Samsung Galaxy Note PRO 12.2 eller vänta på ny större IPAD?

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Note PRO 12.2 eller vänta på ny större IPAD?

Har idag en Ipad 3 som jag är jättenöjd med, men då övriga familjen ockuperar plattan i princip dygnet runt så tänkte jag köpa en surfplatta till.

Vill ha en platta med stor skärm och är lite inne på Samsung Galaxy Note PRO 12.2 4G, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2427767 .

Vad tror ni? Är detta ett bra köp? Står den sig bra mot en Ipad eller blir man bara besviken?

Är det ens lönt att vänta på en större Ipad, frågan är om det kommer en sådan under detta år?

Permalänk
Avstängd

Det beror väldigt mycket på vad du vill göra och vad du förväntar dig. Om det viktigaste för dig är kvalitetskänsla och flyt i gränssnittet så kommer du att bli besviken men uppskattar du att ha möjligheter att göra mer och mer avancerade saker så tror jag du blir väldigt nöjd med Noten. Det stora problemet med den är vad jag kan se priset, så mycket pengar räcker till en ganska nice surfplattedator med riktiga Windows osv. men den blir förstås tyngre, med sämre batteritid osv.

Permalänk
Medlem

En windows-surfplatta har väl inte lika stort utbud av appar eller? Dessutom windows 8.1 lockar inte alls.....

Möjligheten att lättare spara undan film och musik är ju en av androidplattornas största fördelar tycker jag. Ipad är ju bra på mycket men där har de tänkt snett

Hur är skillnaden vad gäller kvalité på skärmarna? Min ipad har en Retinaskärm som är grym, står sig Samsung bra på detta område eller blir det ett nerköp?

Permalänk
Avstängd

Nej, apputbudet är inte lika stort på Windows, men istället så har du ju alla Windowsprogram. Sen är faktiskt browsern i Windows 8 väldigt bra vilket gör att många appar inte behövs då de mestadels bara är ett förenklat gränssnitt till en webbsida (typ Facebook som visserligen finns på Windows).

Note Pro 12 har ingen AMOLED-skärm som de flesta av Samsungs telefoner och plattor så den har inte riktigt samma ljusstyrka och starka färger, istället så är den mer behaglig att titta på längre stunder vilket ju passar bra för en pro-platta. Ipad med "retina" har 264ppi och denna har 247 så det är ingen större skillnad på det området, speciellt inte med tanke på att den är större och man därför håller den lite längre bort. Annars så borde de vara ganska likvärdiga, Ipads skärm är fortfarande bra men den är inte lika bra relativt de andra som den var när den kom för ett par år sedan.

Jag har haft en Note och har en Note 2 som telefon och jag gillar dem. Pennan fungerar mycket bra och det kommer allt fler appar som stöder tryckkänsligheten i den och jag uppskattar till och med en del av Samsungs appar som många bara hatar. S-Note är exempelvis en anteckningsapp som är lättåtkomlig och ganska bra på anteckningar men som också har en massa extrafunktioner som exempelvis att den tolkar matematiska formler och löser dem med hjälp av Wolfram Alpha så att man får kurvor osv. Man kan också ta skärmbilder, croppa dem, anteckna på dem och maila på ett enkelt sätt osv.