Silverstone Raven RVZ01

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jaha? Är det bara jag som hellre har ett vackert men lite dyrare chassi än något som ser ut som det kommit i en Happy Meal?

Happy meal

Permalänk
Medlem

Coolt coolt. Gör en steambox recension med den här. Installation och hela kittet.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av FluXeN:

Vad har vi för ljudnivåer i detta chassi med dessa komponenter?
Man blev jävligt sugen på att göra ett bygge med en sådan här och relativt bra prylar i.

Med en 4770K och ett GTX 780 ligger man precis på gränsen för vad som är hållbart att klämma in i RVZ01 rent värmetransportmässigt, vilket innebär att fläktarna får arbeta på ganska hårt under belastning. Jag skulle verkligen inte kalla det tyst, men inte katastrofalt ljudligt heller. Tror definitivt på att hitta en bättre balans med både en svagare CPU och GPU för den som är mer ljudkänslig.

Skrivet av biorrith:

Vad tyckte ni om CPU-kylaren i recensionen? Lätt att montera? Jag har spanat på den innan, sjukt stor kylare för att inte vara högre än 83mm ändå faktiskt.

Jag gillade den! Lättmonterad och kvalitativ. Klarar CPU:er upp till 95 W TDP med den medföljande fläkten på undersidan, så ingen överklockningsmarginal att tala om dock.

Skrivet av Flamso:

Jag förstår inte varför fokus inte låg på ljudnivå. Det är det enskilt viktigaste med en burk under TVn.

Det är svårt att säga något definitivt om ljudnivån eftersom det varierar så pass mycket mellan olika hårdvarukonfigurationer. Stoppar man in hårdvaran vi använde i recensionen kan man förvänta sig en hyfsat högljudd historia när allt belastas.

Generellt sett har folk högre tolerans mot höga ljudnivåer när det ska spelas, men är desto mer kräsna när det kommer till filmtittande och musik. I det senare fallet skulle jag säga att även ett fullmatat system är tillräckligt tyst i RVZ01 för de allra flesta, eftersom belastningsgraden är så pass låg vid ett sådant scenario.

Är man kräsen med ljudnivåer och fortfarande vill bygga en högpresterande speldator till vardagsrummet skulle jag dock säga att borde se sig om efter ett annat, och oundvikligen, större chassi. Främst handlar det om att kunna klämma in en rejälare processorkylare och komma från från SFX-nätaggregatet, vars 80 mm-fläkt aldrig kan bli lika tyst som 135 mm-varianterna på fullstora aggregat.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av JonasT:

Det är svårt att säga något definitivt om ljudnivån eftersom det varierar så pass mycket mellan olika hårdvarukonfigurationer. Stoppar man in hårdvaran vi använde i recensionen kan man förvänta sig en hyfsat högljudd historia när allt belastas.

Generellt sett har folk högre tolerans mot höga ljudnivåer när det ska spelas, men är desto mer kräsna när det kommer till filmtittande och musik. I det senare fallet skulle jag säga att även ett fullmatat system är tillräckligt tyst i RVZ01 för de allra flesta, eftersom belastningsgraden är så pass låg vid ett sådant scenario.

Är man kräsen med ljudnivåer och fortfarande vill bygga en högpresterande speldator till vardagsrummet skulle jag dock säga att borde se sig om efter ett annat, och oundvikligen, större chassi. Främst handlar det om att kunna klämma in en rejälare processorkylare och komma från från SFX-nätaggregatet, vars 80 mm-fläkt aldrig kan bli lika tyst som 135 mm-varianterna på fullstora aggregat.

Tack för ett bra svar! Det jag känner är viktigt med burkar som ska vara till TVn är att de är extremt tysta i film och musik, precis som du säger. Om den hörs när den i princip är i idle så är det en enorm nackdel för mig, och säkert för många andra.

En subjektiv bedömning hade varit trevligt, ungefär som du skrev här! Vem ska helst kan nog räkna ut att det här chassit är lite väl kompakt för att vara tyst med de komponenterna, men det är en viktig detalj. Recensionen var riktigt trevlig i övrigt! Skönt med en skriven recension!

Keep up the good work! Jag uppskattar verkligen allt ni gör!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunder:

Nej, mATX och 3 expansionsplatser. Det är inte mycket begärt.

Ja det är för mycket begärt av en produkt som är optimerad för liten formfaktor. Det här är helt fel chassi för dig då du har helt andra krav. Du tillhör inte den tänkta målgruppen. This is not the case you are looking for.

Titta till exempel på Bitfenix Phenom och Prodigy.

Skrivet av Flamso:

Jaha? Är det bara jag som hellre har ett vackert men lite dyrare chassi än något som ser ut som det kommit i en Happy Meal?

Du är nog inte ensam men som det står i artikeln så blir det snabbt ett dyrt bygge även om chassit är relativt billigt så de behövde väl lägga sig på en rimlig prisnivå för att få sålt något alls. Jag är faktiskt lite förvånad att Lian Li inte släppt ett eget chassi med rasier redan. De har ju länge tillverkat chassin i den formfaktorn så med lite tur kommer det förr eller senare. Jag är dock fortfarande inte sugen på att betala de priser som de kommer vilja ha för det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Du är nog inte ensam men som det står i artikeln så blir det snabbt ett dyrt bygge även om chassit är relativt billigt så de behövde väl lägga sig på en rimlig prisnivå för att få sålt något alls. Jag är faktiskt lite förvånad att Lian Li inte släppt ett eget chassi med rasier redan. De har ju länge tillverkat chassin i den formfaktorn så med lite tur kommer det förr eller senare. Jag är dock fortfarande inte sugen på att betala de priser som de kommer vilja ha för det.

Jo, det har du helt rätt i. Lian Li lyckas göra väldigt många modeller som är bra på sina egna sätt men alltid har minst en stor nackdel. Jag förstår inte riktigt vad deras plan har varit en senaste fyra åren...

I min TV-bänk hade jag gärna haft en snygg front i alla fall. Den största nackdelen är att det medför en större formfaktor. Jag inser att jag är långt ifrån målgruppen för det här chassit ändå, jag ville bara skriva av mig när det kom till kvalitetskänsla!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är för mycket begärt av en produkt som är optimerad för liten formfaktor. Det här är helt fel chassi för dig då du har helt andra krav. Du tillhör inte den tänkta målgruppen. This is not the case you are looking for.

Titta till exempel på Bitfenix Phenom och Prodigy.

Nej, jag tycker faktiskt inte det är för mycket begärt idag... Kan andra så kan Silverstone.

Sen har jag tittat på Phenom och Prodigy, de duger inte heller tyvärr.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Gick fran vattenkylt mATX till Silverstone Raven RVZ01 med luftkylning, och gillar verkligen resultatet.
Har jattebra temps bade vid CPU och GPU. Enda jag kan gnalla lite over ar att chassit ar valdigt plastigt!

Vill ha mer schyssta liknande chassin, garna i aluminium.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Xelathur:

Gick fran vattenkylt mATX till Silverstone Raven RVZ01 med luftkylning, och gillar verkligen resultatet.
Har jattebra temps bade vid CPU och GPU. Enda jag kan gnalla lite over ar att chassit ar valdigt plastigt!

Vill ha mer schyssta liknande chassin, garna i aluminium.

Menar du sluten vattenkylning då eller?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Nej, jag tycker faktiskt inte det är för mycket begärt idag... Kan andra så kan Silverstone.

Sen har jag tittat på Phenom och Prodigy, de duger inte heller tyvärr.

Vad hade du tänkt dig då? Bara för vi kommer längre i tekniken så blir inte ett ATX moderkort mindre, bara bättre. Om du vill ha mer saker på mindre yta kanske en laptop är något för dig?
Du kan inte kräva 3-4 expansionsplatser på ett sådant här litet chassi, då får du titta på ett litet större alternativ såklart.

Jag kan säga att detta chassit inte fyller mitt krav på stationär heller, då jag har 4hårddiskar, ATX moderkkort osv, men inte fan klagar jag för det då detta inte är gjort för det ändamålet. Därför sitter jag med ett "normalstort" chassi

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Christoffer1989:

Vad hade du tänkt dig då? Bara för vi kommer längre i tekniken så blir inte ett ATX moderkort mindre, bara bättre. Om du vill ha mer saker på mindre yta kanske en laptop är något för dig?
Du kan inte kräva 3-4 expansionsplatser på ett sådant här litet chassi, då får du titta på ett litet större alternativ såklart.

Jag kan säga att detta chassit inte fyller mitt krav på stationär heller, då jag har 4hårddiskar, ATX moderkkort osv, men inte fan klagar jag för det då detta inte är gjort för det ändamålet. Därför sitter jag med ett "normalstort" chassi

Ett exempel: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=268991

Det är mindre, klarar mATX och har 4 expansionsplatser. Så förklara gärna varför Silverstone inte skulle klara av samma sak?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Håll utkik efter ML07 framöver. Samma stomme, renare yttre.

Försökte hitta en vettig infallsvinkel för en videorecension av RVZ01, men tyckte helt enkelt att den skulle göra sig bättre i text- och bildform.
Chassi-Jesus återuppstår framför kameran till nästa recension.

Skrivet av Flamso:

Det är så tråkigt att ett bra koncept förstörs totalt av att den verkar vara ingjuten i plast. Hade det varit Lian Li med den insidan så hade jag inte tackat nej! Nu är det verkligen inte att tänka på med den utsidan.

Skrivet av Boss302:

Fult som stryk imho.

Skrivet av Flamso:

Jaha? Är det bara jag som hellre har ett vackert men lite dyrare chassi än något som ser ut som det kommit i en Happy Meal?

Silverstone ML07: http://cdn.overclock.net/0/01/01c7333f_ml07.jpeg
Samma chassi men annat utseende. Ser bra mycket bättre ut imo, ska släppas om någon månad eller två.

Och nej man behöver inte använda de färgade dekalerna

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ett exempel: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=268991

Det är mindre, klarar mATX och har 4 expansionsplatser. Så förklara gärna varför Silverstone inte skulle klara av samma sak?

Men de expansionsplatserna är bara halvhöjd. Du får inte in några feta grafikkort på halv höjd. Silverstone har liknande chassin som den du länkar till men de är ju riktade till renodlade HTPC-burkar medan det chassit som Jonas just recenserat är riktat till HTPC-Gamers.

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av usilusken:

Men de expansionsplatserna är bara halvhöjd. Du får inte in några feta grafikkort på halv höjd. Silverstone har liknande chassin som den du länkar till men de är ju riktade till renodlade HTPC-burkar medan det chassit som Jonas just recenserat är riktat till HTPC-Gamers.

Jao, men att öka höjden lite hade ju inte varit så svårt.

Strunt samma, en onödig diskussion då det ändå finns bättre chassin, to each their own.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av usilusken:

Silverstone ML07: http://cdn.overclock.net/0/01/01c7333f_ml07.jpeg
Samma chassi men annat utseende. Ser bra mycket bättre ut imo, ska släppas om någon månad eller två.

Och nej man behöver inte använda de färgade dekalerna

Det såg onekligen ganska trevligt ut!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

hur mkt watt kräver egentligen datorn? Själv har jag aldrig förstått hur mkt watt diverse saker i datorn behöver. Räcker verkligen 450watt om man har ett grafikkort som gtx780?

Permalänk
Medlem

Såg inte om detta svarades på i testet men passar ett grafikkort som tar upp 2,5 kortplatser? (Sapphire Vapor-x kylaren)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Försökte hitta en vettig infallsvinkel för en videorecension av RVZ01, men tyckte helt enkelt att den skulle göra sig bättre i text- och bildform.
Chassi-Jesus återuppstår framför kameran till nästa recension.

Även om du gör en kortare liten videogenomgång så tycker jag att jag får en så mycket bättre översyn över vissa saker i videoformat så jag hoppas att du inte låter bli att göra det fler gånger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nacud:

hur mkt watt kräver egentligen datorn? Själv har jag aldrig förstått hur mkt watt diverse saker i datorn behöver. Räcker verkligen 450watt om man har ett grafikkort som gtx780?

man ska kunna få in ett atx nätagg oxå

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem

Väldigt intresserad av att bygga en kompakt prestandamaskin, men väntar nog tills att det betydligt snyggare Milo ML07 lanseras.

Saknar som andra en video på bygget, men stort tack för en som alltid grym genomgång och recension.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av nacud:

hur mkt watt kräver egentligen datorn? Själv har jag aldrig förstått hur mkt watt diverse saker i datorn behöver. Räcker verkligen 450watt om man har ett grafikkort som gtx780?

Under tiden jag körde systemet låg det och svävade strax under 300 W vid belastning.

Skrivet av LudvigLindell:

Såg inte om detta svarades på i testet men passar ett grafikkort som tar upp 2,5 kortplatser? (Sapphire Vapor-x kylaren)

Borde inte vara några problem, men det kan eventuellt slå i fläktarna i botten.

Skrivet av Kilroy:

Även om du gör en kortare liten videogenomgång så tycker jag att jag får en så mycket bättre översyn över vissa saker i videoformat så jag hoppas att du inte låter bli att göra det fler gånger!

Ska ha det i åtanke framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, mATX och 3 expansionsplatser. Det är inte mycket begärt.

Det finns väl modeller som klarar det... Att just den här är för liten för det gör det väl inte till ett dåligt chassie? Med dina krav kan man lika gärna säga att världens bästa Miditower genom tiderna med Ultramegajättegodkänt från alla recensioner är dåligt då det är onödigt stort. Är väl bara att inse att de gjort ett chassie till folk med andra krav än de du har?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Menar du sluten vattenkylning då eller?

Nope, kor Silverstones rekommenderade lagprofilkylare for CPU och vanlig stockkylning pa GPU. Chassiet ar valventilerat sa lange GPU har referenskylare.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic