Boominator-tråden (även övriga musiklådor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Bättre om du bygger en vanlig låda istället, försöker du hitta på nåt konstigt så är det dömt att misslyckat, det där med att plasta verkar inte så genomtänk, läs på lite innan du börjar göra misstag.

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan vi vara överens om att vara oense. Jag har både läst hela Boominatortråden på diyaudio när det begav sig för min del och jag har använt glasfiberväv och polyesterplast i gamla byggen med väldigt gott resultat. Finns inget som säger att det är dömt att misslyckas. Vill du diskutera saken kan vi ta det vidare via PM och hålla tråden ren.

Hur som helst så såg Qubinator ut som ett spännande och kompakt system och ett bra alternativ om man inte vill bära med sig en ren Boominator på 30kg som tar massa plats i kofferten.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Plast känns ju direkt som att det kommer att påverka ljudet negativt, men det beror väl på tjocklek antar jag.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Coolt!, denna modellen gav ju lite idéer om ett nytt bygge. Något jag själv funderar på är om man ska satsa på att plasta en låda nästa gång för att på så vis få ner tyngden på bygget. Bygget skulle isåfall bestå av bafflar för elementen, ett stag i mitten samt fack för AMP och batteri med lucka på, sen skulle allt kläs i fleecetyg och plastas några varv.

Såg föresten att mitt gamla Boominatorbygge "SFS-V2" var länkat i första inlägget, kul;)!

Mjo, Qubinatorn verkar vara en bra kompromiss. Inte i närheten av boominatorn vare sig i ljudkvalitet eller volym men desto mer portabel och säkerligen fullt tillräcklig i de flesta situationer ändå.

Permalänk
Medlem

Tja

Funderar på att bygga en Qubinator men är supernovis på allt som har med ljud att göra. Min fråga är egentligen vilken amp man ska köra, fungerar http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=60 eller kan folk rekomendera nåt annat?
Behöver grejerna väldigt snart så någon med kort leveranstid hade varit att föredra

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av randomar:

Tja

Funderar på att bygga en Qubinator men är supernovis på allt som har med ljud att göra. Min fråga är egentligen vilken amp man ska köra, fungerar http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=60 eller kan folk rekomendera nåt annat?
Behöver grejerna väldigt snart så någon med kort leveranstid hade varit att föredra

Tack på förhand

Amp6:an är ju erkänt bra. Vill du ha ett billigare alternativ så fungerar http://www.ebay.com/itm/Mini-MKll-TA2024-Tested-PCB-Power-Dig... också. Egentligen vilken förstärkare som helst med ta202x.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ som jag snubblade över häromdagen är en amp som heter S.M.S.L AMP-03. Ser ungefär ut som en AMP6-BASIC i sin spec. Ev. för och nackdelar jämfört med AMP6 har jag inte satt mig in i.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Har nyss byggt klart min amp6 men jag får inte j2 jumpern att sitta. Ska det vara dom långa piggarna uppåt eller neråt(som man fäster jumpern i då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shn93:

Har nyss byggt klart min amp6 men jag får inte j2 jumpern att sitta. Ska det vara dom långa piggarna uppåt eller neråt(som man fäster jumpern i då?

Du ska lösa fast dom korta pinnarna i kretskortet och dom långa pinnarna ska sticka upp. Detta för att jumpern som sätts ovanpå har sitt sambindande bläck längst upp i toppen och den måste då tryckas ända in på stiften för att binda/koppla dom samman.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk

Hur väl överlevde era lådor Bråvalla Festival? (Såg 4 stycken där)

Min klarade sig hyfsat. Mitt batteri har nog skadats (innan festivalen) ty det hade inte full kapacitet. Nästa år blir det ett extra batteri samt en till solcell. I övrigt var det endast smuts som drabbade lådan.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Hur väl överlevde era lådor Bråvalla Festival? (Såg 4 stycken där)
http://niklasblomqvist.se/dump/bravalla.jpg

Min klarade sig hyfsat. Mitt batteri har nog skadats (innan festivalen) ty det hade inte full kapacitet. Nästa år blir det ett extra batteri samt en till solcell. I övrigt var det endast smuts som drabbade lådan.

Gjorde solcellen nån märkbar skillnad?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Gjorde solcellen nån märkbar skillnad?

Vädret var inte det bästa och jag har inte en aning om batteritiden utan solcell. Jag antar att den gjorde någon nytta då spänningen ändå ligger över batterispänningen vid dagsljus.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Hur väl överlevde era lådor Bråvalla Festival? (Såg 4 stycken där)
http://niklasblomqvist.se/dump/bravalla.jpg

Min klarade sig hyfsat. Mitt batteri har nog skadats (innan festivalen) ty det hade inte full kapacitet. Nästa år blir det ett extra batteri samt en till solcell. I övrigt var det endast smuts som drabbade lådan.

Kör du utan diskanter? Låter det bra även utan?

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Skrivet av mrfish:

Kör du utan diskanter? Låter det bra även utan?

Jag har 4 st.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt bygga en Qubinator, allt är hemma och förberett men jag får inte tag i ett par HP-10T, har något tips på var man kan beställa dom från utöver vanliga ljudia ocj Hifikit?

Storebror högtalaren på 12", HP-12T är de enda jah har hittat på lager, i teorin borde det funka dock måste man ändra volymen på lådan och jag har ingen kunskap som Saturnus. Är det någon som har använt samma högtalare eller har en känsla för volymen på den lådan med två HP-12T?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara att det kan vara värt att veta att nu verkar HP-10W finnas på lager hos ljudia igen. Efter att ha varit slut i hela europa i några månader nu.

Permalänk

Stulen!

Våran helt nybyggda boominator blev stulen på emmaboda. Hade hunnit haft med den på en minifestival innan så totalt var den spelad kanske 20-30 timmar på. Hela lådan var svart och hade ett guldigt lock och guldiga högtalargaller. Förstärkaren var en silvrig Lepai LP-2020A+ och batterierna två 12Ah blyack från biltema. Jag vet ju att man hajar till om man ser en boominator, så försök att ha den här beskrivningen i bakhuvudet när ni ser en! Om ni stöter på en som ser ut såhär på någon festival/i någon park/vart som helst vore det sjukt sjysst om ni kunde höra av er antingen till mig eller till exempelvis polisen. Mitt nummer är iaf 0706198766.

Lägger upp en bild på när den nästan var klar, typ bara några lager färg och finputsning som var kvar:

Stärkaren var givetvis monterad under det guldiga locket då den var klar.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom det börjar bli dags för den här tråden så kan det kanske vara vettigt med tips på möjligen intressanta saker för byggandet.
Spelarpanel med radiodel.

http://www.ebay.com/itm/Red-LED-display-5V-12V-AUX-mp3-WMA-de...

Lite kraftigare slutsteg, 2x50w 4ohm om man matar med 24V

http://www.ebay.com/itm/TPA3116-Class-D-Power-Amplifier-Board...

http://www.ebay.com/itm/TPA3116-Class-D-2-0-Stereo-Power-Ampl...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det har även kommit en ny förstärkare som känns om den direkta efterföljaren tilll de populära TA2020 chippen. (12-14v, ca20w, effektivitet ca 93% + en del fina funktioner som TA2020 aldrig hade.)
MaxAmp

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Jag kan även rekomendera detta steg:

http://www.ebay.com/itm/MUSE-M50-2x50w-T-AMP-MINI-AMPLIFIER-s...

Ljudet är ljusår bättre än de vanliga TA2020 förstärkarna. De har dessutom sänkt priset sedan jag köpte den, betalade nästan 500kr för min.
2x50W denna är dessutom 12V

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Det har även kommit en ny förstärkare som känns om den direkta efterföljaren tilll de populära TA2020 chippen. (12-14v, ca20w, effektivitet ca 93% + en del fina funktioner som TA2020 aldrig hade.)
MaxAmp

Någon som vet hur ljudkvalite samt voym på denna står sig mot TA2020 förstärkarna? Vad för fina funktioner syftar du på?:) Kanske är värt ett byte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallåPåDig:

Någon som vet hur ljudkvalite samt voym på denna står sig mot TA2020 förstärkarna? Vad för fina funktioner syftar du på?:) Kanske är värt ett byte?

Förelar:
-Den är mindre, jag fick hem en igår och slogs över hur litet kretskortet verkligen är. Själva förstärkarchippet är bara 7x7mm!! (MAXIM MAX9744)
-högre verklningsgrad max 93%
-skydd mot felvänd ström
-temperaturskyddskrets
-kortslutningsskydd på högtalarutgångar
-superenkel att "gain-modda"
-kontakt för att koppla 10k linjär potentiometer för volymkontrol
-snyggt kretskort i svart matt
-färdiga monteringshål
-proffsigt tillverkad med SMDkomponenter
-Ska ha klick/pop dämpning (återstår att se, jag har höga förväntningar på denna front)

Hur ljudet är kan jag inte yttra mig om ännu men jag hoppas snart kunna koppla in denna för lite test i en boominator.

Detta lilla kort i kombo med en liten blåtandsmottagare och jordloops isolator ska nog få bli sommarens uppgradering för min del.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Förelar:
-Den är mindre, jag fick hem en igår och slogs över hur litet kretskortet verkligen är. Själva förstärkarchippet är bara 7x7mm!! (MAXIM MAX9744)
-högre verklningsgrad max 93%
-skydd mot felvänd ström
-temperaturskyddskrets
-kortslutningsskydd på högtalarutgångar
-superenkel att "gain-modda"
-kontakt för att koppla 10k linjär potentiometer för volymkontrol
-snyggt kretskort i svart matt
-färdiga monteringshål
-proffsigt tillverkad med SMDkomponenter
-Ska ha klick/pop dämpning (återstår att se, jag har höga förväntningar på denna front)

Hur ljudet är kan jag inte yttra mig om ännu men jag hoppas snart kunna koppla in denna för lite test i en boominator.

Detta lilla kort i kombo med en liten blåtandsmottagare och jordloops isolator ska nog få bli sommarens uppgradering för min del.

Tackar och bockar för den informationen! låter helt klart intressant! sitter för tillfälelt på en sådan här
http://www.ebay.com/itm/2-X-100-Watt-4-Ohm-Class-D-Audio-Ampl...

Har möjlighet att seriekoppla mina batterier i 24 v om jag vill kräma på mer , fast med lidande batteritid. Kanske värt att offra den lilla extra ljudvolymen för vad jag antar skulle bli betydligt längre batteritid! Återkom gärna med recension sen om vad du tyckte om den.
MVH HallåPåDig

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Det har även kommit en ny förstärkare som känns om den direkta efterföljaren tilll de populära TA2020 chippen. (12-14v, ca20w, effektivitet ca 93% + en del fina funktioner som TA2020 aldrig hade.)
MaxAmp

Spännande! Delge gärna hur den presterar här i tråden!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Tänkte bygga en halfinator med endast en bas och två diskanter. Förstärkaren som jag har beställt är en MUSE M50, två kanaler. Går det att brygga om den till mono eller bör man köpa två basar istället?

Anledningen till att jag endast tänkt mig en bas är för att hålla nere vikten samt storleken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skogsraggarn:

Tänkte bygga en halfinator med endast en bas och två diskanter. Förstärkaren som jag har beställt är en MUSE M50, två kanaler. Går det att brygga om den till mono eller bör man köpa två basar istället?

Anledningen till att jag endast tänkt mig en bas är för att hålla nere vikten samt storleken.

Kretsen i förstärkaren går att brygga men jag vet inte hur den förstärkaren är byggd men du behöver troligen modda utgångsfiltret enligt databladet.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa3123d2.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kretsen i förstärkaren går att brygga men jag vet inte hur den förstärkaren är byggd men du behöver troligen modda utgångsfiltret enligt databladet.
http://ladda-upp.se/files/2014/b98576.jpg

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa3123d2.pdf

Okej, tack för länken. Men hur blir det med att impedansen halveras?

Är det såhär du menar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skogsraggarn:

Okej, tack för länken. Men hur blir det med att impedansen halveras?

http://i.imgur.com/lv9dndy.jpg?1

Är det såhär du menar?

Som du ser i databladet ska du inte gå under 4 ohm.
Du ska koppla om enligt schemat, vad det innebär praktiskt vet jag inte för jag har varken sett eller har schema på förstärkaren men följ TI s design.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kommer du nog elda upp förstärkaren om du försöker brygga den då jag är rätt säker på att den består utav två tpa3123d2 chip som redan är bryggade.

Ta2020 går ej heller att brygga då det redan är bryggat internt.

Permalänk
Medlem

Tjena, har tänkt å bygga en boominator och är lite bekväm av mig, ser att ljudia har paket för 3200kr med allt man behöver:
http://www.ljudia.se/pa-dj-s82099/pa-hogtalare-s82106/hogtala...

Saken är den att Saturnus låda sägs spela 50 timmar, ljudias låda endast 43minuter vilket är lite lamt.
Är det bara slutsteget som gör att det är sån låg speltid? skulle de gå att beställa ljudias paket sen bara beställa en AMP6 å byta ut, samt inhandla extra batteri och solpaneler, skulle det lösa speltidsfrågan?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Därför att ljudias packet är skitdåligt på alla sätt och vis. Totalt orimlig förstärkare och betydligt sämre element. Som du säger kan du byta ut förstärkaren och få betydligt längre speltid. Men ljudia säljer dessutom "fel" element i paketet. Rätt baselement är ibland svårt att få tag på i europa. Jag fick beställa mina från usa, vilket inte blev billigt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.