Säpo vill ha trojaner för avlyssning av datorer

Permalänk
Medlem

Och hur hade dem tänkt placera dessa i folks datorer?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Och hur hade dem tänkt placera dessa i folks datorer?

Förmodligen ringer de väl upp den misstänkte och ber denne stänga av brandväggar och antivirusskydd och sedan gå in på en URL av något slag, varpå trojanen laddas ner och installeras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Inte för att jag har en massa hemligt och viktigt på min dator men detta är bara fel.
Ifall detta inskaffas hoppas jag Anonymous hälsar på deras datorer !

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem

Bra, ge mig en sån trojan så jag kan spionera på Säpo också då

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förmodligen ringer de väl upp den misstänkte och ber denne stänga av brandväggar och antivirusskydd och sedan gå in på en URL av något slag, varpå trojanen laddas ner och installeras.

Vet inte om du är seriös men vem skulle gå på detta? Min farmor på sin höjd, och hur stor är risken för att hon skulle bli brottsmisstänkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ser inget fel med detta om det används på rätt sätt, alltså enbart mot misstänkta brottslingar. Följer man samma regler som gäller för avlyssning av telefoner så blir det samma sak ungefär. Visst kan poliser missbruka det de hör/läser vid en avlyssning men i så fall får man väl göra en brottsutredning mot polisen i sådana fall. Självklart ska polisen ha tillgång till de verktyg som krävs för att utföra sitt jobb. Däremot gillar jag inte massövervakning av alla människor oavsett misstanke om brott eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Wall of awesomeness

Måste lägga in ett extra tack för ett bra inlägg. Insiktsfullt och intressant

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Undrar om microsoft security essentials skulle hitta den eller om MS väljer att tillåta den om de kunde hitta den ^^

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Bra, ge mig en sån trojan så jag kan spionera på Säpo också då

Tänkte precis detsamma, spåra dina paket som skickas, har du tur kanske du träffar ditt livs kärlek när säpo står utanför din dörr och skakar på huvudet & förklarar att du inte får stoppa dem, spåra dem, skydda dig eller avlyssna dem. Du kommer få en fin visit med mycket uppmärksamhet i alla fall som straff för för din kunskap

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk

Linux much...?

Visa signatur

I'll sleep when I'm dead! ...ooor later tonight.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vet inte om du är seriös men vem skulle gå på detta? Min farmor på sin höjd, och hur stor är risken för att hon skulle bli brottsmisstänkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag är inte seriös. Men metoden fungerar. Minns inte var jag läste det nu, men någon tjej som jobbat för de där scammarna i indien som låtsades vara från Microsoft och lurade i folk att det var virus på deras datorer som de skulle "hjälpa" dem med påstod att de har ett lyckat resultat 20% av gångerna.

Men det händer ju titt som tätt att IT-brottslingar åker dit just på grund av bristande säkerhet, så man vet ju aldrig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Men om dom vill installera trojaner i folks datorer, stoppas inte det av antivirusprogram etc? Och vad händer ifall man omformaterar sina datorer, försvinner trojanen då tro? Är det nån som vet redan nu vad beteckningen på den trojanen heter?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

"kriminalistföreningen", jag undrar vilka som egentligen är de kriminella i den här frågan...

Permalänk

Säpo - NSA sweden edition

Permalänk

Osäkerhetspolisen tar till med mer folieknep än förut ser jag.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

jag tro att det dags att använda gnu/linux nu.

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Inaktiv

...Och det är därför man kör Mac & Linux.

Permalänk
Medlem

Känns inte så lönt när nästan varje dator har antivirusprogram nuförtiden. Dessutom verkar ju knappast vår kära polismyndighet ha någon vidare kunskap när det gäller datorer då de inte ens kunde få fram en raderad fil från ett okrypterat minneskort i våldtäktsrättegången för något år sen.

Permalänk
Skrivet av Uniko:

Och hur hade dem tänkt placera dessa i folks datorer?

Finns det möjlighet att vissa internetleverantörer eller populära tjänster i Sverige kan modifiera en fil när brottslingen begär åtkomst till den? Det vore i så fall det lättaste sättet att plantera något på en dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IhazMelon:

Linux much...?

Skrivet av lxaralex:

jag tro att det dags att använda gnu/linux nu.

Skrivet av e-lite:

...Och det är därför man kör Mac & Linux.

Ja, håller ni på med grov brottslighet så kanske det är säkrare. Men pysslar ni med sådant säpo utreder så är ni troligen inte helt säkra även om ni byter OS. De har givetvis fler metoder att fånga er på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så länge det skaffas korrekta tillstånd á la husrannsakan genom domstol och liknande så är det väl inga problem.

Massövervakning/massavlyssning är fel. Avlyssning av specifika misstänkta mål har jag inget emot.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Säpo, nya NSA?

Kommer ihåg debatten för 10 år sedan om detta...
Skjut er inte i foten igen, tänk först!

Säpo är NSA wannabies, ingen som ser hur dom steg för steg försöker härma NSA i allt dom gör..
Inspirationen kommer ju från att FRA har ett nära sammarbete och NSA ger FRA oss order om vad vi ska göra.
Vi bedriver ju aktiv signalspaning åt NSA, dvs vi hackar oss redan idag in i folks datorer...vilket är helt jävla sjukt..

Grundprincipen är även om det finns lagar så bakom kulisserna så vet man att detta missbrukas..då det är en jävla
byråkratisk process att få grönt ljus för allt dom vill göra lättare bara göra det "i det dolda" chansen att någon kommer på dom
är minimal speciellt inte när alla klappar varandar på ryggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nää. Det du skriver stämmer ju inte alls över ens med varken artikeln eller förslaget. De vill varken spana på alla eller bryta mot lagen.

De använder inte denna metod idag för att de inte får göra det. De vill få till ett tillstånd för att spana på misstänkta brottslingar så att de lagligt får göra detta.

Har svårt att tro att SÄPO inte redan använder detta. Dock så är det säkert of the record. Men de använder förmodligen liknande olagliga medel redan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Skrivet av KTL:

Jag betvivlar att SÄPO kommer få ett ja till detta men det har ju slunkit igenom dumheter förr så ingenting är väl omöjligt dessvärre.

Det beror nog mest på hur mkt media uppmärksammar detta.. så länge ingen bryr sig kommer dom göra det men om folk säger ifrån och det får mkt uppmärksamhet i media backar dom (iallafall offciellt)

Permalänk
Skrivet av formerself:

Finns det möjlighet att vissa internetleverantörer eller populära tjänster i Sverige kan modifiera en fil när brottslingen begär åtkomst till den? Det vore i så fall det lättaste sättet att plantera något på en dator.

Inte dumt tänkt, om man skulle se aktivitet ifrån en misstänkt brottsling på en viss domän och sedan kontakta de ansvariga för domänen och be dom langa vidare säpos trojaner.

Visa signatur

MSI Z77A-S01 | i7 3770K | Corsair H80 | Gigabyte gtx 680 SOC x2 | Corsair Vengaence 4x4GB 1600Mhz | Corsair SSD Force 3 Series 128GB | Corsair HX 850W 80+ Silver | 3TB Seagate 7200rpm | Thermaltake Level 10 GT Snow Edition

Permalänk
Skrivet av Uniko:

Och hur hade dem tänkt placera dessa i folks datorer?

Då sverige har ett nära samarbete med NSA kan det kanske inte vara omöjligt att dom har vetskap om några av NSA egna "bakdörrar" som dom har utpressat sig fram till många stora aktörer... Annars tror jag som sagt att dom kommer nyttja säkerhetshål för att kunna penterera system.

Att penterera virus skydd som kör system i en sandbox tex comodo internet security kanske blir svårare..men förmodligen inte omöjligt om dom verkligen ger sig fan på det..finns alltid något svag punkt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KTL:

Jag betvivlar att SÄPO kommer få ett ja till detta men det har ju slunkit igenom dumheter förr så ingenting är väl omöjligt dessvärre.

Ja, Fredrik Reinfeldt blev ju stadsminister...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Dagens debatt om övervakningen i samhället har totalt fel fokus. Liberaler slåss mot konservativa om vilka verktyg polisen får använda samt vilka lagar som lägger på nätet. Visserligen inte helt ointressant, men i sammanhanget av det helheten fullkomligt irrelevant. Ser man till vår vanliga polis har det aldrig funnits en sån innehållslös sakfråga. Man har inte diskuterat t.ex OM polis får använda pistol utan NÄR. Vi har en insatsstyrka med nästan obegränsade befogenheter, men med ytterst restriktiva regler för när den används. Detta är det som är fel med debatten om säpo och FRAs befogenheter på nätet. Debatten handlar inte om när och hur verktyg används utan enbart om vilka verktyg som finns att tillgå.

För mig personligen tycker jag att det är oerhört viktigt att jag känner mig trygg på nätet. Med det menar jag att jag kan handla säkert utan få mina kontouppgifter kapade, att jag inte utsätts för identitetsstöld och att jag slipper oroa mig för diverse bedrägerier. Det är det jag betalar skatt för, att ha en polisstyrka som skyddar mig mot kriminella och då är du ju en fruktansvärd förskingring av skattemedel om vår svenska polis ligger handfallen på mattan inför moderna brottslingar.

I takt med att brottsligheten på nätet breder ut sig tycker jag att det är otroligt viktigt att vi har en effektiv polis som gör att vi faktiskt vågar använda oss av nätet. Men jag vet ju av erfarenhet att det finns massor av människor som känner precis tvärtom. Att hotet mot nätanvändningen är just polisens närvaro i sig. Därför måste debatten flyttas till tillämpningen och inte verktygen i sig. När någon utsätts för brott, eller när det finns juridiska stöd för att misstänka någon, då tycker jag att polisen ska ha goda möjligheter att göra sitt jobb, även om det innebär att erkänna internet som en del av samhället och inte något på sidan av som vissa liberala verkar tycka. Samtidigt ser man till att dessa framtida varianter av spaning (som funnits i alla år, utan vilken polisarbetet blir omöjligt att genomföra, (syftar nu till att sitta i en polisbil och kartlägga kriminell aktivitet)) inte riktas mot vanliga medborgare. Då skyddas vår identitet och integritet samtidigt som polisen gör ett effektivare jobb.

Dessutom finns det andra mycket viktigare arenor än debatten om FRA om man verkligen bryr sig om demokrati. Exempelvis måste något ta tag i att upprätthålla offentlighetsprincipen som verkar få allt mindre utrymme. Valdeltagande i EU valen. Det faktum att vi på femtio år har minskad antalet folkvalda i Sverige till ca en fjärdedel samtidigt som befolkningen ökat med miljoner. Här finns det seriösa problem för folk som bryr sig på riktigt.

Jag håller med men vill tillägga att precis som i den analoga världen måste man ta eget ansvar och skydda dig själv, man kan inte bara öka polisens närvaro och effektivitet och tro att brottsligheten ska minska. Internetkriminalitet är ett samhällsproblem som frodas på den stora massans okunskap om IT, vi kommer att behöva obligatorisk IT-kunskap i grundskolan om vi vill kunna förebygga kriminalitet på internet.

Permalänk

Jag tycker definitivt att SÄPO skall ha rätt till detta.
Däremot måste man kunna få rätt till skadestånt om man blivit orätteligen avlyssnad eller liknande. Inbyggda skydd mot oskyldiga ..

Men att spionera på brottslingar, helt rätt.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

En tankeställare.

När datalagringsdirektivet drevs igenom så skulle dess information enbart få "tas ut"/användas när det handlade om brott där straffet var minst fängelse. Riktigt så är det inte idag utan det har degraderats ner till betydligt lägre straff utan att varken media eller allmänhet verkar höja på ögonbrynen.

Var skulle en sådan här sak kunna sluta tro?

Visa signatur

Data Data