"Pentium Anniversary Edition är en AMD-dödare"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Swedish Berserk:

Kvittar hur hårt de överklockar den AMD är starka i det segmentet faktiskt.

Vill dock se prestanda siffror
5Ghz hade varit kul.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Vill dock se prestanda siffror
5Ghz hade varit kul.

CPU prestandan kommer säkert vara ruggigt bra speciellt överklockad. Men AMD verkar sälja rätt bra i det segmentet och även om det skulle vara en "AMD dödare" kommer det vara katastrofalt om AMD skulle tappa det lilla grepp man har ännu mer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det här är ju dock processorns akilleshäl "De exakta specifikationerna är ännu inte kända, men det mesta pekar mot att den nya processorn innehåller två kärnor med arkitekturen Haswell Refresh"

Billig och överklocksvänlig med en mumsig IPC för all del men personligen tar jag en FX 6300 över denna Pentium för spel alla dagar i veckan.

Tre (mjukvaru)trådar kan köras på två kärnor, men två trådar på tre kärnor leder till att hela CPU inte kan utnyttjas längre. Vill se siffror först förstås men skulle tippa på att jag hellre vill välja Pentium Anniversary till en billig gaming eller all-round burk.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Uzanar:

Min definition av en HTPC är i alla fall en musikspelare/filmspelare som man kanske också surfar lite på och som är så tyst som möjligt, så liten som möjligt samt så snygg som möjligt och smälter in naturligt med sina möbler.
Men om du kommer använda den till spel så förstår jag ju såklart att du överklockar den, det kan dock vara värt att nämna att du då tänker göra det för jag tror att den definitionen jag har av en HTPC är de flestas syn på en sådan

Jag ser inte varför man ska begränsa sig när man inte behöver göra det... Har man ett spelintresse ser jag det som en självklarhet att bygga även sin HTPC så det går att spela på den, så man slipper dra kablar från speldatorn till TV:n om man nån gång skulle vilja spela enklare spel från soffan. Särskilt när den extra prestandan inte direkt skapar en märkbar skillnad i ljudnivå.

Vad din syn på vad en HTPC är för något spelar mindre roll

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Pentium Anniversary Edition samt ett GTX 750 Ti hade nog setat ganska fint i ett mini itx bygge... Borde gå att få relativt ljudlöst utan större problem.

Permalänk
Medlem

Hmmm... en HTPC ska ju vara energi snål samt ha en bra APU. Så varför ska man klocka CPUn? och få högre strömförbrukning.
AMD har bättre inbyggda GPU:er, AMDs apuer dör inte.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem

Detta blir intressant, synd att man inte har så mycket pengar för tillfället,
skulle nästan vilja bygga en budget dator bara för att kunna leka med den

Skrivet av BigganD:

Hmmm... en HTPC ska ju vara energi snål samt ha en bra APU. Så varför ska man klocka CPUn? och få högre strömförbrukning.
AMD har bättre inbyggda GPU:er, AMDs apuer dör inte.

Men du behöver inget starkare än HD4000 om du ska se på 1080p filmer och lyssna på musik,
väljer hellre en starkare cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

k-märkt i3 är något jag suktat över, och med hyperthreading så vore en sådan CPU perfekt för många som inte kör på mer än ett mellanklassgrafikkort.
Tror nog att att en upplåst pentium på en kärna och hyperthreading också kan vara intressant för många spelare, då få spel drar någon vidare nytta utav fler än två trådar.

Pentium har två riktiga kärnor, men tappar hypertrådning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Pentium har två riktiga kärnor, men tappar hypertrådning.

Skickades från m.sweclockers.com

De HADE ju kunnat ha kvar HT på just denna modell. Just this once för att den är så speciell Man kan ju hoppas men vi får väl se..

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Känns som att den procentuella extrakostnaden för ett dyrare moderkort som går att klocka med bli ganska stor för så här billiga processorer. Sen lär väl Intel höja priset för Pentium när de är upplåsta. Närmar priset sig tusenlappen blir det väl knappast en AMD-dödare. Jaja, hoppas jag har fel och de blir riktigt prisvärda.

Permalänk
Inaktiv

Den kan nog inte bli sämre än Prescott iallafall.

Permalänk
Medlem

Att den 'dödar' AMD får vi verkligen inte hoppas. Men frågan är bara hur GPU delen ser ut, det är där AMD är så starka.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Melle345:

Läste du artikeln?

Vill du förklara då? Jag har läst artikeln två gånger men ser inte heller värdet i att köpa den för att klocka eftersom det krävs ett Z97-moderkort för att överklocka.

Jag måste ha missat något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag ser inte varför man ska begränsa sig när man inte behöver göra det... Har man ett spelintresse ser jag det som en självklarhet att bygga även sin HTPC så det går att spela på den, så man slipper dra kablar från speldatorn till TV:n om man nån gång skulle vilja spela enklare spel från soffan. Särskilt när den extra prestandan inte direkt skapar en märkbar skillnad i ljudnivå.

Vad din syn på vad en HTPC är för något spelar mindre roll

En HTPC är en sak vill man spela bygger man en HEPC & inget annat!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av skruvis:

En HTPC är en sak vill man spela bygger man en HEPC & inget annat!

Okej... Jag tänkte då bygga en HTPC i alla fall och stoppa i ett grafikkort... Kalla det vad du vill!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Okej... Jag tänkte då bygga en HTPC i alla fall och stoppa i ett grafikkort... Kalla det vad du vill!

Ska den användas till spel är det & förblir en Home Entertainment PC.. Home Theater är förbehållet film & musik..

Min HTPC innehåller ett diskret kort ett 6570 samt en Q6600 använder sällan mer än 10% i cpu prestanda i film vilket den endast används till.. Hade klarat mig med betydligt svagare CPU..

Edit: Skitsamma.. bara du bygger en.. wooom.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Den kan nog inte bli sämre än Prescott iallafall.

NetBurst arkitekturen var riktigt vass på ett par enstaka saker, så teoretiskt sett skulle man kunna göra en prolle som är sämre.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Vill du förklara då? Jag har läst artikeln två gånger men ser inte heller värdet i att köpa den för att klocka eftersom det krävs ett Z97-moderkort för att överklocka.

Jag måste ha missat något.

Du kan använda Z87 som finns från 750kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

De HADE ju kunnat ha kvar HT på just denna modell. Just this once för att den är så speciell Man kan ju hoppas men vi får väl se..

Ja, nej, absolut. De har ju ändrat på Pentium först, så det är ju inte omöjligt.
Ville bara klargöra vad skillnaderna är, och att den inte är enkeltrådad.

Jag hade nog velat ha en om jag inte kände att jag hade bättre. Särskilt om den då haft HT kvar.

Permalänk

Kan bli trevligt för en steambox med inriktning på In-home streaming...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Vill du förklara då? Jag har läst artikeln två gånger men ser inte heller värdet i att köpa den för att klocka eftersom det krävs ett Z97-moderkort för att överklocka.

Jag måste ha missat något.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill först bara ursäkta för att jag kanske lät lite dryg, det var inte meningen, har haft en lite taskig dag. Men som jag förstår det enligt bilden är den kompatibel med både 8- och 9serien. Det kan vara så att den är kompatibel med båda men endast är överklockningsbar med 9-serien, och att jag inte har sett något om det.

Visa signatur

||NZXT Phantom 410||ASUS P8Z77-V||i7 3770K @ 4.2GHz||8 GB Corsair Vegeance LP 1600MHz||Gigabyte GTX 670 2Gb OC||Corsiar CX600||Intel 520 120GB SSD||

Roses are red, My screen is blue

I sit here wondering, WTF did I do

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ibland hittar man inlägg som säger vad man själv tycker så jag citerar de istället för att skriva själv

Skrivet av Uzanar:

Det här är ju dock processorns akilleshäl "De exakta specifikationerna är ännu inte kända, men det mesta pekar mot att den nya processorn innehåller två kärnor med arkitekturen Haswell Refresh"

Billig och överklocksvänlig med en mumsig IPC för all del men personligen tar jag en FX 6300 över denna Pentium för spel alla dagar i veckan.

Fyra kärnor som en i5 hade jag velat se. Med HyperThreading hade det varit riiktigt frestande!

Skrivet av a4magkar:

"AMD-dödare"... det får det att låta som om Intel på något sätt slår från underläge, att det skulle vara en jämn kamp.
Det här känns snarare som en fight där Chuck Norris rundsparkar det livsuppehållande systemet för en koma-patient.

Du har läst för mycket om WoW dödare Men Chuck Norris referensen är bra

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Passar säkert bra i en HTPC, men juni är lite för långt bort

För dyr som HTPC. Köper hellre ett AMD Kabini system. Där CPUn kostar mellan 350-500:- och moderkortet går för 300:-.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför ska man ha en överklocksvänlig CPU i en HTPC?

Skrivet av Flamso:

Varför inte? Tror du att du är inne på Stockclockers eller?

Signatur-material.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vill dock se prestanda siffror
5Ghz hade varit kul.

Nej Tvelander, vi får tyvärr hoppas att den blir skitdålig, fattar du inte? samma sak håller snart på att hända med Intel, som det hände med ett amerikanskt telebolag som hade monopol. Dom TVINGADES att sälja av sina företagsdelar till andra företag tills dom hade blivit mycket mindre.
Jag vill INTE att detta skall ske för Intel eftersom att dom tillverkar sina egna processorer och inte lejjer bort själva tillverkningen som AMD gör.
Skall nu Intel ta ifrån AMD deras enda paradgren och i princip det enda som gör någon konkurrens gentemot Intel så kommer det inte att finnas samma konkurrens som det gör nu och då kanske Amerikanska staten griper in och då är det kört.

Skrivet av Swedish Berserk:

CPU prestandan kommer säkert vara ruggigt bra speciellt överklockad. Men AMD verkar sälja rätt bra i det segmentet och även om det skulle vara en "AMD dödare" kommer det vara katastrofalt om AMD skulle tappa det lilla grepp man har ännu mer.

Som jag sade till Tvelander, det är bara att hoppas att Intel Failar med detta, kommer monopolet, kommer dom tillslut att tvingas sälja av stora delar tills dom blivit mindre.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Ohh vilka minnen, vet inte varför men kom att tänka på när Pentium D805 var otroligt prisvärd (har för mig 995kr) och den gick att klocka till 4Ghz , mums!

Ska bli kul vad denna kan göra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Yes, var tvungen att lyfta bort sidan på chassit och ställa en bordsfläkt för kyla skiten

Du tänker på P4. Jag har P1,P2 och P3, som har passiv kylning liggande i förådet.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Du tänker på P4. Jag har P1,P2 och P3, som har passiv kylning liggande i förådet.

P3 var faktiskt rätt varm speciellt de senare.

Tycker det är spännande och kul och har nästan lust att köpa en, men moderkorten lär väl kosta skjortan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Ibland hittar man inlägg som säger vad man själv tycker så jag citerar de istället för att skriva själv

Fyra kärnor som en i5 hade jag velat se. Med HyperThreading hade det varit riiktigt frestande!

Så typ en i7 då?

Visa signatur

||NZXT Phantom 410||ASUS P8Z77-V||i7 3770K @ 4.2GHz||8 GB Corsair Vegeance LP 1600MHz||Gigabyte GTX 670 2Gb OC||Corsiar CX600||Intel 520 120GB SSD||

Roses are red, My screen is blue

I sit here wondering, WTF did I do

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lifooz:

Nej Tvelander, vi får tyvärr hoppas att den blir skitdålig, fattar du inte? samma sak håller snart på att hända med Intel, som det hände med ett amerikanskt telebolag som hade monopol. Dom TVINGADES att sälja av sina företagsdelar till andra företag tills dom hade blivit mycket mindre.
Jag vill INTE att detta skall ske för Intel eftersom att dom tillverkar sina egna processorer och inte lejjer bort själva tillverkningen som AMD gör.
Skall nu Intel ta ifrån AMD deras enda paradgren och i princip det enda som gör någon konkurrens gentemot Intel så kommer det inte att finnas samma konkurrens som det gör nu och då kanske Amerikanska staten griper in och då är det kört.

Som jag sade till Tvelander, det är bara att hoppas att Intel Failar med detta, kommer monopolet, kommer dom tillslut att tvingas sälja av stora delar tills dom blivit mindre.

Det vet jag väl.
Men dom kan ju inte sluta göra saker.
Den är ju som tur är inte quadcore eller dualcore med HT.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240