Permalänk
Medlem

Datorn stängs av utan förklaring

Jag byggde en dator förra året som jag planerat att spela på. Den har funkat finfint ända till för en månad sen då den började stänga av sig vid hög belastning (många program öppna) efter det har det bara gått neråt och nu kan jag inte ha uppe internet samtidigt som jag kollar på en film eller ens spela CS... Datorn går starta upp dirket igen efter den slocknat men det återuprepas ofta, ett väldigt jobbigt problem om man spelar. Jag undrar då vad det skulle kunna vara som är fel på min dator, nån komponent som behöver bytas? en städning av datorn (hur isåfall)? kan det vara att jag har 2 skärmar?

specs:
AMD Athlon X4 750K Quad Core Processor
8,0GB RAM
NVIDIA GeForce GTX 660
gigabyte ga-f2a55m-ds2
Corsair CX750

Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minielg:

Jag byggde en dator förra året som jag planerat att spela på. Den har funkat finfint ända till för en månad sen då den började stänga av sig vid hög belastning (många program öppna) efter det har det bara gått neråt och nu kan jag inte ha uppe internet samtidigt som jag kollar på en film eller ens spela CS... Datorn går starta upp dirket igen efter den slocknat men det återuprepas ofta, ett väldigt jobbigt problem om man spelar. Jag undrar då vad det skulle kunna vara som är fel på min dator, nån komponent som behöver bytas? en städning av datorn (hur isåfall)? kan det vara att jag har 2 skärmar?

specs:
AMD Athlon X4 750K Quad Core Processor
8,0GB RAM
NVIDIA GeForce GTX 660
gigabyte ga-f2a55m-ds2
Corsair CX750

Väldigt tacksam för hjälp!

Det första man bör göra är att kolla så temperaturer inte sticker iväg. Du säger att du byggde den förra året så det kan vara så att kylaren till CPU inte sitter ordentligt monterad. http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/1.24-setup.exe

Utöver det kan det antingen vara nätagget som gett upp, håller på att ge upp - men det känns mindre troligt. När den stänger av sig, får du blåskärm eller dör datorn direkt? Kan också vara någon form av kortslutning, har du monterat alla moderkortsdistanser korrekt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem

Förutom det trickysaer skrev så kan du med tryckluft på burk/i aggregat blåsa ren din burk från damm. Använd inte dammsugare då det kan döda med ESD.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)