoskärmar (secundära) via DVI och mittenskärmen (primär) via Displayport med en Displayport -> DVI kabel (passiv)

Har även pillat lite mer och kopplat om skärmarna till annan port. Nu har jag drivrutin 13.10 som fungerade med 3 skärmar innan. Men inte längre. Det spelar ingen roll hur jag kopplar nu utan jag får bara igång max 2 skärmar. Den senaste drivrutinen fungerar ennu sämmre (se exempel 2).

Kortet har nu varit inne hos Inet för felsökning och där kvarstår problemet med att man inte får en bild med en Displayport -> DVI kabel / adapter.
Men det fungerade med en Aktiv Displayport -> DVI adapter.

Hur kommer det sig att det bara slutar och fungera.
Kan kortet vara deffekt?

/Hans

Hej Hans,

jag har notifierat VGA teamet angående din fråga.

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook